Kanske är man petig här men hur kommer du till den slutsatsen? Har Tesla slängt in lite ultra high-strength steel i konstruktionen och sen haft tur att de gång på gång prisas för sin säkerhet? Hur många gånger har inte Elon och andra på Tesla pratat om att de konstruerar bilarna med tanke på säkerhet? Volvo kan helt klart vara bättre men tycker motiveringen där är väldigt konstig.connu skrev:Den stora frågan är egentligen:
Polestar 2 Versus Tesla Model 3
Which one is the better purchase?
Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Model 3 har ju hittills visat sig vara världens säkraste bil, har några tester visat att Polstar är bättre?
Tesla verkar ha en kultur liknande den hos SAAB där säkerhet var en obsession.
Tesla verkar ha en kultur liknande den hos SAAB där säkerhet var en obsession.
Re: Polestar 2
Sandlådediskussion. Både Volvo och tesla (och några till) är tillverkare av säkra bilar. Att försöka rangordna ďom blir subjektivt.
Attack på dom dåliga istället.
Attack på dom dåliga istället.
Re: Polestar 2
Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Polestar 2
Det är ju inte ett livsavgörande beslut.cosmos skrev:Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
Kan ju vara kul att vara först.
Re: Polestar 2
Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Polestar 2
Om det blir fel går det väl att ändra ganska snabbt. Model3 har ju inte direkt några långa leveranstider men hoppar du av polestar2 kan du ju få vänta till efter sommaren om du ångrar dig.cosmos skrev:Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart
Re: Polestar 2
För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.
Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Re: Polestar 2
Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??kallekula skrev:För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.
Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Re: Polestar 2
Om någon är inne på leasing så har autolease PS2 i sin konfigurator. Hur den står sig mot PS egen abonnemangsmodell är okänt...
Re: Polestar 2
Så länge en biltillverkare inte sätter upp eget stängt laddnätverk som är mer utbyggt än Teslas eller köper in sig i Teslas SuperChsrger-nätverk så kommer de inte i kapp. Ingen tillverkare verkar ha planer på detta och det tar mer än ett par år att bygga ett nät större än SuperChargernätet även ifall det slängs miljarder på det.Delta skrev:
Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Jag gillar Ionity och är mycket glad att stationerna byggs upp. Dels kommer dock inte detta nät komma i kapp Teslas inom kommande åren som planerna ligger nu och dels så kan ju Tesla ladda på dessa stationer också. Frågan blir dock allt mindre viktig ju fler stationer som byggs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Den viktiga frågan för om man ska köpa är ju inte när/om de kommer ikapp Tesla med laddnätverk. Det viktiga frågan är när/om de är tillräckligt bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Polestar 2
Den viktigaste frågan är väl om man behöver teslas laddnätverk? Om man gillar polestar2.bylund skrev:Den viktiga frågan för om man ska köpa är ju inte när/om de kommer ikapp Tesla med laddnätverk. Det viktiga frågan är när/om de är tillräckligt bra.
Re: Polestar 2
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos ... nstebilar/
Förmånsvärde Polestar 2
För Polestar 2, med 50 mils räckvidd, justeras det förmånsgrundande priset ned till 392 600 kronor och förmånsvärdet per år blir, efter elbilsreduceringen på 10 000 kronor, 45 143 kronor per år. Per månad blir det 3 761 kronor.
En ganska naturlig konkurrent till Polestar 2 är Tesla Model 3 Long Range med 56 mils räckvidd. Den kostar 659 900 kronor men har enligt Skatteverkets tabell ett förmånsgrundande nybilspris på 685 000 kronor som justeras ned till 392 600 kronor. Det årliga förmånsvärdet landar därmed på 45 503 kronor och det månatliga på 3 791 kronor, i princip identiska summor som för Polestar 2.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
Teknikens Värld skriver dock fel... Siffrorna är precis samma som TM3. 3791 utan tillbehör.
Polestar 2
Lovande. Får hoppas den är hyfsat buggfri och att de kan leverera tillräckligt.
Många som varit anti-tesla kanske kan tänka sig en. Och ju fler diesel-Volvos vi slipper på vägarna desto bättre.
Många som varit anti-tesla kanske kan tänka sig en. Och ju fler diesel-Volvos vi slipper på vägarna desto bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Har aldrig sett en Ionity stolpe i verkligheten ännu.Jag gillar Ionity och är mycket glad att stationerna byggs upp.
Och tyvärr verkar det dröja innan det kommer någon norr om Sundsvall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Re: Polestar 2
Comparison is the thief of joy.Mickep skrev:wait hwat?
[...]
Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Polestar 2
Nja. Har man lite högre lön har man också oftast högre tjänstepension, och tar man då ut en tjänstebil minskas den avsevärt. I slutänden lönar det sig sällan(såvida inte företaget kompenserar för det, men det verkar få stora bolag göra).Mickep skrev:wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Däremot om man är egenföretagare... men de flesta av dem är ju enmansbolag där långt ifrån alla kan ta fem veckor semester osv..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Vad yrar du om?Mickep skrev:wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
En företagsägd bil ska också betalas och har samma värdeminsknings om en privatägd.
Vänder man på steken skulle man kunna raljera och säga att en företagsägd bil kostar mer eftersom man betalar både bilens värdeminskning OCH förmånsvärde. Allt handlar om vad respektive anställd har för överenskommelse med sin arbetsgivare och där har vi hela spektrat från enmansbolag till stora multinationella bolag.
Det finns ingen gratis lunch!
Re: Polestar 2
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Polestar 2
Jag kan inte läsa artikeln så jag skrev inga kommentarer först. Men det är alltså på det viset att rubriken till stor del är en traditionell klickmagnet.frippe skrev:Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Re: Polestar 2
hur kan man skriva "visar Polestar var skåpet ska stå med sin kompakta elsuv"? Har dom ens sett bilen i verkligheten? Det är ju inget som ger intryck av en SUV??? När journalisterna sa att iPace var en SUV, så reagerade jag, men PS2 är ju ändå mindre en SUV.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14