Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Polestar 2
Funkar appen bra?HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
Re: Polestar 2
jag har inte haft några problem med alla funktioner jag använder och fått tillgång till!Peter Andersson skrev:Funkar appen bra?HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Samma här. Det skrivs mycket om alla problem med bilen, men trots att jag har en av de första 1000 producerade så har jag inte haft mer problem med den här bilen än någon annan ny bil jag köpt tidigare. Visst blir det smidigare när appen är klar, men handen på hjärtat så var min förra bil den första som kom med någon sorts app och jag har ju överlevt tidigare. Det finns mycket annat positivt som överväger.HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går
Re: Polestar 2
Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...
Re: Polestar 2
iom den nya uppdateringen står det "LTE" istället för "4G". Jag märker inte så väldigt stor skillnad, men har inte snabbladdat sen jag fick senaste SW, så vet inte om det förbättrats (det är den ändring jag väntade mest på, får se till helgen när det blir långtur om den laddar fortare).Edward123 skrev:Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Exakt, så har tolkat att det står "4G" som att jag inte fått uppdateringen....HelectriC skrev:iom den nya uppdateringen står det "LTE" istället för "4G". Jag märker inte så väldigt stor skillnad, men har inte snabbladdat sen jag fick senaste SW, så vet inte om det förbättrats (det är den ändring jag väntade mest på, får se till helgen när det blir långtur om den laddar fortare).Edward123 skrev:Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...
Var inne i början av decmber för byta av något (kommer inte ihåg vad) till följd av återkallelse. Påpekade att det fanns en uppdatering att göra också, men den hittade de inte. Så fick åka in en gång till lite senare i december när de hittat mjukvaran och kunde göra den uppdateringen. Tänkte att det borde aktiverat möjligheten till att ta emot OTA så blir lite fundersam över att jag inte har fått OTA-uppdateringen nu.
Re: Polestar 2
jag vet inte exakt vilken uppdatering det var som aktiverade OTA, men som jag förstår det så har alla som inte har fått den uppdateringen blivit inkallade? Du kan också se i versionhanteraren om du har Android 10. I så fall har du senaste SW och det ska då också stå "LTE".Edward123 skrev:Exakt, så har tolkat att det står "4G" som att jag inte fått uppdateringen....HelectriC skrev:iom den nya uppdateringen står det "LTE" istället för "4G". Jag märker inte så väldigt stor skillnad, men har inte snabbladdat sen jag fick senaste SW, så vet inte om det förbättrats (det är den ändring jag väntade mest på, får se till helgen när det blir långtur om den laddar fortare).Edward123 skrev:Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...
Var inne i början av decmber för byta av något (kommer inte ihåg vad) till följd av återkallelse. Påpekade att det fanns en uppdatering att göra också, men den hittade de inte. Så fick åka in en gång till lite senare i december när de hittat mjukvaran och kunde göra den uppdateringen. Tänkte att det borde aktiverat möjligheten till att ta emot OTA så blir lite fundersam över att jag inte har fått OTA-uppdateringen nu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
I nov/dec var bilen på verkstad och fick den uppdateringen som gjorde bilen redo för OTA. Jag har ännu inte fått uppdateringen som innehåller Android 10. Den ska komma rätt snart om jag minns rätt.
Re: Polestar 2
Yes, där kom den till slutlawe skrev:I nov/dec var bilen på verkstad och fick den uppdateringen som gjorde bilen redo för OTA. Jag har ännu inte fått uppdateringen som innehåller Android 10. Den ska komma rätt snart om jag minns rätt.
Från Thomas Ingenlath på Facebook:
Dear members,
Just a personal note from me to you.
In December we released the very first OTA software update for Polestar 2, but that was to a smaller group of Polestar 2s in Europe because most of you got that software version in the workshop together with the hardware fixes at that point in time.
It is an important step that we are taking now: starting today, we are rolling out the latest OTA software update (P2108.3) for the first time to the complete Polestar 2 fleet in all our markets.
You probably already read the list of items that are included in it and I hope you will enjoy the upgrades and improvements.
But of course, this is supposed to become a regular instrument to bring new functions and improvements to your Polestar 2. We are working already on the next updates. In about 2 months we should be ready with the next release and yes, the Polestar app upgrade should be part of that one (and plenty of more good stuff)!
It is great to see here some of the awesome photos you shoot of your Polestars, the passion you have for the car and to hear what you would like to see improved.
Take care, Thomas
Re: Polestar 2
Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Äntligen! Inte en dag för tidigt. Bra nyhet!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).HelectriC skrev:Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Twitter har jag slutat med efter att han Donald-idioten höll på. Mer personligt när man skriver i en FB-grupp som han faktiskt var tvungen att gå med i och bli godkänd/släppt in. Det är ganska kul och visar ju verkligen att han önskar kontakt med ägare och intressenter på ett jordnära plan.martinot skrev:Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).HelectriC skrev:Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Men blir inte kontakten sämre om det är endast till en begränsad sluten grupp (eller har jag missat något)?HelectriC skrev:Twitter har jag slutat med efter att han Donald-idioten höll på. Mer personligt när man skriver i en FB-grupp som han faktiskt var tvungen att gå med i och bli godkänd/släppt in. Det är ganska kul och visar ju verkligen att han önskar kontakt med ägare och intressenter på ett jordnära plan.martinot skrev:Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).HelectriC skrev:Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Vad är det som gör att den är sluten, och att bara vissa släpps in? Vad är kriteriet för att få lova att komma in gruppen?
Skall man döma ut ett media för att någon som man inte sympatiserar med använt det, så kan man nog till slut inte använda något media, inklusive e-mail eller papper och penna.
Själv tycker jag Twitter är ett bra mycket bättre (a)socialt media för att nå ut till många läsare på ett enkelt och effektivt sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Självklart dömer man inte ut ett media pga vad en idiot skriver, jag sa bara att då slutade jag med twitter. Självklart når man till större massor med Twitter, men samtidigt är ju inte det han delar med sig något hemligt. Det går ut i övrig media också, men inte lika personligt. Varför gruppen är sluten får du nästan fråga Administrator om, det vet jag inte, men är ganska vanligt, kanske har att göra med att man vill hålla ute spam och botar?martinot skrev:Men blir inte kontakten sämre om det är endast till en begränsad sluten grupp (eller har jag missat något)?HelectriC skrev:Twitter har jag slutat med efter att han Donald-idioten höll på. Mer personligt när man skriver i en FB-grupp som han faktiskt var tvungen att gå med i och bli godkänd/släppt in. Det är ganska kul och visar ju verkligen att han önskar kontakt med ägare och intressenter på ett jordnära plan.martinot skrev:Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).HelectriC skrev:Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Vad är det som gör att den är sluten, och att bara vissa släpps in? Vad är kriteriet för att få lova att komma in gruppen?
Skall man döma ut ett media för att någon som man inte sympatiserar med använt det, så kan man nog till slut inte använda något media, inklusive e-mail eller papper och penna.
Själv tycker jag Twitter är ett bra mycket bättre (a)socialt media för att nå ut till många läsare på ett enkelt och effektivt sätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Är det mycket spam och bottar på Facebook?HelectriC skrev:Självklart dömer man inte ut ett media pga vad en idiot skriver, jag sa bara att då slutade jag med twitter. Självklart når man till större massor med Twitter, men samtidigt är ju inte det han delar med sig något hemligt. Det går ut i övrig media också, men inte lika personligt. Varför gruppen är sluten får du nästan fråga Administrator om, det vet jag inte, men är ganska vanligt, kanske har att göra med att man vill hålla ute spam och botar?martinot skrev:Men blir inte kontakten sämre om det är endast till en begränsad sluten grupp (eller har jag missat något)?HelectriC skrev:Twitter har jag slutat med efter att han Donald-idioten höll på. Mer personligt när man skriver i en FB-grupp som han faktiskt var tvungen att gå med i och bli godkänd/släppt in. Det är ganska kul och visar ju verkligen att han önskar kontakt med ägare och intressenter på ett jordnära plan.martinot skrev:Vet att Elon skriver på Twitter (vilket jag personligen föredrar 10x mer än FasligBok - som jag helst undviker).HelectriC skrev:Ganska kul att självaste Ingenlath skriver direkt i FB-grupper! Det har jag aldrig sett någon bil-CEO göra! Imponerande!
Vad är det som gör att den är sluten, och att bara vissa släpps in? Vad är kriteriet för att få lova att komma in gruppen?
Skall man döma ut ett media för att någon som man inte sympatiserar med använt det, så kan man nog till slut inte använda något media, inklusive e-mail eller papper och penna.
Själv tycker jag Twitter är ett bra mycket bättre (a)socialt media för att nå ut till många läsare på ett enkelt och effektivt sätt.
När jag använde det (någorlunda) aktivt för några år sedan så var det inget större problem som jag märkte. Problemet var Facebook själva med deras reklam och kartläggning (spyware) av oss kunder, som de sedan säljer utan medgivande till högstbjudande (som tex. Cambridge Analytica).
Vad är kravet att komma med? Räcker det med att man inte är en av de där ökända bottarna?
Lite OT, men extremt nyfiken; Vad hade hänt om Trump började använda Facebook? Skulle du sluta med det då också?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Äh. Han vill väl kommunicera med sina kunder utan att få kommentarer från hang-arounds. Tror man behöver uppge reg-nummer för att bli insläppt.
Re: Polestar 2
Nej, räcker att svara på några självskrivna frågor som typ ”skriv med respekt” och ”reklamera inte för produkter” etc. Jag vet faktiskt inte varför det är så, men jag gissar det har med några botar eller sånt att göra. Jag får iaf en mycket mer personlig touch när Ingenlath skriver i en grupp med 5000 medlemmar än när det går ut till hela världen. Jag har tex fått svar direkt från honom på diverse frågor, det har jag inte fått från Musk på twitter, men det finns ju de som har fått det. Men det är ju upp till var och en att bedöma vad som funkar och inte, jag gillar båda varianterna egentligen, det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vetFredrik j skrev:Äh. Han vill väl kommunicera med sina kunder utan att få kommentarer från hang-arounds. Tror man behöver uppge reg-nummer för att bli insläppt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Trodde det var den här gruppen:HelectriC skrev:Nej, räcker att svara på några självskrivna frågor som typ ”skriv med respekt” och ”reklamera inte för produkter” etc. Jag vet faktiskt inte varför det är så, men jag gissar det har med några botar eller sånt att göra. Jag får iaf en mycket mer personlig touch när Ingenlath skriver i en grupp med 5000 medlemmar än när det går ut till hela världen. Jag har tex fått svar direkt från honom på diverse frågor, det har jag inte fått från Musk på twitter, men det finns ju de som har fått det. Men det är ju upp till var och en att bedöma vad som funkar och inte, jag gillar båda varianterna egentligen, det är iaf inga tyska premium-CEOs som är på varken twitter eller FB vad jag vetFredrik j skrev:Äh. Han vill väl kommunicera med sina kunder utan att få kommentarer från hang-arounds. Tror man behöver uppge reg-nummer för att bli insläppt.
Re: Polestar 2
Jag är med i flera svenska och norska.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Skall försöka skriva till Trump och uppmana honom att börja använda Facebook.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Why?martinot skrev:Skall försöka skriva till Trump och uppmana honom att börja använda Facebook.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14