Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Det var iaf väldigt goda nyheter att det finns flera aktörer som satsar på 100kW+ laddare för oss som har beställt PS2! Tack Svenssons och Walker

Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Snap02 »

Jag har redan gett dig en guldstjärna för att du var så duktig o hittade en annan sida på cirkel k. Den jag visar här styrkte det jag trodde var rätt, att sedan cirkle k hade olika uppgifter visste inte jag.
Är vi klara nu?
Vad ska jag säga? Sidan jag länkade till från cirkle k stämmer inte, du hittade tydligen en annan som visar att det fanns två andra laddare med annan styrka i fläirde. Det är väl skitbra, nära o bra att åka o ladda från Stockholm.

Hur långt från Stockholm ligger dom laddarna?
2021B726-FC8B-4CAE-ADA4-B94F01E48861.png
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Uppladdning.nu har ännu inte funktion för att filtrera fram laddeffekten och de andra karttjänsterna saknar detta också. Tar man fram de specifika laddstationerna så får man oftast reda på laddhastigheten.

Cirkel K har en del info på sin sida om de supersnabbladdare som kommer upp på deras stationer. De har kommit längre i Norge än i Sverige men det verkar gå undan: https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html

McDonalds samarbetar med Fortums Charge & Drive så då är det bäst att kolla på deras laddkarta: https://map.chargedrive.com/sv/

Göteborgs Energi har egen sida för laddplatser men den är inte särskilt bra. Är i sammarbete med Bee verkar det som vilket är naturligt eftersom Bee har sitt ursprung i kommunägda elbolag: https://www.goteborgenergi.se/privat/ladda/laddkarta

Filtrering på laddhastighet och antal laddare per standard lär nog komma med tiden. Enstaka 50 kW-laddare är inte särskilt intressanta. Stationer med 2 eller fler per plats och +100 kW är mycket mer intressanta.

Surfaren var det som gav länk till sidan som viss person ignorerade och istället länkar till äldre nyhet som inte hör till saken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

Snap02 skrev:
2,50 per minut? Knappast bra pris.
Jodå, om du har en e-tron och laddar med Plugsurfing. Då kostar det bara 2:00kr/minut vilket ger 75kWh på en halvtimme för 60kr. Billigare än hemmaladdning. Tyvärr finns dessa laddare hittills bara på två ställen, i Kristinehamn och i Västerås. Jag hoppas att det blir fler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

filippb skrev:
Det var iaf väldigt goda nyheter att det finns flera aktörer som satsar på 100kW+ laddare för oss som har beställt PS2! Tack Svenssons och Walker Bild

Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?
Om du är lite nördig finns ett sätt:
På uppladdning.nu kan du uppe i menyn gå på Hämta->mer
Sen väljer du land, alltså Sverige, tyvärr kan man inte välja flera länder. Upprepa om du vill ha Norge också.
Bocka bort alla laddkontakter förutom CCS EU.
Skriv minimum effekt 50kW. Det är lite förvirrande, men det betyder alla laddare över 50kW, vilket i praktiken betyder 100 eller mer.
Välj filformat GPX
Bekräfta att du inte är en robot och hämta.
Den nedladdade filen kan du integrera som lager i Google Maps:
Gå till mina kartor https://www.google.com/intl/sv/maps/about/mymaps/
Skapa ny karta i menyn.
Klicka på Legend.
Välj importera och ladda upp filen från uppladdning.nu
Du kan döpa kartan och välja ikon och färg på plupparna. Det går fint att importera fler kartor, t.ex. laddare från andra länder, lägre effekt osv.
I Google maps kan du nu välja dina kartor med laddarna. Ser ut såhär för mig.
Screenshot_20200106-133123.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

Nu fattar jag!
Allt utanför Stockholm existerar inte! :roll:
Är det så du menar Snap02? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Polestar 2

Inlägg av Ken1 »

Guld Mati! :!:
Har letat efter denna info.
Detta påverkar ju val av nästa bil, tillsammans med pris....
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

mati skrev:
filippb skrev:
Det var iaf väldigt goda nyheter att det finns flera aktörer som satsar på 100kW+ laddare för oss som har beställt PS2! Tack Svenssons och Walker Bild

Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?
Om du är lite nördig finns ett sätt:
På uppladdning.nu kan du uppe i menyn gå på Hämta->mer
Sen väljer du land, alltså Sverige, tyvärr kan man inte välja flera länder. Upprepa om du vill ha Norge också.
Bocka bort alla laddkontakter förutom CCS EU.
Skriv minimum effekt 50kW. Det är lite förvirrande, men det betyder alla laddare över 50kW, vilket i praktiken betyder 100 eller mer.
Välj filformat GPX
Bekräfta att du inte är en robot och hämta.
Den nedladdade filen kan du integrera som lager i Google Maps:
Gå till mina kartor https://www.google.com/intl/sv/maps/about/mymaps/
Skapa ny karta i menyn.
Klicka på Legend.
Välj importera och ladda upp filen från uppladdning.nu
Du kan döpa kartan och välja ikon och färg på plupparna. Det går fint att importera fler kartor, t.ex. laddare från andra länder, lägre effekt osv.
I Google maps kan du nu välja dina kartor med laddarna. Ser ut såhär för mig.
Screenshot_20200106-133123.png
Nördig? Då har du kommit rätt Bild Tack för ett superbra tips mati! Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Polestar 2

Inlägg av BEV[e-Rage] »

filippb skrev:
Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?
Vill man få en bild av antalet 100kW+ laddare i Sverige så kan man filtrera på effekt och kontakt i Chargemap appen.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Snap02 »

Walker skrev:
Nu fattar jag!
Allt utanför Stockholm existerar inte! :roll:
Är det så du menar Snap02? :lol:
Exakt 8-)
Det utanför Stockholm existerar bara när man är på semester där. Jag har ingen nytta av laddare oavsett hastighet/pris om dom inte finns i primär området.

Det är rätt dåligt med snabb laddning till vettiga priser i Stockholms området. Vilken blip,kort,app funkar på McDonalds? Är det samma pris på alla?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 2

Inlägg av Surfaren »

Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?

Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Polestar 2

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Surfaren skrev:
Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Håller med om att färgvalen är riktigt tråkiga men det går ju alltid att lämna in den på folieringen.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Polestar 2

Inlägg av metchristian »

BEV[e-Rage] skrev:
Surfaren skrev:
Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Håller med om att färgvalen är riktigt tråkiga men det går ju alltid att lämna in den på folieringen.
Antar att det är precis som tesla, att se till att göra det kostnadseffektivare och därmed hålla ner alla utrustningspaket etc. Annars hade de nog inte kunnat match tesla model 3 i pris... inte direkt några super val av färger hos tesla heller..
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Surfaren skrev:
Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?

Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Tror att man inte vill ha en solid färg på den bara.precis som att det inte längre går att få R-design röd på Volvo
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

filippb skrev:
Nördig? Då har du kommit rätt Bild
Rätt så stor chans på det här forumet. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
filippb skrev:
Det var iaf väldigt goda nyheter att det finns flera aktörer som satsar på 100kW+ laddare för oss som har beställt PS2! Tack Svenssons och Walker Bild

Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?
Om du är lite nördig finns ett sätt:
På uppladdning.nu kan du uppe i menyn gå på Hämta->mer
Sen väljer du land, alltså Sverige, tyvärr kan man inte välja flera länder. Upprepa om du vill ha Norge också.
Bocka bort alla laddkontakter förutom CCS EU.
Skriv minimum effekt 50kW. Det är lite förvirrande, men det betyder alla laddare över 50kW, vilket i praktiken betyder 100 eller mer.
Välj filformat GPX
Bekräfta att du inte är en robot och hämta.
Den nedladdade filen kan du integrera som lager i Google Maps:
Gå till mina kartor https://www.google.com/intl/sv/maps/about/mymaps/
Skapa ny karta i menyn.
Klicka på Legend.
Välj importera och ladda upp filen från uppladdning.nu
Du kan döpa kartan och välja ikon och färg på plupparna. Det går fint att importera fler kartor, t.ex. laddare från andra länder, lägre effekt osv.
I Google maps kan du nu välja dina kartor med laddarna. Ser ut såhär för mig.
Så jäkla bra att man måste lägga till denna som "bokmärke" ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Många andra tillverkare erbjuder möjligheten att kunden själv får välja färg helt fritt (mer eller mindre), kostar mellan 20-60kkr och är knappast ett självkostnadspris.

Tror inte att kostnaden är ett problem utan snarare kapaciteten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Även jag tycker färgpaletten saknar lite hos Polestar. Varför ingen fin röd metallic. Även den knallblåa hade blivit riktigt snygg på bilen. Jag velar nu om jag ska gå på svart eller grå metallic när jag ska beställa bilen. Vet inte om någon skrivit det tidigare men Polestar club sweden ligger nu uppe. Jag hittade den igår. Självklart ska jag börja hänga där ibland och kul om ni övriga som ska köpa Polestar 2 gör det samma.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Stevvee skrev:
Surfaren skrev:
Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?

Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Tror att man inte vill ha en solid färg på den bara.precis som att det inte längre går att få R-design röd på Volvo
fast den svarta färgen, Void, är solid.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Surfaren skrev:
Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?

Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
enklare och bättre för andrahandsvärdet att foliera blå istället. Jag tror inte PS-blå är lika lätt att sälja som beg, då är det lika bra att ha en mer säljbar färg under som man kan ta fram när det passar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
Surfaren skrev:
Jag har en helt galen idé. Kan vi inte fokusera lite mer på Polestar 2 i denna tråd och behandla diverse snabbladdningsspörsmål i för detta avsedd tråd?

Jag diskuterade lite med en kompis kring PS2 häromdagen. Jag undrade varför de inte erbjuder bilen i Polestarblå färg, och han menade att den färgen inte ser särskilt premium ut. Men nog kunde det väl finnas något annat än gråskala ändå? Jag har inget emot grått själv, men tycker ändå färgschemat ser en aning tråkigt ut.
Tror att man inte vill ha en solid färg på den bara.precis som att det inte längre går att få R-design röd på Volvo
fast den svarta färgen, Void, är solid.
Hmm.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Polestar 2

Inlägg av ippii »

Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.

På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.

Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km

Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.

Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

ippii skrev:
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Möjligtvis enligt WLTP men Model 3 ligger inte på topp när det gäller WLTP vs verklig räckvidd. I ett test som nyligen gjorts hamnade e-Niro (eller var det Kona..) på 90% av WLTP medan Model 3 fick 78%. Nu vet vi förstås inte hur PS2 ligger till där men jag skulle i alla fall inte dra förhastade slutsatser av WLTP siffrorna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

ippii skrev:
Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men så många sidor om generellt laddsnack att jag inte orkade gå tillbaka längre.

På Polestars hemsida har det hela tiden tidigare stått "Målräckvidd WLTP 500 km". Nu är det ändrat till: Räckvidd: 470 km (WLTP). Det är ett ganska stort missbedömmande åt fel håll tycker jag.

Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km

Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.

Det i kombination med att man ej har något dedikerat snabbladdningsnätverk med vettig prissättning gör den till en hyffsat tråkig kamrat på långresa.

6% under målet är väl inte så farligt? 40 mil i verkligheten på sommaren och 30-35 mil på vintern är helt ok.

Vad gäller WLTP-siffrorna så gissar jag att Polestar 2 ligger närmare än Model 3. Eller går det att köra på 134 Wh/km i verkligheten? Särskilt i kallt väder lär det bli svårt för uppvärmningen kommer kosta ganska mycket procentuellt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
ippii skrev:
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3. Model 3 har varit på vägarna (i USA) i 2 år nu. Polestar 2 har inte kommit ut än.
Möjligtvis enligt WLTP men Model 3 ligger inte på topp när det gäller WLTP vs verklig räckvidd. I ett test som nyligen gjorts hamnade e-Niro (eller var det Kona..) på 90% av WLTP medan Model 3 fick 78%. Nu vet vi förstås inte hur PS2 ligger till där men jag skulle i alla fall inte dra förhastade slutsatser av WLTP siffrorna.

Det testet var inte särskilt vetenskapligt. Kan bero på så mycket. Men visst verkar Kona vara riktigt effektiv i verkligheten.
Skriv svar