Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Polestar 2

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Och i det sammanhanget ställs ju frågan vem som servar dem och vem man vänder sig till när nånting går sönder osv. Det har jag inte riktigt fått klart för mig. Jag frågade min granne som jobbar som reselvdelschef (eller nåt sånt) på Bilia, det är ju inget orimligt antagande att en Volvo-verkstad även kommer ta hand om Polestar, men det visste han inget om. Det tyckte jag var lite konstigt. För det borde han ju veta i så fall, kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

mans71 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Har funderat mer och mer på det rent allmänt när det gäller vad jag köper (och därmed stödjer) inte minst med tanke på vad som nu sker i Hongkong.
Tesla bygger fabrik i Kina, de flesta tillverkare har också fabriker alternativt samarbeten med tillverkare i Kina. Så det blir snårigt att helt undvika Kina om det är det man vill. Jag ser inget större problem med Geely. De flesta är väl också överrens om att det har varit positivt för Volvo. Men visst, jag hade gärna sett att man hade startat elbilstillverkning i Sverige nu, inte om x antal år.

När det gäller full OTA eller ej så är jag till 100% övertygad om att de som inte stöder detta inom de närmsta åren kommer att tappa marknadsandelar.

Och oavsett vad man tror om "begränsad effekt" vs "man lär sig eftersom" när det gäller Teslas prestandauppdateringar så har detta varit något som fossilbilstillverkarna har gjort i stor utsträckning. Exakt samma motor men kanske 150 hk alt 200 hk beroende på mjukvaran, prisnivå. Det blir helt enkelt billigare så. Detsamma gäller förstås även på elbilssidan, och i ännu större utsträckning eftersom batteriet ger effekten och det är den stora kostnaden i bilen.

Jag ser då Teslas prestandauppdateringar som en win-win, bra för Tesla, bra för kunden. Har inget behov av det själv så jag väljer att inte betala. Den som köper bilen efter mig kanske tycker annorlunda. Att det går att missbruka ser jag som ett icke problem. Det kan man göra oavsett hur mycket OTA som stöds, den som missköter sig får missnöjda och färre kunder, tvärtom ger nöjdare/fler kunder. Marknaden får råda..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Och i det sammanhanget ställs ju frågan vem som servar dem och vem man vänder sig till när nånting går sönder osv. Det har jag inte riktigt fått klart för mig. Jag frågade min granne som jobbar som reselvdelschef (eller nåt sånt) på Bilia, det är ju inget orimligt antagande att en Volvo-verkstad även kommer ta hand om Polestar, men det visste han inget om. Det tyckte jag var lite konstigt. För det borde han ju veta i så fall, kan man tycka.
Eftersom Polestar som sagt ägs av Volvo Cars skulle det ju vara mycket märkligt om man inte utnyttjar det redan existerande nät av verkstäder som Volvo förfogar över.
Sen gäller det kanske för varumärkesbyggandet att hålla isär dom med separata showrooms och så men en kund som har problem uppskattar säkert smidigheten i att, iallafall i sverige, ha flera verkstäder i närområdet.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Och i det sammanhanget ställs ju frågan vem som servar dem och vem man vänder sig till när nånting går sönder osv. Det har jag inte riktigt fått klart för mig. Jag frågade min granne som jobbar som reselvdelschef (eller nåt sånt) på Bilia, det är ju inget orimligt antagande att en Volvo-verkstad även kommer ta hand om Polestar, men det visste han inget om. Det tyckte jag var lite konstigt. För det borde han ju veta i så fall, kan man tycka.
Volvohandlarna ska sköta det:

"Service av Polestar kommer att erbjudas av Svensk Volvohandel runt om i Sverige. Vid köp av Polestar 2 ingår tre års originalservice och underhåll, samt hämta-/lämna vid service, i enlighet med tillverkarens riktlinjer (maxavstånd tillämpas)."

https://www.polestar.com/se/press/press ... maren-2020
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
När det gäller full OTA eller ej så är jag till 100% övertygad om att de som inte stöder detta inom de närmsta åren kommer att tappa marknadsandelar.
Tror jag också. Den tillverkare som har mjukvaruproblem som kunden lider av kommer att tappa marknadsandelar om det, som tidigare, blir nödvändigt för kunden att besöka en verkstad för uppdateringar. Särskilt om man har ett glest verkstadsnät. OTA kommer bli standard av den enkla anledningen att det är billigast för tillverkaren.
Tesla hade ju haft stora problem om alla kunderna hade behövt besöka ett service center för att få uppdateringar. Det hade ju varit genomförbart.

Däremot är jag tveksam till om man kan ta betalt för det som en extra feature.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Edward123 skrev:
samt hämta-/lämna vid service, i enlighet med tillverkarens riktlinjer (maxavstånd tillämpas)."
Hämta/lämna för att försöka hålla isär varumärkena kan man gissa.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3298
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Polestar 2

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
När det gäller full OTA eller ej så är jag till 100% övertygad om att de som inte stöder detta inom de närmsta åren kommer att tappa marknadsandelar.
Tror jag också. Den tillverkare som har mjukvaruproblem som kunden lider av kommer att tappa marknadsandelar om det, som tidigare, blir nödvändigt för kunden att besöka en verkstad för uppdateringar. Särskilt om man har ett glest verkstadsnät. OTA kommer bli standard av den enkla anledningen att det är billigast för tillverkaren.
Tesla hade ju haft stora problem om alla kunderna hade behövt besöka ett service center för att få uppdateringar. Det hade ju varit genomförbart.

Däremot är jag tveksam till om man kan ta betalt för det som en extra feature.
Ja, det kommer snarare att ses som en hygienfaktor.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Polestar ägs av Volvo cars och geely. Volvo cars ägs i sin tur av geely. I en diktatur kan man ju ifrågasätta om inte allt i slutänden kontrolleras av staten men geely är ett privatägt bolag.
Det var i mars 2010 Geely (Zhejiang Geely Holding Group) bestämde sig för att köpa Volvo PV för 13 miljarder. /.../

En annan märklighet var att Geely mörkade vilka som var köparna. Det stod nämligen tidigt klart att Geely ensamt inte hade råd att köpa Volvo PV. Det fanns andra storägare i bakgrunden. Men vilka det var fanns det ingen information om på våren 2010 när ett bindande köpavtal signerades.

Det var först flera månader senare, när köpet skulle slutsigneras i augusti 2010, som Volvos ledning fick fullständig information om vilka som faktiskt hade köpt bolaget. Och uppgifterna presenterades inte för att Volvo bad om det utan för att EIB (Europeiska Investeringsbanken) krävde det.

EIB var i färd med att bevilja Volvo ett stort lån och det var då ägarbilden till slut avslöjades: Volvo PV:s nya ägare var Geely Holding Group med 51 procent, Investeringsfonden i Daqing, 37 procent och investeringsfonden i Jiading, ett industriområde utanför Shanghai, med 12 procent av aktierna. /.../

Li Shufu [Geely] äger alltså bara 51 procent av Volvo och hans del i investeringen är därmed drygt 6 miljarder kronor. Men han hade själv bara runt 1,5 miljarder. Resten fick han låna. Något oortodoxt fick säljaren, det vill säga Ford, låna ut i storleksordningen 1,5 miljarder kronor – helt enkelt en säljrevers till hög ränta på 10–15 procent. Situationen är därmed kusligt lik den när Victor Muller, som själv saknade pengar, skulle köpa Saab och tvingade säljaren GM att låna ut en del av köpesumman.

Men framförallt lånade Li Shufu av statliga banker i Kina – och Kinaregimen hade därmed den forne risbonden i ett järngrepp. Lånet från Ford är i dag återbetalt och sannolikt ersatt med nya lån från Kina. Det kan vara en förklaring till att Li Shufu är hårt trängd av olika kinesiska åtaganden och krav från långivare i olika kinesiska regioner.

[Mina understrykningar.]

KÄLLA: https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
Och det blir så klart 'ännu bättre':
Mer än halva Geely Automobiles vinst, 51 procent, kommer från bidrag från kinesiska staten. Det hävdar en ny studie rapporterar tidskriften The Economist. Mats Harborn, svensk Kinaexpert, menar att statliga bidragsmiljoner till kinesiska bolag skapar stora problem. /.../

Geely Automobile är systerföretag till Volvo Personvagnar. De två bolagen har samma moderbolag (Geely Holding) och samma ordförande, superentreprenören Li Shufu. Geely Automobile kvitterade ut en enorm summa pengar från kinesiska staten 2011. Närmare bestämt 141 miljoner dollar eller 970 miljoner kronor. Den menar åtminstone undersökningsföretaget Fathom China, efter att ha studerat en lång rad privata kinesiska företag. /.../

Volvo Personvagnar har de senaste åren gjort flera kostsamma investeringar i Kina. Tre fabriker har byggts, varav en är klar för invigning, den i Chengdu, i sydvästa Kina. Volvo PV har ännu inte gett någon information hur de tre fabrikerna är finansierade, om Volvo också har fått subventioner från statliga eller lokala aktörer eller om man står för finansieringen själv.

[Mina understrykningar.]

KÄLLA: https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Laban skrev:
mans71 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag vet ju inte hur andra resonerar, men åtminstone jag tycker att en väldigt viktig aspekt i sammanhanget är:

Vem är det som egentligen äger biltillverkaren Polestar...
Har funderat mer och mer på det rent allmänt när det gäller vad jag köper (och därmed stödjer) inte minst med tanke på vad som nu sker i Hongkong.
Tesla bygger fabrik i Kina, de flesta tillverkare har också fabriker alternativt samarbeten med tillverkare i Kina. Så det blir snårigt att helt undvika Kina om det är det man vill. Jag ser inget större problem med Geely. De flesta är väl också överrens om att det har varit positivt för Volvo. Men visst, jag hade gärna sett att man hade startat elbilstillverkning i Sverige nu, inte om x antal år. /... [Min understrykning.]
Som anges i det som jag postade omedelbart ovanför den här posten så är det tragiskt och surrealistiskt nog, den kinesiska 'kommunistiska' militärdiktaturen som står bakom "Geely".

Rent ekonomiskt har det kinesiska ägandet till synes hittills varit 'bra' för Volvo PV. Men frågan är vad som händer framöver när det verkar som militärdiktaturen verkligen inte tvekar när det kommer till att trappa upp förtrycket och övergreppen ytterligare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Ja, det kommer snarare att ses som en hygienfaktor.
Det som också händer är höjda serviceintervall. Tesla då inga servicekrav relaterat till garantin, aiways (kinesisk tillverkare) skulle väl ha 10k mil. Det här kommer gissningsvis alla behöva anpassa sig till. Blir svårt för de gamla fossilbilstillverkarna att hävda att en elbil behöver service i tid och otid, speciellt om konkurrenternas bilar inte kräver just det. Och det blir i sin tur svårt utan full OTA.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Polestar ägs av Volvo cars och geely. Volvo cars ägs i sin tur av geely. I en diktatur kan man ju ifrågasätta om inte allt i slutänden kontrolleras av staten men geely är ett privatägt bolag.
Det var i mars 2010 Geely (Zhejiang Geely Holding Group) bestämde sig för att köpa Volvo PV för 13 miljarder. /.../

En annan märklighet var att Geely mörkade vilka som var köparna. Det stod nämligen tidigt klart att Geely ensamt inte hade råd att köpa Volvo PV. Det fanns andra storägare i bakgrunden. Men vilka det var fanns det ingen information om på våren 2010 när ett bindande köpavtal signerades.

Det var först flera månader senare, när köpet skulle slutsigneras i augusti 2010, som Volvos ledning fick fullständig information om vilka som faktiskt hade köpt bolaget. Och uppgifterna presenterades inte för att Volvo bad om det utan för att EIB (Europeiska Investeringsbanken) krävde det.

EIB var i färd med att bevilja Volvo ett stort lån och det var då ägarbilden till slut avslöjades: Volvo PV:s nya ägare var Geely Holding Group med 51 procent, Investeringsfonden i Daqing, 37 procent och investeringsfonden i Jiading, ett industriområde utanför Shanghai, med 12 procent av aktierna. /.../

Li Shufu [Geely] äger alltså bara 51 procent av Volvo och hans del i investeringen är därmed drygt 6 miljarder kronor. Men han hade själv bara runt 1,5 miljarder. Resten fick han låna. Något oortodoxt fick säljaren, det vill säga Ford, låna ut i storleksordningen 1,5 miljarder kronor – helt enkelt en säljrevers till hög ränta på 10–15 procent. Situationen är därmed kusligt lik den när Victor Muller, som själv saknade pengar, skulle köpa Saab och tvingade säljaren GM att låna ut en del av köpesumman.

Men framförallt lånade Li Shufu av statliga banker i Kina – och Kinaregimen hade därmed den forne risbonden i ett järngrepp. Lånet från Ford är i dag återbetalt och sannolikt ersatt med nya lån från Kina. Det kan vara en förklaring till att Li Shufu är hårt trängd av olika kinesiska åtaganden och krav från långivare i olika kinesiska regioner.

[Mina understrykningar.]

KÄLLA: https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
Och det blir så klart 'ännu bättre':
Mer än halva Geely Automobiles vinst, 51 procent, kommer från bidrag från kinesiska staten. Det hävdar en ny studie rapporterar tidskriften The Economist. Mats Harborn, svensk Kinaexpert, menar att statliga bidragsmiljoner till kinesiska bolag skapar stora problem. /.../

Geely Automobile är systerföretag till Volvo Personvagnar. De två bolagen har samma moderbolag (Geely Holding) och samma ordförande, superentreprenören Li Shufu. Geely Automobile kvitterade ut en enorm summa pengar från kinesiska staten 2011. Närmare bestämt 141 miljoner dollar eller 970 miljoner kronor. Den menar åtminstone undersökningsföretaget Fathom China, efter att ha studerat en lång rad privata kinesiska företag. /.../

Volvo Personvagnar har de senaste åren gjort flera kostsamma investeringar i Kina. Tre fabriker har byggts, varav en är klar för invigning, den i Chengdu, i sydvästa Kina. Volvo PV har ännu inte gett någon information hur de tre fabrikerna är finansierade, om Volvo också har fått subventioner från statliga eller lokala aktörer eller om man står för finansieringen själv.

[Mina understrykningar.]

KÄLLA: https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Precis som jag skrev. Kinesiska staten har ett finger med i allt som sker i landet.

Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
Det är väl självklart att de gör.
Tesla måste köpa kinesiska batterier och vart går vinsten från de?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Är det inte detsamma som den tyska staten gör?
Jag menar det krävs godkännande och godkännande hos staten och vi får anta att skatt kommer tas ut(såvida det inte sker kreativ bokföring)
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
Nej det gör dom säkert inte. Men jag utgår från att dom har synpunkter på vad tesla gör med avkastningen. Jag tror inte det är fritt att ta hem den till US.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Är det inte detsamma som den tyska staten gör?
Jag menar det krävs godkännande och godkännande hos staten och vi får anta att skatt kommer tas ut(såvida det inte sker kreativ bokföring)
Självklart. Men i Tyskland behöver det ske lite mer öppet. Det är ju trots allt en demokrati.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
[A] Det är väl självklart att de gör.
[C] Tesla måste köpa kinesiska batterier och vart går vinsten från de?
A. Är det? Källa på det?
C. Gör dem? Källa på det?

Den här källan säger att de köper sina batterier till den kinesiska fabriken från LG Chem, som ju är ett sydkoreanskt företag(!)...

KÄLLA: https://www.businessinsider.com/tesla-l ... ?r=US&IR=T
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
Nej det gör dom säkert inte. Men jag utgår från att dom har synpunkter på vad tesla gör med avkastningen. [1] Jag tror inte det är fritt att ta hem den till US.
1. Källa på det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev:
Är det inte detsamma som den tyska staten gör?
Jag menar det krävs godkännande och godkännande hos staten och vi får anta att skatt kommer tas ut(såvida det inte sker kreativ bokföring)
Skatt på förvärvsarbete och vinst är en sak. Vinsten som företaget gör är ju en annan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
Nej det gör dom säkert inte. Men jag utgår från att dom har synpunkter på vad tesla gör med avkastningen. [1] Jag tror inte det är fritt att ta hem den till US.
1. Källa på det?
Eftersom jag skriver att jag tror så är det ju min gissning. Hur ska jag kunna ha en källa på det?
Jag baserar det på att kina är en diktatur och enpartistat där jag TROR väldigt få saker händer mot regimens vilja.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Polestar 2

Inlägg av ChristerSjo »

Det är väl så att i en enpartistat måste man ha fullständig kontroll för annars skulle det finnas andra partier.

Detta är min tro och jag har inga källor på det. :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
[A] Det är väl självklart att de gör.
[C] Tesla måste köpa kinesiska batterier och vart går vinsten från de?
A. Är det? Källa på det?
C. Gör dem? Källa på det?

Den här källan säger att de köper sina batterier till den kinesiska fabriken från LG Chem, som ju är ett sydkoreanskt företag(!)...

KÄLLA: https://www.businessinsider.com/tesla-l ... ?r=US&IR=T
Ja jag skrev fel ord "måste" men menade att det är självklart att man köper batterier där de är billigast och det är väl Kina.
Här har du lite om upplägget mellan kina och Tesla
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/t ... ll-i-kina/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »



(Slå på english captions)
Mest heltäckande testet jag sett hittills. Testar tex snabbladdning, förbrukning på autobahn, navigeringen etc.

Mest intressant enligt mig:
1) Den verkar ladda med strax under 130kw upp till 39%, sen klipper den abrupt ner till 85-87kw.
2) Drar ca 250wh vid 130, och runt 200wh på "landsväg".
3) Navigationen verkar bara inkludera 50kw-laddare och den lägger inte in dem i rutten.
4) Navigationen verkar inte ta hänsyn till ju fort man kör när den beräknar SOC vid ankomst, utan troligen baserad bara på hur långt det är dit.
5) Skyltläsningen verkar inte fungera så bra än, verkar ofta visa fel. Farthållaren anpassar sig heller inte till läst hastighet(kanske av den anledningen...).

Överlag verkar de gilla den, bekväm och med bra kvalitet. De hittade dock en ganska stor "panel gap". :mrgreen:
I slutet har dom en "topp 3" och "flopp 3".

Kanske det kommer gå att installera ABRP som en app? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3. Visserligen säkerligen en del minus också. Laddnätverket inte minst. Men på det stora hela är det nog en bra bi.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3. Visserligen säkerligen en del minus också. Laddnätverket inte minst. Men på det stora hela är det nog en bra bi.
Inga nyheter det där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar