Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.
(Mycket gnäll av dig, på diverse kommenterar du inte håller med om, Taliz - men släpper det - inte ett konstruktivt sätt att föra debatt på).

Det hade förslaget från SKV också.

Skillnaden var bara att de samtidigt också fördelade höjningen (som alla fick, även elbilar) olika mellan fossilbilar och rena elbilar.

Tyckte SKVs förslag var riktigt konstruktivt och bra (inget gnäll), som både utjämnade skillnader mot privatköpare, men även förenklade beräkning av förmånsvärden. Med fortsatt hänsyn tagen till miljön. Win-win för alla.

Men detta är ju lite utanför PS2, så är nog bäst att släppa denna "debatt" till andra bättre trådar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.

Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.


Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.

Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.


Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan. :D
Tar några månader, sen har folk vant sig.
Allt fler får också upp ögonen för elbilar och inser att man kan spara pengar på att byta till en sådan, trots högre förmånsvärde.
Nog allt fler som väljer att köpa privat istället också, vilket återigen är syftet med ändringen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Gnäll gnäll.
Syftet med förmånsbeskattningen är ju att jämna ut skillnaden mellan förmånsbil och privatägd. Det ska kosta lika mycket helt enkelt.

Tidigare har det ju inte fungerat alls som tänkt, utan det har varit mkt billigare att ha förmånsbil än att köpa privat.
Nu har man gjort det betydligt jämnare, dvs man är närmare målet än tidigare.

Ja, det är väl kanske bra och så men konsekvensen blir ju att det säljs färre nya bilar, inklusive nya elbilar. Före årsskiftet hade en Polestar 2 ett förmånsvärde på 4 285 kr/månad. Nu ligger det på 6 201 kr/månad med Pilot- och Pluspaketen. Iofs delvis Polestars fel som lagt paketen som tillval. Gamla PS2 med allt inklusive hade haft förmån på 5 699 kr/månad nu.


Är saftiga höjningar som slår ganska hårt på efterfrågan skulle jag tro. Åtminstone min efterfrågan. :D
Tar några månader, sen har folk vant sig.
Allt fler får också upp ögonen för elbilar och inser att man kan spara pengar på att byta till en sådan, trots högre förmånsvärde.
Nog allt fler som väljer att köpa privat istället också, vilket återigen är syftet med ändringen.
Kanske. Alla är nog inte riktigt införstådda med hur det fungerar med förmånsbeskattning heller. Dock visar malus-beskattningen att folk drar sig för att köpa nytt för att just undvika hög beskattning och priserna för begagnade bilar slår rekord. Det här kommer ytterligare förstärka den trenden. Vi får en äldre bilpark. Mig spelar det väl inte så stor roll egentligen. Hade nog ändå inte bytt nån bil nu.
Lund
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: Polestar 2

Inlägg av Lund »

Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Kan du leva med bakluckan är 3SR+ ett bättre köp än P2 enligt mig, men det är ju delvis en smaksak. Jag gillar att P2 är högre, snyggare och har riktig baklucka. Jag gillar att Tesla kommer längre, laddar på SuC och har bättre förarmiljö (jag vet, smaksak).
P85D svart/svart med gratis SuC
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Thexps »

Lund skrev:
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.
Beror ju lite på dina egna preferenser. Om jag hade stått i valet med enklaste Polestar 2 så hade jag aldrig valt den, även om bilen i sig är riktigt bra. Utrustning är för mig ganska viktigt, t.ex. att inte ha adaptiv farthållare och filhållare på en ny bil hade varit ett stort nej för mig.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Thexps skrev:
Lund skrev:
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.
Beror ju lite på dina egna preferenser. Om jag hade stått i valet med enklaste Polestar 2 så hade jag aldrig valt den, även om bilen i sig är riktigt bra. Utrustning är för mig ganska viktigt, t.ex. att inte ha adaptiv farthållare och filhållare på en ny bil hade varit ett stort nej för mig.
Ja, det är riktigt udda att lägga pilot assist i ett paket. Förvånande att det inte är standard. Man kan ju undra hur många man säljer utan det paketet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Thexps skrev:
Lund skrev:
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.
Beror ju lite på dina egna preferenser. Om jag hade stått i valet med enklaste Polestar 2 så hade jag aldrig valt den, även om bilen i sig är riktigt bra. Utrustning är för mig ganska viktigt, t.ex. att inte ha adaptiv farthållare och filhållare på en ny bil hade varit ett stort nej för mig.
Ja, det är riktigt udda att lägga pilot assist i ett paket. Förvånande att det inte är standard. Man kan ju undra hur många man säljer utan det paketet?
Dom har lärt sig av tyskarna helt enkelt.
Allt handlar om att ha ett lågt pris att annonsera med. Vad kunderna faktiskt betalar i slutänden är något helt annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

Lund skrev:
Hej,

Jag är inne på att lämna min dieselbil i förmån för en eldriven kärra.
Har spanat på Polestar 2 och är inne på den absolut billigaste varianten (Standard Range och Single Motor) med dragkrok.
Tror ni här på forumet att man kommer ångra sig att man inte köpte till mer utrustning?
Kanske är det rentav så att den enklaste M3 SR+ är ett bättre köp där det ingår lite mer utrustning som standard?
Dragkrok är ett måste och tänkte köpa bilen kontant.

Om valet står mellan de två bilarna med den utrustningen så hade jag helt klart valt en M3 - utan tvekan! Bättre räckvidd och mer utrustning samt SuC!
FC350
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 okt 2020 07:05

Re: Polestar 2

Inlägg av FC350 »

Har nu haft min Polestar 2 i 1 år, kört ca: 2300 mil. Största delen är mellan bostaden och jobbet, 5 mil enkel väg så laddning sker hemma. Har solceller men de är riktad sydsydost ost så jag kan inte utnyttja egen el som jag vill till laddning än. För övrigt så är det min första elbil, har tidigare bara erfarenhet av jobbets elbilar som är Kia men har gjort mig helt såld på elbil. :D

Gjorde första riktiga roadtripen i veckan Forsa-Frösön-Tännforsen, Duved-Klövsjö-Vemdalen-Järvsö-Forsa

Bilden uppe till höger är mellan Forsa-Frösön, vi gjorde stopp vid Thailändskapaviljongen och Döda fallet. Startade med 100% och var framme med 23% stannade på ett hotell som erbjöd gratis laddning.

Bilden nere till vänster är Frösön-Tännforsen-Klövsjö återigen 100% i batteriet vi start. (Det var ju gratis :D ) inga större utsvävningar på resan mer än med bil letade lite hitta ut pinnar i Åre. (Ösregnade så frun ville inte gå till fots 8-) ) 36% kvar vi ankomst, hotellet i Klövsjö erbjöd laddning, 75 kr för 3h

Bilden nere till höger Klövsjö-Järvsö-Forsa (Hudiksvall) Åter igen 100% i batteriet vid start, åkte runt till diverse sevärdheter runt Klövsjö-Vemdalen innan hemfärden. Åter hemma med 48% kvar.

Jag är så här långt otroligt nöjd med bilen! Jag är rätt lång 188cm och har i många bilar problem med bortdomnade ändpartier och rastlösa ben, 30 mil är inga problem nu. (Stör mig ibland på den lilla upphöjdnad på golvet) Vi hade turen att kunna ladda nattetid på hotellet, men utifrån hur många elbilar det var ute på vägarna så ska man nog inte ta det för givet. Bland annat 9 Polestar 2 :) Jag hoppas mackar, elbolag och andra aktörer förstår framtidens behov av laddning lika fort som alla förstår hur trevligt och smart det är att åka el.
69C0AEDD-B8A3-4E44-8795-59581E575641.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Jo, tyvärr mycket sämre i nya M3 enligt mig/för mig (även om det mesta annat blivit bättre).

Sorry för OT. Håller med annars. Stolarna i V70N är när Volvo-stolarna "peakade" enligt mig. Då var de som absolut bäst tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Jo, tyvärr mycket sämre i nya M3 enligt mig/för mig (även om det mesta annat blivit bättre).

Sorry för OT. Håller med annars. Stolarna i V70N är när Volvo-stolarna "peakade" enligt mig. Då var de som absolut bäst tycker jag.
På vilket sätt är de sämre?? Munro säger ju att det är de bästa stolar han någonsin suttit i.

Jag tyckte att Model S facelifts stolar var riktigt sköna. Bara ett helvete att komma upp ur haha.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Aida skrev:
På vilket sätt är de sämre?? Munro säger ju att det är de bästa stolar han någonsin suttit i.

Jag tyckte att Model S facelifts stolar var riktigt sköna. Bara ett helvete att komma upp ur haha.
Jag tycker de nyare stolarna är bättre, lite fastare och lite mer sidostöd. Dvs mindre klassisk Volvo och mer åt Tyskarna.
Nect
elbilist
Inlägg: 1593
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Nect »

Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Kul med rapport om både +/- med bilen! :)

Jo, stolarna hos Volvo (för det är ju en Volvo i grunden) är ju några som jag personligen tycker är bäst i världen. Passar mig och min ergonomi utmärkt.

Tyvärr har stolarna i vår M3 blivit sämre. I första versionen (mid 2019) så var de riktigt bra (väldigt nära Volvo-känslan), men i den nuvarande versionen (mid 2021) så är det inte alls lika bra. Märker det när jag kör långt i bilen.

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Jo, tyvärr mycket sämre i nya M3 enligt mig/för mig (även om det mesta annat blivit bättre).

Sorry för OT. Håller med annars. Stolarna i V70N är när Volvo-stolarna "peakade" enligt mig. Då var de som absolut bäst tycker jag.
På vilket sätt är de sämre?? Munro säger ju att det är de bästa stolar han någonsin suttit i.

Jag tyckte att Model S facelifts stolar var riktigt sköna. Bara ett helvete att komma upp ur haha.
Alla har nog sina preferenser på vad som är skönt eller inte, jag gillar inte för mjuka stolar då jag tycker man får mindre stöd då.
Så jag föredrar faktiskt Volvos nya stolar i XC60, V90 etc. I alla fall de i R-designpaketen. De stolarna kan jag nöta mil efter mil utan att känna mig trött i rumpan eller ryggen. Munro kanske tycker lika?

Känns som det är lite 50/50, hälften vill ha mjuka stolar och den andra inte :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Polestar 2

Inlägg av Gargamel »

Aida skrev:

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Min första bil var en volvo S60 2001:a köpt beggad 2012. Bästa stolen som jag haft i en bil. Där efter har jag haft i stort sett fabriksnya bilar. För några år sedan vad jag in på bilia och provsatt en S90 (eller var det V90?), kändes som att sitta på en sten, så jävla värdelösa stolar volvo verkar ha nu, och det var inte sport-sport-stolar utan nån jävla mög mittemellan.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Polestar 2

Inlägg av HenrikM76 »

Gargamel skrev:
Aida skrev:

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Min första bil var en volvo S60 2001:a köpt beggad 2012. Bästa stolen som jag haft i en bil. Där efter har jag haft i stort sett fabriksnya bilar. För några år sedan vad jag in på bilia och provsatt en S90 (eller var det V90?), kändes som att sitta på en sten, så jävla värdelösa stolar volvo verkar ha nu, och det var inte sport-sport-stolar utan nån jävla mög mittemellan.
Ja alla har verkligen olika preferenser, innan jag bytte till Tesla körde jag 12 000 mil i en V90 Inscription och enligt mig hade den helt klart bättre stolar än teslan och några av de bästa jag nånsin haft.
Har länge sagt att den ultimata bilen för mig hade varit en fullsmetad S90 Inscription med Teslas drivlina och infotainment.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

HenrikM76 skrev:
Gargamel skrev:
Aida skrev:

Off topic: vaa!? Har stolarna blivit sämre i M3?? Är det iom ansiktslyftningen? Konstigt…

Stolarna i Volvo har blivit avsevärt mkt sämre sedan de gamla dagarna. V70 hade riktig t mjuka fina fåtöljer. I V90 och resten av SPA-plattformens bilar är stolarna stenhårda och rätt obekväma. Märkligt också att man måste beställa till läderklädsel för att kunna välja till utdragbart lårstöd. De är faktiskt mjukare till XC40 - Polestars stolar bygger på de senare så är säkert bekvämare! I XC40 är utdragbart lårstöd standard!
Min första bil var en volvo S60 2001:a köpt beggad 2012. Bästa stolen som jag haft i en bil. Där efter har jag haft i stort sett fabriksnya bilar. För några år sedan vad jag in på bilia och provsatt en S90 (eller var det V90?), kändes som att sitta på en sten, så jävla värdelösa stolar volvo verkar ha nu, och det var inte sport-sport-stolar utan nån jävla mög mittemellan.
Ja alla har verkligen olika preferenser, innan jag bytte till Tesla körde jag 12 000 mil i en V90 Inscription och enligt mig hade den helt klart bättre stolar än teslan och några av de bästa jag nånsin haft.
Har länge sagt att den ultimata bilen för mig hade varit en fullsmetad S90 Inscription med Teslas drivlina och infotainment.
Inscription och R-Design har andra stolar än standardstolarna i Momentum och Momentum Advanced. Om vi bortser fr massage och sätesventilation vilket de kan fås med så har de mjukare stoppning iom läderklädseln vilket då också innebär en annorlunda matta av eltrådar till stolsvärmen med mindre kontakt samt har ett utdragbart lårstöd som gör mycket för längre ben. Volvo själva gick ju ut och sa vid introduktionen att de var tvungna att göra stolarna betydligt fastare än tidigare pga att de var tunnare för att få mer plats i kupén. Dessutom var det ju mode då iom tyskarnas sportsmbitioner…
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

FC350 skrev:
Har nu haft min Polestar 2 i 1 år, kört ca: 2300 mil. Största delen är mellan bostaden och jobbet, 5 mil enkel väg så laddning sker hemma. Har solceller men de är riktad sydsydost ost så jag kan inte utnyttja egen el som jag vill till laddning än. För övrigt så är det min första elbil, har tidigare bara erfarenhet av jobbets elbilar som är Kia men har gjort mig helt såld på elbil. :D

Gjorde första riktiga roadtripen i veckan Forsa-Frösön-Tännforsen, Duved-Klövsjö-Vemdalen-Järvsö-Forsa

Bilden uppe till höger är mellan Forsa-Frösön, vi gjorde stopp vid Thailändskapaviljongen och Döda fallet. Startade med 100% och var framme med 23% stannade på ett hotell som erbjöd gratis laddning.

Bilden nere till vänster är Frösön-Tännforsen-Klövsjö återigen 100% i batteriet vi start. (Det var ju gratis :D ) inga större utsvävningar på resan mer än med bil letade lite hitta ut pinnar i Åre. (Ösregnade så frun ville inte gå till fots 8-) ) 36% kvar vi ankomst, hotellet i Klövsjö erbjöd laddning, 75 kr för 3h

Bilden nere till höger Klövsjö-Järvsö-Forsa (Hudiksvall) Åter igen 100% i batteriet vid start, åkte runt till diverse sevärdheter runt Klövsjö-Vemdalen innan hemfärden. Åter hemma med 48% kvar.

Jag är så här långt otroligt nöjd med bilen! Jag är rätt lång 188cm och har i många bilar problem med bortdomnade ändpartier och rastlösa ben, 30 mil är inga problem nu. (Stör mig ibland på den lilla upphöjdnad på golvet) Vi hade turen att kunna ladda nattetid på hotellet, men utifrån hur många elbilar det var ute på vägarna så ska man nog inte ta det för givet. Bland annat 9 Polestar 2 :) Jag hoppas mackar, elbolag och andra aktörer förstår framtidens behov av laddning lika fort som alla förstår hur trevligt och smart det är att åka el.
Kul med en till här i krokarna :)
Jag har inte hunnit prova någon P2 själv ännu så lite extra kul med rapporter om den och stolarna ser jag
fram emot att få känna på vid tillfälle (tyvärr får dom inte ha någon Polestar i Bollnäs Volvo-butik :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
På vilket sätt är de sämre?? Munro säger ju att det är de bästa stolar han någonsin suttit i.

Jag tyckte att Model S facelifts stolar var riktigt sköna. Bara ett helvete att komma upp ur haha.
Jag tycker de nyare stolarna är bättre, lite fastare och lite mer sidostöd. Dvs mindre klassisk Volvo och mer åt Tyskarna.
Även om jag föredrar de gamla, så håller jag med om din beskrivning.

De gamla påminde mycket om mina Volvo-stolar, och de nya påminner mycket om stolarna i vår Mercedes.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Körde PS2an idag igen efter fyra veckors semester i ioniq5 och oj vilken skillnad det är. PS2 är ju så sjukt mycket roligare att köra, är verkligen natt och dag. Ioniq5 är praktisk, större och har ett häftigt utseende, men körupplevelsen är något helt annat. Nu blir jag väldigt kluven till vilken jag ska behålla :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Körde PS2an idag igen efter fyra veckors semester i ioniq5 och oj vilken skillnad det är. PS2 är ju så sjukt mycket roligare att köra, är verkligen natt och dag. Ioniq5 är praktisk, större och har ett häftigt utseende, men körupplevelsen är något helt annat. Nu blir jag väldigt kluven till vilken jag ska behålla :?
Mycket intressant att höra (även om jag hört lite åt det hållet innan).

Praktiskt kanske I5 smäller högre, men gällande köregenskaper, för de som bryr sig mer om (el)bilar mer än enkom transport från A-Ö, så kan jag absolut förstå att PS2 smäller högre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Hade också glömt hur mkt jag saknat stereon i PS2, även den är natt och dag mot i5. När dessutom frugan kommer och säger att PS2 är ju coolare, så vet i fasen asså.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar