Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Rätt komiskt att ett inlägg om OT resulterar i fem svar! :lol:
Du menar sex inlägg vilket nu är sju...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

I surrender :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Jösses :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Finns det någon Polestar 2 ägare i denna tråden som har gått från tesla till Polestar 2?
Om så är fallet känns det som ett bra val eller ångrar ni er?
Är lite sugen på att sälja min model 3 sr+ och köpa en Polestar 2 istället.
Lite trött på alla fantombreaks, att kräla under bilen för att ansluta släpet och att bilen bara öppnar upp vid varann gång med mobilen i fickan, m.m.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Vore kul att veta hur piloten står sig mot AP
P85D svart/svart med gratis SuC
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Absolut ingen speciell video, bara det att hon hittat ett coolt parkeringsgarage som matchar bilen med Performancepaketet, samt toppat det med sin jacka. Skoj med detaljer, i övrigt inte direkt sevärt men gillar absolut sådana där.
https://www.youtube.com/watch?v=4p1oywjD74I
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

LarsA skrev:
Finns det någon Polestar 2 ägare i denna tråden som har gått från tesla till Polestar 2?
Om så är fallet känns det som ett bra val eller ångrar ni er?
Är lite sugen på att sälja min model 3 sr+ och köpa en Polestar 2 istället.
Lite trött på alla fantombreaks, att kräla under bilen för att ansluta släpet och att bilen bara öppnar upp vid varann gång med mobilen i fickan, m.m.
Undertecknad har gjort det och jag är jättenöjd. Jag hade ju Model S innan, så det blir en storlek mindre bil, men det är helt ok för oss. Bilen känns väldigt väl ihopskruvad och som ur ett stycke. Du får helt enkelt testa och se om det är nåt för dig. Vissa grejer är bättre och vissa grejer är sämre, så allt beror på vad man har längst upp på sin priolista.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Nect »

Har ni nått bra middagstips till helgen? :roll: :mrgreen:


Älskar det här forumet, får allltid ett gott skratt när diskussionen alt som oftast handlar om nått annat än vad ämnet anger :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Har ni nått bra middagstips till helgen? :roll: :mrgreen:
Nu vet jag inte om jag vågar tala om det (är ju lite OT som sagt), men tänkte grilla pizza på fredag. Skall bara skaffa lite Tipo-"00"-mjöl och sätta en kalljäst deg imorgon och koka ihop en sås på en burk marzanotomater. Sedan på fredag får alla i familjen kavla ut varsin degklump, på med tomatsåsen och sedan slänga på sina egna favoriter till tillbehör. Körs sedan på massivt norrländskt pizzastål som förvärmts 45-60 min innan gräddning. Blir kanon! :D

Förra lördagen BBQ:ade jag revbensspjäll i 6-7 timmar i ca 100 grader på vår pelletsgrill. Penslade lite med öl varje timme för att inte torka ut. Körde på pellets gjord på äppleträd för en skön aromatisk smak och doft. På slutet så penslade jag på en egen glaze jag gjort och höjde grilltempen till ca 180 grader för att få en skön milliardreaktion på slutet. Andra gången i mitt liv jag gjorde egna revbenspjäll (brukar inte grilla gris så ofta, utan oftast vilt eller fisk), men blev faktiskt grymt bra! Till detta en stark klassisk texas bbq-sås som jag gjort på körsbärstomater, lök, whiskey, chili, koriander (egen touch), honung, hickorysås och lite vinäger. Till detta lite hemmagjord pommes som frugan gjort, och dottern en kall yoghurtsås med rivet limeskal (svalkade bra till den rätt heta bbq-såsen jag gjorde). Svärfar som var på besök ringde ett par dagar senare och lyrisk över revbenen. :D

Förra söndagen så blev det lammstek som jag rubbat rosmarin på innan jag vakuumpackade med lite smör, körde i sous vide i 68 grader i ca 8 timmar, och sedan avslutade jag på grillen ca 250 grader efter att jag penslat med en chiliglaze (penslade på ett par gånger under ca 15 minuters grillning, bara för att få en krispig yta på lammet). Blev även den mycket uppskattad av familjen (bland det bästa jag sous vide:at enligt den, och kör rätt mycket med sous vide).

Idag blev det grillad marulk med grillade zucchini och melanzane (enbart penslade lite lätt med lite rapsolja). Ca 180 grader i 20 minuter på pelletsgrillen. Grönsakerna längst ner för att få lite härlig grillad smak, och marulksfileerna på andrahyllan ovanpå för att få lite lägre temp och inte torka ut. Till det lite färdiga kalla såser och quinoa.

Sorry för lite OT, men är så grymt trevliga tider för en grillnörd/matnörd! Även om jag grillat en del i vintern även vid minusgrader, så är det så mycket trevligare i solskenet. :)

Så hoppas att du fick lite vår-grillinspiration till helgen! :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Grilla på vintern är klart underskattat.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Remuz skrev:
Vore kul att veta hur piloten står sig mot AP
Brukar titta på denna killen ibland han äger en Polestar och lånade nyligen en Tesla Model 3.
Videon startar med svar på din fråga, ur hans synvinkel.

https://youtu.be/aJraN8_eXlU?t=297

Han fortsatte lite här också:
https://youtu.be/aJraN8_eXlU?t=679
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

martinot skrev:
Nect skrev:
Har ni nått bra middagstips till helgen? :roll: :mrgreen:
Sorry för lite OT, men är så grymt trevliga tider för en grillnörd/matnörd! Även om jag grillat en del i vintern även vid minusgrader, så är det så mycket trevligare i solskenet. :)

Så hoppas att du fick lite vår-grillinspiration till helgen! :D
Du kan ju inte heta martinOT för intet!
Själv grillar jag hamburgare, korv, kyckling, oxe och fläsk året runt, men sällan så extravagant som du...

Jag gillar även grillen på PS2!

Hur upplever ni generellt byggkvaliteten ni som har en idag? Den nya 2WD LR har seglat in som ett alternativ för mig...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Eldsig skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Har ni nått bra middagstips till helgen? :roll: :mrgreen:
Sorry för lite OT, men är så grymt trevliga tider för en grillnörd/matnörd! Även om jag grillat en del i vintern även vid minusgrader, så är det så mycket trevligare i solskenet. :)

Så hoppas att du fick lite vår-grillinspiration till helgen! :D
Du kan ju inte heta martinOT för intet!
Själv grillar jag hamburgare, korv, kyckling, oxe och fläsk året runt, men sällan så extravagant som du...

Jag gillar även grillen på PS2!

Hur upplever ni generellt byggkvaliteten ni som har en idag? Den nya 2WD LR har seglat in som ett alternativ för mig...
*LOL* :lol:

Njae, jag grillar, eller lagar på annat sätt, visserligen mest viltkött, fisk och grönsaker, men det är inte speciellt dyrt eller extravagant att laga mat själv från grunden. Bara intresse och några minuter extra (tar oftast inte alls så mycket tid som folk kanske tror; lagar oftast mat snabbt och effektivt). :)

Även bra råvaror är relativt billiga, och vi köper nästan aldrig take away, färdigmat, eller ens halvfabrikat (ok, gör inte alltid vår egna pasta, utan blir en del färdigköpt torr/färskpasta, och färdigbakade bröd/knäckebröd). Marulksfilerna idag var väldigt billiga (ett halvt kilo nästan rent kött, och räcker även till ett par luncher); 280 kr/kg hos lokala fiskbilen. Det "lyxigaste" jag köpte idag var nog ett halvkilo färska räkor, som jag gjorde ett par räckmackor med majonäs (ej hemgjord dock) till lunch med.

Så är inte säker på att vårt matkonto är speciellt mycket högre än de flesta andras. Handlar mer om intresse och prioritera rätt. Tycker viltkött oftast smakar mycket mer och bättre än odlat kött, och känns nyttigare. Lite samma sak med fisk; äter normalt inte heller odlad lax eller annan odlad fisk.

Men för att gå lite on-topic, så gillar jag inte alls grillen på PS2. Faktiskt den exteriöra saken jag tycker är sämst om på bilen. Annars är den väldigt snygg och läcker (exteriört) tycker jag!

Nästa modell, om det blir liknande deras Precept, gillar jag fronten på extremt mycket mer. Se bild nedan till höger.

Upplever byggkvaliteten som mycket god på de PS2 jag sett på (inklusive ute hos Volvo själva). Extremt mycket högre än allt hos Tesla. Klassisk väldigt god Volvo-kvalitet ställt mot ordinär halvdan amerikansk passning, och sådär byggkvalitet (som de flesta andra amerikanska bilar). Trots att det är kinabygge. Inget snack om den saken.

10-1 till Polestar-Tesla där. :D
PS2 6.PNG
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
mroek
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 aug 2020 10:43

Re: Polestar 2

Inlägg av mroek »

Den bakre kopphållaren i PS2 är svåråtkomlig, så jag har designad en kopphållare som man hänger på locket til handskfacket:
ps2-cup-holder-render.jpg
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... lder-mroek

Video:



Filerna är dock inte gratis, av olika skäl.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

mroek skrev:
Den bakre kopphållaren i PS2 är svåråtkomlig, så jag har designad en kopphållare som man hänger på locket til handskfacket:
ps2-cup-holder-render.jpg
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... lder-mroek

Video:



Filerna är dock inte gratis, av olika skäl.
Wow! Supersnyggt jobbat! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Schysst! Håller den för diverse tunga flaskor och ut/in många gånger?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
mroek
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 aug 2020 10:43

Re: Polestar 2

Inlägg av mroek »

HelectriC skrev:
Schysst! Håller den för diverse tunga flaskor och ut/in många gånger?
Den största diameter kopp/flaska som passar är 69 mm, så jag tror inte man hittar någon kopp/flaska som är for tung (koppen i videon är största Circle-K-koppen, som är ganska tung) . Slitage lär inte vara något problem, däremot kann nog hög temperatur i bilen (typ om sommaren) åstadkomma deformering om man printer i t.ex PLA. Mer temperaturtåliga filament (t.ex PET-G) rekommenderas.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

"Polestar tar in 4,7 miljarder och får externa ägare för första gången".

Pengarna ska användas till att skala upp produktionen inför nya modeller.

https://www.gp.se/ekonomi/polestar-tar- ... 1.44954210
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Bytte till sommarhjulen idag och gjorde en intressant iakttagelse. Jag har ju performancepaketet och då får man som känt andra fälgar och däck. Däcken är conti sport Contact 6. När jag kollar lite mer noggrant på däcken så har de dels Contisilent (är väl sånt skum som ska reducera ljud?), men är även märkta ”POL”. Det är alltså en egen variant av sport contact 6 som är speciellt framtagna för Polestar. Undrar vad skillnaden är mot vanliga sport contact 6 :? antar att däcken dessutom är svindyra när de är specialgjorda för 1 märke enbart. Får se till att byta bil innan däcken behöver bytas ut pga slitage :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Brukar dessvärre inte vara så spännande, vissa tillverkare vill ha en annan gummiblandning för att få ökat grepp (samt minskad livslängd), andra styvare sidoväggar för att bättre kunna hantera en tung bil.

Skulle gissa på något sådant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
Bytte till sommarhjulen idag och gjorde en intressant iakttagelse. Jag har ju performancepaketet och då får man som känt andra fälgar och däck. Däcken är conti sport Contact 6. När jag kollar lite mer noggrant på däcken så har de dels Contisilent (är väl sånt skum som ska reducera ljud?), men är även märkta ”POL”. Det är alltså en egen variant av sport contact 6 som är speciellt framtagna för Polestar. Undrar vad skillnaden är mot vanliga sport contact 6 :? antar att däcken dessutom är svindyra när de är specialgjorda för 1 märke enbart. Får se till att byta bil innan däcken behöver bytas ut pga slitage :D
Rätt säker att även vanliga 19" är polestar-specifika, har troligtvis med kombinationen dimension+viktklass+hastighetsklass att göra och lär vara något dyrare att få tag på ja Bild

Edit:
Michelin Primacy 4 245/45 R19 102V XL Acoustic, DT, POL, ST
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... -432220__X
Senast redigerad av filippb, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Nja. Porsche har ju sin N-märkning. Dom däcken kan vara något dyrare men inte häpnadsväckande. Även tesla har väl en egen däckkod?
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Tog en provtur i polestar 2 nu när de är i Malmö.
Blev förvånad att det var så lite plats, både på längden och höjden, i baksätet. Har ju samma yttermått som min tesla sr+ som har mer utrymme i baksätet.
Som tur är så är vi nästan alltid bara två i bilen på våra resor.
Men kändes skön att köra, så nu går jag från tesla sr+ till Polestar 2 i mitten av maj :D
Polestar 2 awd -21
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldsig »

LarsA skrev:
Tog en provtur i polestar 2 nu när de är i Malmö.
Blev förvånad att det var så lite plats, både på längden och höjden, i baksätet. Har ju samma yttermått som min tesla sr+ som har mer utrymme i baksätet.
Som tur är så är vi nästan alltid bara två i bilen på våra resor.
Men kändes skön att köra, så nu går jag från tesla sr+ till Polestar 2 i mitten av maj :D
Spännande!

Kan du berätta lite mer om varför just du byter? För-/nackdelar med de båda?
//D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Bytte till sommarhjulen idag och gjorde en intressant iakttagelse. Jag har ju performancepaketet och då får man som känt andra fälgar och däck. Däcken är conti sport Contact 6. När jag kollar lite mer noggrant på däcken så har de dels Contisilent (är väl sånt skum som ska reducera ljud?), men är även märkta ”POL”. Det är alltså en egen variant av sport contact 6 som är speciellt framtagna för Polestar. Undrar vad skillnaden är mot vanliga sport contact 6 :? antar att däcken dessutom är svindyra när de är specialgjorda för 1 märke enbart. Får se till att byta bil innan däcken behöver bytas ut pga slitage :D
Rätt vanligt att biltillverkare (som köper enorma volymer däck) har sina egna varianter de beställer. Volvo och andra biltillverkare gör det i många fall, och gällande elbilar så beställer Tesla också egna däck från tex. Michelin (fyllda med skum). De originaldäck som är för Tesla ifrån Michelin är märkta med "TO" i betäckningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar