Haha, såg ditt inlägg nu. Ja, Man har vunnit lite mer höjd för benen på det sättet men att man har gjort det beror nog främst på att kardantunneln redan fanns där. Mittensätet är då mindre roligt förstås.Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Re: Polestar 2
Jag kan tänka mig att man resonerar så här: Oftast är den ändå bara barn som sitter bak, speciellt om det ska sitta nån på mittenplatsen. Kundgruppen som vill kunna ha fem vuxna i bilen är antagligen inte så stor, så det är bättre att prioritera en bra benställning på två av platserna. Kardantunnel är ju kunderna ändå vana vid.Laban skrev:Haha, såg ditt inlägg nu. Ja, Man har vunnit lite mer höjd för benen på det sättet men att man har gjort det beror nog främst på att kardantunneln redan fanns där. Mittensätet är då mindre roligt förstås.Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?
Re: Polestar 2
Jag tycker inte heller att det är ett misstag med tanke att man utgick från ett fossilbilschassi. Men får jag välja så har jag en bil utan kardantunnel. Inte bara pga mittensätet bak utan för att man får lite mer utrymme fram i mittkonsollen. Sannolikt också en billigare konstruktion, framförallt batteripacket.Mickep skrev:Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Fast kardantunneln i PS2 upplevs ju som extra hög eftersom golvet på båda sidor är sänkt. Det är ju gjort så för att man ska få bättre ben- och fotplats. Hade man inte haft ”fotgarage” så hade inte kardantunneln upplevts så hög, men självklart inte helt platt som hos Tesla.Laban skrev:Jag tycker inte heller att det är ett misstag med tanke att man utgick från ett fossilbilschassi. Men får jag välja så har jag en bil utan kardantunnel. Inte bara pga mittensätet bak utan för att man får lite mer utrymme fram i mittkonsollen. Sannolikt också en billigare konstruktion, framförallt batteripacket.Mickep skrev:Tycker inte det är helt fel. Man har att välja med god sittkomfort i baksätet med upphöjning så mittenpassageraren blir påverkad eller en upphöjning så det är lika för alla. Det är sällan man har tre i baksätet och mittensplatsen brukar inte vara populär i vilket fall och beror inte på kardantunneln. alternativet är att höja taket men då ökar vindmotståndet (och en del av utseendet). Så det är alltid en avvägande. Kan inte säga att polestar gjort ett misstag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Det är väl bra att olika tillverkare designar bilar olika, det gör att vi kunder som värderar bilar efter olika egenskaper kan köpa den bil som passar oss bäst.
Själv är jag glad att Polestar har byggt batteriet som de har gjort. Vi är 4 i familjen och reser väldigt sällan med 3 i baksätet. Jag har inte heller något emot det ombonade känslan i framsätet men tiden får väl utvisa om mittkonsollen blir i vägen med tiden.
Själv är jag glad att Polestar har byggt batteriet som de har gjort. Vi är 4 i familjen och reser väldigt sällan med 3 i baksätet. Jag har inte heller något emot det ombonade känslan i framsätet men tiden får väl utvisa om mittkonsollen blir i vägen med tiden.
Re: Polestar 2
Jag har full förståelse för att det finns de som föredrar PS2:ans konstruktion. Men vi kan nog anta att väldigt få rena elbilskonstruktioner kommer att ha en kardantunnel. Speciellt med tanke på att det kommer att vara främst SUV/crossovers där man kommer att sitta bra även utan ett sänkt golv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Hur känner ni som beställt Polestar inför faktumet att snabbladdning över 100kw kostar 6-12kr per kwh? Plugsurfing som finns inbyggt i bilen verkar ta 11.50 per kwh för ionity.
Används bilen som stadsbil och bara laddas hemma förstår jag att det inte spelar någon roll, men för er som tänker ha det som familjens enda bil och köra lite längre resor?
Används bilen som stadsbil och bara laddas hemma förstår jag att det inte spelar någon roll, men för er som tänker ha det som familjens enda bil och köra lite längre resor?
Re: Polestar 2
Flera reviewers har klagat på att den är bullrig och stötig. Den senaste jag pejstade sa tom att han fick höja rösten i videon. En annan sa uttryckligen att Model 3 var bekvämare. Ytterligare en annan att han skulle välja Model 3 framför PS2.HelectriC skrev:Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Så du får nog vänta tills du provat den själv innan du kan avgöra.
Grunden är ju en XC40, och den är väl inte direkt känd för att vara någon lyxlimpa. Med 20" och betydligt hårdare fjädring blir det nog knappast bättre.
Jämfört med en S med luftfjädring kommer det nog vara stor skillnad.
Förövrigt är väl så gott som samtliga elbilar som byggts på avgasplatta betydligt tyngre än de som byggts på en elbilsplatta. De har vanligtvis också betydligt sämre utrymme. Blir så när de tvingas kompromissa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Finns väl ingen som har sagt att Model 3 är tystare men däremot att den har mjukare fjädring.taliz skrev:Flera reviewers har klagat på att den är bullrig och stötig. Den senaste jag pejstade sa tom att han fick höja rösten i videon. En annan sa uttryckligen att Model 3 var bekvämare. Ytterligare en annan att han skulle välja Model 3 framför PS2.HelectriC skrev:Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.Fredrik j skrev:Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?Zalman3 skrev:Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.
Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Så du får nog vänta tills du provat den själv innan du kan avgöra.
Grunden är ju en XC40, och den är väl inte direkt känd för att vara någon lyxlimpa. Med 20" och betydligt hårdare fjädring blir det nog knappast bättre.
Jämfört med en S med luftfjädring kommer det nog vara stor skillnad.
Förövrigt är väl så gott som samtliga elbilar som byggts på avgasplatta betydligt tyngre än de som byggts på en elbilsplatta. De har vanligtvis också betydligt sämre utrymme. Blir så när de tvingas kompromissa...
Re: Polestar 2
Laddar både hemma och på jobbet så kanske inte representativ här.. men självklart är det negativt. Förhoppningsvis kommer priserna ner, jag kör en del resor mellan väst och östkust och då är planen ionity via Meingau dvs 6-7kr/kWh. Såklart dyrt men för min egna del blir totalkalkylen ändå extremt fördelaktig mot den dieselbil jag kör idaghooked skrev:Hur känner ni som beställt Polestar inför faktumet att snabbladdning över 100kw kostar 6-12kr per kwh? Plugsurfing som finns inbyggt i bilen verkar ta 11.50 per kwh för ionity.
Används bilen som stadsbil och bara laddas hemma förstår jag att det inte spelar någon roll, men för er som tänker ha det som familjens enda bil och köra lite längre resor?
Mvh
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 2
Har ingen aning, men det kanske går att välja olika sorters fjädringsinställningar. Sannolikt måste man inte välja 20"-fälgarna heller...taliz skrev:Flera reviewers har klagat på att den är bullrig och stötig. Den senaste jag pejstade sa tom att han fick höja rösten i videon. En annan sa uttryckligen att Model 3 var bekvämare. Ytterligare en annan att han skulle välja Model 3 framför PS2.HelectriC skrev:Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.
Så du får nog vänta tills du provat den själv innan du kan avgöra.
Grunden är ju en XC40, och den är väl inte direkt känd för att vara någon lyxlimpa. Med 20" och betydligt hårdare fjädring blir det nog knappast bättre.
Jämfört med en S med luftfjädring kommer det nog vara stor skillnad.
Förövrigt är väl så gott som samtliga elbilar som byggts på avgasplatta betydligt tyngre än de som byggts på en elbilsplatta. De har vanligtvis också betydligt sämre utrymme. Blir så när de tvingas kompromissa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polestar 2
Det syns också på bilden att man utnyttjar utrymmet där bränsletanken finns på en fossilbil.Laban skrev:Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.
Re: Polestar 2
Jag har för mig att amerika ska bilar generellt har mjukare fjädring än bilar för Europa. Vissa tillverkare sägs ha olika fjädrar beroende på marknad.SwedishAdvocate skrev:Har ingen aning, men det kanske går att välja olika sorters fjädringsinställningar. Sannolikt måste man inte välja 20"-fälgarna heller...taliz skrev:Flera reviewers har klagat på att den är bullrig och stötig. Den senaste jag pejstade sa tom att han fick höja rösten i videon. En annan sa uttryckligen att Model 3 var bekvämare. Ytterligare en annan att han skulle välja Model 3 framför PS2.HelectriC skrev:Och resultatet blir en tyst och stabil bil som känns ordentligt ihopskruvad. Självklart väger PS2 mer än M3.Svenssons skrev:Ja, det är väl självklart att hur man väljer att bygga bilen är direkt kopplat till hur mycket bilen väger. Model 3 som har mindre andel aluminium och kanske storleksmässigt är närmare Polestar är många hundra kilo lättare än Polestar för att ta ett annat exempel.
Så du får nog vänta tills du provat den själv innan du kan avgöra.
Grunden är ju en XC40, och den är väl inte direkt känd för att vara någon lyxlimpa. Med 20" och betydligt hårdare fjädring blir det nog knappast bättre.
Jämfört med en S med luftfjädring kommer det nog vara stor skillnad.
Förövrigt är väl så gott som samtliga elbilar som byggts på avgasplatta betydligt tyngre än de som byggts på en elbilsplatta. De har vanligtvis också betydligt sämre utrymme. Blir så när de tvingas kompromissa...
Jag tror däremot inte tesla skiljer på marknaderna vad de gäller detta dvs vi har en "amerikans" fjädring i Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 2
Fast Model 3 har väl aldrig varit känd för att ha mjuk fjädring. Snarare tvärtom, den har fått en del kritik för att den är stötig/hård i fjädringen. Är kontentan att PS2 är ännu stötigare än Model 3 ?chaffis75 skrev:Jag har för mig att amerika ska bilar generellt har mjukare fjädring än bilar för Europa. Vissa tillverkare sägs ha olika fjädrar beroende på marknad.
Jag tror däremot inte tesla skiljer på marknaderna vad de gäller detta dvs vi har en "amerikans" fjädring i Europa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Jag syftade ju tillbaka till citerade inlägg där man pratar om att fjädringen är hård i polestar men detta kanske inte stämmer. Observera också jag skriver generellt.Laban skrev:Fast Model 3 har väl aldrig varit känd för att ha mjuk fjädring. Snarare tvärtom, den har fått en del kritik för att den är stötig/hård i fjädringen. Är kontentan att PS2 är ännu stötigare än Model 3 ?chaffis75 skrev:Jag har för mig att amerika ska bilar generellt har mjukare fjädring än bilar för Europa. Vissa tillverkare sägs ha olika fjädrar beroende på marknad.
Jag tror däremot inte tesla skiljer på marknaderna vad de gäller detta dvs vi har en "amerikans" fjädring i Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 2
Han är tyskt gundlig som vanligt Alltid kul med hans videos och fäbless för icke-läder och materialval.Front242 skrev:Autogefuhl testar
Re: Polestar 2
Grymt bra betyg från Autogefuhl. ”Polestar 2 är bilen som Audi och BMW borde byggt för 5 år sedan”
Börjar bli en hel del bra reviews nu.
Börjar bli en hel del bra reviews nu.
Re: Polestar 2
Lite nyfiken, någon annan här än mig, som absolut aldrig hade kunnat sig att köpa en Volvo sedan Geely dvs CCP äger det? (Ja googlar man så är Geely så fint uttryckt, ”privatägt”. Precis som Huawei m.fl)
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: Polestar 2
Är det samma nav som på XC40 tro? Dvs Volvos hjul funkar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Tja, det där är ju en fråga som blir allt mer komplicerad ju mer man tänker på det. Kina är ju nu hela världens verkstad, så skulle vi börja bojkotta allt som har sitt ursprung i Kina så får vi välja bort en stor del av det vi har i vår ägo. Billiga kapitalvaror från Kina har ökat våra möjligheter att skaffa både det ena och andra som förut tillsammans var så dyrt att ingen vanlig dödlig hade haft råd med det. Gå till Jula, Bauhaus, Elgiganten, Mediamarkt etc. och fråga efter sånt som inte är tillverkat i Kina så blir det inte mycket kvar att välja på.NilsL skrev:Lite nyfiken, någon annan här än mig, som absolut aldrig hade kunnat sig att köpa en Volvo sedan Geely dvs CCP äger det? (Ja googlar man så är Geely så fint uttryckt, ”privatägt”. Precis som Huawei m.fl)
Re: Polestar 2
Absolut, men ibland får man göra personliga uppoffringar för att göra världen till en bättre plats. Jag bojkottar redan allt från Kina så gott det går. Vi alla måste dra vårat strå i stacken. Apple har redan börjat övergången från Kina till Indien. De flesta japanska bolag vill heller inte ha med Kina och göra.Jerker skrev:Tja, det där är ju en fråga som blir allt mer komplicerad ju mer man tänker på det. Kina är ju nu hela världens verkstad, så skulle vi börja bojkotta allt som har sitt ursprung i Kina så får vi välja bort en stor del av det vi har i vår ägo. Billiga kapitalvaror från Kina har ökat våra möjligheter att skaffa både det ena och andra som förut tillsammans var så dyrt att ingen vanlig dödlig hade haft råd med det. Gå till Jula, Bauhaus, Elgiganten, Mediamarkt etc. och fråga efter sånt som inte är tillverkat i Kina så blir det inte mycket kvar att välja på.
Vi i Europa är geografisk isolerade från vad som politiskt sker i Asien. Vi lever i en bubbla bortom CCPs elände.
Vill inte göra denna tråden politisk nu, men det går inte undvika, jag personligen såg inte till att sälja Volvo till en kommuniststat.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: Polestar 2
Billigt slit och släng är katastrof för miljön. Frågan är om det varit världen till gagn eller inte.Jerker skrev:Tja, det där är ju en fråga som blir allt mer komplicerad ju mer man tänker på det. Kina är ju nu hela världens verkstad, så skulle vi börja bojkotta allt som har sitt ursprung i Kina så får vi välja bort en stor del av det vi har i vår ägo. Billiga kapitalvaror från Kina har ökat våra möjligheter att skaffa både det ena och andra som förut tillsammans var så dyrt att ingen vanlig dödlig hade haft råd med det. Gå till Jula, Bauhaus, Elgiganten, Mediamarkt etc. och fråga efter sånt som inte är tillverkat i Kina så blir det inte mycket kvar att välja på.NilsL skrev:Lite nyfiken, någon annan här än mig, som absolut aldrig hade kunnat sig att köpa en Volvo sedan Geely dvs CCP äger det? (Ja googlar man så är Geely så fint uttryckt, ”privatägt”. Precis som Huawei m.fl)