Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.Zalman3 skrev:Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Re: Polestar 2
Men nu jämförde vi PS2 med PS2 pp, så jag tycker inte helt vi är på trabantnivå även om en del här inne antagligen tycker att allt annat än Tesla är TrabantZalman3 skrev:Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.Fredrik j skrev:Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.Zalman3 skrev:Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Re: Polestar 2
Till en viss gräns... bilen ska ju klara älgtestet utan problem kan jag tycka.Verdi skrev:
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Re: Polestar 2
Betydligt viktigare än 0-100.Verdi skrev:Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.Fredrik j skrev:Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.Zalman3 skrev:Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Re: Polestar 2
1191 Polestar 2 registrerade i Sverige nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 2
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.HelectriC skrev:Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.Verdi skrev:HelectriC skrev:Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.dd88 skrev:Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är?
Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Re: Polestar 2
Fredrik j skrev:Betydligt viktigare än 0-100.Verdi skrev:Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.Fredrik j skrev:Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.Zalman3 skrev:Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Re: Polestar 2
Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Verdi skrev:Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.Fredrik j skrev:Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.Zalman3 skrev:Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Betydligt viktigare än 0-100.
Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Re: Polestar 2
Begränsas man av bilens väghållning så kör man alldeles för snabbt, långt över hastighetsbegränsningen. Var lite därför jag tröttnade på mina BMW M2. Även när man körde på krokiga vägar så kändes skyltad hastighet som att man var ute och fiskörde. Skulle man ha nån som helst glädje av bilen fick man köra 110-120km/h på 70-väg. Vilket är roligt tills en unge springer ut framför en eller nåt liknande. Sen dess är jag inte särskilt sugen på "sportiga" bilar längre.Fredrik j skrev:Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.
Vad är det för vits med att ha väghållning anpassad för bana (mer eller mindre) på allmän väg? Är bara stötigt och obekvämt. Det har ju de flesta som testat Polestar 2 också sagt. Att man inte ska välja till Performance-paketet då det faktiskt gör bilen sämre att ha till vardags.
Re: Polestar 2
Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICEheldiggrisen skrev:Inte alls så jag har tolkat tjafset här.HelectriC skrev:Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.Verdi skrev:HelectriC skrev:Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.dd88 skrev:Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är?
Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!Verdi skrev:Fredrik j skrev:Betydligt viktigare än 0-100.Verdi skrev:Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.Fredrik j skrev:Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.Zalman3 skrev:Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.
För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polestar 2
Var inte dig jag syftade på.HelectriC skrev:heldiggrisen skrev:Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICEHelectriC skrev:Inte alls så jag har tolkat tjafset här.Verdi skrev:Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.HelectriC skrev:Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är?
Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Jag menar det kan vara lättare för sånna som mig Att ta steget över i elbilvärlden, om bilen liknar det jag kommer i från.
Det gör att jag tror PS2 kommer sälja bra, då inte alla vill ta steget helt ut till ”rymdskeppen” från Tesla.
Det var absolut inte meningen att kränka
Re: Polestar 2
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:
Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICE
Jag känner precis likadant. Är ganska färdig med Tesla om de inte fixar ljudisolering, utrustningsnivå och detaljfinish. Jag kan till och med tänka mig en ICE igen. (tills jag provkör en iaf. ) Jag är rätt gammeldags av mig. Jag vill ha en BIL. Inte en självkörande iPad på hjul. Har aldrig känt mig 100% hemma hos Tesla. Men det går i vågor. Ibland gillar jag Tesla mer än annars. Beror lite på kontext också. På vem man pratar med. Är det elbilshatare så försvarar jag Tesla mer osv.
Men däremot behöver jag inte tramsa om att 0-100 inte är viktigt osv bara för att Tesla är bra på det. Det har varit viktigt för alla fram tills Tesla kom. Blir genomskinligt att hävda annat.
Re: Polestar 2
Öhlinsdämparna iallafall på standardinställning ger enl mig en sportigare körkänsla precis som för BMW med M-sport chassi.Verdi skrev:Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Polestar precis som BMW kan upplevas stötigare i stadstrafik såklart, däremot när man kommer ut på större vägar..
Om man nu ska använda det ordet så tycker jag BMW 330e M-sport upplevs mkt stötigare än Polestar 2 PP
Föredrar man inte det bör man välja polestar 2 utan PP.
Re: Polestar 2
Jag kör Porsche Cayman och har inga problem med att njuta av bilens balans i 80-90. Naturligtvis drar jag ut den mer än så ibland.Verdi skrev:Begränsas man av bilens väghållning så kör man alldeles för snabbt, långt över hastighetsbegränsningen. Var lite därför jag tröttnade på mina BMW M2. Även när man körde på krokiga vägar så kändes skyltad hastighet som att man var ute och fiskörde. Skulle man ha nån som helst glädje av bilen fick man köra 110-120km/h på 70-väg. Vilket är roligt tills en unge springer ut framför en eller nåt liknande. Sen dess är jag inte särskilt sugen på "sportiga" bilar längre.Fredrik j skrev:Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.
Vad är det för vits med att ha väghållning anpassad för bana (mer eller mindre) på allmän väg? Är bara stötigt och obekvämt. Det har ju de flesta som testat Polestar 2 också sagt. Att man inte ska välja till Performance-paketet då det faktiskt gör bilen sämre att ha till vardags.
Jag håller med om att många sportbilar blir tråkiga på vanlig väg eftersom man använder en sån liten del av prestandan. Nyare varianter av Porsche 718 har det problemet.
Jag tänker byta till öhlins road&track som är helt fantastisk balans mellan sport och komfort. En kompis har det på en 911.
Re: Polestar 2
Öhlins och Brembo är varumärken. De gör stötdämpare och bromsok som används i racingcirkusen, men har naturligtvis en bredd med många olika produktlinjer för att överleva ekonomiskt och tjäna pengar.
Konsumenter har sällan någon aning om nånting. De tror oftast att "sportig" är lika med "hård" och därför måste ett "sportchassi" upplevas stötigt för att konsumenten skall bli nöjd. Alltså levererar Polestar med Öhlins ett hårt och stötigt chassi...
Går det fortare? Naturligtvis inte. Fjädringens främsta uppgift är att bibehålla greppet mot vägen, inte att upplevas stötigt.
Om vi jämför standardfjädring och högspecad tex Öhlins i snöskotrar och motorcyklar (som jag har lite mer erfarenhet av) så är det snarare så att Öhlinsfjädringen ger större kontroll över hela registret samt betydligt större möjligheter att justera efter vikt, körstil och underlag. Det krävs också att man gör dessa justeringar för att få ut mervärdet, annars är det bara dyrt bling. Vidare renoverar man betydligt oftare (mindre inre friktion, mer slitage på oljan, ventilpaket osv).
Brembo handlar om varumärke, ingenting annat. Större bromsskivor och flerkolvsok (större belägg) ger teoretiskt ökad kapacitet, men det har inte varit ett problem på bilar sedan många många år. Viktigare för bromseffektivitet och "känsla" är värmeavledning/kylning och typ av belägg.
"Performance" är ett utrustningspaket som ger köparen lite extra medvetenhet. Bilen blir inte ett dugg snabbare, men den skiljer sig från vanliga Polestar, ger väl lite stolthet och förhoppningsvis möjlighet att labba lite med fjödringsinställningar för den som verkligen är intresserad. Ungefär som track mode på Tesla M3P, mest en gimmick för 99,9995% av köparna...
Konsumenter har sällan någon aning om nånting. De tror oftast att "sportig" är lika med "hård" och därför måste ett "sportchassi" upplevas stötigt för att konsumenten skall bli nöjd. Alltså levererar Polestar med Öhlins ett hårt och stötigt chassi...
Går det fortare? Naturligtvis inte. Fjädringens främsta uppgift är att bibehålla greppet mot vägen, inte att upplevas stötigt.
Om vi jämför standardfjädring och högspecad tex Öhlins i snöskotrar och motorcyklar (som jag har lite mer erfarenhet av) så är det snarare så att Öhlinsfjädringen ger större kontroll över hela registret samt betydligt större möjligheter att justera efter vikt, körstil och underlag. Det krävs också att man gör dessa justeringar för att få ut mervärdet, annars är det bara dyrt bling. Vidare renoverar man betydligt oftare (mindre inre friktion, mer slitage på oljan, ventilpaket osv).
Brembo handlar om varumärke, ingenting annat. Större bromsskivor och flerkolvsok (större belägg) ger teoretiskt ökad kapacitet, men det har inte varit ett problem på bilar sedan många många år. Viktigare för bromseffektivitet och "känsla" är värmeavledning/kylning och typ av belägg.
"Performance" är ett utrustningspaket som ger köparen lite extra medvetenhet. Bilen blir inte ett dugg snabbare, men den skiljer sig från vanliga Polestar, ger väl lite stolthet och förhoppningsvis möjlighet att labba lite med fjödringsinställningar för den som verkligen är intresserad. Ungefär som track mode på Tesla M3P, mest en gimmick för 99,9995% av köparna...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Polestar 2
Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.Verdi skrev:Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?HelectriC skrev:Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.Verdi skrev:Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Re: Polestar 2
Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.
Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Re: Polestar 2
Jag tror anledningen till att Öhlins teknologi inte är elektroniskt justerbar är att det inte är tillåtet i många racingklasser och att det styr fokus.lawe skrev:Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.
Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Men det är väl egentligen bara en teori. Öhlins road&track till min porsche är mekaniskt justerbart.
Re: Polestar 2
lawe skrev:Jag kommer från Audi A4 med ställbart sportchassi som vi alltid hade i hårdaste läget. Vi hade 19" på Audin. P2P är mer som den 325 M-sport vi hade ett tag. Hårdare än audin i stadstrafik, där hade jag gärna haft P2:an en aning mjukare. Men på landsväg är den väldigt bra. Betydligt bättre än audin. Bättre = snabbare i fjädringsrörelsen och den lägre tyngdpunkten märks tydligt med i princip noll krängning.
Det hade ju varit mumma att kunna ställa dämparna elektroniskt, men det gick tydligen inte Öhlins iland med.
Jag hade det adaptiva chassit på ett par 3-serie och det var väldigt bra tycker jag. Kännarna tyckte väl att det inte var helt optimalt men för mig så var det grymt bra att kunna växla mellan "comfort" och "sport" beroende på väg, hastighet och humör.
Re: Polestar 2
vet inte, får undersöka när jag fått bilen.Stevvee skrev:Jag antar att man inte bara kan ställa hårdhet och höjd utan också ställa bump och rebound. Har du koll?HelectriC skrev:Det finns 20 steg man kan ställa in Öhlinsdämparna och det verkar som de som klagar på för hård/stötig har för hög nivå. Det ska bli spännande att testa lite olika nivåer. Tanken är ju att man hittar ett läge som passar en personligen och sen kör på det.Verdi skrev:Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.HelectriC skrev:Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14