Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Se till att kolla upp några laddplatser för sista hälften av sträckan så du har en backout-plan. Kanske kan gå utan laddpaus om du håller 80, men svårt att säga.
Jag körde 42 mil med 7-14 mil i stöten med ett kåpsläp med min ID4 för en vecka sedan. Den drog ca 60-70% på de längre etapperna, men körde då i 100-110 med medvind och inget regn. Om jag hållt 80 hade det lätt gått att köra 25+ mil.
Men husvagnen är ju större och du kanske får motvind + regn.
Jag körde 42 mil med 7-14 mil i stöten med ett kåpsläp med min ID4 för en vecka sedan. Den drog ca 60-70% på de längre etapperna, men körde då i 100-110 med medvind och inget regn. Om jag hållt 80 hade det lätt gått att köra 25+ mil.
Men husvagnen är ju större och du kanske får motvind + regn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Regnet har upphört så torra och fina vägar nu på andra halvan. Håller 85 km/h.taliz skrev:Se till att kolla upp några laddplatser för sista hälften av sträckan så du har en backout-plan. Kanske kan gå utan laddpaus om du håller 80, men svårt att säga.
Jag körde 42 mil med 7-14 mil i stöten med ett kåpsläp med min ID4 för en vecka sedan. Den drog ca 60-70% på de längre etapperna, men körde då i 100-110 med medvind och inget regn. Om jag hållt 80 hade det lätt gått att köra 25+ mil.
Men husvagnen är ju större och du kanske får motvind + regn.
Tror det är dåligt med laddare mellan Ljungby och Halmstad men tror det ska gå. Har 45 km och 29% kvar nu
Re: Polestar 2
Ladda i Ljungby innan du kör till Halmstad för där emellan dom 8-9 milen finns inte, första du kommer ha är på Max vid Hallarna/E6an
Re: Polestar 2
Vi kom fram utan missöden och utan att ladda Vi hade till och med hyfsad marginal med 12% kvar när husvagnen stod på plats. Mycket nedför på slutet Hade lite draghjälp på vägen, en tredjedel ungefär låg jag efter en annan husvagn och en tredjedel efter en lastbil. Båda höll typ 85 km/h så det passade perfekt.Dexter86 skrev:Ladda i Ljungby innan du kör till Halmstad för där emellan dom 8-9 milen finns inte, första du kommer ha är på Max vid Hallarna/E6an
Nu har vi rest förtält i två timmar så jag är värd den här
Re: Polestar 2
Fasiken så gött, Välkomna! Ni campar bara ett stenkast ifrån min bostad hehe
Hur var förbrukningen med husvagn
Hur var förbrukningen med husvagn
Re: Polestar 2
Tack!Dexter86 skrev:Fasiken så gött, Välkomna! Ni campar bara ett stenkast ifrån min bostad hehe
Hur var förbrukningen med husvagn
Det vlev 349 Wh per km
Re: Polestar 2
Skaplig förbrukning i positiv mening tycker jag.Maw skrev:Vi kom fram utan missöden och utan att ladda Vi hade till och med hyfsad marginal med 12% kvar när husvagnen stod på plats. Mycket nedför på slutet Hade lite draghjälp på vägen, en tredjedel ungefär låg jag efter en annan husvagn och en tredjedel efter en lastbil. Båda höll typ 85 km/h så det passade perfekt.Dexter86 skrev:Ladda i Ljungby innan du kör till Halmstad för där emellan dom 8-9 milen finns inte, första du kommer ha är på Max vid Hallarna/E6an
Nu har vi rest förtält i två timmar så jag är värd den här
Det är typ vad jag har med min E-tron när hela familjen åker med utan släp
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Polestar 2
Någon som fått uppdatering P2127?
Märkt någon skillnad på räckvidd utifrån att den uppdateringen ska optimera elmotorn?
Uppdateringar från juli 2021 (P2127)
Märkt någon skillnad på räckvidd utifrån att den uppdateringen ska optimera elmotorn?
Uppdateringar från juli 2021 (P2127)
- Optimering av elmotor.
Mer robust konnektivitet.
Tillagt systemspråk: Arabiska.
Kalibreringsförbättring för fler mobiltelefoner.
Uppspelning av senaste media återupptas vid instigning i bilen.
- Nu visas mjukvaruversion i bilinställningarna: kontrollera vilken mjukvaruversion som är installerad i bilen.
DC-laddning: nu visas laddningshastigheten i kW vid snabbladdning.
Stabilitetsförbättring för 12 V-batterihantering vid långsiktig AC-laddning.
Stabilitetsförbättringar för Polestar Digital Key och Polestar-appen.
Förfinade förardisplaylägen: bilcentrisk vy har tagits bort.
Felkorrigeringar för telefonfavoritkontakter, låsning/upplåsning med fysisk nyckel.
Fler systemspråk: bulgariska, kantonesiska, tjeckiska, danska, estniska, finska, grekiska, ungerska, japanska, koreanska, lettiska, litauiska, mandarin, polska, portugisiska, rumänska, ryska, slovakiska, slovenska, spanska, turkiska, ukrainska. Vissa tjänster är inte tillgängliga på alla språk.
Re: Polestar 2
Edward123 skrev:Någon som fått uppdatering P2127?
Märkt någon skillnad på räckvidd utifrån att den uppdateringen ska optimera elmotorn?
Uppdateringar från juli 2021 (P2127)Uppdateringar från juni 2021 (P2124)
- Optimering av elmotor.
Mer robust konnektivitet.
Tillagt systemspråk: Arabiska.
Kalibreringsförbättring för fler mobiltelefoner.
Uppspelning av senaste media återupptas vid instigning i bilen.
- Nu visas mjukvaruversion i bilinställningarna: kontrollera vilken mjukvaruversion som är installerad i bilen.
DC-laddning: nu visas laddningshastigheten i kW vid snabbladdning.
Stabilitetsförbättring för 12 V-batterihantering vid långsiktig AC-laddning.
Stabilitetsförbättringar för Polestar Digital Key och Polestar-appen.
Förfinade förardisplaylägen: bilcentrisk vy har tagits bort.
Felkorrigeringar för telefonfavoritkontakter, låsning/upplåsning med fysisk nyckel.
Fler systemspråk: bulgariska, kantonesiska, tjeckiska, danska, estniska, finska, grekiska, ungerska, japanska, koreanska, lettiska, litauiska, mandarin, polska, portugisiska, rumänska, ryska, slovakiska, slovenska, spanska, turkiska, ukrainska. Vissa tjänster är inte tillgängliga på alla språk.
Hmm intressant! Frågan är hur mycket mer de kan optimera förbrukningen. Tycker den har blivit betydligt bättre över tid. T.ex. i somras när jag körde ner i Europa var förbrukningen riktigt bra, bilen trivdes riktigt bra i 120-135km/h. Låg på en förbrukning mellan 22-23 kWh i den farten.
Hur pass kan de påverka laddkurvan nu efterhand? Jag behöver egentligen inte mer än 150kWh, men en rakare laddkurva hade varit bra, där ligger Polestar 2 efter lite tycker jag.
Re: Polestar 2
De borde kunna påverka den rätt mycket. De har redan gjort ändringar från hur det var tidigare med lite högre laddning lite längre upp.Thexps skrev:
Hmm intressant! Frågan är hur mycket mer de kan optimera förbrukningen. Tycker den har blivit betydligt bättre över tid. T.ex. i somras när jag körde ner i Europa var förbrukningen riktigt bra, bilen trivdes riktigt bra i 120-135km/h. Låg på en förbrukning mellan 22-23 kWh i den farten.
Hur pass kan de påverka laddkurvan nu efterhand? Jag behöver egentligen inte mer än 150kWh, men en rakare laddkurva hade varit bra, där ligger Polestar 2 efter lite tycker jag.
Jag önskar också att 150kW låg lite längre, men även att den inte gick ner så väldigt mycket över 50-60%. Den dyker ner till 120-130kW kring 27% för mig nu och vid rätt förhållanden håller den ca 120kW upp till 47%.
Efter det Ligger den kring 85-90kW ett tag för att sen kring 70% vara nere på 65-70kW.
Jag hoppas de vågar/kan släppa på lite högre upp till runt 70-75% framöver.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
ID3an bör väl prestera typ som ID4?Zalman3 skrev:
Vi skiljde några minuter på "långresa" över 1600 km. Så känns som att Polestar 2 borde vara lite närmre ID3 även när det gäller långresa.
Speciellt eftersom jag körde den med AWD och ska ha kortare räckvidd än single motor.
edit: Såg nu att det var normal range-varianten de jämförde med ID4an.. då kanske det strämmer rätt bra.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Zalman3 skrev:
Vad är det där för tramsbetyg!? De kan väl inte ge Standard range en punkt mer för långresa än Long range!? Alltså AMS…
Re: Polestar 2
Aida skrev:Zalman3 skrev:
Vad är det där för tramsbetyg!? De kan väl inte ge Standard range en punkt mer för långresa än Long range!? Alltså AMS…
Det är väl i jämförelse med den andra bilen och är ett relativt betyg?
Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
Re: Polestar 2
Hade nog varit ett fint byte och bra uppgradering. Men är helt med på vad du menar. Nu efter 1/7 så har det blivit mycket mindre intressant att skaffa nya (el)bilar om man absolut inte måste. Full förståelse för det.MWall skrev:
Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
(Är lite olyckligt och trist för omställningen av den svenska fordonsflottan att de höjde förmånsvärdena. Hade de enbart höjt för fossilbilar hade jag förstått det. Nu drabbar det ju mycket omställningen till elbilar, vars dyrare drivlinor ofta köpts av företag på leasing som förmånsbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Nån som är förvånad att det blev dyrare "för miljöns skull"?martinot skrev:Hade nog varit ett fint byte och bra uppgradering. Men är helt med på vad du menar. Nu efter 1/7 så har det blivit mycket mindre intressant att skaffa nya (el)bilar om man absolut inte måste. Full förståelse för det.MWall skrev:
Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
(Är lite olyckligt och trist för omställningen av den svenska fordonsflottan att de höjde förmånsvärdena. Hade de enbart höjt för fossilbilar hade jag förstått det. Nu drabbar det ju mycket omställningen till elbilar, vars dyrare drivlinor ofta köpts av företag på leasing som förmånsbilar).
Re: Polestar 2
Nu höjs ju typ alla bilar som sagt. Det har varit lite "ojämnt" billigt för oss företagare att ha leasingbil jämfört med privatpersoner. Man jämnar ut systemet lite nu. De kunde ev gjort det på ett sätt så det slog olika beroende på drivmedel. Men kanske bättre att ha det rätt enhetligt och sen ha premie på elbilar separat som både privat och företagskunder kan ta del av.Gargamel skrev:Nån som är förvånad att det blev dyrare "för miljöns skull"?martinot skrev:Hade nog varit ett fint byte och bra uppgradering. Men är helt med på vad du menar. Nu efter 1/7 så har det blivit mycket mindre intressant att skaffa nya (el)bilar om man absolut inte måste. Full förståelse för det.MWall skrev:
Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
(Är lite olyckligt och trist för omställningen av den svenska fordonsflottan att de höjde förmånsvärdena. Hade de enbart höjt för fossilbilar hade jag förstått det. Nu drabbar det ju mycket omställningen till elbilar, vars dyrare drivlinor ofta köpts av företag på leasing som förmånsbilar).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Skatteverket själv hade ett både enklare, rättvisare och mer elbils/miljöbilspremierande förslag.joel80 skrev:Nu höjs ju typ alla bilar som sagt. Det har varit lite "ojämnt" billigt för oss företagare att ha leasingbil jämfört med privatpersoner. Man jämnar ut systemet lite nu. De kunde ev gjort det på ett sätt så det slog olika beroende på drivmedel. Men kanske bättre att ha det rätt enhetligt och sen ha premie på elbilar separat som både privat och företagskunder kan ta del av.Gargamel skrev:Nån som är förvånad att det blev dyrare "för miljöns skull"?martinot skrev:Hade nog varit ett fint byte och bra uppgradering. Men är helt med på vad du menar. Nu efter 1/7 så har det blivit mycket mindre intressant att skaffa nya (el)bilar om man absolut inte måste. Full förståelse för det.MWall skrev:
Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
(Är lite olyckligt och trist för omställningen av den svenska fordonsflottan att de höjde förmånsvärdena. Hade de enbart höjt för fossilbilar hade jag förstått det. Nu drabbar det ju mycket omställningen till elbilar, vars dyrare drivlinor ofta köpts av företag på leasing som förmånsbilar).
Blev faktiskt förvånad att politikerna inte gick på det. Det från SKV kändes extremt mycket mer logiskt och genomtänkt än politikernas egna förslag.
Men kändes som politikernas plötsliga har mot bilar och förmånsbilar tog överhand framför miljö och omställning. Var viktigare att "sätta dit" förmånsbilister än att påskynda omställningen till elbilar.
Märks tydligt vilken prioritet som är viktigast för regering och riksdagspolitikerna (som röstade för förslaget).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.
Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.
Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
(Mycket gnäll av dig, på diverse kommenterar du inte håller med om, Taliz - men släpper det - inte ett konstruktivt sätt att föra debatt på).taliz skrev:Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.
Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.
Det hade förslaget från SKV också.
Skillnaden var bara att de samtidigt också fördelade höjningen (som alla fick, även elbilar) olika mellan fossilbilar och rena elbilar.
Tyckte SKVs förslag var riktigt konstruktivt och bra (inget gnäll), som både utjämnade skillnader mot privatköpare, men även förenklade beräkning av förmånsvärden. Med fortsatt hänsyn tagen till miljön. Win-win för alla.
Men detta är ju lite utanför PS2, så är nog bäst att släppa denna "debatt" till andra bättre trådar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
taliz skrev:Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.
Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.
Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.
Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan.
Re: Polestar 2
Tar några månader, sen har folk vant sig.MWall skrev:taliz skrev:Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.
Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.
Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.
Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan.
Allt fler får också upp ögonen för elbilar och inser att man kan spara pengar på att byta till en sådan, trots högre förmånsvärde.
Nog allt fler som väljer att köpa privat istället också, vilket återigen är syftet med ändringen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Kanske. Alla är nog inte riktigt införstådda med hur det fungerar med förmånsbeskattning heller. Dock visar malus-beskattningen att folk drar sig för att köpa nytt för att just undvika hög beskattning och priserna för begagnade bilar slår rekord. Det här kommer ytterligare förstärka den trenden. Vi får en äldre bilpark. Mig spelar det väl inte så stor roll egentligen. Hade nog ändå inte bytt nån bil nu.taliz skrev:Tar några månader, sen har folk vant sig.MWall skrev:taliz skrev:Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.
Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.
Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.
Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan.
Allt fler får också upp ögonen för elbilar och inser att man kan spara pengar på att byta till en sådan, trots högre förmånsvärde.
Nog allt fler som väljer att köpa privat istället också, vilket återigen är syftet med ändringen.
Re: Polestar 2
Hej,
Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.
Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.