Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Polestar 2

Inlägg av frippan »

Polestar och Koenigsegg har något på G tillsammansBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Svenssons skrev:
filippb skrev:
Fast Polestar kan ju inte gärna vilja annat än att sälja elbilar. Deras hybrid är inte tänkt att säljas i några större volymer. Att tro att Polestar bildades bara för att skrämma folk tillbaka till Volvo hybrider är ju löjligt.

Fortfarande kasst från Polestar att inte få ihop ett riktigt samarbete men tänker att rabatter eller andra upplägg kan komma längre fram.
Ja, är det inte viljan som brister så är det väl kunnandet...
Tror det är mer ekonomin. Polestar är inte stora nog att gå in i ett samarbete utan de för nöja sig med att utnyttja de resurser som finns. (vissa större bilföretag har ju bensinstationer ex volvo, polestar är inte volvo).
Undrar hur det skulle låtit här om polestar gått in i suc nätverket.
Det lär inte bli bättre ekonomi för dem om de inte uppfyller kraven som köpare har som t.ex. pris till vad man får. Kostar bilen mycket mer än konkurrenterna och saknar funktioner så lär det inte bli en bil som säljer i några mängder, se t.ex. Mercedes EQC jämfört med Audi etron.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av Rubiks »

helix skrev:
Nu har Polestar gett besked vad gäller laddningssamarbeten:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 74n8qn-4AM

"Rent konkret innebär det att alla Polestar 2-ägare med leveransen av sin bil får med en Plugsurfing-tagg. Ägaren måste sedan koppla taggen till ett konto på Plugsurfing. Det kommer inte att bli någon rabatt för Polestar 2-ägarna, utan samarbetet är till för att underlätta för kunderna att hitta till olika laddstationer eftersom Plugsurfingkartorna, med laddarnas positioner kommer att finnas i det Google Maps som kommer med Polestar 2."

Några exempel på vad det kostar med Plugsurfing för snabbladdning

Eon: 9,09kr/kWh
Ionity: 9,57kr/kWh
Bee: 13.75kr/kWh

Det här känns inte så attraktivt direkt... :shock:
På vilket sätt är detta ett samarbete? Låter snarare som att Plugsurfing får möjligheten att lägga en RFID-tagg och en reklambroschyr i varje sold Polestar 2 i hopp om att nya ägaren ska signa upp och använda deras tjänst för att de inte vet bättre. Ungefär som "webbläsarvalet" Microsoft blev påtvingade att genomföra för att konkurrensutsätta Internet Explorer. Är det så illa att Polestar betalt för att Plugsurfing ska få göra reklam i Polestars produkter luktar "samarbetet" riktigt illa.
– Partnerskapet med Plugsurfing i Europa är ett första exempel på denna typ av lösning och banar väg för fler partnerskap som kommer inkludera såväl nationella som mer regionala och lokala lösningar, säger Thomas Ingenlath.
Fler partnerskap av samma typ? Betyder det att Polestar 3 levereras med mittkonsolen redan fylld med taggar från olika tjänster för laddning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Med tanke på operativsystemet kanske fler "partnerskap" betyder bloatware och att användardata säljs.
Är ju så många androidtillverkare överlever.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Polestar 2

Inlägg av bonath »

Volvo har eget "laddnätverk"... Bild

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

bonath skrev:
Volvo har eget "laddnätverk"... Bild

Fick med sig mycket ström också, 0,1kWh :lol:
Hela grejen att det står ”tanka” med en bild på en bensinpump på en laddstolpe är ju bara så fel att man vrider sig i våndor.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

bonath skrev:
Volvo har eget "laddnätverk"... Bild
Fina data som slank med där.
Förbrukning på 10,1l/100km och han laddar totalt 0,1kwh. Bild
Electrified!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Polestar 2

Inlägg av bonath »

Jo, men det är inte någon snabbladdare...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

frippan skrev:
Polestar och Koenigsegg har något på G tillsammansBild
Nu när Polestar är ett fristående märke så behöver de väl ngt nytt som signalerar högre prestanda och exklusivitet.
Så kanske en Koenigsegg-optimerad PS3? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

HelectriC skrev:
Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
Härligt! Ser du något om det i appen? Står att man ska kunna följa processen där men kan bara se min beställningsspec, står dessutom planerad leverans i juli trots att de mailat om att det blir aug/sep så den verkar inte helt uppdaterad....
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
Härligt! Ser du något om det i appen? Står att man ska kunna följa processen där men kan bara se min beställningsspec, står dessutom planerad leverans i juli trots att de mailat om att det blir aug/sep så den verkar inte helt uppdaterad....
nej appen är inte uppdaterad alls. Står också juli på mig, trots att jag fått mail om senare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

HelectriC skrev:
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
Härligt! Ser du något om det i appen? Står att man ska kunna följa processen där men kan bara se min beställningsspec, står dessutom planerad leverans i juli trots att de mailat om att det blir aug/sep så den verkar inte helt uppdaterad....
nej appen är inte uppdaterad alls. Står också juli på mig, trots att jag fått mail om senare.

Nu fick jag också mail om VIN-nummer osv. Upphämtning i Gbg eller Sthlm är lite trist då jag bor i Malmö (och de har kommunicerat upphämtning i Helsingborg) men det är väl så i uppstartsfasen. Kan vara kul att börja med en liten roadtrip :) Nu ska jag bara lösa alla papper de vill ha in från vårt leasingbolag (och håller tummarna för att de har avtal med AutoPlan).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
Härligt! Ser du något om det i appen? Står att man ska kunna följa processen där men kan bara se min beställningsspec, står dessutom planerad leverans i juli trots att de mailat om att det blir aug/sep så den verkar inte helt uppdaterad....
nej appen är inte uppdaterad alls. Står också juli på mig, trots att jag fått mail om senare.

Nu fick jag också mail om VIN-nummer osv. Upphämtning i Gbg eller Sthlm är lite trist då jag bor i Malmö (och de har kommunicerat upphämtning i Helsingborg) men det är väl så i uppstartsfasen. Kan vara kul att börja med en liten roadtrip :) Nu ska jag bara lösa alla papper de vill ha in från vårt leasingbolag (och håller tummarna för att de har avtal med AutoPlan).
lite konstigt det där, jag har ett svagt minne om att bilen skulle bli levererad hemma eller på jobb? eller var det bara vid service?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Polestar2
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2019 01:20

Re: Polestar 2

Inlägg av Polestar2 »

Blev lovad att slippa åka till Stockholm under Ecarexpo på Friends. Detta löfte infriades inte, hoppas de sköter det snyggt för oss som ska lägga 150 mil och och en, två dagars inkomstbortfall. Inte för att jag lider av det, blir kul att köra hem, men illavarslande att de inte tar sina kundlöften på allvar. Bilen får gärna övertrumfa deras kommunikationsavdelning som hittills har IG i betyg.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 2

Inlägg av hooked »

Rätt lam video måste jag säga och hade förväntat mig mer? Gillar CvK's entusiasm och han brukar vara helt fantastisk i intervjuer, men detta är inte ett av hans bästa framträdande och det blir lite stelt och intetsägande :roll: Många spekulerade i att det skulle vara någon form av samarbete mellan bolagen men det blev snick-snack på en lastkaj...

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Båten verkar lastad med hundratalet Polestar2 och anländer i Augusti. Försäljningen av Polestar2 har gått "enligt plan".

https://www.svd.se/polestarchefen-vi-dr ... -med-tesla
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Bruno »

Med tanke på att ett fartyg (PCC) lastar minst 7000 bilar så är ett hundratal väldigt lite om de ska till hela den europeiska marknaden...

"Det första hundratalet nya Polestar 2-bilar är på väg med båt från Kina till hamnen i belgiska Brygge. Därifrån ska de forslas vidare till Göteborg, Stockholm, Oslo och andra ställen i norra Europa innan de når kunderna."

Och vad menar Ingenlath med detta?

"Så hur har försäljningen av Polestar 2 gått?
– Vi har nått det antal kunder vi förväntade oss. Nu räknar vi med att sälja tusentals bilar i år, säger Thomas Ingenlath."


I Sverige eller Europa?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Bruno skrev:
Med tanke på att ett fartyg (PCC) lastar minst 7000 bilar så är ett hundratal väldigt lite om de ska till hela den europeiska marknaden...

"Det första hundratalet nya Polestar 2-bilar är på väg med båt från Kina till hamnen i belgiska Brygge. Därifrån ska de forslas vidare till Göteborg, Stockholm, Oslo och andra ställen i norra Europa innan de når kunderna."

Och vad menar Ingenlath med detta?

"Så hur har försäljningen av Polestar 2 gått?
– Vi har nått det antal kunder vi förväntade oss. Nu räknar vi med att sälja tusentals bilar i år, säger Thomas Ingenlath."


I Sverige eller Europa?
Världen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Bruno skrev:
Med tanke på att ett fartyg (PCC) lastar minst 7000 bilar så är ett hundratal väldigt lite om de ska till hela den europeiska marknaden...

"Det första hundratalet nya Polestar 2-bilar är på väg med båt från Kina till hamnen i belgiska Brygge. Därifrån ska de forslas vidare till Göteborg, Stockholm, Oslo och andra ställen i norra Europa innan de når kunderna."

Och vad menar Ingenlath med detta?

"Så hur har försäljningen av Polestar 2 gått?
– Vi har nått det antal kunder vi förväntade oss. Nu räknar vi med att sälja tusentals bilar i år, säger Thomas Ingenlath."


I Sverige eller Europa?
Världen?
Förmodligen kina där ju bilförsäljningen återhämtat sig snabbt.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Bruno skrev:
Med tanke på att ett fartyg (PCC) lastar minst 7000 bilar så är ett hundratal väldigt lite om de ska till hela den europeiska marknaden...

"Det första hundratalet nya Polestar 2-bilar är på väg med båt från Kina till hamnen i belgiska Brygge. Därifrån ska de forslas vidare till Göteborg, Stockholm, Oslo och andra ställen i norra Europa innan de når kunderna."

Och vad menar Ingenlath med detta?

"Så hur har försäljningen av Polestar 2 gått?
– Vi har nått det antal kunder vi förväntade oss. Nu räknar vi med att sälja tusentals bilar i år, säger Thomas Ingenlath."


I Sverige eller Europa?
Som tidigare skribenter nämner, gäller nog snarare världen, inklusive Kina där den tillverkas. Kina som för övrigt är världens största elbilsmarknad med mer än hälften av världens elbilsförsäljning.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Gammal genomgång av bilen, kanske redan finns här i tråden? Tycker den var informativ i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=BheJC8NdqSk
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Polestar 2

Inlägg av d3marcus »

Såg en svart Polestar 2 i trafik i helgen på E6:an norr om Uddevalla. Måste säga att den är riktigt snygg i rörelse, gillar speciellt den industriella designen. Modernt formspråk. Såg dock aningen liten ut.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Polestar 2

Inlägg av cosmos »

Den inte bara ser liten ut, den är liten. Har provsuttit den två gånger.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

cosmos skrev:
Den inte bara ser liten ut, den är liten. Har provsuttit den två gånger.
Blir spännande att se hur övergången från Model S till PS2 blir 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar