Angående höjd på P2 så var jag också tvungen att kolla när så många gärna sätter den i crossover/SUV-facket. P2 är 17cm lägre än en XC40 och några mm lägre än S/V60. Den är även bara 4,5cm högre än en M3. Även markfrigången är bara 1cm mer än samma S/V60.
Så att Polestar 2 skulle vara SUVig är bara en synvilla. Förhoppningsvis återspeglas detta på ett hyfsat Cd-värde och räckvidd också.
Angående höjd på P2 så var jag också tvungen att kolla när så många gärna sätter den i crossover/SUV-facket. P2 är 17cm lägre än en XC40 och några mm lägre än S/V60. Den är även bara 4,5cm högre än en M3. Även markfrigången är bara 1cm mer än samma S/V60.
Så att Polestar 2 skulle vara SUVig är bara en synvilla. Förhoppningsvis återspeglas detta på ett hyfsat Cd-värde och räckvidd också.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Förmodligen är det så polestar tänker. SUV är en mycket populär biltyp i nästan hela världen. SUV lämpar sig mindre bra som elbil eftersom den är mer energikrävande än sedaner.
Då kan man göra en kombikupe som uppfattas som en SUV...
Polestar2 är har en crossover-liknande stuk helt enkelt för att plattformen inte var förberedd för eldrift från början. Den klarar inte ett batteripack under golvet och en totalhöjd runt 142cm som de andra sedanerna.
Om markfrigången hade varit högre så hade konceptet varit ok. Nu blir det bara en efterkonstruktion.
Men eftersom många gillar att sitta högre så kan det ändå tilltala en del kunder.
Nackdelen är dock att Cw (eller Cw*A) aldrig kommer nå Tesla 3 nivåer.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Polestar2 är har en crossover-liknande stuk helt enkelt för att plattformen inte var förberedd för eldrift från början. Den klarar inte ett batteripack under golvet och en totalhöjd runt 142cm som de andra sedanerna.
Om markfrigången hade varit högre så hade konceptet varit ok. Nu blir det bara en efterkonstruktion.
Men eftersom många gillar att sitta högre så kan det ändå tilltala en del kunder.
Nackdelen är dock att Cw (eller Cw*A) aldrig kommer nå Tesla 3 nivåer.
Man kan se det tvärtom också - batteriets utformning ger bättre komfort än i exempelvis M3 enligt många.
Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Kanske är man petig här men hur kommer du till den slutsatsen? Har Tesla slängt in lite ultra high-strength steel i konstruktionen och sen haft tur att de gång på gång prisas för sin säkerhet? Hur många gånger har inte Elon och andra på Tesla pratat om att de konstruerar bilarna med tanke på säkerhet? Volvo kan helt klart vara bättre men tycker motiveringen där är väldigt konstig.
Model 3 har ju hittills visat sig vara världens säkraste bil, har några tester visat att Polstar är bättre?
Tesla verkar ha en kultur liknande den hos SAAB där säkerhet var en obsession.
Sandlådediskussion. Både Volvo och tesla (och några till) är tillverkare av säkra bilar. Att försöka rangordna ďom blir subjektivt.
Attack på dom dåliga istället.
Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
Det är ju inte ett livsavgörande beslut.
Kan ju vara kul att vara först.
Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart
Om det blir fel går det väl att ändra ganska snabbt. Model3 har ju inte direkt några långa leveranstider men hoppar du av polestar2 kan du ju få vänta till efter sommaren om du ångrar dig.
För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.
Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.
Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Så länge en biltillverkare inte sätter upp eget stängt laddnätverk som är mer utbyggt än Teslas eller köper in sig i Teslas SuperChsrger-nätverk så kommer de inte i kapp. Ingen tillverkare verkar ha planer på detta och det tar mer än ett par år att bygga ett nät större än SuperChargernätet även ifall det slängs miljarder på det.
Jag gillar Ionity och är mycket glad att stationerna byggs upp. Dels kommer dock inte detta nät komma i kapp Teslas inom kommande åren som planerna ligger nu och dels så kan ju Tesla ladda på dessa stationer också. Frågan blir dock allt mindre viktig ju fler stationer som byggs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Förmånsvärde Polestar 2
För Polestar 2, med 50 mils räckvidd, justeras det förmånsgrundande priset ned till 392 600 kronor och förmånsvärdet per år blir, efter elbilsreduceringen på 10 000 kronor, 45 143 kronor per år. Per månad blir det 3 761 kronor.
En ganska naturlig konkurrent till Polestar 2 är Tesla Model 3 Long Range med 56 mils räckvidd. Den kostar 659 900 kronor men har enligt Skatteverkets tabell ett förmånsgrundande nybilspris på 685 000 kronor som justeras ned till 392 600 kronor. Det årliga förmånsvärdet landar därmed på 45 503 kronor och det månatliga på 3 791 kronor, i princip identiska summor som för Polestar 2.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.