Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Så länge en biltillverkare inte sätter upp eget stängt laddnätverk som är mer utbyggt än Teslas eller köper in sig i Teslas SuperChsrger-nätverk så kommer de inte i kapp. Ingen tillverkare verkar ha planer på detta och det tar mer än ett par år att bygga ett nät större än SuperChargernätet även ifall det slängs miljarder på det.
Jag gillar Ionity och är mycket glad att stationerna byggs upp. Dels kommer dock inte detta nät komma i kapp Teslas inom kommande åren som planerna ligger nu och dels så kan ju Tesla ladda på dessa stationer också. Frågan blir dock allt mindre viktig ju fler stationer som byggs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Förmånsvärde Polestar 2
För Polestar 2, med 50 mils räckvidd, justeras det förmånsgrundande priset ned till 392 600 kronor och förmånsvärdet per år blir, efter elbilsreduceringen på 10 000 kronor, 45 143 kronor per år. Per månad blir det 3 761 kronor.
En ganska naturlig konkurrent till Polestar 2 är Tesla Model 3 Long Range med 56 mils räckvidd. Den kostar 659 900 kronor men har enligt Skatteverkets tabell ett förmånsgrundande nybilspris på 685 000 kronor som justeras ned till 392 600 kronor. Det årliga förmånsvärdet landar därmed på 45 503 kronor och det månatliga på 3 791 kronor, i princip identiska summor som för Polestar 2.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Lovande. Får hoppas den är hyfsat buggfri och att de kan leverera tillräckligt.
Många som varit anti-tesla kanske kan tänka sig en. Och ju fler diesel-Volvos vi slipper på vägarna desto bättre.
wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Nja. Har man lite högre lön har man också oftast högre tjänstepension, och tar man då ut en tjänstebil minskas den avsevärt. I slutänden lönar det sig sällan(såvida inte företaget kompenserar för det, men det verkar få stora bolag göra).
Däremot om man är egenföretagare... men de flesta av dem är ju enmansbolag där långt ifrån alla kan ta fem veckor semester osv..
wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Vad yrar du om?
En företagsägd bil ska också betalas och har samma värdeminsknings om en privatägd.
Vänder man på steken skulle man kunna raljera och säga att en företagsägd bil kostar mer eftersom man betalar både bilens värdeminskning OCH förmånsvärde. Allt handlar om vad respektive anställd har för överenskommelse med sin arbetsgivare och där har vi hela spektrat från enmansbolag till stora multinationella bolag.
Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Jag kan inte läsa artikeln så jag skrev inga kommentarer först. Men det är alltså på det viset att rubriken till stor del är en traditionell klickmagnet.
hur kan man skriva "visar Polestar var skåpet ska stå med sin kompakta elsuv"? Har dom ens sett bilen i verkligheten? Det är ju inget som ger intryck av en SUV??? När journalisterna sa att iPace var en SUV, så reagerade jag, men PS2 är ju ändå mindre en SUV.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är ju svårt detta. Vet ärligt talat inte vilket ben man ska stå på. Å ena sidan gillar jag Tesla med SuC och all excentricitet och nytänkande som märket står för. Men å andra sidan så längtar jag även efter en mer solid kärra som har rejäl ljudisolering och där man faktiskt kan ringa till verkstaden osv.
Edit: Dock trist att chefredaktören Alrik Söderlind pratar i termer som att Model 3 inte är en riktig bil.
Det som framför allt lockar med Polestar 2 är att den känns som en "riktig" bil, med exempelvis konventionella dörrhandtag, normal instrumentering och hög byggkvalitet.
Och att journalisten Jörn Thomas gör sig mer än lite lustig över Tesla.
Polestarteamet är väldigt noga med att påpeka att bilen vi får köra är en prototyp och inget annat. Lite lustigt blir det, framför allt när man precis har kört Teslas storsäljande Model 3. Om den här bilen är en förseriebil vill man nog inte gärna köra den amerikanska prototypen. Kanske har Teslafolket tyckt så mycket om sin förseriebil att man har försökt att införliva så många karaktärsdrag av prototypen som möjligt i seriebilens detaljarbete?
Nej, nu ska vi vara snälla, men faktum är att Polestar 2 redan i det här stadiet ligger långt före Model 3 när det gäller byggkvalitet.
Det som är irriterande med detta är att vi innerst inne vet att det stämmer i viss mån. Men det skapar ändå nåt slags "vi mot dom"-känsla och gör det extremt svårt att köpa nåt annat än en Tesla.
Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.
När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.
När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
I min S sitter dörrarna inte helt i linje med varandra. Framdörrarna sitter lite längre ut än bakdörrarna. Instrumentbrädan knakar när det är kallt också. Dessutom är ljudisoleringen även i Model S klassen sämre än hos konkurrenterna.
Det är så det är helt enkelt. Men när det varit så på en Mustang eller Corvette har det varit charmigt. När det är en elbil så är det tydligen katastrof. Dubbelmoral.
I min S sitter dörrarna inte helt i linje med varandra. Framdörrarna sitter lite längre ut än bakdörrarna. Instrumentbrädan knakar när det är kallt också. Dessutom är ljudisoleringen även i Model S klassen sämre än hos konkurrenterna.
Fast just ljudisoleringen ska tydligen vara betydligt bättre i S Raven. Samt även då nya 3:or enligt Elon.
Jag kan köpa att det kommer att vara bättre överlag på Polestar 2, problemet är när det bara blir något man vräker ur sig för att det är lätt att göra det. Utan satt specificera vad man menar. Ser det ganska ofta på FB där folk som inte ens provkört en 3:a har åsikter i ämnet.
Var förresten ganska intressant att se denna recension av Model 3 - Kina byggda:
Mycket bättre kvalitet jämfört med den amerikanska personen ägde Sen behöver det förstås inte bara vara propaganda (inslaget innehöll en del sånt tyckte jag). Ny fabrik, Tesla har lärt sig av misstagen. Bilarna som byggs nu kan man förstås också ta sin tid med, precis som Polestar 2. Tesla har inte haft den lyxen med USA byggda Model 3. Fram till kanske nu då när Kina fabriken drar igång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det verkar som om de förbättrat ljudisoleringen. iallafall i kina fabriken (sades ingenting om hur det blir i usafabriken). Men kommer säkert införas där också. Bilarna som byggs i kina har som sagt haft mer tid på sig (och man kan gissa att usafabriken stressat fram produktionen vilket kan leda till kvalitetsbrister).
Jag tror att det är metoderna som är skillnaden, lärdomarna från kina introduktionen kommer med största sannolikhet införas överallt. Tror det mesta handlar att ha tid att upptäcka och förändra saker, en lyx som inte alltid har funnits. (obs model3 har förbättras hela tiden, men just ljudisoleringen har det klagats på tidigare och det verkar som kineserna (eller eg de teslaanställda) har funnit en lösning, det kunde lika väl ha varit en amerikan). om man får tolka videon.
Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.
När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
Notera att provkörningen är gjord av tyska Automotorsport och sedan översatt till svenska.
Jag tycker det ofta märks på språket som blir lite osvenskt, känsloladdat.
Även om Alrik flikar in en text där han ju bara beskriver sin känsla. Det är väl bland dom som känner igen sig Polestar kommer hitta sina kunder.
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
Håller med, men det kan vara liiite väl mycket klagomål på Tesla ibland. Speciellt från mer traditionella media i Sverige. Men ok, som norrlänning är man väl lite extra beskyddande då med tanke på att det faktiskt inte går att köpa något annat än Tesla häruppe. Om man inte är riktigt hårdnackad elbilsentusiast och gillar 11 kW laddare förstås.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
Japp! Det är såklart jätteviktigt för Tesla att konkurrerande elbilar lyckas!
För mig är det uppenbart att Model 3 är helt överlägsen PS2, men det är ju superbra om det finns en massa som anser motsatsen och därmed påskyndar transformationen till eldrift.
Ju snabbare transformationen till eldrift går, desto bättre kommer det gå för Tesla såklart. Tesla kommer tappa marknadsandelar, men den total försäljningen kommer fortsätta växa väldigt snabbt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
Håller med, men det kan vara liiite väl mycket klagomål på Tesla ibland. Speciellt från mer traditionella media i Sverige. Men ok, som norrlänning är man väl lite extra beskyddande då med tanke på att det faktiskt inte går att köpa något annat än Tesla häruppe. Om man inte är riktigt hårdnackad elbilsentusiast och gillar 11 kW laddare förstås.
Det är väl betydligt vanligare att teslaägare klagar på fossilbilar?