Haha vi får se om den funkar! Teslas sida var mycket buggig iaf i början.HelectriC skrev:Skojigt detta
”Mitt konto” hos Polestar liknar ju ganska mycket Teslas. Väldigt smidig koppling till finansiering, några klick, bankID verifikation, så var det ordnat!
Polestar 2
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Alla Tesla klarar ju sig fint utan, Ipace har VP, men klarar sig kanske inte så bra?lawe skrev:Vad säger ni som är lite mer rutinerade på det här med elbil om värmepump? Tydligen går det inte att konfigurera med sådan inledningsvis men ska komma senare.
Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
PS har iaf en bra chat kopplad till mitt konto. Har svarat personligt på under 5min de gånger jag frågat nåt.TiborBlomhall skrev:Haha vi får se om den funkar! Teslas sida var mycket buggig iaf i början.HelectriC skrev:Skojigt detta
”Mitt konto” hos Polestar liknar ju ganska mycket Teslas. Väldigt smidig koppling till finansiering, några klick, bankID verifikation, så var det ordnat!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.lawe skrev:Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.Henrik Torphammar skrev:Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.lawe skrev:Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.Fredrik j skrev:Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.Henrik Torphammar skrev:Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.lawe skrev:Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.
PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur"
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Jag har aldrig förstått vad som skiljer en AC-anläggning som bara ger kyla från en värmepump som kan ge både värme och kyla. Alla bilar som kan få kyla i kupén måste ju ha en AC, vilket väl är en värmepump? Varför använder man inte också den till värme när den väl sitter där? På Zoen är det ju så.Henrik Torphammar skrev:Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.
Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.
Men när man designade Sono Sion så valde de bort "värmepump" sa de, för att det blev en för dyr pryl och de kunde inte få in den i det pris de utlovat. Men ändå har bilen AC kan bilen ge kyla på sommaren.
Är det nån som kan förklara skillnaden på en AC som enbart ger kyla och på en värmepump som kan ge både värme och kyla?
Re: Polestar 2
Skillnaden är att en ac-anläggning inte behöver avfrostas.Henrik Torphammar skrev:Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.Fredrik j skrev:Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.Henrik Torphammar skrev:Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.lawe skrev:Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.
PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur"
Re: Polestar 2
Det behöver den visst.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Polestar 2
Visst. Om behovet av kyla är så stort att det blir minusgrader inne i bilen.PapaD skrev:Det behöver den visst.
På en värmepump är det ofrånkomligt att det blir isbildning på utedelen vid minusgrader.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar riktigt. Det hänger liksom inte ihop med det jag skrev. Det var kanske heller inte meningen?Fredrik j skrev:Skillnaden är att en ac-anläggning inte behöver avfrostas.Henrik Torphammar skrev:Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.Fredrik j skrev:Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.Henrik Torphammar skrev:Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.lawe skrev:Hur stor är nyttan med värmepump? Jag bor i Umeå.
Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.
PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur"
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.Henrik Torphammar skrev:Jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar riktigt. Det hänger liksom inte ihop med det jag skrev. Det var kanske heller inte meningen?Fredrik j skrev:Skillnaden är att en ac-anläggning inte behöver avfrostas.Henrik Torphammar skrev:Nu pratade vi ju värmepump. Det är ju en AC-anläggning som går baklänges, kondensorn i nosen på bilen blir förångare och således kallare än omgivningen.Fredrik j skrev:Men avfrostning är ju inget problem i en ac-anläggning eftersom tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.Henrik Torphammar skrev:
Har en luft/luft hemma och det är verkligen toppen. I bilen är det nog mer en gimmick. Filura lite på verkningsgrader, avfrostning osv. Det är marknadsföring helt klart då alla bilar med AC har en värmepump också.
Det har genom tiderna funnits lite olika utrustade elbilar av samma modell med/utan värmepump. Jag har inte sett någon röd tråd direkt utan det verkar ha varit annat inblandat också när man jämfört, så som olika varianter av batteri osv.
PS, rätt kul mening. "tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur"
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.
I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.
I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.
Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.
Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Ja men det jag skriver är ju att man med värmepump måste filura på avfrostning. Sen tekniskt så är ju en AC en värmepump också, kanske där det gled iväg? En bil med AC har ju en värmepump, den gör i det fallet kyla i kupén. Att marknadsföra en bil som även kan göra värme med sin AC som att den har värmepump är ju i min mening dels fel då även AC är en värmepump samt att en till kupén värmeproducerande värmepump i en bil antagligen inte gör så mycket nytta pga isbildningen.Fredrik j skrev:Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.
I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.
I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.
Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.
Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?
En Tesla har alltså en värmepump med sig (elektriskt driven kompressor) men dom har aktivt valt att inte låta den gå baklänges och även kunna göra kyla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Teoretiskt ja, men praktiskt skulle man nog behöva ha två parallella system av förångare och kondensator även om själva pumpen säkert skulle kunna gå att använda. Man kan ju även tänka sig att använda spillvärme från elmotorn/batteri för att avfrosta.Henrik Torphammar skrev:Ja men det jag skriver är ju att man med värmepump måste filura på avfrostning. Sen tekniskt så är ju en AC en värmepump också, kanske där det gled iväg? En bil med AC har ju en värmepump, den gör i det fallet kyla i kupén. Att marknadsföra en bil som även kan göra värme med sin AC som att den har värmepump är ju i min mening dels fel då även AC är en värmepump samt att en till kupén värmeproducerande värmepump i en bil antagligen inte gör så mycket nytta pga isbildningen.Fredrik j skrev:Visst hänger det ihop med det du skrev även om jag kanske var lite otydlig.
Jag svarade bara på att du jämför en värmepump rakt av med en AC-anläggning och att vi skulle filura på avfrostning.
Vad jag ville påpeka är att för en ac-anläggning är frostbildning på förångaren inne i bilen ett ickeproblem då den
1. vid drift sitter sitter i ett utrymme med plusgrader och 2. enkelt kan regleras till att inte hålla minusgrader.
I en värmepump är ju komponenterna omkastade och förångaren sitter utomhus. Om det då är minusgrader utomhus, vilket det ju inte sällan är när behovet av värme finns, bildas det is på förångaren som man får avlägsna genom att värma upp den med tillskottsenergi.
I en värmepump uppstår överföring av värmeenergi vid lägre temperaturer än i en ac-anläggning.
Tillförsel av värmeenergi sker vid högre temperatur.
Det är betydligt varmare runt en kondensor i en ac-anläggning än runt en förångare i en värmepumps-anläggning.
Varför tror att jag vill att du inte ska förstå vad jag skriver?
En Tesla har alltså en värmepump med sig (elektriskt driven kompressor) men dom har aktivt valt att inte låta den gå baklänges och även kunna göra kyla.
Men antagligen är orsaken till att man inte väljer värmepump för uppvärmning att det är betydligt enklare att alstra värme genom ett vanligt glödtrådselement. Att alstra kyla är inte lika enkelt att göra effektivt.
Re: Polestar 2
Chocken har lagt sig lite efter gårdagens käftsmäll från IONITY, och jag kommer gå vidare med beställning av PS2 när jag får mailet från dom. När den leveras i sommar/höst är jag övertygad om att Polestar och Volvo har löst något åt sina kunder vad gäller publik laddning. Om koreanerna anslöt sig till IONITY kanske det blir så även i detta fallet. Hur som helst så blir det ett spännande år.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Polestar 2
Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Polestar 2
Jag har utifrån mitt körmönster kommit fram till jag inte hade valt charging service à la Audi ändå eftersom jag skulle nyttja snabbladdning enbart på semestern. Ingen stor förlust att Polestar inte ingår i samarbetet för min del men förstås lite synd att fastprismodellen försvinner. Det var iofs oundvikligt och antagligen bättre på sikt då man slipper trängas med Teslor iaf.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Polestar 2
Och med Statoil menar jag Sirkelkå, men ni fattar...bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Polestar 2
bylund skrev:Och med Statoil menar jag Sirkelkå, men ni fattar...bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Ionity står på Circle K mackar. De sätter upp egna där Ionity inte vill bygga. Tror inte de kommer konkurrera med sin samarbetspartner direkt.
Re: Polestar 2
Möjligt att man kan ge laddare status som samhällsviktig, och därmed få ned kostnaden. (Industrin har skattelättnader och dess el är väldigt billig, ex har man lockat serverhallar med billig svensk ström). Men det kräver politisk påverkan. Tror inte det är främmande att göra ett EU-projekt av det hela. Men jag tror det krävs att skapa opinion. Att säga att man går tillbaka till suc och ionity kan sticka och brinna är fel väg att gå. Tesla kan omöjligt ensamt serva alla med bil och laddare, så det ligger i allas intresse att få en bra lösning på det hela.
Re: Polestar 2
Räckte inte de första 390 miljonerna? Borde ha ingått som ett krav redan då att erbjuda laddning till skäligt pris.Mickep skrev:Möjligt att man kan ge laddare status som samhällsviktig, och därmed få ned kostnaden. (Industrin har skattelättnader och dess el är väldigt billig, ex har man lockat serverhallar med billig svensk ström). Men det kräver politisk påverkan. Tror inte det är främmande att göra ett EU-projekt av det hela. Men jag tror det krävs att skapa opinion. Att säga att man går tillbaka till suc och ionity kan sticka och brinna är fel väg att gå. Tesla kan omöjligt ensamt serva alla med bil och laddare, så det ligger i allas intresse att få en bra lösning på det hela.
Re: Polestar 2
bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
Re: Polestar 2
Snap02 skrev:bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller bara dyrt om du inte kör tesla.
Jodå, OKQ8 och Circle K ska bygga 150kW-laddare och det finns redan ett gäng 100kW-laddare i Dalarna som ägs av Dalakraft (tror jag).
Re: Polestar 2
Jo, då flera 150kW runt i Europa, men Sverige kanske inte har så mycket mer än Tesla och Ionity?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Snap02 skrev:Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.htmlCircle K skrev:Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla