Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
PS2 PP har fått en väldigt mycket högre effekt och bättre laddkurva nu med senaste uppdateringen, så ni som inte redan OTA-uppdaterat har en mycket positiv överraskning som väntar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Polestar 2
Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.martinot skrev:PS2 PP har fått en väldigt mycket högre effekt och bättre laddkurva nu med senaste uppdateringen, så ni som inte redan OTA-uppdaterat har en mycket positiv överraskning som väntar.
Re: Polestar 2
Nu tänker jag inte på effektökning av motorernas prestanda (den är jag helt med på kostar), men den effektökning som man får vid uppladdning av batterierna med den senaste programvaruuppdateringen. Gått från ca 130 kW till 150 kW peak, och dessutom laddar med hyfsad effekt även längre upp vid högre SoC.Jonathan Johansson skrev:Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Och hur många minuter sparar man?martinot skrev:Nu tänker jag inte på effektökning av motorernas prestanda (den är jag helt med på kostar), men den effektökning som man får vid uppladdning av batterierna med den senaste programvaruuppdateringen. Gått från ca 130 kW till 150 kW peak, och dessutom laddar med hyfsad effekt även längre upp vid högre SoC.Jonathan Johansson skrev:Nu ingår ju inte effektökningen i den vanliga OTA uppdateringen utan kostar 10000:- om man vill ha den.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
I Björns jämförelse av laddhastighet så var den nya kurvan till och med långsammare till 80%.MWall skrev:
Och hur många minuter sparar man?
Hans 1000 km test säger inte så mycket i jämförelse med det gamla testet eftersom det gjordes på en annan rutt.
Re: Polestar 2
Tänker du inte på den "gamla nya kurvan" som kom i somras och som Björn testade då? Den som höjde max öaddhastighet till 155 kW.OfarligTesla skrev:I Björns jämförelse av laddhastighet så var den nya kurvan till och med långsammare till 80%.MWall skrev:
Och hur många minuter sparar man?
Hans 1000 km test säger inte så mycket i jämförelse med det gamla testet eftersom det gjordes på en annan rutt.
Den "nya nya kurvan" kom för bara några veckor sedan och höjer laddkurvan vid lägre SoC. När batteriet är optimalt temprerat verkar det nu gå att ladda upp till ca 40% SoC i 148-155 kW och även hyfsad fart därefter. Samtidigt med den nya laddkurvan kom även förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och även optimering av energianvändning vid körning med Eco-climate vilket sänker förbrukningen med ca 10% i svalt väder.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Tänker på den kurvan inläggen avhandlade, dvs den senaste uppdateringen. Den verkar inte ha gett några direkta sänkningar av laddtid utan nästan tvärtom en längre laddtid ifall man laddar till 80%.Maw skrev:Tänker du inte på den "gamla nya kurvan" som kom i somras och som Björn testade då? Den som höjde max öaddhastighet till 155 kW.
Den "nya nya kurvan" kom för bara några veckor sedan och höjer laddkurvan vid lägre SoC. När batteriet är optimalt temprerat verkar det nu gå att ladda upp till ca 40% SoC i 148-155 kW och även hyfsad fart därefter. Samtidigt med den nya laddkurvan kom även förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och även optimering av energianvändning vid körning med Eco-climate vilket sänker förbrukningen med ca 10% i svalt väder.
Re: Polestar 2
Jag skulle säga att det i de flesta fallen är ointressant att mäta tiden för att ladda till 80%, utan att man i de flesta fall laddar till någonstans mellan 50-75% när man är ute och kör av just effektivitetsskäl. Därför tycker jag att för de flesta bilar (dvs. de som inte har extremt platt laddkurva) är vettigare att mäta tiden från 15-20% till 50-75% någonstans. De är ändå det mer realistiska tiden och scenariot när man snabbladdar på resa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Såg den nu men han har antagligen inte förvärmt batteriet ordentligt. Han fick konsekvent bättre laddhastighet i 1000 km testet som martinot länkade till.OfarligTesla skrev:Tänker på den kurvan inläggen avhandlade, dvs den senaste uppdateringen. Den verkar inte ha gett några direkta sänkningar av laddtid utan nästan tvärtom en längre laddtid ifall man laddar till 80%.Maw skrev:Tänker du inte på den "gamla nya kurvan" som kom i somras och som Björn testade då? Den som höjde max öaddhastighet till 155 kW.
Den "nya nya kurvan" kom för bara några veckor sedan och höjer laddkurvan vid lägre SoC. När batteriet är optimalt temprerat verkar det nu gå att ladda upp till ca 40% SoC i 148-155 kW och även hyfsad fart därefter. Samtidigt med den nya laddkurvan kom även förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och även optimering av energianvändning vid körning med Eco-climate vilket sänker förbrukningen med ca 10% i svalt väder.
Re: Polestar 2
Riktigt. Det verkar vara just kombinationen av förvärmning av batterierna tillsammans med den nya laddkurvan som gjort susen för PS2 PP.Maw skrev:Såg den nu men han har antagligen inte förvärmt batteriet ordentligt. Han fick konsekvent bättre laddhastighet i 1000 km testet som martinot länkade till.OfarligTesla skrev:Tänker på den kurvan inläggen avhandlade, dvs den senaste uppdateringen. Den verkar inte ha gett några direkta sänkningar av laddtid utan nästan tvärtom en längre laddtid ifall man laddar till 80%.Maw skrev:Tänker du inte på den "gamla nya kurvan" som kom i somras och som Björn testade då? Den som höjde max öaddhastighet till 155 kW.
Den "nya nya kurvan" kom för bara några veckor sedan och höjer laddkurvan vid lägre SoC. När batteriet är optimalt temprerat verkar det nu gå att ladda upp till ca 40% SoC i 148-155 kW och även hyfsad fart därefter. Samtidigt med den nya laddkurvan kom även förvärmning av batteriet vid navigering till snabbladdare och även optimering av energianvändning vid körning med Eco-climate vilket sänker förbrukningen med ca 10% i svalt väder.
Känns som en solid och bra förbättring av Polestar.
Tycker det är kul att se att de sett på Tesla och nyttan av förvärmning inför snabbladdning (även den nya kartan med info om laddpunkterna i PS2 var ju fin). Samma sak med att kunna släppa OTA-uppdateringar med nya laddkurvor efter en tid när kunnat optimera efter att de fått samlat in mera data.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Håller med, här är kurvorna före och efter version 1.7 uppmätta av Kris Rifa.martinot skrev:Jag skulle säga att det i de flesta fallen är ointressant att mäta tiden för att ladda till 80%, utan att man i de flesta fall laddar till någonstans mellan 50-75% när man är ute och kör av just effektivitetsskäl. Därför tycker jag att för de flesta bilar (dvs. de som inte har extremt platt laddkurva) är vettigare att mäta tiden från 15-20% till 50-75% någonstans. De är ändå det mer realistiska tiden och scenariot när man snabbladdar på resa.
Totalt från 10%-80% blir förbättringen bara knappt 1.5 minut men den automatiska förvärmningen och den förbättrade laddkurvan har stor betydelse i praktiken.
Förhoppningsvis kommer ytterligare förbättringar lite längre fram, bilen har ju bara funnits ett drygt år hos kunder ännu
Re: Polestar 2
Håller med om att att ladda ca 40-60% är det roliga man gör på en resa, iallafall jag, och OTA med denna typen av uppdateringar får jag väl hålla med om, som snart sitte med en E55 från -19 helt utan möjlighet till detta, men att få OTA för att tex få svajig värme som i Tesla kan ju kvitta.
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Tycker jag stämmer för många elbilar men Polestar 2 har så hög förbrukning att för många resor så funkar det inte alls att ligga under 80%. I många fall säger ABRP att jag skulle behöva gå över 90% också.martinot skrev:Jag skulle säga att det i de flesta fallen är ointressant att mäta tiden för att ladda till 80%, utan att man i de flesta fall laddar till någonstans mellan 50-75% när man är ute och kör av just effektivitetsskäl. Därför tycker jag att för de flesta bilar (dvs. de som inte har extremt platt laddkurva) är vettigare att mäta tiden från 15-20% till 50-75% någonstans. De är ändå det mer realistiska tiden och scenariot när man snabbladdar på resa.
Går vi på Björn Nylands siffror så skulle 10-60% dessutom endast ge dryga 15 mils räckvidd även på sommaren om vi dessutom begränsar farten till 120 km/h.
Det är mycket möjligt, det verkar vara ett rätt vanligt förekommande fenomen i hans jämförelser. Såg din andra post att det verkar handla om 1.5 minuter på 10-80%, det är inte fy skam med en sådan förbättring faktiskt.Maw skrev:
Såg den nu men han har antagligen inte förvärmt batteriet ordentligt. Han fick konsekvent bättre laddhastighet i 1000 km testet som martinot länkade till.
Re: Polestar 2
Håller med om att det största problemet med de på många andra sätt annars väldigt bra och fina bilarna PS2 och e-tron, är just deras enormt höga elförbrukning. Är det något som de måste förbättra i nya versioner så är det just främst att komma till rätta med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Absolut vore det bra men det är ju främst om det gör att man kommer hela vägen dit man ska utan att ladda, för om man öndå behlver stanna för att ladda så tycker jag att det kvittar om man behöver ladda 20 eller tex 40 kWh om det går snabbt att ladda.
Men visst imman ska ner i Europa eller åka riktigt långt så vore det trevligt med lägre förbrukning.
Men visst imman ska ner i Europa eller åka riktigt långt så vore det trevligt med lägre förbrukning.
27,8 kWp solceller
Re: Polestar 2
martinot skrev:Jag skulle säga att det i de flesta fallen är ointressant att mäta tiden för att ladda till 80%, utan att man i de flesta fall laddar till någonstans mellan 50-75% när man är ute och kör av just effektivitetsskäl. Därför tycker jag att för de flesta bilar (dvs. de som inte har extremt platt laddkurva) är vettigare att mäta tiden från 15-20% till 50-75% någonstans. De är ändå det mer realistiska tiden och scenariot när man snabbladdar på resa.
Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Att vara sådär hetsig och räkna varje minut på långresa överlåter jag med varm hand åt fossilbilisterna.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Ja om man bara har ett stopp oavsett spelar det ingen jättestor roll, skall man dock åka längre och ladda 10-60% innebär att man kanske behöver 3 stopp istället för 2 (eller 8 istället för 6 osv) osv så blir det tradigt tycker jag. Man får också mer flexibilitet i hur man vill åka då man kan klara längre hopp mellan laddare också ifall det är vad man vill göra.Dafro skrev:Absolut vore det bra men det är ju främst om det gör att man kommer hela vägen dit man ska utan att ladda, för om man öndå behlver stanna för att ladda så tycker jag att det kvittar om man behöver ladda 20 eller tex 40 kWh om det går snabbt att ladda.
Men visst imman ska ner i Europa eller åka riktigt långt så vore det trevligt med lägre förbrukning.
När jag t.ex. kollar att köra till Vemdalen så blir det stor skillnad mellan Polestar 2 och min Model 3 just för att 3an är mer effektiv och inte behöver ladda speciellt högt medan Polestar 2 behöver ladda över 80 för vissa sträckor. På vintern vill man dessutom lägga på lite extra marginal ifall man fastnar i kö så det skulle förstärka effekten.
Re: Polestar 2
Sant, där är ju E-tron som Mrtinot något bättre som laddar snabbt upp till 80, men visst är det inte så kul att behöva vänta 30 min på det.
27,8 kWp solceller
Re: Polestar 2
Jag körde från Köln upp till Gävle i början av November. Guck utmärkt och behövde aldrig ladda öcer typ 80%. Oftast laddade jag till mellan 60-75%.
Med 75% klarade jag runt 200-220km på Autobahn, där jag låg i ca 170km/h där det var fri fart
Optimalt om man ska fram så snabbt som möjligt är laddare på 14-16 mils räckvidd och laddning till 50-55%.
Men då blir det så korta laddstopp att man inte hinner med ena en kaffe och toabesök.
Så här var laddningen de första 85 milen:
ca 10-30 minuters stopp. Snittfart på vägen fram till Färjan låg på 130km/h. (Räknat under tiden bilen kördes) Med tanke på alla vägarbeten och att vi startade i stad med morgontrafik känns det helt godkänt.
Med 75% klarade jag runt 200-220km på Autobahn, där jag låg i ca 170km/h där det var fri fart
Optimalt om man ska fram så snabbt som möjligt är laddare på 14-16 mils räckvidd och laddning till 50-55%.
Men då blir det så korta laddstopp att man inte hinner med ena en kaffe och toabesök.
Så här var laddningen de första 85 milen:
ca 10-30 minuters stopp. Snittfart på vägen fram till Färjan låg på 130km/h. (Räknat under tiden bilen kördes) Med tanke på alla vägarbeten och att vi startade i stad med morgontrafik känns det helt godkänt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Jag körde i helgen från Växjö till Falkenberg och tillbaka i några minusgrader och vinterväglag i min PS2 LR DM utan PP. Jag höll hastighetsgränserna som är mestadels 100-120 km/h och hamnade på 255 Wh per km. Vi var fyra personer i bilen som har dubbdäck. I somras i bra väder vill jag minnas att jag hamnade strax under 200 Wh per km med 4 personer på samma sträcka. Jag tog inte hjälp av fartvinden från andra bilar i någon större utsträckning men gjorde inte heller vårdslösa omkörningar.
Jag drog en 5-bäddars 1300 kilos husvagn i somras i 80-85 km/h och klarade 18,5 mil med runt 10% kvar i batteriet utan laddningsstopp, tog dock lite rygg på lastbilar när det gick. Förbrukningen blev då 349 Wh per km.
Visst är en M3 snålare och även MY men ID4 GTX, Enyaq awd, EV6 awd osv ligger väl på något liknande?
Jag körde i helgen från Växjö till Falkenberg och tillbaka i några minusgrader och vinterväglag i min PS2 LR DM utan PP. Jag höll hastighetsgränserna som är mestadels 100-120 km/h och hamnade på 255 Wh per km. Vi var fyra personer i bilen som har dubbdäck. I somras i bra väder vill jag minnas att jag hamnade strax under 200 Wh per km med 4 personer på samma sträcka. Jag tog inte hjälp av fartvinden från andra bilar i någon större utsträckning men gjorde inte heller vårdslösa omkörningar.
Jag drog en 5-bäddars 1300 kilos husvagn i somras i 80-85 km/h och klarade 18,5 mil med runt 10% kvar i batteriet utan laddningsstopp, tog dock lite rygg på lastbilar när det gick. Förbrukningen blev då 349 Wh per km.
Visst är en M3 snålare och även MY men ID4 GTX, Enyaq awd, EV6 awd osv ligger väl på något liknande?
Re: Polestar 2
Körde också husvagn i somras. Hamnade på kring 38-40kWh/100km.
Låg kring 90km/h.. lite gammal vagn så verkligen ingen tanke på strömlinjeformad front.
Har 19", det verkar som du skriver göra lite skillnad. När jag kör motorväg nu i massa minus och ligger kring 125km/h har jag förbrukning på mellan 27-29kWh/100km.
I somras 22-24kWh/100km på samma sträcka.
Låg kring 90km/h.. lite gammal vagn så verkligen ingen tanke på strömlinjeformad front.
Har 19", det verkar som du skriver göra lite skillnad. När jag kör motorväg nu i massa minus och ligger kring 125km/h har jag förbrukning på mellan 27-29kWh/100km.
I somras 22-24kWh/100km på samma sträcka.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.MWall skrev:Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Man vill väl ladda när man stannar, inte stanna för att ladda.martinot skrev:Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.MWall skrev:Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Re: Polestar 2
Beror lite på hur det ser ut. I Tyskland var det ofta väldigt smidigt. Avfart direkt in på rastplatsen och laddarna väl synliga. Tog inte mer än 1-2 minuter från att man svängde av till att man var inkopplad och laddade.martinot skrev:Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.MWall skrev:Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Och man spar rätt snabbt tid på att åka vidare vid 60-65% än att ladda de där sista 20% om man inte behöver.
Tar ca 15 min mellan 60-80%, men bara ca 7min mellan 10-30%.
Så man spar ganska snabbt in minuterna.
Och det är inte så att det blir dubbelt med laddstopp, snarare typ 1 extra på 4st. Så man spar betydligt mer tid på det extra laddstoppet än om man laddar längre under 3 stopp.
Men har man t.ex en matpaus eller liknande så blir det annorlunda, då är det nästan svårt att hinna klart innan bilen är över 80%.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.Maw skrev:Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".