Min dieselvolvo kostar i genomsnitt 230kr/månad under 5år/15000mil.
Dyrare än så borde det ju knappast bli.
Dock tycker jag det blivit ett väldigt fokus på oljebyte som det är det enda essentiella i en service.
Man kan väl jämföra med att gå till tandläkaren för årlig undersökning eller bara gå vid tandvärk?
Det är väl ingen hemlighet att man med serviceavtal delvis betalar för en viss beredskap om man behöver.
Det har blivit väldigt populärt med olika former av abonnemang på senare år.
Finns ju även för just tandvård numera.
Konstigt nog överlevde såväl bilmekaniker som tandläkare innan utan att folk betalade för "beredskap".
Sanningen är förstås att abonnemang skapar en inlåsningseffekt, vilket ökar deras intäkter och vinst.
Beredskapen för att lösa plötsligt uppkomna problem ökar ju när det finns mekaniker och en verkstad finansierad av serviceintäkter. Branschen behöver anpassa sig till ett annorlunda debiteringssätt.
Kanske går man mot en sorts medlemskap som man kan välja att köpa om man vill? Precis som man kan välja vilket försäkringsskydd man vill ha.
Jag tror det finns en betalningsvilja för såna produkter.
Fråga SJ om kostnaden för att driva ett ång/diesellok v.s. att driva ett ellok och lägg till kostnaden för att serva ett batteri. Servicekostnaden för eldrift är i början åtgärder för att rätta till designfel. I framtiden är de näst intill försumbara. Bilmekanikeryrket har ingen större framtid.
Fråga SJ om kostnaden för att driva ett ång/diesellok v.s. att driva ett ellok och lägg till kostnaden för att serva ett batteri. Servicekostnaden för eldrift är i början åtgärder för att rätta till designfel. I framtiden är de näst intill försumbara. Bilmekanikeryrket har ingen större framtid.
Samma sak för ÅF som säljer bilar, men även lever mycket på att sälja både service och reservdelar. Man förstår ju att de inte vill sälja elbilar, och att det sedan blir konflikter med biltillverkarna över detta. Resulterar i att biltillverkarna sedan antingen säger upp deras avtal, eller köper upp ÅF för att styra hela kedjan själva.
Vi kommer garanterat få se mera av denna utvecklingen. Detta är bara början.
Polestar har tänkt helt rätt från start här, och börjat på blankt papper utan traditionella ÅF. Smart upplagt och bra modell för framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fråga SJ om kostnaden för att driva ett ång/diesellok v.s. att driva ett ellok och lägg till kostnaden för att serva ett batteri. Servicekostnaden för eldrift är i början åtgärder för att rätta till designfel. I framtiden är de näst intill försumbara. Bilmekanikeryrket har ingen större framtid.
Samma sak för ÅF som säljer bilar, men även lever mycket på att sälja både service och reservdelar. Man förstår ju att de inte vill sälja elbilar, och att det sedan blir konflikter med biltillverkarna över detta. Resulterar i att biltillverkarna sedan antingen säger upp deras avtal, eller köper upp ÅF för att styra hela kedjan själva.
Vi kommer garanterat få se mera av denna utvecklingen. Detta är bara början.
Polestar har tänkt helt rätt från start här, och börjat på blankt papper utan traditionella ÅF. Smart upplagt och bra modell för framtiden.
Polestar får ju ändå problem. Hur ska man förklara för kunden att det minsann till 97% är samma bil som en Volvo XC40 P8 Recharge.
Men bor man i Sundsvall så har Volvo handlaren inget serviceavtal med Polestar utan man får snällt åka till Östersund och serva bilen! https://www.polestar.com/se/service-and ... ng-network
Och på några få månader har de luttrade Polestar folket åkt på flera återkallelser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Den 6 juli 2020 skrevs det att om ett år så kommer den billigare 400.000kr versionen av Poestar 2.
Är det nån som fått det bekräftat?
Ny och billigare instegsmodell om ett år
Rykten har florerat vad gäller en framhjulsdriven instegsmodell runt 400.000 kr som kan konkurrera med Volkswagens ID-modeller och efter att ha stressat frågan så konfirmerade Thomas Ingenlath dessa rykten. Lanseringen kan komma att ske om ett år men så länge behöver vi nog inte vänta förrän vi får reda på vilken batterikapacitet och räckvidd den modellen levererar.
Fråga SJ om kostnaden för att driva ett ång/diesellok v.s. att driva ett ellok och lägg till kostnaden för att serva ett batteri. Servicekostnaden för eldrift är i början åtgärder för att rätta till designfel. I framtiden är de näst intill försumbara. Bilmekanikeryrket har ingen större framtid.
Samma sak för ÅF som säljer bilar, men även lever mycket på att sälja både service och reservdelar. Man förstår ju att de inte vill sälja elbilar, och att det sedan blir konflikter med biltillverkarna över detta. Resulterar i att biltillverkarna sedan antingen säger upp deras avtal, eller köper upp ÅF för att styra hela kedjan själva.
Vi kommer garanterat få se mera av denna utvecklingen. Detta är bara början.
Polestar har tänkt helt rätt från start här, och börjat på blankt papper utan traditionella ÅF. Smart upplagt och bra modell för framtiden.
Polestar får ju ändå problem. Hur ska man förklara för kunden att det minsann till 97% är samma bil som en Volvo XC40 P8 Recharge.
Men bor man i Sundsvall så har Volvo handlaren inget serviceavtal med Polestar utan man får snällt åka till Östersund och serva bilen! https://www.polestar.com/se/service-and ... ng-network
Och på några få månader har de luttrade Polestar folket åkt på flera återkallelser.
Blir närmare för dem till Örnsköldsvik, dessutom E4 hela vägen.
Väldigt inaktiv tråd för Polestar tycker jag. Känna spontant som de borde vara mer rörelse i denna tråden?
Är ni nöjda med era bilar, och ångrar inte ett ev. Val av model 3 istället? Seriös fråga.
Väldigt inaktiv tråd för Polestar tycker jag. Känna spontant som de borde vara mer rörelse i denna tråden?
Är ni nöjda med era bilar, och ångrar inte ett ev. Val av model 3 istället? Seriös fråga.
Många har nog fullt upp med att sladda runt nu när snön äntligen kommit
Jag är supernöjd med bilen och ångrar ingenting. Det enda jag saknar är väl appen för förvärmning. Jag kanske har tur men har inte drabbats av några bärgningar eller fel, finns några som har haft mer otur och kanske är mindre nöjda.
Väldigt inaktiv tråd för Polestar tycker jag. Känna spontant som de borde vara mer rörelse i denna tråden?
Är ni nöjda med era bilar, och ångrar inte ett ev. Val av model 3 istället? Seriös fråga.
Många har nog fullt upp med att sladda runt nu när snön äntligen kommit
Jag är supernöjd med bilen och ångrar ingenting. Det enda jag saknar är väl appen för förvärmning. Jag kanske har tur men har inte drabbats av några bärgningar eller fel, finns några som har haft mer otur och kanske är mindre nöjda.
Tror tyvärr att de flesta hänger i Facebookgruppen. Tråkigt för mig som inte använder Facebook
Jag är mest aktiv på FB när det gäller PS2, det verkar vara så få ägare här att det knappt känns lönt att skriva här.
Men bilen går superbra och jag är fortfarande strålande nöjd
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fråga SJ om kostnaden för att driva ett ång/diesellok v.s. att driva ett ellok och lägg till kostnaden för att serva ett batteri. Servicekostnaden för eldrift är i början åtgärder för att rätta till designfel. I framtiden är de näst intill försumbara. Bilmekanikeryrket har ingen större framtid.
Samma sak för ÅF som säljer bilar, men även lever mycket på att sälja både service och reservdelar. Man förstår ju att de inte vill sälja elbilar, och att det sedan blir konflikter med biltillverkarna över detta. Resulterar i att biltillverkarna sedan antingen säger upp deras avtal, eller köper upp ÅF för att styra hela kedjan själva.
Vi kommer garanterat få se mera av denna utvecklingen. Detta är bara början.
Polestar har tänkt helt rätt från start här, och börjat på blankt papper utan traditionella ÅF. Smart upplagt och bra modell för framtiden.
Polestar får ju ändå problem. Hur ska man förklara för kunden att det minsann till 97% är samma bil som en Volvo XC40 P8 Recharge.
Men bor man i Sundsvall så har Volvo handlaren inget serviceavtal med Polestar utan man får snällt åka till Östersund och serva bilen! https://www.polestar.com/se/service-and ... ng-network
Och på några få månader har de luttrade Polestar folket åkt på flera återkallelser.
Blir närmare för dem till Örnsköldsvik, dessutom E4 hela vägen.
Och dessutom finns nu service i Hudiksvall enligt Facebook-tråden, vi kan nog lugnt räkna med att service snart finns på alla Volvo-verkstäder Sedan ser jag alls inget problem med att viss hård- och mjukvara delas med XC40 Recharge, det borgar för snabbare utveckling och tillgång till support än om ett bolag står mol allena med sin plattform...
Intressant om det även kommer billigare varianter av de fyrhjulsdrivna, där man inte behöver betala/beställa all utrustning. Min fru körde min för några veckor sedan när det började snöa och blev halt, hon är helt såld och jag får ju gömma nyckeln för att ha bilen för mig själv Model S ville hon aldrig köra, för stor! Så om det går att beställa en PS2 awd med mindre utrustning, så kan det mycket väl bli en sådan till henne. Eller så beställer jag mig en etron GT, så kan hon ta över PS2:an, men då är det ju fortfarande en fullutrustad bil som andrabil, är kanske inte nödvändigt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Intressant om det även kommer billigare varianter av de fyrhjulsdrivna, där man inte behöver betala/beställa all utrustning. Min fru körde min för några veckor sedan när det började snöa och blev halt, hon är helt såld och jag får ju gömma nyckeln för att ha bilen för mig själv Model S ville hon aldrig köra, för stor! Så om det går att beställa en PS2 awd med mindre utrustning, så kan det mycket väl bli en sådan till henne. Eller så beställer jag mig en etron GT, så kan hon ta över PS2:an, men då är det ju fortfarande en fullutrustad bil som andrabil, är kanske inte nödvändigt
Varför är grundregeln att du ska ha den finaste bilen?
Intressant om det även kommer billigare varianter av de fyrhjulsdrivna, där man inte behöver betala/beställa all utrustning. Min fru körde min för några veckor sedan när det började snöa och blev halt, hon är helt såld och jag får ju gömma nyckeln för att ha bilen för mig själv Model S ville hon aldrig köra, för stor! Så om det går att beställa en PS2 awd med mindre utrustning, så kan det mycket väl bli en sådan till henne. Eller så beställer jag mig en etron GT, så kan hon ta över PS2:an, men då är det ju fortfarande en fullutrustad bil som andrabil, är kanske inte nödvändigt
Varför är grundregeln att du ska ha den finaste bilen?
Cause I’m the man
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, men hon bryr ju sig inte egentligen, nu råkade bilen bete sig ovanlig säkert och stabilt och då gillade hon det. Känns ju onödigt att hon ska ha alla bells and whistles när hon egentligen inte bryr sig, men det gör jag. Jag är bilintresserad, inte hon!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, men hon bryr ju sig inte egentligen, nu råkade bilen bete sig ovanlig säkert och stabilt och då gillade hon det. Känns ju onödigt att hon ska ha alla bells and whistles när hon egentligen inte bryr sig, men det gör jag. Jag är bilintresserad, inte hon!
Retas bara. Samma här. Vi har en Model S och en i3. Jag har sagt att hon får ta vilken bil hon vill nu när jag sitter hemma och jobbar men hon tar i princip alltid i3:an. Hon säger att den passar henne bra. Liten och smidig. man sitter relativt högt osv. Var nära att byta bort den mot en Model 3 hösten 2019 men då hon visade noll entusiasm så gick det inte. Hon blev nästan sur. Det var ju inget fel på BMW:n liksom... Så nu får hon slita på den på obestämd framtid.
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Gott att OTA äntligen är ute (inte en dag för tidigt)!
Vad är förresten max laddeffekt för de som har senaste mjukvaran?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Mycket trevlig läsning! Hela 50km låter ju nästan för bra. Kan det verkligen stämma? Alltså skulle ju behövas minst 10kWh för det?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR