Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Jepp!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Oklart, men antar att bilen nu kommer närmre de utlovade 150kW, tidigare verkar folk max fått 135kW. Svårt att testa nu under vintern i vår del av världen, men kanske även vinterladdhastighet är förbättrad.martinot skrev:Gott att OTA äntligen är ute (inte en dag för tidigt)!HelectriC skrev:Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Vad är förresten max laddeffekt för de som har senaste mjukvaran?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.joel80 skrev:Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Re: Polestar 2
Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.Anderzzon skrev:Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.joel80 skrev:Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Re: Polestar 2
fast man behöver kanske inte ha 70km kvar när det står "0km" i displayen? Det medför ju också att man kör runt i "limp mode" och det är lite jobbigt.Fredrik j skrev:Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.Anderzzon skrev:Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.joel80 skrev:Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:fast man behöver kanske inte ha 70km kvar när det står "0km" i displayen? Det medför ju också att man kör runt i "limp mode" och det är lite jobbigt.
Just det får mig att vara försiktigt skeptisk till detta. Varför skulle de ha lagt nästan 15% som säkerhetsmarginal i botten från första början. På de filmer jag har sett på Youtube så verkar Polestaren börja begränsa effekten rätt så tidigt. Undrar om de kommer ändra gränsen för detta eller kommer bilarna börjar begränsa effekten redan när det är typ 20-30% kvar?
Re: Polestar 2
Nja, tror det handlar mer om att det inte kan och vet precis allt från början (som alla tillverkare). Då kan Polestar ta det säkra före det osäkra, och sedan när de har mer statistik och data, så kan de justera och optimera lösningen för kunderna.Fredrik j skrev:Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.Anderzzon skrev:Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.joel80 skrev:Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Speciellt nu när Polestar har OTA så öppnar ju sig många möjligheter som inte kostar lika mycket pengar (dyrt att ta in kunders bilar på verkstad) eller krångligt för kunderna (bökigt att behöva åka till verkstad för att fixa något som inte är kritiskt).
Tycker det låter som Polestar/Volvo gjort sitt jobb, och är med på banan att förbättra sina kunders bilar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Det är väl lite som när Tesla uncorkade 75D bilarna. När man var säker på kvaliteten så kunde man släppa loss lite mer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Nej, det verkar inte troligt. Inte många kommer komma ihåg denna uppdatering om 6månader. Att man skulle göra ett sånt ståhej enbart för de första få kunderna för att kopiera teslas OTA låter väldigt långsökt. Man gör helt enkelt vad som är möjligt för att förbättra bilarna, och det är ju i linje med Tesla och trevligt istället för tex Audi som vägrar ge de första köparna de förbättringar man hittade på efter några månader.Fredrik j skrev:Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.Anderzzon skrev:Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.joel80 skrev:Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Låter lite kontraproduktivt. Håller inne med bra saker så riskerar ju bilen att få sämre omdömen jämfört med konkurrenterna i alla de premiärtester som sker både i papperstidningar och på nätet, tror ingen seriös tillverkare vill riskera att deras nylanserade bil får sämre betyg i Auto Motor och Sport eller hos Teknikens Värld.Fredrik j skrev:Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.Anderzzon skrev:Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.joel80 skrev:Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.
Med det sagt så var det rätt trevliga saker med i kommande uppdatering:
"Den nya mjukvaruuppdateringen kommer släppas i omgångar, via OTA, från sent i februari. Denna mjukvara finns redan tillgänglig i verkstäderna och kommer installeras i nya bilar och bilar som redan finns på verkstäderna.
Versionsinformation för mjukvaruuppdatering: P2104.1
- Android 10 (Q)
- Admin-rättigheter för bilprofiler: tillåter profilens ägare att genomföra fabriksåterställning.
- Harman Kardon premium audio: förbättrat surroundljud
- Radio: FM/DAB-länkning för en sömlös lyssnarupplevelse. (OBS: radiofavoriter kommer raderas och behöver programmeras om.)
- Visualiering av luftkvalitet (endast Kina)
- Klimatanläggningstimers: stabilitetsförbättringar
- 360-kamera: kvalitets- och stabilitetsförbättringar
- Bluetooth: telefonens favoritkontakter synkas nu med bilen; generella kvalitets- och stabilitetsförbättringar.
- Ägarmanual: kvalitetsförbättringar
- Connected Safety (Europa, Nordamerika): molnbaserad säkerhetsinformation delas mellan Polestar- och Volvobilar. Detta hjälper till att förbättra körsäkerheten genom att varna förare för potentiella faror.
- Räckviddsförbättringar
- DC-laddning: stegvisa hastighetsförbättringar
- AC-laddning: stabilitetsförbättringar"
Sen uppdateras ju apparna löpande i vanlig ordning oberoende av Polestars egna OTA också:
"Google Maps i Polestar 2 är optimerad för elbilar. Applikationen uppdateras separat från bilens mjukvara och är inte en del av OTA-uppdateringarna. Den senaste versionen kommer alltid installeras, så länge du har aktiverat automatiska uppdateringar i Google Play-butiken. Den senaste versionen av Google Maps innehåller mer detaljerad information om tillgängliga betalningssätt vid publika laddningsstationer, vilket förbättrar din möjlighet att välja den mest passande laddningsstationen."
Källa https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/
Mer läsning om Google Maps uppdateringen:
https://www.engadget.com/google-maps-el ... AfVCAuEYWM
Re: Polestar 2
Vi har fått mjukvaruuppdateringar på verkstaden tidigare även med våra Volvo (skedde oftast via OBD-BT), och nu senaste 9 åren även på vår Mercedes. Men detta är inget unikt, och något som i princip alla bilar haft de senaste 25 åren.Anonymous FTW skrev:Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.
Det är däremot ett väldigt dyrt (för verkstaden/tillverkaren) och krångligt (för kunden) sätt att uppdatera mjukvaran. Speciellt om man har en modern agil metod och process där man kontinuerligt förbättrar produkter och kundupplevelser.
Förr i tiden så fick man även gå in till sin telefonbutik för att få sin mobil uppdaterad. Tror inte många skulle acceptera ett sådant gammaldags förfarande idag.
Samma sak kommer hända med bilmarknaden; kunder kommer väldigt snart inte längre acceptera att tvingas boka tid, ta ledigt, och åka (ibland flera mil) till verkstaden för att få en programuppdatering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.
Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.
Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.
Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.
Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Ja precis samma på mobiler, först fick man anlita verkstad, sedan kunde/fick man hitta uppdateringar via tillverkarens egna program/hemsida och ladda ner via datorn och slutligen via OTA. BMW:s utveckling har varit precis så.martinot skrev:Vi har fått mjukvaruuppdateringar på verkstaden tidigare även med våra Volvo (skedde oftast via OBD-BT), och nu senaste 9 åren även på vår Mercedes. Men detta är inget unikt, och något som i princip alla bilar haft de senaste 25 åren.Anonymous FTW skrev:Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.
Det är däremot ett väldigt dyrt (för verkstaden/tillverkaren) och krångligt (för kunden) sätt att uppdatera mjukvaran. Speciellt om man har en modern agil metod och process där man kontinuerligt förbättrar produkter och kundupplevelser.
Förr i tiden så fick man även gå in till sin telefonbutik för att få sin mobil uppdaterad. Tror inte många skulle acceptera ett sådant gammaldags förfarande idag.
Samma sak kommer hända med bilmarknaden; kunder kommer väldigt snart inte längre acceptera att tvingas boka tid, ta ledigt, och åka (ibland flera mil) till verkstaden för att få en programuppdatering.
Re: Polestar 2
Det är extremt praktiskt kan jag försäkra dig om.Fredrik j skrev:Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.
Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.
Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Det är lika lite gimmick som att du kan uppdatera din dator eller telefon OTA, istället för att behöva åka in med de till butiken/verkstaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Gimmick kallar jag det om man uppdaterar din telefon/dator med funktioner man kunde förvänta sig skulle varit där från början. Typ det där med bluetooth och connected safety.martinot skrev:Det är extremt praktiskt kan jag försäkra dig om.Fredrik j skrev:Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.
Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.
Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Det är lika lite gimmick som att du kan uppdatera din dator eller telefon OTA, istället för att behöva åka in med de till butiken/verkstaden.
Det där med telefonerna. Har haft mobil sedan 90-talet men tror aldrig jag var inne i någon butik och uppdaterat. Skulle jag gjort det?
Re: Polestar 2
Frågan är om verkstaden kan ta betalt för en felsökning (där de i princip stoppar in odbc kontakt) fick betala 800 spänn för att en kille skulle komma ut från Volvo och läsa av vilken backvarnare som felade. Jag var ganska irriterad. Kommer kunderna acceptera att betala när bilen läses av från distans?
Re: Polestar 2
Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Så länge någon lägger arbetstid på det får du ju betala på något sätt. Promenaden lär du ju dock slippa betala för.
Sist jag hade min Volvo på service scannade han nyckeln efter felkoder. Tydligen kan dom lagras i den.
Sist jag hade min Volvo på service scannade han nyckeln efter felkoder. Tydligen kan dom lagras i den.
Re: Polestar 2
Har aldrig upplevt det som särskilt betungande. Kan aldrig på alla år komma ihåg att jag fått åka till verkstaden enkom för en mjukvaruuppdatering.martinot skrev:Det är extremt praktiskt kan jag försäkra dig om.Fredrik j skrev:Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.
Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.
Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Det är lika lite gimmick som att du kan uppdatera din dator eller telefon OTA, istället för att behöva åka in med de till butiken/verkstaden.
Re: Polestar 2
Klart det är bra med OTA. Men jag tycker det verkar bli en tävling vem som kan ”uppdatera” mest och nya funktioner OTA blir säljande. Inte orimligt att tillverkarna håller på vissa grejor för att kunna ge kunderna positiv överraskning.HelectriC skrev:Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Man har vänt en nödvändig uppdatering för att korrigera till något positivt. När det var dyrt att uppdatera fick man kanske testa ett varv till.
Re: Polestar 2
Det är väl rätt normalt att helt nya bilmodeller har mjukvarufunktioner vid sin release som har buggar och inte helt funkar som de ska. Speciellt med modeller som har mycket funktioner via mjukvara.Fredrik j skrev:Klart det är bra med OTA. Men jag tycker det verkar bli en tävling vem som kan ”uppdatera” mest och nya funktioner OTA blir säljande. Inte orimligt att tillverkarna håller på vissa grejor för att kunna ge kunderna positiv överraskning.HelectriC skrev:Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Man har vänt en nödvändig uppdatering för att korrigera till något positivt. När det var dyrt att uppdatera fick man kanske testa ett varv till.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Tror inte man kan jämföra behovet för uppdateringar hos äldre modeller med nya. Nya bilar är ju mer rullande datorer ä någonsin, så att aldrig behöva uppdatera verkar utopiskt. Självklart hittar man bättre lösningar på diverse funktioner i bilarna och då är det väl bra att man får ta del av de? Grymt tråkigt när tillverkare tvingar kunden att köpa en ny bil för att få senaste optimeringarna, vanligt hos VAG och Jaguar tex.Fredrik j skrev:Klart det är bra med OTA. Men jag tycker det verkar bli en tävling vem som kan ”uppdatera” mest och nya funktioner OTA blir säljande. Inte orimligt att tillverkarna håller på vissa grejor för att kunna ge kunderna positiv överraskning.HelectriC skrev:Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Man har vänt en nödvändig uppdatering för att korrigera till något positivt. När det var dyrt att uppdatera fick man kanske testa ett varv till.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Naturligtvis kommer datorer i bilar behöva uppdateras. Datorer i bilar är ju heller inget nytt. Men gör en grej av det och kunderna förväntar sig uppdateringar. Det nya är ju att kunderna förväntar sig nya funktioner med uppdateringarna. Även sånt man redan hade på den förra bilen.HelectriC skrev:Tror inte man kan jämföra behovet för uppdateringar hos äldre modeller med nya. Nya bilar är ju mer rullande datorer ä någonsin, så att aldrig behöva uppdatera verkar utopiskt. Självklart hittar man bättre lösningar på diverse funktioner i bilarna och då är det väl bra att man får ta del av de? Grymt tråkigt när tillverkare tvingar kunden att köpa en ny bil för att få senaste optimeringarna, vanligt hos VAG och Jaguar tex.Fredrik j skrev:Klart det är bra med OTA. Men jag tycker det verkar bli en tävling vem som kan ”uppdatera” mest och nya funktioner OTA blir säljande. Inte orimligt att tillverkarna håller på vissa grejor för att kunna ge kunderna positiv överraskning.HelectriC skrev:Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Man har vänt en nödvändig uppdatering för att korrigera till något positivt. När det var dyrt att uppdatera fick man kanske testa ett varv till.
Re: Polestar 2
Haft mobil sedan slutet av 80-talet (när de kostade ca 30 000 stycket, och samtal ca 9 kr/min). Jo, precis som för bilar, så kom det ny firmware och uppdateringar även till telefoner. Har själv varit inne och uppdaterat både en Siemens, en Nokia, och en Motorola.Fredrik j skrev:Det där med telefonerna. Har haft mobil sedan 90-talet men tror aldrig jag var inne i någon butik och uppdaterat. Skulle jag gjort det?
Men, precis som med bilar som inte har OTA-uppdateringar inte bryr sig om att uppdatera, så orkade nog inte de flesta med telefoner utan OTA-uppdateringar att uppdatera (såvida de inte hade fel eller buggar som störde).
Denna ovan kommentar från dig, är ju ett lysande exempel på att man skall ha OTA-uppdatering på saker, oavsett om telefoner eller bilar. Folk är för lata att uppdatera annars.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik