Vad är det du säger? Klarade mercedesen inte 45 mil utan tankstopp?!johanh skrev:För mig är Polestar 2 perfekt som vardagsbil men jag är väldigt skeptisk till långkörning.
Jag gjorde en resa på ca 50 mil enkel resa med familjen över en helg med Polestar 2, minusgrader, ner under -10 som kallast, två stopp per väg och lågt tempo gjorde att vi tappade minst två timmar per resa jämfört med att köra en bensinbil. Vi åt mat/fikade på laddstoppen precis som det beskrivs i tråden men för mig känns dessa pauser konstlade.
I helgen som gick körde jag och en kompis en resa över söndagen, 45 mil enkel resa, vi tog varken hans Tesla eller min Polestar utan färdades snabbt och bekvämt i en Mercedes-hybrid. Ett tankstopp per resa med snabb bensträckare och därefter framme. Han hade planer på att skaffa Plaid+ och kunde tänka sig att överge SUV för att få räckvidden den erbjuder men tydligen behöver ingen en sådan bil.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Till Vemdalen bidrar det säkert och hade man haft snabbare laddare på slutet hade det nog varit en 10-15 minuter kortare laddning dit, men till Åre har man inte det problemet.Nect skrev:
Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Har haft en Audi som inte gjorde det heller om man inte körde på absoluta ångorna, var kring 50-55L tank och den kunde lätt dra 1,1-1,2L/mil.taliz skrev:Vad är det du säger? Klarade mercedesen inte 45 mil utan tankstopp?!
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Polestar 2
Inte för att vara sån men att ta ut en karta som sträcker sig till Övik och säga att det börjar dyka upp snabbladdare i norröver är ganska komiskt. Det finns bokstavligen på 3 orter ovanför Övik på en ytan lika stor som den du visar. Skellefteå, Luleå och Arvidsjaur och jag tror inte du tar dig till någon av dessa orter från Övik vintertid. De flesta fjällorter ligger också mer norrut än Åre/Vemdalen.joel80 skrev:Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:Nect skrev:OfarligTesla skrev:Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.Maw skrev:Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Det här är väl varför en stor del av vi nordligare skribenter som inte tilltalas av tesla vill ha dessa helt orimliga räckvidder på 60 mil så att vi ska slippa sitta i bilen timmar och ladda på sega 50 kW laddare. Förhoppningvis blir det bättre men det största problemet är numera infrastrukturen om man bor norrut, hade man bott i söder hade man nog redan kört elbil.
BMW i4 M50 -22
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Polestar 2
Inte undra på att Tesla MY sålt bra i Umeå på kort tid.
En hyfsat stor bil med 1.600kg dragvikt och bra med laddmöjligheter.
En hyfsat stor bil med 1.600kg dragvikt och bra med laddmöjligheter.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Polestar 2
Håller med ObscureEconomist. Lätt komiskt att publicera en karta som slutar strax ovanför mitten av Sverige och påstå att det börjar komma snabbladdare norrut.
Re: Polestar 2
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Norra Sverige börjar i höjd med Jönköping. Södra Sverige är gränslandet mot Skåne. Resten av Småland är de centrala delarna av Sverige. Så har det varit så länge jag kan minnas.mikebike skrev:Håller med. Lätt komiskt att publicera en karta som slutar strax ovanför mitten av Sverige och påstå att det börjar komma snabbladdare norrut.
Re: Polestar 2
Rent definitionsmässigt så börjar Norrland strax norr om Uppsala...Maw skrev:Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Norra Sverige börjar i höjd med Jönköping. Södra Sverige är gränslandet mot Skåne. Resten av Småland är de centrala delarna av Sverige. Så har det varit så länge jag kan minnas.mikebike skrev:Håller med. Lätt komiskt att publicera en karta som slutar strax ovanför mitten av Sverige och påstå att det börjar komma snabbladdare norrut.
Re: Polestar 2
Bollnäs nämndes i kommentaren och det var väl till typ Åre resan skulle gå? Därför tog jag den biten av kartan.ObscureEconomist skrev:Inte för att vara sån men att ta ut en karta som sträcker sig till Övik och säga att det börjar dyka upp snabbladdare i norröver är ganska komiskt. Det finns bokstavligen på 3 orter ovanför Övik på en ytan lika stor som den du visar. Skellefteå, Luleå och Arvidsjaur och jag tror inte du tar dig till någon av dessa orter från Övik vintertid. De flesta fjällorter ligger också mer norrut än Åre/Vemdalen.joel80 skrev:Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:Nect skrev:OfarligTesla skrev:Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.Maw skrev:Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Det här är väl varför en stor del av vi nordligare skribenter som inte tilltalas av tesla vill ha dessa helt orimliga räckvidder på 60 mil så att vi ska slippa sitta i bilen timmar och ladda på sega 50 kW laddare. Förhoppningvis blir det bättre men det största problemet är numera infrastrukturen om man bor norrut, hade man bott i söder hade man nog redan kört elbil.
Jag är fullt medveten om problematiken än längre norrut, men ovanför bollnäs har man ändå fortfarande en del.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Polestar 2
Bollnäs ligger i södra Sverige, d.v.s. den södra halvan av Sverige. Åre ligger inte heller speciellt långt norrut.
Mina föräldrars hus ligger nära Sveriges mitt, knappt 40 mil norr om Stockholm.
Mina föräldrars hus ligger nära Sveriges mitt, knappt 40 mil norr om Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Polestar 2
Absolut, men dragvikten spelar iofs mindre roll när inte kroken finns…Peter Andersson skrev:Inte undra på att Tesla MY sålt bra i Umeå på kort tid.
En hyfsat stor bil med 1.600kg dragvikt och bra med laddmöjligheter.
Re: Polestar 2
Bollnäs ligger i Norrland, inte i södra Sverige. Dock i Södra Norrland.mikebike skrev:Bollnäs ligger i södra Sverige, d.v.s. den södra halvan av Sverige. Åre ligger inte heller speciellt långt norrut.
Mina föräldrars hus ligger nära Sveriges mitt, knappt 40 mil norr om Stockholm.
Att mitten av Sverige ligger norr om det gör inte det till mindre Norrland då Norrland är från Gävleborg/Dalarna och norrut.
Nu var det som sagt en bild som visade hur det såg ut kring bollnäs och upp ovanför en bit, samt in mot de största skidorterna. Att det ser värre ut i Norra Norrland vet vi alla. Man klarar inte ens Norrlandskusten upp utan att behöva köra lite 50kW i Umeå-trakten.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Jag vill hjälpa dig lite genom att ungefär markera ut Bollnäs på en sverigekarta där samtidigt Norrland är utmärkt. Det finns inget utrymme för personliga tolkningar i definitionen.mikebike skrev:Bollnäs ligger i södra Sverige, d.v.s. den södra halvan av Sverige.
Möjligen kan man, som Joel är inne på, prata om södra norrland om man vill....
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Polestar 2
Nu blandar du ihop Norrland med norra Sverige, det är ju inte samma sak. Stora delar av Norrland ligger i Sveriges södra halva, d.v.s. söder om Sundsvall grovt räknat.Fredrik j skrev:Jag vill hjälpa dig lite genom att ungefär markera ut Bollnäs på en sverigekarta där samtidigt Norrland är utmärkt. Det finns inget utrymme för personliga tolkningar i definitionen.mikebike skrev:Bollnäs ligger i södra Sverige, d.v.s. den södra halvan av Sverige.
Möjligen kan man, som Joel är inne på, prata om södra norrland om man vill....
It's just a name.
Eller anser du att Västernorrland ligger i västra delen av Norrland också?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Jorå, när man utsågs till Sveriges fulaste ort - för andra gången.Bjelke skrev:Aldrig har Bollnäs nämnts så ofta på så kort tid
Tesla Y LR -22 EAP
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Polestar 2
Det är visserligen varken Sveriges eller Norrlands mittpunkt, men kanske Världens?Bjelke skrev:Aldrig har Bollnäs nämnts så ofta på så kort tid
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Det kan man ju förstå förstås har även kallats för grävlingarnas stad (dom grävde precis överalltBrooklynS skrev:Jorå, när man utsågs till Sveriges fulaste ort - för andra gången.Bjelke skrev:Aldrig har Bollnäs nämnts så ofta på så kort tid
och gör det än idag)… (och just nu bygger man en stor bandyhall mitt i centrum för att grisa ner än mer)
Men inte så här mycket på forumet iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Umeå är verkligen en HPC-öken.... 3 st 50kWh-stationer är vad som erbjuds. Det svider att som Umeåbo erkänna att det finns bättre med laddmöjligheter i Skellefteå. Men snart har de ju en hel batterifabrik där som man borde kunna slanga ström ur.joel80 skrev:Ska han bara till Umeå är det ju lugnt... ska man vidare blir det lite tid på en 50kW-laddare.lawe skrev:Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....Maw skrev:Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...
Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det
Umeå är verkligen efter i HPC-racet!
Borde komma nått där till i sommar.
Re: Polestar 2
Ser framför mig Umeås kommunpampar som sånna där gubbar och tanter som sitter i vissa bostadsrättsföreningar och hatar på allt var laddstolpar och elbilar är.
Vi ska inte ha några sånna nymodigheter! det brinner sånna bilar hela tiden, elen tar slut för vanligt folk, elbilar funkar ändå inte här uppe....
Vi ska inte ha några sånna nymodigheter! det brinner sånna bilar hela tiden, elen tar slut för vanligt folk, elbilar funkar ändå inte här uppe....
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Och proppar igen vägarna så fort det snöar!joel80 skrev:Ser framför mig Umeås kommunpampar som sånna där gubbar och tanter som sitter i vissa bostadsrättsföreningar och hatar på allt var laddstolpar och elbilar är.
Vi ska inte ha några sånna nymodigheter! det brinner sånna bilar hela tiden, elen tar slut för vanligt folk, elbilar funkar ändå inte här uppe....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Fast den där har ingen över 100 kW efter inlandsvägen (Bollnäs-Ljusdal-Kårböle-Rätan)… enbart ensamma 50 kW finns.joel80 skrev:Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:Nect skrev:OfarligTesla skrev:Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.Maw skrev:Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Polestar 2
Det var en hybrid, GLE 350de, liten tank i dessa, förbrukningen var lite över 1l/mil. Räckvidd full till tom kanske 50-60 mil med det körmönstret.taliz skrev:Vad är det du säger? Klarade mercedesen inte 45 mil utan tankstopp?!
Re: Polestar 2
Det är en fin hybrid, måste vara att det är en 4a i den som gör att den drar så mycket, min drar lika mycket bensin men jag räddas av 69 l tank.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Polestar 2
Men det är laddare på gång i Umeå.lawe skrev:Umeå är verkligen en HPC-öken.... 3 st 50kWh-stationer är vad som erbjuds. Det svider att som Umeåbo erkänna att det finns bättre med laddmöjligheter i Skellefteå. Men snart har de ju en hel batterifabrik där som man borde kunna slanga ström ur.joel80 skrev:Ska han bara till Umeå är det ju lugnt... ska man vidare blir det lite tid på en 50kW-laddare.lawe skrev:Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....Maw skrev:Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...
Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det
Umeå är verkligen efter i HPC-racet!
Borde komma nått där till i sommar.
150 kW laddare på Coop Ersboda och 120 kW laddare på Strömpilen.
Dessutom bygger ju OKQ8 150 kW laddare.