Sida 1 av 234

Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 19:16
av Geni87
Skapar en tråd där vi kan diskutera den första elbilen från Volvo Car Group (om man räknar bort C30 electric då). :)

Vad som är känt hittills blandat med lite spekulationer/antaganden:

- Premiär: Ska visas på ett online-event 27 Februari 2019
- Produktionsstart: Tidigt(?) 2020
- Karossform: Sedan eller "halvkombi"
- Effekt: 300 kW-ish
- Räckvidd: 450-550 km har det pratats om på olika håll, kanske beroende på vilken körcykel som avses och eventuellt olika batteristorlekar
- Pris: I samma spann som Model 3
- Plattform: Bygger på CMA-plattformen, dvs samma plattform som Volvo XC40.
- Design: Kommer bli lik Volvo Concept 40.2 enligt CNET som har träffat Ingenlath, och de teaserbilder som har släppts verkar bekräfta det. Den modifierade CMA-plattformen blir en av Volvos två plattformar för eldrivna bilar, den andra blir SPA2. Enligt en intervju med Thomas Ingenlath i en intervju på CNET
- Försäljning: Care by Volvo (Polestar), men det har gjorts uttalanden om att den äver kommer att gå att köpa på vanligt vis
- Dragkrok: ??



https://www.cnet.com/roadshow/news/volv ... -electric/
https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... mage-ahead

Fyll på så uppdaterar jag första inlägget om jag har missat något. :)

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 19:28
av Surfaren
Du kan ju få laga länk nr 2... (det är en liten ' på slutet som inte ska vara med).

Jag undrar nog mest om de kan hålla tiden och priset. De dyrare Model 3 är väl inte hela världen att matcha i pris, men de billigare?

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 19:33
av Geni87
Surfaren skrev:
Du kan ju få laga länk nr 2... (det är en liten ' på slutet som inte ska vara med).

Jag undrar nog mest om de kan hålla tiden och priset. De dyrare Model 3 är väl inte hela världen att matcha i pris, men de billigare?
Tack, fixat! :) Mja vi får väl se, Tesla verkar ju inte heller ha klurat ut hur de ska kunna sälja Model 3 SR med vinst än. Mycket hänger nog på hur bra priser Volvo har fått hos sina leverantörer av battericeller kontra vilka priser Tesla får hos Panasonic, eftersom en så stor del av materialkostnaden i en elbil består av battericellerna.

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 20:08
av Stevvee
Fast ingen har sagt pris som model 3 utan bilen skall vara konkurrent till model 3


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 20:40
av Geni87
Stevvee skrev:
Fast ingen har sagt pris som model 3 utan bilen skall vara konkurrent till model 3


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Planerar man att konkurrera med en specifik bil är det underförstått att de spelar i ungefär samma liga även prismässigt.

Råder dig även att läsa länkarna: The company says the new model will "be sold in the Tesla Model 3 price range" :)

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 20:46
av Stevvee
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Fast ingen har sagt pris som model 3 utan bilen skall vara konkurrent till model 3


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Planerar man att konkurrera med en specifik bil är det underförstått att de spelar i ungefär samma liga även prismässigt.

Råder dig även att läsa länkarna: The company says the new model will "be sold in the Tesla Model 3 price range" :)
Kan ge förslag på massvis utav bilmodeller som slåss om samma kunder men har några 100 k mellan sig.
Ovanstående är väll en tolkning från uttalandet om 30-50 k pund. Man pratar inte om vart priset gäller men kan anta den brittiska marknaden när vi snackar pund. Jämför priserna där mot Sverige så ser du hur ”billigt” det är att köpa bil i England kontra Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 20:47
av Stevvee
Min gissning är att man inte kommer prata totalsumma för bilen utan enbart månadskostnad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 20:52
av Geni87
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Fast ingen har sagt pris som model 3 utan bilen skall vara konkurrent till model 3


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Planerar man att konkurrera med en specifik bil är det underförstått att de spelar i ungefär samma liga även prismässigt.

Råder dig även att läsa länkarna: The company says the new model will "be sold in the Tesla Model 3 price range" :)
Kan ge förslag på massvis utav bilmodeller som slåss om samma kunder men har några 100 k mellan sig.
Ovanstående är väll en tolkning från uttalandet om 30-50 k pund. Man pratar inte om vart priset gäller men kan anta den brittiska marknaden när vi snackar pund. Jämför priserna där mot Sverige så ser du hur ”billigt” det är att köpa bil i England kontra Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det kan du säkert, och självklart finns ett visst överlapp. Men man släpper inte exempelvis en motsvarande LR AWD och tar en miljon för den och sen kallar den en konkurrent. :)

Nja tvärt om va? The company says the new model will "be sold in the Tesla Model 3 price range", suggesting a likely starting price of around £50,000. Mao, ett startpris på £50,000 är tidningens tolkning av att den ska röra sig i samma prisspann som Model 3.

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 20:56
av Stevvee
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Fast ingen har sagt pris som model 3 utan bilen skall vara konkurrent till model 3


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Planerar man att konkurrera med en specifik bil är det underförstått att de spelar i ungefär samma liga även prismässigt.

Råder dig även att läsa länkarna: The company says the new model will "be sold in the Tesla Model 3 price range" :)
Kan ge förslag på massvis utav bilmodeller som slåss om samma kunder men har några 100 k mellan sig.
Ovanstående är väll en tolkning från uttalandet om 30-50 k pund. Man pratar inte om vart priset gäller men kan anta den brittiska marknaden när vi snackar pund. Jämför priserna där mot Sverige så ser du hur ”billigt” det är att köpa bil i England kontra Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det kan du säkert, och självklart finns ett visst överlapp. Men man släpper inte exempelvis en motsvarande LR AWD och tar en miljon för den och sen kallar den en konkurrent. :)

Nja tvärt om va? The company says the new model will "be sold in the Tesla Model 3 price range", suggesting a likely starting price of around £50,000. Mao, ett startpris på £50,000 är tidningens tolkning av att den ska röra sig i samma prisspann som Model 3.
Ja att man slopat nedre och tagit i övre 50 k pund gränsen. Jag tror polestar 2 inte hamnar under 700 k med motsvarande räckvidd som för model 3 LR men som sagt jag tror även att man bara kommer snacka månadskostnad iomed att det bara är care by Volvo som gäller och inte friköp Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 21:03
av Jeppe_E
Geni87 skrev:

Nja tvärt om va? The company says the new model will "be sold in the Tesla Model 3 price range", suggesting a likely starting price of around £50,000. Mao, ett startpris på £50,000 är tidningens tolkning av att den ska röra sig i samma prisspann som Model 3.
a1549b8621e83854cda79881ca75a953627840db5ab3cf8c2bd2caa29bac5e7c.jpg
En bil för 700k med care by volvo kommer ju garanterat att landa in på 9000kr i månaden. För 1500 mil/år, vilket gör att den blir ännu lite dyrare med 1000 extramil. Nej tack. Undra vad som hände med 30-50000 pund?

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 21:11
av Geni87
Vi får se... :) Men det är nog ingen vild gissning att den till en början bara kommer erbjudas i form av värstingvarianten med största batteriet och mycket effekt, och då blir det säkert ett pris på motsvarande 600-700k. :(

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 22:19
av Legato
Geni87 skrev:
Vi får se... :) Men det är nog ingen vild gissning att den till en början bara kommer erbjudas i form av värstingvarianten med största batteriet och mycket effekt, och då blir det säkert ett pris på motsvarande 600-700k. :(
När Volvo själva positionerar den som en konkurrent till Model 3 så kan man nog räkna med att den iaf inte blir billigare än trean...

Värstingvariant med största batteriet tror jag också, men snarare runt 800k för den varianten. Åtminstone med samma utrustning som P3D.

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 22:31
av Geni87
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Vi får se... :) Men det är nog ingen vild gissning att den till en början bara kommer erbjudas i form av värstingvarianten med största batteriet och mycket effekt, och då blir det säkert ett pris på motsvarande 600-700k. :(
När Volvo själva positionerar den som en konkurrent till Model 3 så kan man nog räkna med att den iaf inte blir billigare än trean...

Värstingvariant med största batteriet tror jag också, men snarare runt 800k för den varianten. Åtminstone med samma utrustning som P3D.
Nä billigare lär den inre bli, jag tror att den kommer matcha rätt bra i pris. Vilket frånpris det blir till en början hänger ju mycket på vilka varianter och med vilka utrustningspaket den släpps initialt. Om det är en motsvarande P3D ja då blir nog priset därefter också. :)

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 22:34
av Magnus71
Vad får ni information om att bilen kommer med olika batteristorlekar och effekter?
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 22:50
av Geni87
Magnus71 skrev:
Vad får ni information om att bilen kommer med olika batteristorlekar och effekter?
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.
Tror inte någon har en säker källa på det, men det vore rimligt och det har hintats om det i olika intervjuer med chefer på Volvo bland annat.

T.ex. en som Autocar gjorde med Henrik Green som är chef över R&D på Volvo.

“We are building a modular system to meet different customer sectors, both in battery size and electric motor configuration,” said Green. “The goal is to address the broader population with cost-efficient solutions and then address a more premium segment with more motor power and longer range.”

Som har nämnts tidigare är det dock mest troligt med det största batteriet och hög spec vid lansering, så brukar Volvo göra. Dyra varianter först.

Re: Polestar 2

Postat: 05 feb 2019 22:51
av Jeppe_E
Magnus71 skrev:
Vad får ni information om att bilen kommer med olika batteristorlekar och effekter?
Troligtvis är det bara ett batteri (i alla fall till att börja med). Man hinner inte fixa olika varianter utan fokuserar på max batteri som man får in i den omgjorda CMA-platformen. Säkerligen ligger då kapaciteten runt 75kWh med en användbar på 62 kWh. Cw kommer inte vara i klass med Tesla 3. Så förbrukningen kanske landar på 1,5kWh/mil. Så en WLTP räckvidd på 41 mil kan vara rimligt. Hoppas bara att dom får till hög laddhastighet som kan kompensera för räckvidden.
e-Niro har inte heller Cw i närheten av Tesla Model 3, ändå klarar den 455km på 64kWh :) Man får nästan förutsätta att Polestar 2 har bättre Cw än e-niro och 13kWh overhead i batteriet låter mycket? Men det kan i sin tur leda till hög ladhastighet upp till 80% likt Audi e-tron.

Re: Polestar 2

Postat: 06 feb 2019 07:01
av Magnus71
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.

Re: Polestar 2

Postat: 06 feb 2019 07:39
av Legato
Magnus71 skrev:
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.

Re: Polestar 2

Postat: 06 feb 2019 09:14
av Magnus71
Tesla S AWD fick bättre räckvidd eftersom fram och bakaxel hade olika utväxling och kunde därigenom optimeras mot olika hastigheter. Men detta är alltså på asynkronmotorer med klart sämre verkningsgrad än PM motorer som Volvo borde använda.
Med PM motorer kommer knappast vinsten med
olika utväxlingar på fram och bakaxel kompensera för mekaniska förluster och ökad viktsklass i WLTP. Däremot i verklig körning på landsväg kan olika utväxlingar ha praktisk räckviddsförbättring.
Så Volvo kommer säkert ha högre utväxling på bakaxeln för optimering mot lägre fart. Medans främre motorn blir dominerande i högre farter.
Denna lösning kräver dock säkerligen att bakre motorn kan frikopplas helt vid toppfart för att inte övervarvas.
Alternativet är en begränsad utväxlingsskillnad mellan axlarna men därigenom begränsad vinst.

Re: Polestar 2

Postat: 06 feb 2019 09:28
av Geni87
Legato skrev:
Magnus71 skrev:
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.
Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.

Re: Polestar 2

Postat: 06 feb 2019 09:38
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.
Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.
Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.

Re: Polestar 2

Postat: 06 feb 2019 17:18
av iAkita
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.
Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.
Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.
Jag har nu kört drygt 100 mil med min e-Niro på samma sträckor som jag brukade köra min Zoe (40% 110 km/h, 40% 90 km/h, 20% stads- och tätortstrafik fördelat över 3-5 mil). e-Niron drar bara marginellt mindre än Zoe på dessa sträckor nu under vintern (18.0 kWh/100 km mot 18.5 kWh/100 km). På landsväg i 70-80 km i timmen drar båda 15-16 kWh/100 km en skånsk vinter. Jag vet inte vad en model S skulle dra på dessa sträckor, men om du påstår att en Zoe drar mer än en model S så gör även e-Niron det.

Re: Polestar 2

Postat: 06 feb 2019 20:17
av Henrik Torphammar
iAkita skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Magnus71 skrev:
Men Volvon är fyrhjulsdriven vilket gör att bilen förbrukar mer än framhjulsdrivna Kia e-niro.
Vikten torde bli runt 2000kg. AWD kommer leda till något större mekaniska förluster.
Är väl ingen självklarhet? Teslorna drar ju mindre som AWD än RWD.
Det är sant för Model S/X, inte för Model 3.
Ingenting är självklart! Niro går extremt snålt vill jag mena och är hyfsat stor. Zoe drar MER än en Model S och är mikroskopiskt liten. Jaguar, Audi och Mercedes har alla lagt sig ganska högt i förbrukning. Model 3 är ju en ledstjärna här som är snål, i synnerhet ställt i relation till sina relativt stora och breda hjul och höga prestanda. Vi får väl anta att Ioniq facelift följer efter i sina fotspår med att vara energieffektiv som sin trumf.

Var Volvo gafflar in sig är ju frågan, men jag hoppas på en slank bil som kan komma långt per kWh.
Jag har nu kört drygt 100 mil med min e-Niro på samma sträckor som jag brukade köra min Zoe (40% 110 km/h, 40% 90 km/h, 20% stads- och tätortstrafik fördelat över 3-5 mil). e-Niron drar bara marginellt mindre än Zoe på dessa sträckor nu under vintern (18.0 kWh/100 km mot 18.5 kWh/100 km). På landsväg i 70-80 km i timmen drar båda 15-16 kWh/100 km en skånsk vinter. Jag vet inte vad en model S skulle dra på dessa sträckor, men om du påstår att en Zoe drar mer än en model S så gör även e-Niron det.
Tar man i tillräckligt hårt så passar CCS i Zoe och det går in lika många bananlådor som i Model X så jag förstår inte vad du tutar om.

Re: Polestar 2

Postat: 06 feb 2019 21:29
av iAkita
Henrik Torphammar skrev:
Tar man i tillräckligt hårt så passar CCS i Zoe och det går in lika många bananlådor som i Model X så jag förstår inte vad du tutar om.
Precis som dina 5 mil i en Zoe är fler än mina 5500 mil menar du?

Re: Polestar 2

Postat: 07 feb 2019 16:40
av M3apan
Detta har ingenting med skadeglädje att göra eller någon intention att trycka ner polestar (som jag tror kan leverera intressanta bilar) men det blir alltid lite lustigt när högteknologiska produkter missar att länka rätt från sina sponsrade instagram annonser...