Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 2

Inlägg av hooked »

Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.
Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

hooked skrev:
Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
Samma på Porsche. Trycka på emblemet.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

hooked skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.
Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.
Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
hooked skrev:
Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
Samma på Porsche. Trycka på emblemet.
I manualen till Tesla 3 står det uttryckligen att man inte ska trycka på emblemet utan med båda händerna på var sida om det.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
Samma på Porsche. Trycka på emblemet.
I manualen till Tesla 3 står det uttryckligen att man inte ska trycka på emblemet utan med båda händerna på var sida om det.
Tvärt om på Porsche. Trycka på emblemet. Med handflatan står det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Polestar 2

Inlägg av TiborBlomhall »

OfarligTesla skrev:
Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.

Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
Det här med varningstriangel på nyckelfjärren, vad har man den till?
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

TiborBlomhall skrev:
OfarligTesla skrev:
Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.

Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
Det här med varningstriangel på nyckelfjärren, vad ska man ha den till?
Det är paniklarm/trygghetslarm på volvospråk.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Polestar 2

Inlägg av TiborBlomhall »

Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen? :?
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

TiborBlomhall skrev:
Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen? :?
Korrekt :) det är mest för den amerikanska marknaden dock, likadant med inställning att låsa upp alla dörrar eller bara förardörren.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

filippb skrev:
TiborBlomhall skrev:
Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen? :?
Korrekt :) det är mest för den amerikanska marknaden dock, likadant med inställning att låsa upp alla dörrar eller bara förardörren.
..och funktionen som tänder innerbelysningen direkt när man låser upp bilen om man låser upp med fjärr. Så att amerikanerna ska kunna kolla så ingen gömmer sig i baksätet. Lite som monster under sängen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
hooked skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.
Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.
Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.
Men dom har vant sig vid elbaklucka, keyless osv. Volvo är ute på djupt vatten, allt dyrare att tillfredsställa pöbeln. Automagisk laddlucka, där går alltså gränsen. :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
hooked skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.
Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.
Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.
Men dom har vant sig vid elbaklucka, keyless osv. Volvo är ute på djupt vatten, allt dyrare att tillfredsställa pöbeln. Automagisk laddlucka, där går alltså gränsen. :mrgreen:
Ja utan keyless elbaklucka skulle nog många känna sig besvikna. Har man vant sig så...

Jag har redan vant mig av med tanklocket. Står där och trycker med munstycket på mina andra bilar.
Dom andra bilarna går jag dessutom ur utan att stänga av numera.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!
Jag har t.o.m. en bil som har olika nycklar till dörren och tändningen från fabrik.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Svenssons skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!
Du gör en övertolkning av vad jag sa. Självklart är det smidigt med elektrisk laddluckan och särskilt så som Tesla har löst det med handsken som kan styra luckan. Andra tillverkare kan inte göra det lika snyggt och då försvinner mycket av poängen.

Men om man måste välja mellan elektrisk laddlucka och elmanövrerad baklucka som Tesla uppenbarligen också fått göra när de designade M3 så är jag väldigt glad att Polestar prioriterat som de har gjort.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Fredrik j skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?
Yes, Samma lösning som i Volvo men bredare sensor som går på båda sidor.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Fredrik j skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?
Ja det har den.

"Tack vare en sensor under den bakre stötfångaren kan föraren öppna bakluckan genom att röra foten under den, förutsatt att autentiseringsenheten är i närheten."

https://www.polestar.com/se/polestar-2/ ... -features/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
Svenssons skrev:
filippb skrev:
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!
Du gör en övertolkning av vad jag sa. Självklart är det smidigt med elektrisk laddluckan och särskilt så som Tesla har löst det med handsken som kan styra luckan. Andra tillverkare kan inte göra det lika snyggt och då försvinner mycket av poängen.

Men om man måste välja mellan elektrisk laddlucka och elmanövrerad baklucka som Tesla uppenbarligen också fått göra när de designade M3 så är jag väldigt glad att Polestar prioriterat som de har gjort.
Varför skulle dom inte kunna göra likadant? PS2 har ju kopierat mkt i övrigt från Tesla.
En PS-brandad laddstation med knapp som öppnar luckan vore väl utmärkt.

Ptjah, Y har ju elektrisk baklucka. För min del är det tvärtom. Laddluckan öppnas varje dag, bakluckan kanske nån gång i kvartalet. Skulle nog hellre se en elektrisk frunk faktiskt, lastar extremt sällan stora grejer och de flyger inte runt i frunken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Hur öppnar folk laddluckan? Man rör på den. (väldigt få som tar upp mobilen eftersom det blir 3-4 extra steg). Hur exakt svårt är det att stänga? Jämför med bakluckan som är betydligt tyngre. (det är egentligen bara ett krav för att priset är så högt och man förväntar sig att den funktionen skall finnas där). Hade polestar kostat hälften hade inget saknat det, men ingen hade klagat om den fanns heller). Tycker polestar gjorde rätt.
Om det skulle vara enklare att öppna framluckan (frunken) får man fundera på om men hellre ser att den åker upp under färd på autobahn för att någon unge tryck på appen eller ej.
men jag tycker att funken inte behövs alls (bara om man vill betala dyrt för tomhet eftersom ingen motor finns där), fack med storlek som passar för laddkablar är precis det utrymme som behövs enligt mig, (så man slipper dem i backluckan).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

När jag går in i affärer öppnas butikdörren automatiskt. Det hela tar väl 2 sekunder. Detta har absolut inget att göra med polstar 2.

Är det obekvämt att trycka för att öppna laddluckan. Nej, behövs det en motor? Nej. Har folk som inte haft motor betalt för att sätta dit någon? Har folk som inte haft motoriserad baklucka betalat extra för att montera? Jag tror det senare är mer frekvent. Inget ont om laddluckan men det är nog en sak man gillar men inget man inte kan leva utan.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
När jag går in i affärer öppnas butikdörren automatiskt.
Troligtvis finns det folk här som inte orkar handla i butiker där dom får öppna dörren själva.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Skriv svar