Vet faktiskt inte, men gissar att så inte är fallet och tror att detta är en stor anledning att många tycker röststyrningen fungerar dåligt. Har man bilen inställd på engelskt språk så funkar inte röststyrning på svenska alls utan då får man prata engelska med bilen.
jag har min bil inställt på svenska. Resonerade lite som du tidigare och kört det mesta på engelska, men Tesla har trimmat in översättningarna rätt bra nu i menyer, app osv så jag tycker det funkar bra att köra på Svenska.
Mitt tips till alla är att köra svenska som språk i bilen och testa röststyrningen. Det funkar förträffligt!
Ja problemet brukar ju vara när man har inställt på engelska och vill navigera till/ringa någon(-stans) vars namn innehåller åäö, då brukar det mesta kunna gå fel om den ens förstår någonting.
Att ha teknikprylar inställda på svenska är lite som att titta på engelsk film dubbad till svenska... Teknik skall vara på engelska (som det är skapat från början) och folk som sätter sina datorer/telefoner på svenska är monster (har flera i min familj). Brukar hjälpa folk på jobbet med Excelmacron ibland och har de Excel på svenska blir mitt standardsvar att de får klara sig själva då jag inte tänker ens försöka beblanda mig dessa översättningar.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Vet faktiskt inte, men gissar att så inte är fallet och tror att detta är en stor anledning att många tycker röststyrningen fungerar dåligt. Har man bilen inställd på engelskt språk så funkar inte röststyrning på svenska alls utan då får man prata engelska med bilen.
jag har min bil inställt på svenska. Resonerade lite som du tidigare och kört det mesta på engelska, men Tesla har trimmat in översättningarna rätt bra nu i menyer, app osv så jag tycker det funkar bra att köra på Svenska.
Mitt tips till alla är att köra svenska som språk i bilen och testa röststyrningen. Det funkar förträffligt!
Ja problemet brukar ju vara när man har inställt på engelska och vill navigera till/ringa vars namn innehåller åäö, då brukar det mesta kunna gå fel om den ens förstår någonting.
Att ha teknikprylar inställda på svenska är lite som att titta på engelsk film dubbad till svenska... Teknik skall vara på engelska (som det är skapat från början) och folk som sätter sina datorer/telefoner på svenska är monster (har flera i min familj). Brukar hjälpa folk på jobbet med Excelmacron ibland och har de Excel på svenska blir mitt standardsvar att de får klara sig själva då jag inte tänker ens försöka beblanda mig dessa översättningar.
Engelska? Det ska vara binärt! Det finns 10 slags människor, de som förstår binärt och de som inte gör det.
Om du sätter dig i en annan bil från valfritt märke så brukar det vara svenska som standard. Det är nog få som gör sig besvär att överhuvudtaget försöka ändra det till engelska.
Jag körde länge själv med engelska i Teslan, sen bytte jag av nån anledning till svenska och har inte ångrat det.
Mobiler, datorer och andra prylar kör jag dock fortfarande på engelska.
Den amerikanska invasionen började ju cirka redan 2014, och kom igång på allvar tre-fyra år senare. Och nu kommer kinserna och vill också ha en del av kakan. När kommer tysken måntro?
Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.
Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.
Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.
Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
Jag tror tvärtom, PS2 går hem i stugorna i Sverige och har precis påbörjat sin karriär. Den håller sig bättre de närmsta åren. M3 däremot är närmare en facelift (om det nånsin kommer en vet vi inte), samt MY är också nära förestående att konkurrera om samma Teslakunder och därmed trycka ned M3-begpris. Jag hade inte köpt en M3 idag utan garanterat restvärde!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.
Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.
Många kommer att välja XC40 och bli kraftigt besvikna på att räckvidden inte håller vad Volvo lovat. Precis som Verdi säger är det helt fel bil att elektrifiera, den passar bättre som fossilbil.
Skillnaden mellan WLTP-range och riktig range kommer diffa mycket och extremt mycket om man försöker åka motorväg och är van att ha moms på den skyltade hastigheten. Detta kommer i sin tur ramla tillbaka på Volvo som tillverkare. Polestar 2 är en så mycket bättre bil att börja med, men det är inte Volvo som gör den...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.
Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
Jag tror tvärtom, PS2 går hem i stugorna i Sverige och har precis påbörjat sin karriär. Den håller sig bättre de närmsta åren. M3 däremot är närmare en facelift (om det nånsin kommer en vet vi inte), samt MY är också nära förestående att konkurrera om samma Teslakunder och därmed trycka ned M3-begpris. Jag hade inte köpt en M3 idag utan garanterat restvärde!
Tvärtom? Jag skrev att jag tror det finns god chans att även PS2 får fantastiskt andrahandsvärde... Är bara inte lika säker som med Model 3.
Att Model 3 skulle få en ordentlig facelift kommande tre år tror jag är rätt osannolikt. Hade vi pratat fem år däremot...
Jag tror absolut Sverige är den marknad där PS2 har bäst chans att få riktigt fint andrahandsvärde, men det är trots allt ett nytt varumärke. Tight associerat med Volvo, men tror ändå många upplever det som mer kinesiskt än V.
Garanterat restvärde har man ju definitivt. Det jag undrade var ju om man även skyddas mot högre värde än väntat, med utköpsoption.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.
Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
PS2 kommer det finnas betydligt färre av och antagligen håller det upp värdet bättre. Särskilt som Model 3 snart får konkurrens från Model Y. Tycker även "Chargegate" oroar för Teslas del. Fast det kanske inte påverkar treorna lika mycket?
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.
Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.
Många kommer att välja XC40 och bli kraftigt besvikna på att räckvidden inte håller vad Volvo lovat. Precis som Verdi säger är det helt fel bil att elektrifiera, den passar bättre som fossilbil.
Skillnaden mellan WLTP-range och riktig range kommer diffa mycket och extremt mycket om man försöker åka motorväg och är van att ha moms på den skyltade hastigheten. Detta kommer i sin tur ramla tillbaka på Volvo som tillverkare. Polestar 2 är en så mycket bättre bil att börja med, men det är inte Volvo som gör den...
Polestar är ett dotterbolag till Volvo.
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet. Det finns som sagt ekonomiska fördelar med att åka elbil, framförallt som förmånsbil.
Många går och väntar på att kunna köpa en elbil även om det inte blir perfekt.
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.
Deras dotterbolag Polestar struntade helt i vad som säljer i fossilbilsvärlden. Skillnaden är enorm i tänk.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.
Deras dotterbolag Polestar struntade helt i vad som säljer i fossilbilsvärlden. Skillnaden är enorm i tänk.
Ändå valde man inte s60 som bas när man skulle göra sin bil.
Varumärken är marknadsföring. Skillnaderna är medvetet strategiska.
Läste att SUV står för över 70% av Volvos försäljning. Att då bygga elbil på något annat hade ju varit galet.
Det var ju bara CMA-plattan(XC40) som var framtagen för att överhuvudtaget kunna "elektrifieras", därav att PS2 bygger på den.
SPA som 60-90 bilarna byggs på går inte att använda helt enkelt.
SPA 2 som kommer inom några år skall dock funka för det.
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.
Deras dotterbolag Polestar struntade helt i vad som säljer i fossilbilsvärlden. Skillnaden är enorm i tänk.
Ändå valde man inte s60 som bas när man skulle göra sin bil.
Varumärken är marknadsföring. Skillnaderna är medvetet strategiska.
Läste att SUV står för över 70% av Volvos försäljning. Att då bygga elbil på något annat hade ju varit galet.
Galet är att tro att det som funkar bäst i fossilbilsvärlden funkar bäst i elbilsvärlden. Är batterierna bättre och räckvidden mycket längre är denna väg säkert rätt, men Volvo är på väg åt fel håll
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Galet är att tro att det som funkar bäst i fossilbilsvärlden funkar bäst i elbilsvärlden. Är batterierna bättre och räckvidden mycket längre är denna väg säkert rätt, men Volvo är på väg åt fel håll
Elbilsvärlden är ju ganska liten än så länge. I övergångstiden, som jag tror kommer bli längre än vad många tror, gäller det att göra övergången smidig.
Många kommer ta vägen över en hybrid och andra kommer vilja ha samma bil fast eldriven.
Det var ju bara CMA-plattan(XC40) som var framtagen för att överhuvudtaget kunna "elektrifieras", därav att PS2 bygger på den.
SPA som 60-90 bilarna byggs på går inte att använda helt enkelt.
SPA 2 som kommer inom några år skall dock funka för det.
Stämmer bra, Polestar 3 blir dessutom första bilen på SPA2 som kommer 2022. En hel-elektrisk större crossover. Dock lär det debatteras om det egentligen inte är en SUV...
Nästa generation XC90 kommer strax därefter på samma plattform.