Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
XC40 ska byggas i Belgien.

https://electrek.co/2020/03/09/volvo-la ... crossover/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev:
Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
Enligt Polestar byggs PS2 i Kina.

Källa: https://www.polestar.com/se/press/press ... gen-i-kina

Men det känns som du redan visste det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Polestar 2

Inlägg av M3apan »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
En aspekt som sällan nämns men som faktiskt påverkar, åtminstone den "upplevda" månadskostnaden för bilen, är att Tesla (via DNB) hittills jobbat med relativt låga räntor när det kommer till finansiering. Jämför med tex Volvo billån eller dylikt á ca 4,50% så gör det sitt på en finansiering av en 6-700k bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
De som köper Model 3 är inte intresserade av konverterade avgasbilar....

Har skrivit tidigare att XC40 BEV känns som en specialare för Norge, ett testskott. Där kommer den nog sälja skapligt och hitta många köpare bland de som vill ha en och mindre, billigare, premium-SUV än étron, samt är tidigare köpare av avgas-Volvo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
De som köper Model 3 är inte intresserade av konverterade avgasbilar....
Det tror inte jag heller. Det är ju sannolikt inte teslaägare som är målgruppen heller.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
Ekvationen är förstås densamma. Men det känns bara som fel typ av bil när det gäller prestanda samt pris. Fler köper BMW 3 serie med 250+ hk än XC 40.. (tror jag).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.

I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar... :)
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
Till och med Volvo har väl mer än 250hk i sina toppmodeller idag?

T8 har väl ca 400 hästar kombinerat väl?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Läs detta så slipper vi diskussionen:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/a ... ra-6370182
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Läs detta så slipper vi diskussionen:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/a ... ra-6370182
Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Effekt ggr tid är energi. Ett fordon i rörelse har rörelseenergi. Hur motorn uppnår effekten är helt ointressant.
Det är väl lite förenklat, åtminstone i förbränningsmotorvärlden. Ett för smalt effektband är inte bra om man inte har en CVT. Man vill kanske heller inte ha max effekt vid 15 000 rpm i en bil pga ljudvolymen. Medans man i en motorcykel vill ha mycket effekt ur en liten motor och där kan acceptera att max effekt ligger en bra biter över 10 000 rpm.

Men när det gäller elbilar så behöver man kanske inte lägga så energi på varvtal osv. Personligen bryr jag mig inte så mycket om effekten heller. Gör den 0-100 på lämplig tid så spelar siffrorna mindre roll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Hästkrafter kommer nog snart bli irrelevant när det gäller elbilar av den här typen.
Möjligen lockar det någon fossilbilist som alltid valt största motorn. Själv har jag alltid valt svagaste motorn i mina bruksbilar.
Om du menar irrelevant i den bemärkelse att grundversionen med eldrift lär ha ungefär samma prestanda som toppversionen med bensinmotor har idag, dvs, 250 hk, 0-100 på 6.5s, så ja.
En elbil med 250 hk kommer upplevas betydligt kvickare än en bensinbil med maxeffekt på 250 hk. Ur den senare får du bara ut max effekt när du varvar ur den rejält.

I vardagen har man inte så mycket användning av effekten heller. Att hålla normalt tempo i trafiken kräver inte många hästar... :)
Det är lite så jag tänker. Att alla bilar såsmåningom har 400hk och kan sprinta 0-100 på ca 4 sekunder.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
heldiggrisen skrev:
Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
Förlåt att jag söndrade tråden :oops:
Tillbaka till vad tråden handlade om.
Jag tycker det är mycket roligt att se er Volvoderivat som elbil.
Den passar inte mig, och det är synd den produceras i diktaturen Kina, men jag tror den kommer sälja bra.
Verkar som polestar har tänkt till, och det glädjer mig att de lånat många av de bra sakerna från Tesla.
Jag är kanske gammelmodig, men jag kommer nog sakna farten som en siffra bakom ratten när jag får min MY om ett års tid.
Jag förstår de som köper PS2, och för mig verkar den ha mycket bang for the bucks, ungefärlig som M3, dvs långt före andra konkurrenter.
Får man fråga hur insyltad tesla får vara med kinesiska diktaturen innan du placerar model Y på listan över bilar du inte köper? Om det skulle bli kinesiska batterier t.ex.? Skulle det vara ok?
Det är storleken och avsaknaden av SUC som gör att jag inte kommer att köpa PS2.
Diktaturen Kina är också en orsak, men inte den avgörande.
Ja, jag kommer nog att köpa en MY om batterierna produceras i Kina, men jag hoppas på den nya fabriken bredvid GF4 kommer igång inom 1,5år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
heldiggrisen skrev:
Laban skrev:
Tänkte på ej laddhybrid, endast bensinmotor.

Men det viktiga var väl inte just det utan att det sannolikt inte kommer att släppas någon eldriven XC 40 som gör 0-100 på 10+ s.
HK/Kw gör inte så mycket för accelerationen, det bestäms av Vridmomentet mätt i NM, eller har jag helt missförstått?
HK påverkar maxfarten, och eftersom max lämplig hastighet för en elbil ligger runt 150km/t, så ser inte jag heller syftet med "motorstarka" elbilar.

Vridmomentet däremot får gärna vara som en "bilbanebil" :D

Å nej...
:lol: Jag tänker inte lägga mer energi på den diskussionen iaf :)
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Jag såg ett race med elbilar och det enda jag kunde tänka på hur lik det var bilbaneleksaksbil från 80 talet.
Ni vet sådana som gick på räls som mer än ofta åkte ur i kurvor.
Polestar 2 har iallafall bra kurvtagning (fully charge var imponerad jämfört med hans tesla model 3).
Om jag fick välja mellan ps2 och y skulle jag ta y gjord i Berlin för kvalitetsförbättring och nya batteriers skull).
Är dock väldigt imponerad av ps2. Laddnätverk är av ingen betydelse för mig då jag ej kör långt. Dragkrok är mer användbart.(men inget måste)
Skriv svar