Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Jo-el skrev:
Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Det skulle jag nog tro. Ionity ska vara vinstdrivande i sig. De vill nog ha så många kunder som möjligt.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Det skulle jag nog tro. Ionity ska vara vinstdrivande i sig. De vill nog ha så många kunder som möjligt.
Tror ni det kommer bli svårare att ladda en elbil i framtiden än idag alltså?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Verdi skrev:
Jo-el skrev:
Är Volo/polestar ens med i Ionity-gruppen?

Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Det behöver man väl inte vara? Blir ev lite dyrare att ladda men det går. Ionity är inte låst till medlemmarna.
Nu ja, men är det garanterat för framtiden?

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Det skulle jag nog tro. Ionity ska vara vinstdrivande i sig. De vill nog ha så många kunder som möjligt.
Tror ni det kommer bli svårare att ladda en elbil i framtiden än idag alltså?

Hur drog du den slutsatsen? Beror väl på. Kan väl bli köer under vissa perioder. Beror på hur försäljning och utbyggnad synkar.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jag läste dom här två lite pessimistiska slutsatserna:
Jo-el skrev:
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Jag läste dom här två lite pessimistiska slutsatserna:
Jo-el skrev:
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Infrastrukturen byggs ju ut som aldrig förr. Ingen som glömt.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Jag läste dom här två lite pessimistiska slutsatserna:
Jo-el skrev:
Känns som att man glömt bort det där med infrastruktur för laddning.

Nu ja, men är det garanterat för framtiden?
Infrastrukturen byggs ju ut som aldrig förr. Ingen som glömt.
Precis. Därav min fråga.
Tyckte det lätt pessimistiskt rörande laddmöjligheter i framtiden.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Angående höjd på P2 så var jag också tvungen att kolla när så många gärna sätter den i crossover/SUV-facket. P2 är 17cm lägre än en XC40 och några mm lägre än S/V60. Den är även bara 4,5cm högre än en M3. Även markfrigången är bara 1cm mer än samma S/V60.

Så att Polestar 2 skulle vara SUVig är bara en synvilla. Förhoppningsvis återspeglas detta på ett hyfsat Cd-värde och räckvidd också.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

filippb skrev:
Angående höjd på P2 så var jag också tvungen att kolla när så många gärna sätter den i crossover/SUV-facket. P2 är 17cm lägre än en XC40 och några mm lägre än S/V60. Den är även bara 4,5cm högre än en M3. Även markfrigången är bara 1cm mer än samma S/V60.

Så att Polestar 2 skulle vara SUVig är bara en synvilla. Förhoppningsvis återspeglas detta på ett hyfsat Cd-värde och räckvidd också.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Förmodligen är det så polestar tänker. SUV är en mycket populär biltyp i nästan hela världen. SUV lämpar sig mindre bra som elbil eftersom den är mer energikrävande än sedaner.
Då kan man göra en kombikupe som uppfattas som en SUV...
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Polestar 2

Inlägg av Magnus71 »

Polestar2 är har en crossover-liknande stuk helt enkelt för att plattformen inte var förberedd för eldrift från början. Den klarar inte ett batteripack under golvet och en totalhöjd runt 142cm som de andra sedanerna.
Om markfrigången hade varit högre så hade konceptet varit ok. Nu blir det bara en efterkonstruktion.
Men eftersom många gillar att sitta högre så kan det ändå tilltala en del kunder.
Nackdelen är dock att Cw (eller Cw*A) aldrig kommer nå Tesla 3 nivåer.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Magnus71 skrev:
Polestar2 är har en crossover-liknande stuk helt enkelt för att plattformen inte var förberedd för eldrift från början. Den klarar inte ett batteripack under golvet och en totalhöjd runt 142cm som de andra sedanerna.
Om markfrigången hade varit högre så hade konceptet varit ok. Nu blir det bara en efterkonstruktion.
Men eftersom många gillar att sitta högre så kan det ändå tilltala en del kunder.
Nackdelen är dock att Cw (eller Cw*A) aldrig kommer nå Tesla 3 nivåer.
Man kan se det tvärtom också - batteriets utformning ger bättre komfort än i exempelvis M3 enligt många.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

connu skrev:
Den stora frågan är egentligen:

Polestar 2 Versus Tesla Model 3

Which one is the better purchase?

Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Kanske är man petig här men hur kommer du till den slutsatsen? Har Tesla slängt in lite ultra high-strength steel i konstruktionen och sen haft tur att de gång på gång prisas för sin säkerhet? Hur många gånger har inte Elon och andra på Tesla pratat om att de konstruerar bilarna med tanke på säkerhet? Volvo kan helt klart vara bättre men tycker motiveringen där är väldigt konstig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsL »

Model 3 har ju hittills visat sig vara världens säkraste bil, har några tester visat att Polstar är bättre?
Tesla verkar ha en kultur liknande den hos SAAB där säkerhet var en obsession.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Sandlådediskussion. Både Volvo och tesla (och några till) är tillverkare av säkra bilar. Att försöka rangordna ďom blir subjektivt.
Attack på dom dåliga istället.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

cosmos skrev:
Jag har en kölapp på en polestar 2 och har fått följande Mail från marknadschefen för norden.
”Du kommer att konvertera din reservation till en order i januari, då du gör dina slutgiltiga val och leveranser påbörjas i maj 2020”
Snart dax att bestämma sig alltså för er andra också med reservationer. Jag velar mellan M3 LR eller polestar 2 som ersättare till min MS 75D. Jag vet att jag skulle få det jobbigare med laddning på mina tjänsteresor. Jag kör över 3000 tjänstebil varje år. Det mesta annars tycker jag väger över på polestaren. Såg för övrigt en polestar 2, testbil, på E6 norr om Göteborg för några veckor sedan. Låg bakom/framför den i 10 minuter tills dom tröttnade på mig och vek av på en avfart. Den var svart och jag gillade den skarpt. Det enda var led listen mellan baklamporna som man nog behöver vänja sig vid. För övrigt mycket trevlig och den hade guldiga bromsok = performance paketet.
Det är ju inte ett livsavgörande beslut.
Kan ju vara kul att vara först.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart ;)
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

cosmos skrev:
Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart ;)
Om det blir fel går det väl att ändra ganska snabbt. Model3 har ju inte direkt några långa leveranstider men hoppar du av polestar2 kan du ju få vänta till efter sommaren om du ångrar dig.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Polestar 2

Inlägg av kallekula »

För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.

Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Delta »

kallekula skrev:
För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.

Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Polestar 2

Inlägg av zed »

Om någon är inne på leasing så har autolease PS2 i sin konfigurator. Hur den står sig mot PS egen abonnemangsmodell är okänt...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:

Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Så länge en biltillverkare inte sätter upp eget stängt laddnätverk som är mer utbyggt än Teslas eller köper in sig i Teslas SuperChsrger-nätverk så kommer de inte i kapp. Ingen tillverkare verkar ha planer på detta och det tar mer än ett par år att bygga ett nät större än SuperChargernätet även ifall det slängs miljarder på det.

Jag gillar Ionity och är mycket glad att stationerna byggs upp. Dels kommer dock inte detta nät komma i kapp Teslas inom kommande åren som planerna ligger nu och dels så kan ju Tesla ladda på dessa stationer också. Frågan blir dock allt mindre viktig ju fler stationer som byggs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av bylund »

Den viktiga frågan för om man ska köpa är ju inte när/om de kommer ikapp Tesla med laddnätverk. Det viktiga frågan är när/om de är tillräckligt bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Den viktiga frågan för om man ska köpa är ju inte när/om de kommer ikapp Tesla med laddnätverk. Det viktiga frågan är när/om de är tillräckligt bra.
Den viktigaste frågan är väl om man behöver teslas laddnätverk? Om man gillar polestar2.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos ... nstebilar/
Förmånsvärde Polestar 2
För Polestar 2, med 50 mils räckvidd, justeras det förmånsgrundande priset ned till 392 600 kronor och förmånsvärdet per år blir, efter elbilsreduceringen på 10 000 kronor, 45 143 kronor per år. Per månad blir det 3 761 kronor.

En ganska naturlig konkurrent till Polestar 2 är Tesla Model 3 Long Range med 56 mils räckvidd. Den kostar 659 900 kronor men har enligt Skatteverkets tabell ett förmånsgrundande nybilspris på 685 000 kronor som justeras ned till 392 600 kronor. Det årliga förmånsvärdet landar därmed på 45 503 kronor och det månatliga på 3 791 kronor, i princip identiska summor som för Polestar 2.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Magfo
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 sep 2019 15:37

Re: Polestar 2

Inlägg av Magfo »

Teknikens Värld skriver dock fel... Siffrorna är precis samma som TM3. 3791 utan tillbehör.
Screenshot_20191111-185121.jpg
Skriv svar