Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaD »

TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Polestar 2

Inlägg av Nilp »

PapaD skrev:
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Det är flera som undrat samma sak,i chatten men han har träffat flera P2 bilister vid sina laddstoppoch dom har haft samma förbrukning. Våt väg och 6 grader blir hög förbrukning. Tydligen värmer inte P2 batteriet speciellt bra heller, fick bara typ 50kw på Ionity vid sitt första laddstopp. Kan bli jobbigt till vintern om man ska snabbladda och den tar lång tid att värma batteriet. Men en fördel vid kortare resor då bilen inte spenderar en massa energi på att värma batteriet.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

LasseTM skrev:
taliz skrev:
Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen :?
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheter
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Polestar 2

Inlägg av LasseTM »

Esterox skrev:
LasseTM skrev:
taliz skrev:
Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen :?
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheter
Problemet är ofta inte valmöjligheterna utan att A har ett beroende till B som inte går att få med C utan att du väljer D som inte funkar med A.
Man sitter och hoppas på att det ska funka och när jag vill välja till rostfria pedaler måste jag även köpa till krom lister på utsidan av bilen för 17900:- när Pedalerna bara kostade 700:-
Ofta är det ju inte heller jättetydligt vad man klickar i, speciellt inte hos Porsche.
Men absolut jag hade gärna haft lite fler val hos Tesla, som att köpa gummimattor vid leverans av bil tex. Helt värdelöst att de inte går att få på samma kvitto som bilen eller en UMC för 3-fas
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

LasseTM skrev:
Esterox skrev:
LasseTM skrev:
taliz skrev:
Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen :?
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheter
Problemet är ofta inte valmöjligheterna utan att A har ett beroende till B som inte går att få med C utan att du väljer D som inte funkar med A.
Man sitter och hoppas på att det ska funka och när jag vill välja till rostfria pedaler måste jag även köpa till krom lister på utsidan av bilen för 17900:- när Pedalerna bara kostade 700:-
Ofta är det ju inte heller jättetydligt vad man klickar i, speciellt inte hos Porsche.
Men absolut jag hade gärna haft lite fler val hos Tesla, som att köpa gummimattor vid leverans av bil tex. Helt värdelöst att de inte går att få på samma kvitto som bilen eller en UMC för 3-fas
Är väll bara VW som har sådana otydliga tillval. Annars tycker jag det är skapligt enkelt att förstå, Porsche kanske är ett specialfall men då finns ju samtidigt 100000 valmöjligheter och det är ju trevligt. Köper du en tv på 60 sek också eller kikar du olika varianter ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LasseTM skrev:
Esterox skrev:
LasseTM skrev:
taliz skrev:
Tycker det är bra. Orka lägga pussel i krångliga konfiguratorer där X passar med Y men inte Z, och ska du ha ha B måste du ha C och A osv...
Försökte bygga en Taycan för någon dag sedan, jag gav up.
frågade en kompis som kör Porsche idag hur han gjorde när han köpte sin bil och han berättade att det tog 2 timmar hos handlaren för att konfigurera bilen :?
Min model 3 tog under 60 sekunder från start till klart, kanske lite för lite val men ändå skönt.
Hade gärna fått ett plåttak på M3.
Köper man bil för över en halvmiljon förstår jag inte varför man är emot valmöjligheter
Problemet är ofta inte valmöjligheterna utan att A har ett beroende till B som inte går att få med C utan att du väljer D som inte funkar med A.
Man sitter och hoppas på att det ska funka och när jag vill välja till rostfria pedaler måste jag även köpa till krom lister på utsidan av bilen för 17900:- när Pedalerna bara kostade 700:-
Ofta är det ju inte heller jättetydligt vad man klickar i, speciellt inte hos Porsche.
Men absolut jag hade gärna haft lite fler val hos Tesla, som att köpa gummimattor vid leverans av bil tex. Helt värdelöst att de inte går att få på samma kvitto som bilen eller en UMC för 3-fas
Jo, håller med om att dessa "beroenden" gör en galen. De får paketera valen bättre/tydligare, eller så får de göra de helt fritt och oberoende. Hatar sådant även hos Mercedes. Man blir helt tokig!

Men, precis som du hade jag önskat vissa val/tillval hos M3 som gummimattor, 3-fas UMC (köpte en tredjepart istället då jag inte ens kunde beställa deras egna löst av Tesla) och även möjlighet till elektrisk bagagelucka. Allt det borde egentligen vara standard tycker jag (snålt av Tesla), men givet att det inte ingår så hade jag gärna lagt på det som extra vid beställning.

Även om jag själv inte saknar det, så vet jag flera som även önskar sollucka och andra saker som tillval (inte bara folk här i tråden).

Så något mellanting mellan "galna tyskarna" på ena sidan, och "ovalfria & enkla" Tesla/Polestar på andra sidan, hade suttit perfekt tror jag. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
DrW
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jul 2020 15:40

Re: Polestar 2

Inlägg av DrW »

PapaD skrev:
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
lawe
Inlägg: 234
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

martinot skrev:
LasseTM skrev:
Så något mellanting mellan "galna tyskarna" på ena sidan, och "ovalfria & enkla" Tesla/Polestar på andra sidan, hade suttit perfekt tror jag. :D
Om jag förstått det rätt är det är bara den första utgåvan av PS2 som är fullutrustad. Senare kommer det bli valbara alternativ.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Kommer den billigare 400.000kr Polestar i februari 2021?
As we understand it, lower-spec variants of the Polestar 2 will only begin production in February of 2021.

During the Polestar 2's original reveal CEO Thomas Ingenlath said the outfit would offer a 39,900-euro version ($44,707 at today's rates). In their reporting, the website rounded this figure down to "around 39,000 euros" and "about $44,000," respectively and went on to divulge how this would be achieved, at least in part.

Similar to the Tesla approach, the "affordable Polestar" would have a smaller battery than the 78 kWh pack that powers the top-spec model. No exact size or range estimates were given. They also didn't say if this shorter range version would be available in all of the same markets as the one boasting the bigger battery.


https://insideevs.com/news/343242/more- ... olestar-2/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Vill man ha mindre batteri med den förbrukningen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Vill man ha mindre batteri med den förbrukningen?
Tror inte det :)
lawe
Inlägg: 234
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Mazda CX-30 med dess korta räckvidd tror jag är rätt tänkt som pendla-till-jobbet-bil, men en PS2 vill man nog använda till mer än så.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Enligt tidigare rykten så ska den billigare vara 2WD så förbrukningen lär gå ner. Med bara en motor så kommer den ha lägre effekt också.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

DrW skrev:
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
Mmm, åkte själv i liknande förhållanden i Norrbotten totalt 25 mil längs motorväg, i stad och längs mindre landsväg inklusive lite kul körning i samband med några provkörningar. Ingen snålkörning utan helt vanlig körning

Förbrukningen landade på ca 250 wh/km, lite högt men inte i närheten av Björns siffror. Jag har ingen uppdaterad programvara, bilen är som när den hämtades.

Visst förväntar jag mig att förbrukningen ska kunna optimeras så småningom, men min personliga vardagskörning kommer bilen att hantera alldeles utomordentligt:) Mekaniskt tycker jag bilen är en fullträff och den uppfyller mina förväntningar på en kombination av bra vardagsbil och kul nöjesfordon när det svänger :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Vill man ha mindre batteri med den förbrukningen?
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.

Leverans april 2021.

Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Vill man ha mindre batteri med den förbrukningen?
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.

Leverans april 2021.

Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Man satte nuvarande PS2 på precis samma pris som M3 LR.
Troligen kommer den billigare vara prissatt som SR+.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Vill man ha mindre batteri med den förbrukningen?
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.

Leverans april 2021.

Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Du har hängt här flera år och följt elbilsutvecklingen närmre än de flesta, ändå så tar du föregivet att det europeiska priset kan multipliceras med 10.
Visst, Volvo kommer från Sverige och vad jag har förstått så brukar de prioriterar svenska marknaden men låt mig förbli skeptisk till det priset. Om det är som du sagt innan att räckvidden endast ska minskas något så tycker jag synd om de som får leverans av sina Polestar 2 i år, värdefallet kommer vara stort.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Vill man ha mindre batteri med den förbrukningen?
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.

Leverans april 2021.

Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Du har hängt här flera år och följt elbilsutvecklingen närmre än de flesta, ändå så tar du föregivet att det europeiska priset kan multipliceras med 10.
Visst, Volvo kommer från Sverige och vad jag har förstått så brukar de prioriterar svenska marknaden men låt mig förbli skeptisk till det priset. Om det är som du sagt innan att räckvidden endast ska minskas något så tycker jag synd om de som får leverans av sina Polestar 2 i år, värdefallet kommer vara stort.
Jag är inte särskilt orolig över värdetappet på PS2.

Min gissning är att nästa års toppmodell höjs till 679tkr (KPI+värmepump) samtidigt som basmodellen introduceras på strax under 500tkr. Man kommer kunna välja till Pilot-paketet till lilla batteriet för 50tkr extra. Plus tror jag blir tillgängligt bara ihop med det större batteriet iaf i ett år till. Som sagt - min gissning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Vill man ha mindre batteri med den förbrukningen?
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.

Leverans april 2021.

Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Du har hängt här flera år och följt elbilsutvecklingen närmre än de flesta, ändå så tar du föregivet att det europeiska priset kan multipliceras med 10.
Visst, Volvo kommer från Sverige och vad jag har förstått så brukar de prioriterar svenska marknaden men låt mig förbli skeptisk till det priset. Om det är som du sagt innan att räckvidden endast ska minskas något så tycker jag synd om de som får leverans av sina Polestar 2 i år, värdefallet kommer vara stort.

Det händer otroligt mycket nu på elbilsmarknaden.
Konkurrensen hårdnar mycket snabbt.
Tror Volvo/Polestar( kupen känns mindre än ID3) får svårt att konkurrera om de med en 2wd snikelbil, med kort räckvidd ska ha 500.000kr.
Då väljer folk någon annat.


Värdefallet kommer vara hyfsat stort oavsett om man kör el eller fossilt.
Eftersom det kommer hela tiden bättre och billigare elbilar.
Som trycker ner priset både på fossilbilar och gamla elbilar som har kört räckvidd och laddar långsamt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Polestar 2

Inlägg av Becada »

Låter ju väldigt osannolikt att Polestar kommer att sälja en Polestar 2 för 400k som bara är lite sämre än dagens modell för ca 660k. Visst konkurrensen ökar men är det verkligen så många som aktivt väljer mellan en Polestar 2 och en ID3? Om det vore så borde ju inte Mercedes och BMW existera eftersom det finns billigare motsvarande bilar. Polestars primära konkurrenter är väl snarare Tesla och kommande modeller från t.ex. Audi och BMW?
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen :lol:
8EEB4306-A58D-4FD6-9702-0CAE11250C25.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

HelectriC skrev:
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen :lol:
Tämligen säker på att det inte är så på min. Den är också svart och har känt att jag knappt ser den när jag kommer ut till en mörk parkering. Däremot misstänker jag att ena dimljuset fram inte har funkat sen jag hämtade den (inte orkat gå ur och kolla än utan sett i spegelbild).
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen :lol:
Tämligen säker på att det inte är så på min. Den är också svart och har känt att jag knappt ser den när jag kommer ut till en mörk parkering. Däremot misstänker jag att ena dimljuset fram inte har funkat sen jag hämtade den (inte orkat gå ur och kolla än utan sett i spegelbild).
Tror att HelectriC menar att bakljusen är tända när som helst på dygnet när man kör bilen. Precis som det är på Volvo. Givetvis är allt släckt när bilen är parkerad.
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Myran »

HelectriC skrev:
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen :lol:
Det vill jag ha på Teslan också
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Polestar 2

Inlägg av Off Grid Byggaren »

DrW skrev:
PapaD skrev:
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
Har den bilen TB kör värmepump eller bara elvärme?

Kall nordlig ishavsvind kyler ju en hel del.
Skriv svar