Så man tjänar imponerande 40 sekunder på ett hundra mil på att köpa en bil som 350000 mer? Jag kan inte ens räkna upp allt jag skulle hinna med på 40 sekunder. Givande och värdefullt test om det skiljer så mycket.
Nej, en timme och 40 minuter sparar man med S vs PS2. Den kostar 200k mer.
Man kan också spara 100 000 vs PS2 och köra en timme snabbare, om man väljer SR+.
Men jag tror inte målgrupperna bryr sig så jättemkt om det där oavsett.
Så man tjänar imponerande 40 sekunder på ett hundra mil på att köpa en bil som 350000 mer? Jag kan inte ens räkna upp allt jag skulle hinna med på 40 sekunder. Givande och värdefullt test om det skiljer så mycket.
40 minuter måste du väl mena? Och vilken bil är 350 tusen dyrare?
Ja, om en bils hela värde består i räckvidd och snabbladdning så är det väl så.
Så man tjänar imponerande 40 sekunder på ett hundra mil på att köpa en bil som 350000 mer? Jag kan inte ens räkna upp allt jag skulle hinna med på 40 sekunder. Givande och värdefullt test om det skiljer så mycket.
40 minuter måste du väl mena? Och vilken bil är 350 tusen dyrare?
Ja, om en bils hela värde består i räckvidd och snabbladdning så är det väl så.
Ja minuter, ändrade. Skiljer det mellan SR och S.
Ja, är det allt du bryr dig om så visst. Då kan man se det så.
11:30 minuter? (tabellen verkar inte uppdatrad) då är det likvärdig med hyndai kona. Inte en dålig bil men en aning billigare. Hade förväntat mig i närheten av Sr+ värden. då räckvidd och ung laddhastighet var densamma.
sedan hamnade han i köer och i blåsväder (finnlands färjorna går inte ut) och strul vid laddare som inte fungerade bra.
sedan är ju inte A - B tiden viktigaste för alla men det är intressant att det blev som det blev. Tycker inte polestar 2 är en dålig bil men skulle önskat mer.
Björn gjorde ett test tidiagare och då var förbrukningen
90km/h -> 167 Wh/km (269 Wh/mi)
120km/h -> 229 Wh/km (368 Wh/mi).
Så vindarna påverkar (har nog liten betydelse om det är med eller motvind)
TeslaBjörn är mycket noggrann med att förbrukningstestarna ska gå A-B-A, just så att vinden ska spilla mindre roll.
Så man tjänar imponerande 40 sekunder på ett hundra mil på att köpa en bil som 350000 mer? Jag kan inte ens räkna upp allt jag skulle hinna med på 40 sekunder. Givande och värdefullt test om det skiljer så mycket.
40 minuter måste du väl mena? Och vilken bil är 350 tusen dyrare?
Ja, om en bils hela värde består i räckvidd och snabbladdning så är det väl så.
Ja minuter, ändrade. Skiljer det mellan SR och S.
Ja, är det allt du bryr dig om så visst. Då kan man se det så.
Jo jag bryr mig om mycket, inte sällan saker som kanske är helt oväsentligt för andra.
Inte omöjligt att S kanske är bekvämare än SR under de där 100 milen också. Sen är 40 minuter inte lite för en som gör resorna ofta.
Över tid kan väl resultaten på sådana här test förändras också beroende på utbyggnaden av laddare och deras kapacitet, det som gäller idag behöver inte göra det om ett halvår. Men han kanske hoppar över nytillkomna? å andra sidan gör han det då speglar det ju inte verkligheten för den bilen.
Så man tjänar imponerande 40 sekunder på ett hundra mil på att köpa en bil som 350000 mer? Jag kan inte ens räkna upp allt jag skulle hinna med på 40 sekunder. Givande och värdefullt test om det skiljer så mycket.
40 minuter måste du väl mena? Och vilken bil är 350 tusen dyrare?
Ja, om en bils hela värde består i räckvidd och snabbladdning så är det väl så.
Ja minuter, ändrade. Skiljer det mellan SR och S.
Ja, är det allt du bryr dig om så visst. Då kan man se det så.
Jo jag bryr mig om mycket, inte sällan saker som kanske är helt oväsentligt för andra.
Inte omöjligt att S kanske är bekvämare än SR under de där 100 milen också. Sen är 40 minuter inte lite för en som gör resorna ofta.
Över tid kan väl resultaten på sådana här test förändras också beroende på utbyggnaden av laddare och deras kapacitet, det som gäller idag behöver inte göra det om ett halvår. Men han kanske hoppar över nytillkomna? å andra sidan gör han det då speglar det ju inte verkligheten för den bilen.
40 minuter på 100 mil är ingenting. Däremot så blir friheten lite större med längre räckvidd. På riktigt långa avstånd så är räckvidden inte så viktig. Det enda som egentligen spelar roll då är laddhastigheten mätt i km/h (inklusive tid från avfart till påfart på rutten).
På långresa packar vi vår S smockfull. Förstår inte hur vi skulle klara oss med en 3:a. Plus att jag gillar den ålderdomliga interiören med skärm bakom ratten, rattvärme osv.
Men SÅ stor skillnad kan det inte vara med dämpare. (så mycket väger de inte) så amn undrar nästan om handbromsen låg på.
Vem vill köpa pepe versionen då?
Däcken utgör nog största skillnaden, PP har 20” klisterdäck jämför med standard 19”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har varit lite diskussioner om man ska eller inte ska välja Performancepaketet till denna bil. Här är i alla fall en kille som kört båda och ger sin åsikt:
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
Har varit lite diskussioner om man ska eller inte ska välja Performancepaketet till denna bil. Här är i alla fall en kille som kört båda och ger sin åsikt:
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
Jo och Bill Gates sa på 80 talet att det inte skulle behövas mer än 640 kB i ramminne för någon normal användare av datorer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Har varit lite diskussioner om man ska eller inte ska välja Performancepaketet till denna bil. Här är i alla fall en kille som kört båda och ger sin åsikt:
Han äger också en egen bana, och en M3P.
Att han själv har en Model 3 Performance sade han i denna videon, någon bana nämnde han inte vad jag vet. Men det kanske han har gjort i någon annan video.
Har varit lite diskussioner om man ska eller inte ska välja Performancepaketet till denna bil. Här är i alla fall en kille som kört båda och ger sin åsikt:
Han äger också en egen bana, och en M3P.
Att han själv har en Model 3 Performance sade han i denna videon, någon bana nämnde han inte vad jag vet. Men det kanske han har gjort i någon annan video.
Kyle Connor, han driver egna kanalen "Out of Spec Motoring".
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
500=300.
Har du en elbil med WLTP räckvidd 500km, så klarar den 300km under ”alla normala” förhållanden.
Sen undrar jag vilken halmgubbe ”man” är, som du bygger din argumentation kring? Är det någon här på forumet?
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
500=300.
Har du en elbil med WLTP räckvidd 500km, så klarar den 300km under ”alla normala” förhållanden.
Sen undrar jag vilken halmgubbe ”man” är, som du bygger din argumentation kring? Är det någon här på forumet?
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
Kan du peka på ett inlägg där någon säger att man inte behöver mer än 30 mil?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
Kan du peka på ett inlägg där någon säger att man inte behöver mer än 30 mil?
Sök själv. Tänker inte göra det. Finns säkert en del av ärliga medlemmar som känner igen sig.
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
Kan du peka på ett inlägg där någon säger att man inte behöver mer än 30 mil?
Sök själv. Tänker inte göra det. Finns säkert en del av ärliga medlemmar som känner igen sig.
Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Jag känner igen resonemanget till viss del, när någon ICE-bilsägare(med räckviddsångest) har tyckt att det är dålig räckvidd på elbilar och man inte kan sträckköra 70 mil i full fart, då har detta argument dykt upp.
Jag tänkte tidigare att jag gärna skulle ha 100-120 mils-(80-100 mil verklig) räckvidd i framtiden men har svängt till att hellre ha en lättare/billigare bil som går runt 40-50 mil verklig räckvidd(inte bästa förutsättningarna) när batteritekniken blir bättre. Får man till allt kring laddningen och laddinfrastrukturen så räcker det hur långt som helst för mig, ska jag köra längre så stannar jag gärna och äter eller fikar
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
Nu när du kan privatleasa en ID3 med 420km WLTP för 3,495kr i månaden.
Då förstår jag faktisk inte varför man ska ha mindre räckvidd än så.
Elon pratade ju om att 500km i räckvidd är en ny standard.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
Nu när du kan privatleasa en ID3 med 420km WLTP för 3,495kr i månaden.
Då förstår jag faktisk inte varför man ska ha mindre räckvidd än så.
Elon pratade ju om att 500km i räckvidd är en ny standard.
Det var inte länge sedan man tyckte att ingen behövde mer än 300km i räckvidd.
Alla som ville ha mer idiotförklarades. Varför ska man ha mer ? Det är bara bra att stanna och ladda. Man tar mat och kaffe , ringer samtal ....
Sedan kom Tesla med 500km och då blev alla andra bilar som inte klarar mer än 300km på en laddning värdelösa.
Hur ska vi ha det?
Kan du peka på ett inlägg där någon säger att man inte behöver mer än 30 mil?
Sök själv. Tänker inte göra det. Finns säkert en del av ärliga medlemmar som känner igen sig.
Själv har jag aldrig sagt att man inte behöver mer än 30 mil. Jag har också läst de flesta i lägg på detta forum och kan inte minnas en enda person som sagt det. Då är jag ändå en som brukar säga att det är onödigt med för stora batteripack. Jag gissar att du minns fel och eftersom det är du som kommer med påståendet borde det ligga på dig att visa vilka som sagt att det inte behövs mer än 30 mil. Lite svårt för mig att hitta något som inte finns.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.