Javisst. Men många av de som "vill ha något annat än Tesla" vill det pga ovan.lawe skrev:Eller så vill man ha något annat än Tesla...taliz skrev:Ja, tydligen för brant för en del.d3marcus skrev:Dock lär inlärningskurvan vara brant.
Många tror nog att Tesla är konstigt och komplext. De tycker det verkar enklare med elbilar som på ytan funkar som avgasvarianterna.
På långresa blir de plågsamt medvetna om motsatsen.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Så är det säkert. De flesta av oss vill inte ha för mycket förändring och det kommer absolut (som konstaterades tidigare i tråden) bli en utmaning när elbilarna ska nå ut till den stora massan som inte hänger på elbilsforum och gillar att räkna Kwh/mil. Men vad jag ville påpeka är att det finns många fler aspekter i ett bilval än räckvidd. Mycket av diskussionerna här tenderar att handla om just det.taliz skrev:Javisst. Men många av de som "vill ha något annat än Tesla" vill det pga ovan.lawe skrev:Eller så vill man ha något annat än Tesla...taliz skrev:Ja, tydligen för brant för en del.d3marcus skrev:Dock lär inlärningskurvan vara brant.
Många tror nog att Tesla är konstigt och komplext. De tycker det verkar enklare med elbilar som på ytan funkar som avgasvarianterna.
På långresa blir de plågsamt medvetna om motsatsen.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Polestar 2
Jag tror absolut det är en av Teslas största utmaningar nu när det kommer fler och fler modeller av elbilar, att folk går efter det mer traditionella val som kanske är good enough 95% av tiden och samtidigt tycker att en ok lane assist kombinerad med adaptiv farthållare (och bra byggkvalitet) räcker till och inte tycks behöva Teslas autopilot, supercharger tillgång etc. Även designen spelar säkert en stor roll, där en del nya modeller liknar ”vanliga fossilbilar”.lawe skrev:Så är det säkert. De flesta av oss vill inte ha för mycket förändring och det kommer absolut (som konstaterades tidigare i tråden) bli en utmaning när elbilarna ska nå ut till den stora massan som inte hänger på elbilsforum och gillar att räkna Kwh/mil. Men vad jag ville påpeka är att det finns många fler aspekter i ett bilval än räckvidd. Mycket av diskussionerna här tenderar att handla om just det.taliz skrev:Javisst. Men många av de som "vill ha något annat än Tesla" vill det pga ovan.lawe skrev:Eller så vill man ha något annat än Tesla...taliz skrev:Ja, tydligen för brant för en del.d3marcus skrev:Dock lär inlärningskurvan vara brant.
Många tror nog att Tesla är konstigt och komplext. De tycker det verkar enklare med elbilar som på ytan funkar som avgasvarianterna.
På långresa blir de plågsamt medvetna om motsatsen.
Vi är alla olika som tur är, annars hade det varit tråkigt
Edit: ser det som positivt då även Tesla inte kan sitta stilla i båten!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Polestar 2
Fler elbilar i trafiken gör att fler får upp ögonen för Tesla.Credde skrev:Jag tror absolut det är en av Teslas största utmaningar nu när det kommer fler och fler modeller av elbilar, att folk går efter det mer traditionella val som kanske är good enough 95% av tiden och samtidigt tycker att en ok lane assist kombinerad med adaptiv farthållare (och bra byggkvalitet) räcker till och inte tycks behöva Teslas autopilot, supercharger tillgång etc. Även designen spelar säkert en stor roll, där en del nya modeller liknar ”vanliga fossilbilar”.
Vi är alla olika som tur är, annars hade det varit tråkigt
De flesta suktar efter marknadsledaren, men många kommer nöja sig med alternativ som är "good enough".
Det är tröttsamt att jämföra med mobiltelefoner men det är precis samma sak där. Apple säljer inte flest mobiler, men man är ändå "gold standard" och tjänar mer pengar än de andra tillsammans.
Det är precis det Tesla försöker uppnå, och är på god väg mot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Fast farten är ju ändå inte största problemet utan att han måste ha struntat i att ladda? Det finns ju en drös med laddare ut med vägen och jag hade nog också valt Norrköping, mest för att valen är många där. Annars hade jag kört mot något bra ställe med lunch och laddare. Trodde han kanske att han skulle komma fram på en laddning?Erxon skrev:Är övertygad om att flertalet av de som köper P2 kommer svära över bilen för man fortfarande tänker fossilt.
Fick höra av far i veckan att en kund till honom behövde bärgning på premiärturen av sin nya P2 på väg till sommarstugan på Öland. Han utgick från Uppsala och spontant när jag hörde detta så tänkte jag, varför laddade han inte i Norrköping.
Strömmen tog i alla fall slut för honom...
Då han kommer från en XC70 och van med momsen på skyltarna så lär han kört på samma sätt.
Det tror jag kommer vara det största problemet för de flesta av de nya elbilförare som kommer, att få in tänket.
Jag tror att Teslas Navigationssystem som hjälper dig att hitta laddare är en riktigt stor fördel för nyblivna elbilister.
Re: Polestar 2
Har nu kört en del under helgen och trafik- och vindljudet inne i bilen är verkligen lågt. Hör i stort sett inget. Däremot däcksljudet är nästan lika påtagligt som jag hade med Model S dock hade jag de ganska tysta Achillesdäcken på Model S och nu har jag några slags Sportcontact 6 på PS2 och hade jag haft de på Teslan så tror jag de hade hörts mer. När dessa är utslitna så tror jag jag ska testa Achilles även här, det kan bli spännande. Blir bilen helt tyst då
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Ja, det gör säkert litegrann också såklart.LarsL skrev:Nya däck låter ju lite mer de tystnar nog lite när de blir nerslitna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Ska du ha bilen SÅ länge?HelectriC skrev:Har nu kört en del under helgen och trafik- och vindljudet inne i bilen är verkligen lågt. Hör i stort sett inget. Däremot däcksljudet är nästan lika påtagligt som jag hade med Model S dock hade jag de ganska tysta Achillesdäcken på Model S och nu har jag några slags Sportcontact 6 på PS2 och hade jag haft de på Teslan så tror jag de hade hörts mer. När dessa är utslitna så tror jag jag ska testa Achilles även här, det kan bli spännande. Blir bilen helt tyst då
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Haha, det beror ju på hur länge dom där Contact6 håller kanske inte mer än 1000milBjelke skrev:Ska du ha bilen SÅ länge?HelectriC skrev:Har nu kört en del under helgen och trafik- och vindljudet inne i bilen är verkligen lågt. Hör i stort sett inget. Däremot däcksljudet är nästan lika påtagligt som jag hade med Model S dock hade jag de ganska tysta Achillesdäcken på Model S och nu har jag några slags Sportcontact 6 på PS2 och hade jag haft de på Teslan så tror jag de hade hörts mer. När dessa är utslitna så tror jag jag ska testa Achilles även här, det kan bli spännande. Blir bilen helt tyst då
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Fast det gör även navigatorn i P2. Men det kräver ju förstås att man använder navigatorn.....LarsL skrev:Fast farten är ju ändå inte största problemet utan att han måste ha struntat i att ladda? Det finns ju en drös med laddare ut med vägen och jag hade nog också valt Norrköping, mest för att valen är många där. Annars hade jag kört mot något bra ställe med lunch och laddare. Trodde han kanske att han skulle komma fram på en laddning?Erxon skrev:Är övertygad om att flertalet av de som köper P2 kommer svära över bilen för man fortfarande tänker fossilt.
Fick höra av far i veckan att en kund till honom behövde bärgning på premiärturen av sin nya P2 på väg till sommarstugan på Öland. Han utgick från Uppsala och spontant när jag hörde detta så tänkte jag, varför laddade han inte i Norrköping.
Strömmen tog i alla fall slut för honom...
Då han kommer från en XC70 och van med momsen på skyltarna så lär han kört på samma sätt.
Det tror jag kommer vara det största problemet för de flesta av de nya elbilförare som kommer, att få in tänket.
Jag tror att Teslas Navigationssystem som hjälper dig att hitta laddare är en riktigt stor fördel för nyblivna elbilister.
Re: Polestar 2
Det värsta är att din gissning är nog inte helt fel. 2.2 ton på sportdäck... Vi får väl se, men däckkontot kan bli dyrtHelectriC skrev:Haha, det beror ju på hur länge dom där Contact6 håller kanske inte mer än 1000milBjelke skrev:Ska du ha bilen SÅ länge?HelectriC skrev:Har nu kört en del under helgen och trafik- och vindljudet inne i bilen är verkligen lågt. Hör i stort sett inget. Däremot däcksljudet är nästan lika påtagligt som jag hade med Model S dock hade jag de ganska tysta Achillesdäcken på Model S och nu har jag några slags Sportcontact 6 på PS2 och hade jag haft de på Teslan så tror jag de hade hörts mer. När dessa är utslitna så tror jag jag ska testa Achilles även här, det kan bli spännande. Blir bilen helt tyst då
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Den mjuka accelerationen lär dock hjälpa en del.lawe skrev:Det värsta är att din gissning är nog inte helt fel. 2.2 ton på sportdäck... Vi får väl se, men däckkontot kan bli dyrtHelectriC skrev:Haha, det beror ju på hur länge dom där Contact6 håller kanske inte mer än 1000milBjelke skrev:Ska du ha bilen SÅ länge?HelectriC skrev:Har nu kört en del under helgen och trafik- och vindljudet inne i bilen är verkligen lågt. Hör i stort sett inget. Däremot däcksljudet är nästan lika påtagligt som jag hade med Model S dock hade jag de ganska tysta Achillesdäcken på Model S och nu har jag några slags Sportcontact 6 på PS2 och hade jag haft de på Teslan så tror jag de hade hörts mer. När dessa är utslitna så tror jag jag ska testa Achilles även här, det kan bli spännande. Blir bilen helt tyst då
Re: Polestar 2
Anonymous FTW skrev:Den mjuka accelerationen lär dock hjälpa en del.lawe skrev:Det värsta är att din gissning är nog inte helt fel. 2.2 ton på sportdäck... Vi får väl se, men däckkontot kan bli dyrtHelectriC skrev:Haha, det beror ju på hur länge dom där Contact6 håller kanske inte mer än 1000milBjelke skrev:Ska du ha bilen SÅ länge?HelectriC skrev:Har nu kört en del under helgen och trafik- och vindljudet inne i bilen är verkligen lågt. Hör i stort sett inget. Däremot däcksljudet är nästan lika påtagligt som jag hade med Model S dock hade jag de ganska tysta Achillesdäcken på Model S och nu har jag några slags Sportcontact 6 på PS2 och hade jag haft de på Teslan så tror jag de hade hörts mer. När dessa är utslitna så tror jag jag ska testa Achilles även här, det kan bli spännande. Blir bilen helt tyst då
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Sett några PS2 där vi bor, och håller med dig.mans71 skrev:Körde om en vit Polestar runt Bollebygd idag. Jag och sonen rå-stirrade och föraren i Polestaren stirrade tillbaka Snygg bak på den bilen men fram... inte lika säker. Ser ut att vara en liten smidig bil.
Tycker baken är snygg, men att fronten/grillen inte passar in alls. Känns som den var snyggare på konceptstadiet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Ser minst en PS2:a per dag och för mig är det den snyggaste elbilen efter Honda e. Självsäker men nedtonad industriell design ljusår före vulgär amerikansk krom-design.
Re: Polestar 2
har kört 1 vecka nu med PS2 och det är mycket som är till belåtenhet, men LJUSET! Jeezez, vilket ljus. Känns som jag har kört runt i totalt mörker tidigare i jämförelse. Pixel/Matrixstrålkastarna funkar klockrent. Även utan automatiken är de outstanding. Och när väl autimatiken slår på och lyser upp runt övriga bilar, halleluja
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Kul att läsa om ljuset, många som äger tesla kan inte förstå hur jäkla stor skillnad det är med adaptiva strålkastare. Och det är en stor anledning till att jag kikar på Audi istället, hade gärna velat ha en polestar men i kombi.HelectriC skrev:har kört 1 vecka nu med PS2 och det är mycket som är till belåtenhet, men LJUSET! Jeezez, vilket ljus. Känns som jag har kört runt i totalt mörker tidigare i jämförelse. Pixel/Matrixstrålkastarna funkar klockrent. Även utan automatiken är de outstanding. Och när väl autimatiken slår på och lyser upp runt övriga bilar, halleluja
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Grattis
Re: Polestar 2
Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Polestar 2
fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag kommer från en Audi A4 2017 med Matrix LED och det är mycket bättre ljus i PS2. Men även Audi kan ju ha produktutvecklat en del sedan 2017. Men så länge jag körde Audin var jag jättenöjd. Automatiken fungerade riktigt bra förutom i kraftig dimma och när lastbilarna skymtade bakom backkrön.Esterox skrev:Kul att läsa om ljuset, många som äger tesla kan inte förstå hur jäkla stor skillnad det är med adaptiva strålkastare. Och det är en stor anledning till att jag kikar på Audi istället, hade gärna velat ha en polestar men i kombi.HelectriC skrev:har kört 1 vecka nu med PS2 och det är mycket som är till belåtenhet, men LJUSET! Jeezez, vilket ljus. Känns som jag har kört runt i totalt mörker tidigare i jämförelse. Pixel/Matrixstrålkastarna funkar klockrent. Även utan automatiken är de outstanding. Och när väl autimatiken slår på och lyser upp runt övriga bilar, halleluja
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Grattis
Re: Polestar 2
Vid facelift 2019 fick A4 de nya Matrix LED, tycker fortfarande att Volvos är ljusstarkare (iaf på den V60 jag hyrde i våras) medan Audis har en bättre ljusbild. Oavsett så skulle jag inte vilja ha en bil utan.lawe skrev:Jag kommer från en Audi A4 2017 med Matrix LED och det är mycket bättre ljus i PS2. Men även Audi kan ju ha produktutvecklat en del sedan 2017. Men så länge jag körde Audin var jag jättenöjd. Automatiken fungerade riktigt bra förutom i kraftig dimma och när lastbilarna skymtade bakom backkrön.Esterox skrev:Kul att läsa om ljuset, många som äger tesla kan inte förstå hur jäkla stor skillnad det är med adaptiva strålkastare. Och det är en stor anledning till att jag kikar på Audi istället, hade gärna velat ha en polestar men i kombi.HelectriC skrev:har kört 1 vecka nu med PS2 och det är mycket som är till belåtenhet, men LJUSET! Jeezez, vilket ljus. Känns som jag har kört runt i totalt mörker tidigare i jämförelse. Pixel/Matrixstrålkastarna funkar klockrent. Även utan automatiken är de outstanding. Och när väl autimatiken slår på och lyser upp runt övriga bilar, halleluja
Sen är röststyrningen mycket användbar. Jag har i stort sett inte använt det tidigare eftersom det antingen har tagit för lång tid innan bilen fattar kommandot eller att bilen helt enkelt inte kan göra något med det jag säger. I PS2 är det bara att prata helt vanligt och styra det mesta i bilen, det går sjukt fort och lätt. Vilken säkerhetsfunktion, inget mer fipplande med skärmen under körning.
Förbrukningen är i stort sett samma som jag hade på Model S. ligger på ca 24-25 i snitt och det beror huvudsakligen på att jag alltid startar med kallt batteri och i stort sett bara kör sträckor under 20km. Då blir det så och det är helt ok. Blir intressant att se vad långresa ger, men det är två veckor kvar tills nästa med hela familjen och packning och allt.
Jag är sjukt nöjd med bilen! Den går precis som förväntat, fast och fin i hela hullet ingen rattle, knatter och knak som jag vill slippa och var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Tesla.
Om man bara är ok med storleken (det är en "kompakt" bil), så blir man nöjd!
Grattis
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Begränsade i styrka? Inte alls, Tesla 3 har de näst bästa strålkastare jag haft på en bil - endast slagen av Opel Insignias närmast magiska strålkastare...
Bra ljusbild, bra längd och bredd. Matrix är bättre absolut, men trean har riktigt bra ljus.
Dock åker många omkring med felinställda strålkastare vilket gör massor för effektiviteten.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Polestar 2
ok, det är ju konstigt att Model 3 inte har den begränsingen. Model S och X i USA har 35W, men i Europa är det endast tillåtet med 25W pga frånvaron av rengöring. Men du menar att Model 3 har mer än 25W ändåBrooklynS skrev:HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Begränsade i styrka? Inte alls, Tesla 3 har de näst bästa strålkastare jag haft på en bil - endast slagen av Opel Insignias närmast magiska strålkastare...
Bra ljusbild, bra längd och bredd. Matrix är bättre absolut, men trean har riktigt bra ljus.
Dock åker många omkring med felinställda strålkastare vilket gör massor för effektiviteten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Man hoppas att det kommer när Berlin fabriken är igång och bilarna tillverkas endast för Europa.HelectriC skrev:fast dom är väl fortfarande begränsade i styrka i Europa pga frånvaron av lyktspolare? Sen är ju själva matrixfunktionen olaglig i USA, så det lär ju inte komma på en stund.BrooklynS skrev:Hade dessa strålkastare på förra bilen och visst är det skillnad. Men Tesla 3 har ganska bra strålkastare, till skillnad från S.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd