VDn skrev även några ord i facebook gruppen ang senaste recall
Dear group members
You have likely seen the statement that we have put out yesterday.
I would like to add a couple of words here regarding this.
I see that you are passionate about your Polestar 2 and that is awesome, because we have put so much heart and energy into creating and building this car.
I see as well that for some of you the relationship with your car and with our brand is in a difficult phase. What is the love for the design of a car, its drive and feel and practicability worth, if you can’t rely on it driving?
So, we need to fix it.
We wanted to fix it quickly, but this is not only software, it includes 2 hardware issues – faulty components from our suppliers.
The action ahead of us – exchanging the heater and both inverters on thousands of Polestar 2s in Europe – is a massive task to take on.
We want to make this as smooth and as quick as possible for you.
The upgrades have to give peace of mind to all of you as well as solve the challenges faced by you who have experienced issues.
This will be vital to enhance the relationship between you and your car and between you and the Polestar brand.
It has to turn the tide, so that you can fully trust the reliability of the product and the brand.
I am relieved that finally this is out.
It is not easy, actually it is painful, often not being able to address your questions in a more direct and timely manner.
But I had to learn, and I hope you can understand, that we as Polestar and me as the CEO cannot talk until there is certainty and complete understanding of the issues.
I know many of you really love your car and I am happy to see how we can now make sure that applies to all of you again. Thank you for sticking with us.
Regards,
Thomas
Ser att förutom misslyckad mjukvaruutveckling, så beror mycket av problemen på bristande kvalitet hos underleverantörers komponenter.
Då PS2 enbart byggs i Kina, så undrar jag om de kinesiska fabrikerna valt kinesiska underleverantörer för komponenterna (vet att Volvo i Sverige och Europa, använder mycket europeiska underleverantörer av komponenter)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har för mig det var Eberspächer som var delvis problemet nu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
"Hårdvaruproblemen bakom Polestars nya återkallelse beror på kvalitetsbrister hos underleverantörer. Enligt företaget behöver det inte betyda att de egna rutinerna för test och evaluering har brustit."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hämtade bilen idag efter 2 dagars bilspa. Jäklar vad blank den blev
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hämtade bilen idag efter 2 dagars bilspa. Jäklar vad blank den blev
Fin bil. Synd att den är en storlek för liten.
Ja, vill man ha stor bil, så är den inte rätt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Inte nu heller?
Jag upprepar mitt påstående om att Polestar släppt en halvfärdig bil. Volvo har väl inte levererat några XC40 P8 än?
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
Så nu har du 6 års garanti?! Men om jag i Sverige beställer en idag får jag bara 2 år haha
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Inte nu heller?
Jag upprepar mitt påstående om att Polestar släppt en halvfärdig bil. Volvo har väl inte levererat några XC40 P8 än?
Men den gången gällde det inte inverters, detta är något annat. Jag förstår att du försöker ha rätt, men tyvärr, inte nu heller. Dessutom så står det denna gång att återkallningen är frivillig. Du får gärna tycka att bilen är halvfärdig, det spelar ingen roll för mig. Min bil känns betydligt mer färdig än den Tesla jag hämtade 2015 iaf som gick sönder på i stort sett alla områden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
Så nu har du 6 års garanti?! Men om jag i Sverige beställer en idag får jag bara 2 år haha
Ja, det borde blir 6år
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aha, så när parkeringstiden närmar sig slutet så piper det i bilen istället för i mobilen?
Läs som: Om invertera har gått sönder och man står på parkering med avgift så är det viktigt med koll på parkeringstiden...
Skämt åsido. Skulle hellre se fokus på laddning och laddningshjälp.
För mig är de helt otroligt att Polestar / Volvo inte sätter upp en snabbladdare hos varje Volvohandlare och så vips har man en bra start.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Skulle hellre se fokus på laddning och laddningshjälp.
Hur mycket ansträngningar tror du Polestar behöver göra för att godkänna en app? Visar bara på fördelarna att satsa på ett etablerat OS med tillhörande ekosystem istället för att bygga allt själv och med det låta kunderna vänta fem år på basfunktioner som gapless uppspelning i Spotify.
Apropå appar för standard operativsystem, det verkar finnas en hel del appar för iOS och Android från Polestar, men fortfarande oklart vilken av de (om någon) som man skall ladda ner för att fjärrstyra sin PS2:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik