Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Polestar 2

Inlägg av Peter Andersson »

HelectriC skrev:
Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går :D
Funkar appen bra?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Peter Andersson skrev:
HelectriC skrev:
Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går :D
Funkar appen bra?
jag har inte haft några problem med alla funktioner jag använder och fått tillgång till!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 234
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

HelectriC skrev:
Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går :D
Samma här. Det skrivs mycket om alla problem med bilen, men trots att jag har en av de första 1000 producerade så har jag inte haft mer problem med den här bilen än någon annan ny bil jag köpt tidigare. Visst blir det smidigare när appen är klar, men handen på hjärtat så var min förra bil den första som kom med någon sorts app och jag har ju överlevt tidigare. Det finns mycket annat positivt som överväger.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Edward123 skrev:
Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...
iom den nya uppdateringen står det "LTE" istället för "4G". Jag märker inte så väldigt stor skillnad, men har inte snabbladdat sen jag fick senaste SW, så vet inte om det förbättrats (det är den ändring jag väntade mest på, får se till helgen när det blir långtur om den laddar fortare).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

HelectriC skrev:
Edward123 skrev:
Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...
iom den nya uppdateringen står det "LTE" istället för "4G". Jag märker inte så väldigt stor skillnad, men har inte snabbladdat sen jag fick senaste SW, så vet inte om det förbättrats (det är den ändring jag väntade mest på, får se till helgen när det blir långtur om den laddar fortare).
Exakt, så har tolkat att det står "4G" som att jag inte fått uppdateringen....

Var inne i början av decmber för byta av något (kommer inte ihåg vad) till följd av återkallelse. Påpekade att det fanns en uppdatering att göra också, men den hittade de inte. Så fick åka in en gång till lite senare i december när de hittat mjukvaran och kunde göra den uppdateringen. Tänkte att det borde aktiverat möjligheten till att ta emot OTA så blir lite fundersam över att jag inte har fått OTA-uppdateringen nu.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
Edward123 skrev:
Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...
iom den nya uppdateringen står det "LTE" istället för "4G". Jag märker inte så väldigt stor skillnad, men har inte snabbladdat sen jag fick senaste SW, så vet inte om det förbättrats (det är den ändring jag väntade mest på, får se till helgen när det blir långtur om den laddar fortare).
Exakt, så har tolkat att det står "4G" som att jag inte fått uppdateringen....

Var inne i början av decmber för byta av något (kommer inte ihåg vad) till följd av återkallelse. Påpekade att det fanns en uppdatering att göra också, men den hittade de inte. Så fick åka in en gång till lite senare i december när de hittat mjukvaran och kunde göra den uppdateringen. Tänkte att det borde aktiverat möjligheten till att ta emot OTA så blir lite fundersam över att jag inte har fått OTA-uppdateringen nu.
jag vet inte exakt vilken uppdatering det var som aktiverade OTA, men som jag förstår det så har alla som inte har fått den uppdateringen blivit inkallade? Du kan också se i versionhanteraren om du har Android 10. I så fall har du senaste SW och det ska då också stå "LTE".
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 234
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

I nov/dec var bilen på verkstad och fick den uppdateringen som gjorde bilen redo för OTA. Jag har ännu inte fått uppdateringen som innehåller Android 10. Den ska komma rätt snart om jag minns rätt.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

lawe skrev:
I nov/dec var bilen på verkstad och fick den uppdateringen som gjorde bilen redo för OTA. Jag har ännu inte fått uppdateringen som innehåller Android 10. Den ska komma rätt snart om jag minns rätt.
Yes, där kom den till slut :)

Från Thomas Ingenlath på Facebook:

Dear members,

Just a personal note from me to you.
In December we released the very first OTA software update for Polestar 2, but that was to a smaller group of Polestar 2s in Europe because most of you got that software version in the workshop together with the hardware fixes at that point in time.

It is an important step that we are taking now: starting today, we are rolling out the latest OTA software update (P2108.3) for the first time to the complete Polestar 2 fleet in all our markets.
You probably already read the list of items that are included in it and I hope you will enjoy the upgrades and improvements.

But of course, this is supposed to become a regular instrument to bring new functions and improvements to your Polestar 2. We are working already on the next updates. In about 2 months we should be ready with the next release and yes, the Polestar app upgrade should be part of that one (and plenty of more good stuff)!

It is great to see here some of the awesome photos you shoot of your Polestars, the passion you have for the car and to hear what you would like to see improved.

Take care, Thomas
lawe
Inlägg: 234
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Japp! Jag fick mail nyss om att uppdatering kommer inom två veckor.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Äntligen! Inte en dag för tidigt. Bra nyhet! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).
Twitter har jag slutat med efter att han Donald-idioten höll på. Mer personligt när man skriver i en FB-grupp som han faktiskt var tvungen att gå med i och bli godkänd/släppt in. Det är ganska kul och visar ju verkligen att han önskar kontakt med ägare och intressenter på ett jordnära plan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).
Twitter har jag slutat med efter att han Donald-idioten höll på. Mer personligt när man skriver i en FB-grupp som han faktiskt var tvungen att gå med i och bli godkänd/släppt in. Det är ganska kul och visar ju verkligen att han önskar kontakt med ägare och intressenter på ett jordnära plan.
Men blir inte kontakten sämre om det är endast till en begränsad sluten grupp (eller har jag missat något)?

Vad är det som gör att den är sluten, och att bara vissa släpps in? Vad är kriteriet för att få lova att komma in gruppen?

Skall man döma ut ett media för att någon som man inte sympatiserar med använt det, så kan man nog till slut inte använda något media, inklusive e-mail eller papper och penna. ;)

Själv tycker jag Twitter är ett bra mycket bättre (a)socialt media för att nå ut till många läsare på ett enkelt och effektivt sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).
Twitter har jag slutat med efter att han Donald-idioten höll på. Mer personligt när man skriver i en FB-grupp som han faktiskt var tvungen att gå med i och bli godkänd/släppt in. Det är ganska kul och visar ju verkligen att han önskar kontakt med ägare och intressenter på ett jordnära plan.
Men blir inte kontakten sämre om det är endast till en begränsad sluten grupp (eller har jag missat något)?

Vad är det som gör att den är sluten, och att bara vissa släpps in? Vad är kriteriet för att få lova att komma in gruppen?

Skall man döma ut ett media för att någon som man inte sympatiserar med använt det, så kan man nog till slut inte använda något media, inklusive e-mail eller papper och penna. ;)

Själv tycker jag Twitter är ett bra mycket bättre (a)socialt media för att nå ut till många läsare på ett enkelt och effektivt sätt.
Självklart dömer man inte ut ett media pga vad en idiot skriver, jag sa bara att då slutade jag med twitter. Självklart når man till större massor med Twitter, men samtidigt är ju inte det han delar med sig något hemligt. Det går ut i övrig media också, men inte lika personligt. Varför gruppen är sluten får du nästan fråga Administrator om, det vet jag inte, men är ganska vanligt, kanske har att göra med att man vill hålla ute spam och botar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).
Twitter har jag slutat med efter att han Donald-idioten höll på. Mer personligt när man skriver i en FB-grupp som han faktiskt var tvungen att gå med i och bli godkänd/släppt in. Det är ganska kul och visar ju verkligen att han önskar kontakt med ägare och intressenter på ett jordnära plan.
Men blir inte kontakten sämre om det är endast till en begränsad sluten grupp (eller har jag missat något)?

Vad är det som gör att den är sluten, och att bara vissa släpps in? Vad är kriteriet för att få lova att komma in gruppen?

Skall man döma ut ett media för att någon som man inte sympatiserar med använt det, så kan man nog till slut inte använda något media, inklusive e-mail eller papper och penna. ;)

Själv tycker jag Twitter är ett bra mycket bättre (a)socialt media för att nå ut till många läsare på ett enkelt och effektivt sätt.
Självklart dömer man inte ut ett media pga vad en idiot skriver, jag sa bara att då slutade jag med twitter. Självklart når man till större massor med Twitter, men samtidigt är ju inte det han delar med sig något hemligt. Det går ut i övrig media också, men inte lika personligt. Varför gruppen är sluten får du nästan fråga Administrator om, det vet jag inte, men är ganska vanligt, kanske har att göra med att man vill hålla ute spam och botar?
Är det mycket spam och bottar på Facebook?

När jag använde det (någorlunda) aktivt för några år sedan så var det inget större problem som jag märkte. Problemet var Facebook själva med deras reklam och kartläggning (spyware) av oss kunder, som de sedan säljer utan medgivande till högstbjudande (som tex. Cambridge Analytica).

Vad är kravet att komma med? Räcker det med att man inte är en av de där ökända bottarna?

Lite OT, men extremt nyfiken; Vad hade hänt om Trump började använda Facebook? Skulle du sluta med det då också?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Äh. Han vill väl kommunicera med sina kunder utan att få kommentarer från hang-arounds. Tror man behöver uppge reg-nummer för att bli insläppt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Äh. Han vill väl kommunicera med sina kunder utan att få kommentarer från hang-arounds. Tror man behöver uppge reg-nummer för att bli insläppt.
Nej, räcker att svara på några självskrivna frågor som typ ”skriv med respekt” och ”reklamera inte för produkter” etc. Jag vet faktiskt inte varför det är så, men jag gissar det har med några botar eller sånt att göra. Jag får iaf en mycket mer personlig touch när Ingenlath skriver i en grupp med 5000 medlemmar än när det går ut till hela världen. Jag har tex fått svar direkt från honom på diverse frågor, det har jag inte fått från Musk på twitter, men det finns ju de som har fått det. Men det är ju upp till var och en att bedöma vad som funkar och inte, jag gillar båda varianterna egentligen, det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vet :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Äh. Han vill väl kommunicera med sina kunder utan att få kommentarer från hang-arounds. Tror man behöver uppge reg-nummer för att bli insläppt.
Nej, räcker att svara på några självskrivna frågor som typ ”skriv med respekt” och ”reklamera inte för produkter” etc. Jag vet faktiskt inte varför det är så, men jag gissar det har med några botar eller sånt att göra. Jag får iaf en mycket mer personlig touch när Ingenlath skriver i en grupp med 5000 medlemmar än när det går ut till hela världen. Jag har tex fått svar direkt från honom på diverse frågor, det har jag inte fått från Musk på twitter, men det finns ju de som har fått det. Men det är ju upp till var och en att bedöma vad som funkar och inte, jag gillar båda varianterna egentligen, det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vet :)
Trodde det var den här gruppen:
17962F6C-B5E6-4FB1-9D05-BE1525308A14.png
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jag är med i flera svenska och norska.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Skall försöka skriva till Trump och uppmana honom att börja använda Facebook. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Skall försöka skriva till Trump och uppmana honom att börja använda Facebook. :lol:
Why?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar