Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.
Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Den plattformen är tillverkad med eldrift och ren elbil i planeringen. Det är ingen "omgjord" plattform från en fossilmodell. Men, den har också haft hybriddrift i planeringen.
Viktmässigt bör väl inte heller den biten påverka så väldigt mycket? Det har väl sen med att göra vad man använder för material etc?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.
Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.
Här skriver de att den väger 200kg mer än model 3, men det är väl inte skrivet i går.. tror det är mer 100kg för mycket?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.
Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.
Här skriver de att den väger 200kg mer än model 3, men det är väl inte skrivet i går.. tror det är mer 100kg för mycket?
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Som jag förstår det så fick Tesla Model 3 bästa resultatet någonsin i Euro NCAP.
.../ När det gäller säkerhet har Volvo alltid varit ett toppnamn, men nu får märket maka på sig. Tesla Model 3 överglänste allt motstånd i Euro NCAP:s senaste krocktest. /...
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Som jag förstår det så fick Tesla Model 3 bästa resultatet någonsin i Euro NCAP.
.../ När det gäller säkerhet har Volvo alltid varit ett toppnamn, men nu får märket maka på sig. Tesla Model 3 överglänste allt motstånd i Euro NCAP:s senaste krocktest. /...
Det går inte att jämföra EURONCAP resultat från två olika år för att rakt av försöka bestämma vilken av två bilar som är säkrast.
Polestar2 har t.ex. mittmonterad airbag vilket skyddar vid två passagerare i framsätet vid sidokollision. Det var något man inte testade i Model3 eftersom det inte var en del av testet 2019.
Man kan bara konstatera att både Polestar2 och Tesla Model3 är två mycket säkra bilar som förtjänar 5 stjärnor.
Tycker M3 och P2 är ganska lika. M3 skyddar passagerarna bättre medan P2 skyddar fotgängare bättre.(marginellt tycker jag.
Detta hittade jag på EURO NCAP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Appropå det.
Var det inte en ICE-biltillverkare som höll på att göra en "dual view"-ish skärm där föraren ser typ navigatorn, medans passageraren kunde sitta och titta på annat, och båda använde samma skärm?
Appropå det.
Var det inte en ICE-biltillverkare som höll på att göra en "dual view"-ish skärm där föraren ser typ navigatorn, medans passageraren kunde sitta och titta på annat, och båda använde samma skärm?
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Är det någon som vet vad det är för leverantör till motorerna på P2?
Siemens eller Bosch kanske?
Jag har för mig att C30 elbilen var i samarbete med siemens för några år sedan.
Jag har inte lyckats hitta något på det ännu.
Polestar 2 är väk lite styvare i karossen också än tm3. Kan tänka mig att den ävenhåller ihop bättre vid krocksituationer som ligger utöver krocktesterna med tanke på släktskapet till Volvo.
Jag har också funderat över krocksäkerheten Polestar 2 vs TM3.
Polestar 2 är säkert bra men hur är det med M3?
Det är väl inte självklart att en bil som är konstruerad för att vara ICE, HEV, PHEV och EV har bättre krocksäkerhet än en som är konstruerad som EV only?
Säkert är det så, PS2 är enbart konstruerad som EV, är inte TM3 också det?
Nja P2 har ICE bottenplatta CMA tror jag den heter med kardantunnel där bak mellan baksätena.
Som sen anpassats till eldrift.
Finns inget sånt på M3 den är byggd som EV från början.
Men P2 tycker jag är den bäst ombyggda.
En av mina favoriter.
Det stämmer.
CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion med den rena eldriften i PS2 och XC40 Recharge (de bägge bygger mer eller mindre på en XC40 där de försökt att placera batterier lite var som de fått plats med de, som tex. i den överblivna kardantunneln, mm).
Jo, jag tycker också de lyckats väl. Speciellt just med tanke på att plattformen just inte är konstruerad från början för detta ändamålet.
Absolut en av de bättre "konverteringsprojekten" från huvudsakligen ICE till ren eldrift.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
27mil är kraftigt underdrivet, jag klarade 30mil i sträng vinterkyla, med takbox och full pakning og hela familjen i bilen på väg upp (dvs altitud) på fjället (i Norge, så hastigheterna är lägre generellt sett). Då har jag också 20" fälgar som gör det sämre. Om sommaren med mer normal temp och utan takbox, så är jag ganska säker på att 40mil ska gå helt fint. Dock inte på motorväg i 150.
Kris Rifa gjorde ett motorvägstest häromdagen och kom 26 mil på 80%, alltså ca 32 mil i räckvidd. Temperaturen var 6-10 grader. Inte superbra tycker jag med tanke på konkurrensen som börjar komma
Jag tycker det är helt okej. Med lite varmare temperatur kan man räkna med +35 mil då... på motorväg. Det är inte illa.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig lite mer är då man kör husvagn. Men å andra sidan har vi sällan bråttom då.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR