Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2

Inläggav Eldsig » 18 apr 2021 20:17

LarsA skrev:...Men körkänslan är så viktigt att därför byter vi bil, trotts att det ekonomiskt nog är en dum affär.

Tack!

Gällande service så har jag för mig att jag läst att det ingår 3 års service på P2 och sen är det frivilligt? Är inte det i princip samma som Tesla?

Nåväl steg 1 för mig är att hitta en att provköra. Jag har dessutom min e-tron i 11 månader till, så det hinner ju rinna lite vatten under broarna innan dess...
//D
Eldsig

Inläggav Teslaägare martinot » 18 apr 2021 23:22

LarsA skrev:Vi bor på landet med mycket 70 och 80 vägar, teslan fantombromsar ofta och körningen blir därför ryckigt otrevlig. Så körkänslan är bättre i PS2.

Vi kör ofta med släp och teslans dragkrokslösning är bökig jämfört med PS2, plus att PS2 kan dra 1.500 kg.

Har problem med att teslan ska öppna när man kommer fram med mobilen i fickan, varannan gång fungerar det inte. Då får man fibbla med appen som jag upplever som seg, tänk att kunna öppna bakluckan med en viftning med foten som på PS2.

Håller med om det stökiga med fantombromsar, och att PS2 har bättre pilot.

Den kassa manuella dragkrokslösningen gillar jag inte heller på M3 (så skall det inte vara på en modern bil), och även rätt dålig låg dragvikt. Så håller helt med dig även där. En orsak till att jag skiter att välja till krok på M3 (blir även utan krok om jag byter till ny M3 innan den 1/7).

PS2 är helt klart grymt mycket bättre på bägge de punkterna. Tror du kommer bli nöjd med den.

Mobilen (iPhone 8) fungerar klockrent för att både låsa upp och låsa bilen för mig, och gjort så under mer eller mindre två års tid. Så den funktionen älskar jag verkligen! :D

Grymt praktisk funktion i vardagen. Hatar när jag skall ta vår Mercedes för ett kort ärende och måste ha med mig en gammaldags fysisk nyckel. Glömmer dessutom ofta att låsa bilen när jag skall in till affären! :shock:
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Eldsig » 19 apr 2021 10:05

Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
Eldsig

Inläggav filippb » 19 apr 2021 11:18

Eldsig skrev:Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

Det ska ju bli spännande att se vad 2wd levererar mot spec, får se om det blir bättre...
//D
Ja 30 mil ska du kunna räkna med även på motorvägen om du kör på 19" och hyfsat lagligt.
filippb

Inläggav joel80 » 19 apr 2021 12:22

filippb skrev:
Eldsig skrev:Så det enda problemet med P2 kanske är verklig räckvidd mot specad? Vad fick ni ut i vintras egentligen. Kan man hoppas på nästan 30mil iaf?

//D
Ja 30 mil ska du kunna räkna med även på motorvägen om du kör på 19" och hyfsat lagligt.
Har en bekant som säger att han kommer t.o.r Sandviken - Kista om han kör lagligt. Det är runt 33-34 mil. Motorväg typ hela sträckan.
Känslan är att han kanske kör strax under hastighetsgränserna. Typ håller dem på mätaren så GPS-fart är lite lägre. :)
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80

Inläggav Eldsig » 19 apr 2021 14:52

Ja, du bor väl också i Gävle? Pendlar du ff till Sthlm och det funkar bra tor? Hur långt kör du på vintern( dvs utan att komma ner på 0%)

(Gammal V60 TE förare/jagrullar...)
//D
Eldsig

Inläggav Teslaägare thnis » 19 apr 2021 15:02

joel80 skrev:
filippb skrev:

//D
Har en bekant som säger att han kommer t.o.r Sandviken - Kista om han kör lagligt. Det är runt 33-34 mil. Motorväg typ hela sträckan.
Känslan är att han kanske kör strax under hastighetsgränserna. Typ håller dem på mätaren så GPS-fart är lite lägre. :)

Det är snarare 35-36 mil motorväg t o r. Imponerande i så fall! :)
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Referralkod: thomas3553

Inläggav joel80 » 19 apr 2021 15:46

Eldsig skrev:Ja, du bor väl också i Gävle? Pendlar du ff till Sthlm och det funkar bra tor? Hur långt kör du på vintern( dvs utan att komma ner på 0%)

//D

Japp det gör jag.. Till Sollentuna så ca 32 mil t.o.r. Just nu kör jag en ID3a men har beställt P2 nu.
Har kört sträckan med Leaf 40kW tidigare (Då klarade jag enkelresa precis med bara nån mils marginal) och även med Ioniq 28kWh... där klarade jag det sommartid men fick stanna o ladda några minuter vintertid. (Kunde klara hela om jag körde sakta, men sparade mer tid på att ligga typ 5km/h över och stanna o ladda några minuter)

Jag tror inte jag kommer klara t.o.r utan laddning med P2 med min körstil... Men då vi har 11kW-laddning på jobbet kommer jag inte riktigt behöva det heller. :)
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80

Inläggav filippb » 19 apr 2021 18:08

joel80 skrev:
Eldsig skrev:Ja, du bor väl också i Gävle? Pendlar du ff till Sthlm och det funkar bra tor? Hur långt kör du på vintern( dvs utan att komma ner på 0%)

//D

Japp det gör jag.. Till Sollentuna så ca 32 mil t.o.r. Just nu kör jag en ID3a men har beställt P2 nu.
Har kört sträckan med Leaf 40kW tidigare (Då klarade jag enkelresa precis med bara nån mils marginal) och även med Ioniq 28kWh... där klarade jag det sommartid men fick stanna o ladda några minuter vintertid. (Kunde klara hela om jag körde sakta, men sparade mer tid på att ligga typ 5km/h över och stanna o ladda några minuter)

Jag tror inte jag kommer klara t.o.r utan laddning med P2 med min körstil... Men då vi har 11kW-laddning på jobbet kommer jag inte riktigt behöva det heller. :)
Välkommen till P2-gänget här i Sollentuna snart då Även om det säkert går att komma 32 mil så vill man ju ändå inte behöva ladda till 100% och sedan köra nästan tomt varje gång så laddning på jobbet låter som en bra plan.
filippb

Inläggav Teslaägare taliz » 19 apr 2021 20:20

Nu har jag också testat en PS2(med Performance pack).
Påminde en hel del om min M3P, kändes plötsligt kul att köra bil igen. :lol:
Visst, den har inte samma klipp från 0, men uppe i fart är det typ samma.
Bromsarna tyckte jag sög först, men de var nog fulla med rost("nog ingen som använt dom" som testkillen sa) eller så krävde de lite temperatur, för sen bettade de bättre.
Styrningen kändes lätt, den styr in väl. Kör man "9/10" så är den typ lika bra som en M3P, kanske t.o.m. bättre(känns mindre och "sportigare"). Men kör man "10/10" så går det inte riktigt lika snabbt som med Teslan i kurvorna. Framdäcken har helt enkelt inte nog med fäste. Försökte få den att "rotera" men det var typ omöjligt. Bredare/klistrigare däck kanske skulle hjälpa...

Vad var mindre bra då?
Jag var ju besviken på stereon i ID4an, men tydligen har jag blivit väldigt bortskämd med ljudet i Teslan. PS2 var faktiskt sämre än ID4an. :shock:
Det var rejält med däckljud på motorväg, nog mer än i Teslan tom, och enorm skillnad mot ID4an.
Tjocktvn framför ratten kändes som den satt 1 mil framför mig. Design såväl exteriör som interiör känns mer 2015 än 2020.

När jag sen hoppade in i ID4an kändes det som att kliva upp på kommandobryggan i ett kryssningsskepp, sätta sig i sin kaptensstol(med armstöd!) och glida iväg..
PS2 är en bil man kör, ID4 en bil man åker. Gissa vilken jag föredrar? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon