Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.
Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Låter lite kontraproduktivt. Håller inne med bra saker så riskerar ju bilen att få sämre omdömen jämfört med konkurrenterna i alla de premiärtester som sker både i papperstidningar och på nätet, tror ingen seriös tillverkare vill riskera att deras nylanserade bil får sämre betyg i Auto Motor och Sport eller hos Teknikens Värld.

Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.

Med det sagt så var det rätt trevliga saker med i kommande uppdatering:

"Den nya mjukvaruuppdateringen kommer släppas i omgångar, via OTA, från sent i februari. Denna mjukvara finns redan tillgänglig i verkstäderna och kommer installeras i nya bilar och bilar som redan finns på verkstäderna.
Versionsinformation för mjukvaruuppdatering: P2104.1
- Android 10 (Q)
- Admin-rättigheter för bilprofiler: tillåter profilens ägare att genomföra fabriksåterställning.
- Harman Kardon premium audio: förbättrat surroundljud
- Radio: FM/DAB-länkning för en sömlös lyssnarupplevelse. (OBS: radiofavoriter kommer raderas och behöver programmeras om.)
- Visualiering av luftkvalitet (endast Kina)
- Klimatanläggningstimers: stabilitetsförbättringar
- 360-kamera: kvalitets- och stabilitetsförbättringar
- Bluetooth: telefonens favoritkontakter synkas nu med bilen; generella kvalitets- och stabilitetsförbättringar.
- Ägarmanual: kvalitetsförbättringar
- Connected Safety (Europa, Nordamerika): molnbaserad säkerhetsinformation delas mellan Polestar- och Volvobilar. Detta hjälper till att förbättra körsäkerheten genom att varna förare för potentiella faror.
- Räckviddsförbättringar
- DC-laddning: stegvisa hastighetsförbättringar
- AC-laddning: stabilitetsförbättringar"


Sen uppdateras ju apparna löpande i vanlig ordning oberoende av Polestars egna OTA också:

"Google Maps i Polestar 2 är optimerad för elbilar. Applikationen uppdateras separat från bilens mjukvara och är inte en del av OTA-uppdateringarna. Den senaste versionen kommer alltid installeras, så länge du har aktiverat automatiska uppdateringar i Google Play-butiken. Den senaste versionen av Google Maps innehåller mer detaljerad information om tillgängliga betalningssätt vid publika laddningsstationer, vilket förbättrar din möjlighet att välja den mest passande laddningsstationen."

Källa https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/

Mer läsning om Google Maps uppdateringen:
https://www.engadget.com/google-maps-el ... AfVCAuEYWM
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11567
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.
Vi har fått mjukvaruuppdateringar på verkstaden tidigare även med våra Volvo (skedde oftast via OBD-BT), och nu senaste 9 åren även på vår Mercedes. Men detta är inget unikt, och något som i princip alla bilar haft de senaste 25 åren.

Det är däremot ett väldigt dyrt (för verkstaden/tillverkaren) och krångligt (för kunden) sätt att uppdatera mjukvaran. Speciellt om man har en modern agil metod och process där man kontinuerligt förbättrar produkter och kundupplevelser.

Förr i tiden så fick man även gå in till sin telefonbutik för att få sin mobil uppdaterad. Tror inte många skulle acceptera ett sådant gammaldags förfarande idag.

Samma sak kommer hända med bilmarknaden; kunder kommer väldigt snart inte längre acceptera att tvingas boka tid, ta ledigt, och åka (ibland flera mil) till verkstaden för att få en programuppdatering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.

Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.

Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Att uppdatera mjukvaran är ju heller inget nytt, men brukar traditionellt ofta ske i samband med bilservice. Minns att bekants Mercedes från 2011 fick uppdatering som styrde automatlådan så att den skulle växla annorlunda.
Vi har fått mjukvaruuppdateringar på verkstaden tidigare även med våra Volvo (skedde oftast via OBD-BT), och nu senaste 9 åren även på vår Mercedes. Men detta är inget unikt, och något som i princip alla bilar haft de senaste 25 åren.

Det är däremot ett väldigt dyrt (för verkstaden/tillverkaren) och krångligt (för kunden) sätt att uppdatera mjukvaran. Speciellt om man har en modern agil metod och process där man kontinuerligt förbättrar produkter och kundupplevelser.

Förr i tiden så fick man även gå in till sin telefonbutik för att få sin mobil uppdaterad. Tror inte många skulle acceptera ett sådant gammaldags förfarande idag.

Samma sak kommer hända med bilmarknaden; kunder kommer väldigt snart inte längre acceptera att tvingas boka tid, ta ledigt, och åka (ibland flera mil) till verkstaden för att få en programuppdatering.
Ja precis samma på mobiler, först fick man anlita verkstad, sedan kunde/fick man hitta uppdateringar via tillverkarens egna program/hemsida och ladda ner via datorn och slutligen via OTA. BMW:s utveckling har varit precis så.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11567
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.

Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.

Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Det är extremt praktiskt kan jag försäkra dig om.

Det är lika lite gimmick som att du kan uppdatera din dator eller telefon OTA, istället för att behöva åka in med de till butiken/verkstaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.

Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.

Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Det är extremt praktiskt kan jag försäkra dig om.

Det är lika lite gimmick som att du kan uppdatera din dator eller telefon OTA, istället för att behöva åka in med de till butiken/verkstaden.
Gimmick kallar jag det om man uppdaterar din telefon/dator med funktioner man kunde förvänta sig skulle varit där från början. Typ det där med bluetooth och connected safety.

Det där med telefonerna. Har haft mobil sedan 90-talet men tror aldrig jag var inne i någon butik och uppdaterat. Skulle jag gjort det?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Frågan är om verkstaden kan ta betalt för en felsökning (där de i princip stoppar in odbc kontakt) fick betala 800 spänn för att en kille skulle komma ut från Volvo och läsa av vilken backvarnare som felade. Jag var ganska irriterad. Kommer kunderna acceptera att betala när bilen läses av från distans?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Så länge någon lägger arbetstid på det får du ju betala på något sätt. Promenaden lär du ju dock slippa betala för.
Sist jag hade min Volvo på service scannade han nyckeln efter felkoder. Tydligen kan dom lagras i den.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Ja för mig är det verkligen kontraproduktivt.
Det gäller ju att redovisa en lång lista nu när kunderna förväntar sig uppdateringar. Många stabilitetsförbättringar.
Man skulle kunna förklara varför man inte tidigare haft bluetooth som synkar kontakter och connected safety. Det är ju inte direkt någon nyutvecklad funktionalitet.

Min poäng är ju precis det du säger. Att det är olyckligt om man släpper en bil som är sämre än vad den skulle behövt vara bara för att få möjlighet att uppdatera OTA med mer än bara omärkbara stabiliseringsförbättringar.

Jag vet att uppdateringar inte är något nytt och naturligtvis nödvändigt. Det jag känner är att det börjar bli en gimmick. Det gäller att presentera en lång och imponerande lista med punkter.
Det är extremt praktiskt kan jag försäkra dig om.

Det är lika lite gimmick som att du kan uppdatera din dator eller telefon OTA, istället för att behöva åka in med de till butiken/verkstaden.
Har aldrig upplevt det som särskilt betungande. Kan aldrig på alla år komma ihåg att jag fått åka till verkstaden enkom för en mjukvaruuppdatering.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Klart det är bra med OTA. Men jag tycker det verkar bli en tävling vem som kan ”uppdatera” mest och nya funktioner OTA blir säljande. Inte orimligt att tillverkarna håller på vissa grejor för att kunna ge kunderna positiv överraskning.
Man har vänt en nödvändig uppdatering för att korrigera till något positivt. När det var dyrt att uppdatera fick man kanske testa ett varv till.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Klart det är bra med OTA. Men jag tycker det verkar bli en tävling vem som kan ”uppdatera” mest och nya funktioner OTA blir säljande. Inte orimligt att tillverkarna håller på vissa grejor för att kunna ge kunderna positiv överraskning.
Man har vänt en nödvändig uppdatering för att korrigera till något positivt. När det var dyrt att uppdatera fick man kanske testa ett varv till.
Det är väl rätt normalt att helt nya bilmodeller har mjukvarufunktioner vid sin release som har buggar och inte helt funkar som de ska. Speciellt med modeller som har mycket funktioner via mjukvara.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Klart det är bra med OTA. Men jag tycker det verkar bli en tävling vem som kan ”uppdatera” mest och nya funktioner OTA blir säljande. Inte orimligt att tillverkarna håller på vissa grejor för att kunna ge kunderna positiv överraskning.
Man har vänt en nödvändig uppdatering för att korrigera till något positivt. När det var dyrt att uppdatera fick man kanske testa ett varv till.
Tror inte man kan jämföra behovet för uppdateringar hos äldre modeller med nya. Nya bilar är ju mer rullande datorer ä någonsin, så att aldrig behöva uppdatera verkar utopiskt. Självklart hittar man bättre lösningar på diverse funktioner i bilarna och då är det väl bra att man får ta del av de? Grymt tråkigt när tillverkare tvingar kunden att köpa en ny bil för att få senaste optimeringarna, vanligt hos VAG och Jaguar tex.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Nu är jag inte helt med på vad vi diskuterar? Är det inte bra med OTA hos Polestar? Bara hos Tesla?
Klart det är bra med OTA. Men jag tycker det verkar bli en tävling vem som kan ”uppdatera” mest och nya funktioner OTA blir säljande. Inte orimligt att tillverkarna håller på vissa grejor för att kunna ge kunderna positiv överraskning.
Man har vänt en nödvändig uppdatering för att korrigera till något positivt. När det var dyrt att uppdatera fick man kanske testa ett varv till.
Tror inte man kan jämföra behovet för uppdateringar hos äldre modeller med nya. Nya bilar är ju mer rullande datorer ä någonsin, så att aldrig behöva uppdatera verkar utopiskt. Självklart hittar man bättre lösningar på diverse funktioner i bilarna och då är det väl bra att man får ta del av de? Grymt tråkigt när tillverkare tvingar kunden att köpa en ny bil för att få senaste optimeringarna, vanligt hos VAG och Jaguar tex.
Naturligtvis kommer datorer i bilar behöva uppdateras. Datorer i bilar är ju heller inget nytt. Men gör en grej av det och kunderna förväntar sig uppdateringar. Det nya är ju att kunderna förväntar sig nya funktioner med uppdateringarna. Även sånt man redan hade på den förra bilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11567
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det där med telefonerna. Har haft mobil sedan 90-talet men tror aldrig jag var inne i någon butik och uppdaterat. Skulle jag gjort det?
Haft mobil sedan slutet av 80-talet (när de kostade ca 30 000 stycket, och samtal ca 9 kr/min). Jo, precis som för bilar, så kom det ny firmware och uppdateringar även till telefoner. Har själv varit inne och uppdaterat både en Siemens, en Nokia, och en Motorola.

Men, precis som med bilar som inte har OTA-uppdateringar inte bryr sig om att uppdatera, så orkade nog inte de flesta med telefoner utan OTA-uppdateringar att uppdatera (såvida de inte hade fel eller buggar som störde).

Denna ovan kommentar från dig, är ju ett lysande exempel på att man skall ha OTA-uppdatering på saker, oavsett om telefoner eller bilar. Folk är för lata att uppdatera annars.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11567
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Så länge någon lägger arbetstid på det får du ju betala på något sätt. Promenaden lär du ju dock slippa betala för.
Sist jag hade min Volvo på service scannade han nyckeln efter felkoder. Tydligen kan dom lagras i den.
Då tycker jag att du skall sluta att uppdatera dina jobbadatorer och jobbtelefoner OTA, och istället promenera iväg med de och lämna in för uppdatera manuellt hos IT-avdelningen eller butiken.

Men varför stoppa där? Varför kan vi inte lika gärna skippa både telefoner och bilar när vi ändå håller på, och gå tillbaka till brevduvor och häst&vagn? ;)

Gör ju inget att det tar tid, oavsett hur ineffektivt tidsslöseri det är, då man kan dra fötterna runt sig på betald arbetstid. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Läste att Volvo släpper ett öppet API, kommer det bli aktuellt för Polestar med?

Tänker att man borde kunna bygga sjukt bra appar om den möjligheten finns.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Elof »

Men detta med uppdateringar av mjukvaran i allt möjligt. Det verkar ofta vara en sätt för tillverkarna att snabbt få ut ofärdiga och slarvigt utprovade produkter och kanske fixa till dem senare. Tesla har visserligen bjudit på några trevliga nya funktioner, typ Sentry Mode, men ofta är det trassel som aldrig borde ha nått ut till användarna.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Så länge någon lägger arbetstid på det får du ju betala på något sätt. Promenaden lär du ju dock slippa betala för.
Sist jag hade min Volvo på service scannade han nyckeln efter felkoder. Tydligen kan dom lagras i den.
Då tycker jag att du skall sluta att uppdatera dina jobbadatorer och jobbtelefoner OTA, och istället promenera iväg med de och lämna in för uppdatera manuellt hos IT-avdelningen eller butiken.

Men varför stoppa där? Varför kan vi inte lika gärna skippa både telefoner och bilar när vi ändå håller på, och gå tillbaka till brevduvor och häst&vagn? ;)

Gör ju inget att det tar tid, oavsett hur ineffektivt tidsslöseri det är, då man kan dra fötterna runt sig på betald arbetstid. :lol:

Jobbdatorerna uppdateras mest med säkerhetspatchar vilket behövs då de är uppkopplade på nätet. En bil som inte är uppkopplad behöver inga säkerhetspatchar så nu är vi tillbaka på exemplet med den uppkopplade diskmaskinen som behövde uppdateringar eftersom den var uppkopplad. :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev:
Men detta med uppdateringar av mjukvaran i allt möjligt. Det verkar ofta vara en sätt för tillverkarna att snabbt få ut ofärdiga och slarvigt utprovade produkter och kanske fixa till dem senare. Tesla har visserligen bjudit på några trevliga nya funktioner, typ Sentry Mode, men ofta är det trassel som aldrig borde ha nått ut till användarna.
Precis vad jag menar. Det är väl bra att man fixar till det men sluta försöka vända det till något positivt.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Så länge någon lägger arbetstid på det får du ju betala på något sätt. Promenaden lär du ju dock slippa betala för.
Sist jag hade min Volvo på service scannade han nyckeln efter felkoder. Tydligen kan dom lagras i den.
Då tycker jag att du skall sluta att uppdatera dina jobbadatorer och jobbtelefoner OTA, och istället promenera iväg med de och lämna in för uppdatera manuellt hos IT-avdelningen eller butiken.

Men varför stoppa där? Varför kan vi inte lika gärna skippa både telefoner och bilar när vi ändå håller på, och gå tillbaka till brevduvor och häst&vagn? ;)

Gör ju inget att det tar tid, oavsett hur ineffektivt tidsslöseri det är, då man kan dra fötterna runt sig på betald arbetstid. :lol:
Var inte löjlig. Är det något som inte funkar behöver det ju naturligtvis uppdateras.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jag ska ge dig ett exempel martinot så får vi se om du förstår vad jag menar.
Ponera att din nya telefon inte kan hantera en swishbetalning till andra nummer än dom du har i din telefonbok. Skulle du då tycka det vore modernt att få vänta lite på att det ska komma en uppdatering som möjliggör det igen och under tiden lägga in butikens swishnummer i boken eller skulle du tycka att mjukvaran i den nya telefon kändes lite ofärdig och undra om det inte varit bättre och haft kvar den gamla en stund tills det är fixat.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

Fredrik j skrev:
Jag ska ge dig ett exempel martinot så får vi se om du förstår vad jag menar.
Ponera att din nya telefon inte kan hantera en swishbetalning till andra nummer än dom du har i din telefonbok. Skulle du då tycka det vore modernt att få vänta lite på att det ska komma en uppdatering som möjliggör det igen och under tiden lägga in butikens swishnummer i boken eller skulle du tycka att mjukvaran i den nya telefon kändes lite ofärdig och undra om det inte varit bättre och haft kvar den gamla en stund tills det är fixat.
Folk prioriterar olika. Ditt exempel faller lite eftersom det är precis så här Apple har gjort hela tiden. Vissa tyckte t.ex att det var jätteviktigt att man kunde spela musik i Spotify-appen och samtidigt göra något annat, då fick man välja en annan telefon än en iPhone tills Apple fick för sig att lägga till den möjligheten.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev:
Fredrik j skrev:
Jag ska ge dig ett exempel martinot så får vi se om du förstår vad jag menar.
Ponera att din nya telefon inte kan hantera en swishbetalning till andra nummer än dom du har i din telefonbok. Skulle du då tycka det vore modernt att få vänta lite på att det ska komma en uppdatering som möjliggör det igen och under tiden lägga in butikens swishnummer i boken eller skulle du tycka att mjukvaran i den nya telefon kändes lite ofärdig och undra om det inte varit bättre och haft kvar den gamla en stund tills det är fixat.
Folk prioriterar olika. Ditt exempel faller lite eftersom det är precis så här Apple har gjort hela tiden. Vissa tyckte t.ex att det var jätteviktigt att man kunde spela musik i Spotify-appen och samtidigt göra något annat, då fick man välja en annan telefon än en iPhone tills Apple fick för sig att lägga till den möjligheten.
Vad menar du med faller? Ditt exempel visar ju på precis vad jag menar. Apple får ju mycket beröm för sin mjukvara. Jag vill köpa en färdig produkt som sedan på sin höjd behöver underhållas, inte som saknar primära funktioner.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Polestar 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
Fredrik j skrev:
Jag ska ge dig ett exempel martinot så får vi se om du förstår vad jag menar.
Ponera att din nya telefon inte kan hantera en swishbetalning till andra nummer än dom du har i din telefonbok. Skulle du då tycka det vore modernt att få vänta lite på att det ska komma en uppdatering som möjliggör det igen och under tiden lägga in butikens swishnummer i boken eller skulle du tycka att mjukvaran i den nya telefon kändes lite ofärdig och undra om det inte varit bättre och haft kvar den gamla en stund tills det är fixat.
Folk prioriterar olika. Ditt exempel faller lite eftersom det är precis så här Apple har gjort hela tiden. Vissa tyckte t.ex att det var jätteviktigt att man kunde spela musik i Spotify-appen och samtidigt göra något annat, då fick man välja en annan telefon än en iPhone tills Apple fick för sig att lägga till den möjligheten.
Vad menar du med faller? Ditt exempel visar ju på precis vad jag menar. Apple får ju mycket beröm för sin mjukvara. Jag vill köpa en färdig produkt som sedan på sin höjd behöver underhållas, inte som saknar primära funktioner.
Det som är primärt för dig behöver inte vara något primärt för alla andra. Om man ska vänta med att släppa en produkt till den innehåller alla funktioner som alla användare vill ha, lär produkten aldrig släppas, eftersom folk hela tiden kommer på nya funktioner man vill ha.

Vi har fått många nya funktioner i bilarna genom åren. Funktioner som inte saknades men som var riktigt bra när man väl hade dom.

Sedan retar det mig också att det trycks ut så mycket skit som inte är testat och fungerar. Men det gäller allt möjligt, inte bara bilar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar