Finally
Bilen är på plats. Vilken maskin, detta var kul! Har ju inte ens provkört förr, så detta var första gången jag ens kör en PS2. Det är mycket att berätta, men kan ju ta några bits and pieces, så kommer det säkert mer senare. Tog ledigt hela dagen för att ägna mig åt bilen, hade inte kunnat koncentrera mig på jobb ändå om bilen stod utanför och väntade
Först och främst, fy fasen vad jag älskar ventilation i stolarna, aaaaaa, det är så sjukt nice. Körde ganska ”inspirerande” och i vanliga fall, så blir jag svett av den typen körning, nu var det inga problem alls.
Det är många saker och funktioner som är bättre än Teslan jag hade, men även några som är bättre med Tesla självklart. Körkänsla, närvaro på vägen, kontroll, kontakt är underbar i PS2, Model S är som att ratta en finlandsfärja i jämförelse. Performancepaketet är inställt på nivå 10 (av 20) och det känns passande för mig. Inte överdrivet hårt, men stabilt och inte mycket krängning i kurvorna. Rondeller går att köra betydligt fortare genom än Model S jag hade
acceleration är bra, men har en aningen annan mappning. Den startar inte lika brutalt, man kommer lite mjukare igång, osäker på vad jag egentligen gillar mest. Hade nog kunnat ha PS2 snäppet ärtigare i starten. Men all övrig acc är definitivt godkänd (utan att vara på Ludicrous nivå självklart).
Det går att köra helt one pedal om man deaktiverar creep, bra!
Stolar och körställning är bra, men det är nåt med golvet som gör att jag inte blir helt överens med hur jag ska lägga benen. Golvet är liksom i två nivåer och om man vill ha foten vilandes närmre stolen (istället för vid pedalerna) så ligger foten aning för högt. Förarmiljön är mycket mer ”sportig” och ombonad är vardagsrummet man har i Tesla. Men jag gillar när man bli lite omsluten av bilen, man blir liksom ett med den
Laddningen funkade ju inte alls när jag kom hem, varken med Tesla WC eller medföljande UMC, då blev jag lite nervös. Kopplade in och ut mååånga gånger, startade om bilen flera gånger och så helt plötsligt så funkade det. Tryckte till och med på ”connect”-knappen i taket, men han som svarade blev skitsur på mig och sa att dit ringer man bara om bilen inte går att köra, varpå jag svarade att den kommer inte gå att köra om jag inte kan ladda den så småningom, doh!
Hela bilen känns väl ihopskruvad och chassi etc känns som ”en enhet”, något jag saknade i Teslan. Interiören är också riktigt Nice, men det är några paneler som man märker att dom har sparat på, tydligt att de tänker att där tar man aldrig ändå. Jag trodde i min enfald att ”alla” paneler skulle vara mer högkvalitativa vid kontakt. Så är det alltså inte.
Bilen är definitiv mindre än Model S, men det var ju ingen överraskning. Är man en familj som består av långa personer eller har tonåringar, så tror jag PS2 blir för liten. Men vi har relativt små barn och varken jag eller min fru kvalar in i basketlandslaget, så det är helt ok för oss. Dessutom ville jag ha en mindre bil just nu, så jag är nöjd.
Infotainmentsystemet är grymt! Den tar alla röstkommandon på navi, musik, funktioner i bilen, frågor om världen och universum och den kan till och med prutta (se där ja! Även om googledamen faktiskt skyllde på hunden
)
Google maps är rappt och fint, gillar att få en riktig karta framför ratten. Enkel koppling med googlekonto så det jag har sökt på i mobilen ligger klart i bilen, klockrent!
Bagaget och frunken är självklart betydligt mindre än Model S, det återstår att se hur det funkar på familjesemester.
Sa jag att ventilationen i stolarna är fantastisk
Sparköppning av bagaget, aaaaaaa