Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

du glömmer att dom har en stor stark kines i ryggen, som kan hjälpa till med motor, batteri eller vad som kan tänkas behövas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
du glömmer att dom har en stor stark kines i ryggen, som kan hjälpa till med motor, batteri eller vad som kan tänkas behövas.
Men vad vill Geely göra?

Sälja elbilar från Geely.
Volvo får stå för en allt snabbare krympande fossilbilsmarknad!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av JorgenM »

Har som vanligt försökt söka igenom forumet och på polestars hemsida, utan att hitta svar :'(.

Vet någon hur fällningen av baksätet är konfigurerat?

Model-Y verkar få 40/20/40 vilket skulle vara optimalt för oss (vill kunna köra skidor utan att behöva sätta på buller-boxen), men en polestar2 skulle också kunna fungera om de har valt att ha samma fällning (eller en skidlucka (om nu ett gäng feta skidor får plats i en sådan ;) )..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

JorgenM skrev:
Har som vanligt försökt söka igenom forumet och på polestars hemsida, utan att hitta svar :'(.

Vet någon hur fällningen av baksätet är konfigurerat?

Model-Y verkar få 40/20/40 vilket skulle vara optimalt för oss (vill kunna köra skidor utan att behöva sätta på buller-boxen), men en polestar2 skulle också kunna fungera om de har valt att ha samma fällning (eller en skidlucka (om nu ett gäng feta skidor får plats i en sådan ;) )..
PS2 har 60/40 med skidlucka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Hur är storleken mot en Model 3 egentligen? Som vanligt med Tesla kan de ju inte bara skriva ut måtten och jag hittar olika på nätet (t.ex. att den är 193 cm bred utan speglar vilket är typ som en S). Eftersom ingen av dem har ett fungerande mittensäte men lär ha 4 sköna stolar så vill man ju minimera storleken.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Polestar 2

Inlägg av RagWal »

OfarligTesla skrev:
Hur är storleken mot en Model 3 egentligen? Som vanligt med Tesla kan de ju inte bara skriva ut måtten och jag hittar olika på nätet (t.ex. att den är 193 cm bred utan speglar vilket är typ som en S). Eftersom ingen av dem har ett fungerande mittensäte men lär ha 4 sköna stolar så vill man ju minimera storleken.
Som vanligt behöver man bara leta på rätt ställe för att hitta. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

RagWal skrev:
Som vanligt behöver man bara leta på rätt ställe för att hitta. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Tack! Slog mig inte att de skulle lägga det i användarmanualen istället för på hemsidan där de säljer bilen. Så då är den alltså rätt mycket bredare än Polestar 2.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av helix »

OfarligTesla skrev:
RagWal skrev:
Som vanligt behöver man bara leta på rätt ställe för att hitta. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Tack! Slog mig inte att de skulle lägga det i användarmanualen istället för på hemsidan där de säljer bilen. Så då är den alltså rätt mycket bredare än Polestar 2.
Polestar bredd: 1800mm
Model 3 bredd: 1849mm
Model S bredd: 1964mm

Polestar är något smalare, men 5cm är ändå inte så stor skillnad. Model S däremot är 11,5cm bredare än Model 3.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
Polestar bredd: 1800mm
Model 3 bredd: 1849mm
Model S bredd: 1964mm

Polestar är något smalare, men 5cm är ändå inte så stor skillnad. Model S däremot är 11,5cm bredare än Model 3.
Jag tänkte lämna kvar speglarna på min bil så det är bredd med utfällda speglar som är intressant i hur stor parkeringsplats man behöver, då är det 198 vs 209 cm för Polestar mot Model 3. Model 3 är ju dock en hel del mindre än S även där men fortfarande en hel del större än Polestar.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av Ferro94 »

OfarligTesla skrev:
Hur är storleken mot en Model 3 egentligen? Som vanligt med Tesla kan de ju inte bara skriva ut måtten och jag hittar olika på nätet (t.ex. att den är 193 cm bred utan speglar vilket är typ som en S). Eftersom ingen av dem har ett fungerande mittensäte men lär ha 4 sköna stolar så vill man ju minimera storleken.
Jag hänger på samma fråga, men utvidgar referensramen...

Till er som sett/suttit i en Polestar 2 i verkligheten:

Hur upplever man storleken (både invändigt och utvändigt) jämfört med andra bilar/märken/modeller? Kan man göra en relevant jämförelse med någon befintlig bil och i så fall vilken?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Polestar 2

Inlägg av ippii »

Ferro94 skrev:
OfarligTesla skrev:
Hur är storleken mot en Model 3 egentligen? Som vanligt med Tesla kan de ju inte bara skriva ut måtten och jag hittar olika på nätet (t.ex. att den är 193 cm bred utan speglar vilket är typ som en S). Eftersom ingen av dem har ett fungerande mittensäte men lär ha 4 sköna stolar så vill man ju minimera storleken.
Jag hänger på samma fråga, men utvidgar referensramen...

Till er som sett/suttit i en Polestar 2 i verkligheten:

Hur upplever man storleken (både invändigt och utvändigt) jämfört med andra bilar/märken/modeller? Kan man göra en relevant jämförelse med någon befintlig bil och i så fall vilken?
Tycker känslan invändigt är som en XC40 fast med högre mittkonsoll, dvs. lite mindre luftig. Satt i den på Geneve-salongen förra året. Samma framstolar, mycket är likt XC40.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

ippii skrev:
Tycker känslan invändigt är som en XC40 fast med högre mittkonsoll, dvs. lite mindre luftig. Satt i den på Geneve-salongen förra året. Samma framstolar, mycket är likt XC40.
Bygger ju på samma plattform som XC40.
Man kan väl nästan se den lite som en "coupe"-version av den, lite som étron och étron sportback.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

jag tycker PS2 är ganska lik Volvo S60 både fram och bak i ren utrymmeskänsla
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
jag tycker PS2 är ganska lik Volvo S60 både fram och bak i ren utrymmeskänsla
Det råkar XC40 också vara. Lite större tom har jag för mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
jag tycker PS2 är ganska lik Volvo S60 både fram och bak i ren utrymmeskänsla
Najs, det fungerar ju bra för 4 vuxna av normalstorlek.

Någon som vet om Google butiken kommer innehålla saker som Netflix osv som kan användas vid parkerat läge? Vet att den har CarPlay osv så man kan använda en del där.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Skulle med säga S60, ingen personlig favorit men ändå något man kan leva med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
jag tycker PS2 är ganska lik Volvo S60 både fram och bak i ren utrymmeskänsla
Det råkar XC40 också vara. Lite större tom har jag för mig.
ja, fast XC40 har ju en helt annan form och sittställning pga SUV-formatet. Jag tycker inte XC40 och S60 känns liknande när man sitter inuti.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

OfarligTesla skrev:
Någon som vet om Google butiken kommer innehålla saker som Netflix osv som kan användas vid parkerat läge? Vet att den har CarPlay osv så man kan använda en del där.
Med största sannolikhet inte. Troligtvis rätt torrt med Maps, Spotify och ett gäng andra musik/ljud-appar i början. Varje app måste anpassas och certifieras för Android Automotive samt godkännas av Polestar.

Hoppas också se fler appar i parkerat läge längre fram.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av Ferro94 »

filippb skrev:
OfarligTesla skrev:
Någon som vet om Google butiken kommer innehålla saker som Netflix osv som kan användas vid parkerat läge? Vet att den har CarPlay osv så man kan använda en del där.
Med största sannolikhet inte. Troligtvis rätt torrt med Maps, Spotify och ett gäng andra musik/ljud-appar i början. Varje app måste anpassas och certifieras för Android Automotive samt godkännas av Polestar.

Hoppas också se fler appar i parkerat läge längre fram.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Waze står högt på listan...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Såg dessa appar i ett klipp om XC40 Recharge på ces2020Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Ferro94 skrev:
filippb skrev:
OfarligTesla skrev:
Någon som vet om Google butiken kommer innehålla saker som Netflix osv som kan användas vid parkerat läge? Vet att den har CarPlay osv så man kan använda en del där.
Med största sannolikhet inte. Troligtvis rätt torrt med Maps, Spotify och ett gäng andra musik/ljud-appar i början. Varje app måste anpassas och certifieras för Android Automotive samt godkännas av Polestar.

Hoppas också se fler appar i parkerat läge längre fram.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Waze står högt på listan...
Waze finns via Apple Carplay som jag antar man kan köra även i en Polestar2.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

filippb skrev:
Med största sannolikhet inte. Troligtvis rätt torrt med Maps, Spotify och ett gäng andra musik/ljud-appar i början. Varje app måste anpassas och certifieras för Android Automotive samt godkännas av Polestar.

Hoppas också se fler appar i parkerat läge längre fram.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Youtube lär väl iaf finnas, det går ju och kika på en hel del där. Gillar navigationen på instrumentpanelen mycket faktiskt.

Har någon hört något om webbläsare i bilen?
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Fredrik j skrev:
Ferro94 skrev:
filippb skrev:
OfarligTesla skrev:
Någon som vet om Google butiken kommer innehålla saker som Netflix osv som kan användas vid parkerat läge? Vet att den har CarPlay osv så man kan använda en del där.
Med största sannolikhet inte. Troligtvis rätt torrt med Maps, Spotify och ett gäng andra musik/ljud-appar i början. Varje app måste anpassas och certifieras för Android Automotive samt godkännas av Polestar.

Hoppas också se fler appar i parkerat läge längre fram.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Waze står högt på listan...
Waze finns via Apple Carplay som jag antar man kan köra även i en Polestar2.
Bra tänkt, surt om vi som kör Android inte får Waze men ni med iOS får det Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Fick idag klart för mig att den fria servicen i tre år är begränsad till 5000 mil. Det har dom mörkat helt på hemsidan. Vet nån om det är någon hake även med nybilsgarantin i två år. Milbegränsning även där?
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

2 års nybilsgaranti har väl aldrig varit begränsad till någon körsträcka för Volvobilar, skulle vara förvånande (om ens lagligt) om Polestar hade något annat.

Intressant med 5000 mil, var det supporten som svarade så? Vad är service intervall för PS2 - läste någonstans att det var 2 år/3000 mil. Låter då som att man hinner med 1 gratis service.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skriv svar