Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
vigge50 skrev:
Med de speccen så känns ju Polstar 2 som ett betydligt bättre köp än Nissan Ariya med 90 kWh batteri. Undra vad Nissan tänkte när de satte ett så högt pris?
Så vitt jag vet så har inte Nissan bekräftat några priser för versionerna med större batteripack, AWD. Ev-database skriver också att priserna med * är estimat.
Är fullt medveten av det. Vet inte hur många gånger jag bett Zalman3 skriva ut vad som är bekräftade uppgifter och vad som är spekulation men skillnaden mellan dessa har han tydligen inget intresse av att visa. Sök på Zalman3s inlägg och ”250” så kommer du få flera inlägg om att ID3 kommer kosta under 250 000 kr innan bonus.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 2

Inlägg av mr_tt »

https://www.polestar.com/global/press/p ... -delivered

Första officiella kundleveransen gjord, troligtvis en massa som kommer levereras i Sverige & Norge kommande veckorna så kanske trillar in en hel del reviews ifrån privatpersoner och förhoppningsvis lånar nån ut en till Björn Nyland :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Är fullt medveten av det. Vet inte hur många gånger jag bett Zalman3 skriva ut vad som är bekräftade uppgifter och vad som är spekulation men skillnaden mellan dessa har han tydligen inget intresse av att visa. Sök på Zalman3s inlägg och ”250” så kommer du få flera inlägg om att ID3 kommer kosta under 250 000 kr innan bonus.
Estimerade priser samt priser efter subvention och rabatt i Frankrike/Tyskland... är inte speciellt relevanta nej.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Jag borde kunna detta då jag jobbar Med just betalningar men tyvärr inte. Betalade 10k till Polestar med mitt amex. När Corona kom och jag slapp resa sa jag upp kortet. Hur betalar dom tillbaka nu då det måste tillbaka till samma kort pga AML?
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Betalar dom tillbaka skickar väl amex tillbaka till dig?
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Remuz skrev:
Jag borde kunna detta då jag jobbar Med just betalningar men tyvärr inte. Betalade 10k till Polestar med mitt amex. När Corona kom och jag slapp resa sa jag upp kortet. Hur betalar dom tillbaka nu då det måste tillbaka till samma kort pga AML?
Om du tänker på lag mot penningtvätt så är det väl främst för att förhindra att man flyttar pengar mellan olika betalformer, t.ex att du betalar kontant men vill ha pengarna tillbaka på ett kort (bankkonto). I det här fallet kan du säkert förklara för Polestar och ge dem ett annat kortnummer att återbetala till. Det här fungerar även i valfri butik - man kan stoppa in ett annat kort och få pengarna insatta där.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

filippb skrev:
Remuz skrev:
Jag borde kunna detta då jag jobbar Med just betalningar men tyvärr inte. Betalade 10k till Polestar med mitt amex. När Corona kom och jag slapp resa sa jag upp kortet. Hur betalar dom tillbaka nu då det måste tillbaka till samma kort pga AML?
Om du tänker på lag mot penningtvätt så är det väl främst för att förhindra att man flyttar pengar mellan olika betalformer, t.ex att du betalar kontant men vill ha pengarna tillbaka på ett kort (bankkonto). I det här fallet kan du säkert förklara för Polestar och ge dem ett annat kortnummer att återbetala till. Det här fungerar även i valfri butik - man kan stoppa in ett annat kort och få pengarna insatta där.
Vet inte ja, sista tiden när jag har fått tillbaka pengar i butiker så har dom varit väldigt nitiska med att det skall vara samma kort.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 2

Inlägg av Surfaren »

Stevvee skrev:
Vet inte ja, sista tiden när jag har fått tillbaka pengar i butiker så har dom varit väldigt nitiska med att det skall vara samma kort.
Då säger man att tyvärr har banken tvingat mig byta kort, så det gamla har de inaktiverat. Det kan väl ingen argumentera emot.

För inte så länge sen pratades det om "nästa" variant av PS2 som skulle kosta betydligt mindre och vara framhjulsdriven. Jag hoppas det första stämmer och att det senare var fel. Dock greppade jag aldrig om det fanns någon officiell info kring detta eller om det var ett rykte som mer eller mindre uppstått ur tomma intet. Någon som vet?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »


Ny och billigare instegsmodell om ett år.

Rykten har florerat vad gäller en framhjulsdriven instegsmodell runt 400.000 kr som kan konkurrera med Volkswagens ID-modeller och efter att ha stressat frågan så konfirmerade Thomas Ingenlath dessa rykten.
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Polestar 2

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:

Ny och billigare instegsmodell om ett år.

Rykten har florerat vad gäller en framhjulsdriven instegsmodell runt 400.000 kr som kan konkurrera med Volkswagens ID-modeller och efter att ha stressat frågan så konfirmerade Thomas Ingenlath dessa rykten.
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
Enl artikeln så är prestanda viktigt. Varför lanserar man då en framhjulsdriven snikvariant när man likväl kan lansera den som bakhjulsdriven...
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

Remuz skrev:
Jag borde kunna detta då jag jobbar Med just betalningar men tyvärr inte. Betalade 10k till Polestar med mitt amex. När Corona kom och jag slapp resa sa jag upp kortet. Hur betalar dom tillbaka nu då det måste tillbaka till samma kort pga AML?
Säker på att det var Amex? De accepterade inte Amex när jag betalade är min minnesbild (ser att jag betalat med ett eurobonus mastercard istället).
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Surfaren skrev:
Stevvee skrev:
Vet inte ja, sista tiden när jag har fått tillbaka pengar i butiker så har dom varit väldigt nitiska med att det skall vara samma kort.
Då säger man att tyvärr har banken tvingat mig byta kort, så det gamla har de inaktiverat. Det kan väl ingen argumentera emot.
På Ikea stod det ett par bredvid med just det problemet. Men överhörde inte exakt hela samtalet förutom att det var mannen som betalat men det spelade ingen roll för han hade bytt kort så dom fick ändå inte tillbaka några pengar den dagen. Men som sagt jag överhörde väldigt lite då mitt ärende gick snabbt och smidigt.
Over and out
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Polestar 2

Inlägg av Elexotico »

Stevvee skrev:
Surfaren skrev:
Stevvee skrev:
Vet inte ja, sista tiden när jag har fått tillbaka pengar i butiker så har dom varit väldigt nitiska med att det skall vara samma kort.
Då säger man att tyvärr har banken tvingat mig byta kort, så det gamla har de inaktiverat. Det kan väl ingen argumentera emot.
På Ikea stod det ett par bredvid med just det problemet. Men överhörde inte exakt hela samtalet förutom att det var mannen som betalat men det spelade ingen roll för han hade bytt kort så dom fick ändå inte tillbaka några pengar den dagen. Men som sagt jag överhörde väldigt lite då mitt ärende gick snabbt och smidigt.
Over and out
Har precis haft ett liknande problem fast gällande flygåterbetalning. Finns kontot inte kvar "studsar" pengarna tillbaka (trots i detta fall Polestar kommer hävda annat) och de ska kunna betala ut till nytt konto. Jag har dock tjaffsat i flera veckor mellan min förra bank och flygbolaget. Alla skyller på varandra med mig som mellanhand och kommunikatör men när de tillslut kommunicerade med varandra hitta de en lösning :roll:
SW6
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 maj 2020 11:35

Re: Polestar 2

Inlägg av SW6 »

Detta är ju ett inte helt ovanligt problem. Hos de flesta kortutgivare (Amex inkluderat) finns ditt konto kvar inaktiverat just för dessa ändamål. Får du en återbetalning kontaktar vanligen kortutgivaren dig och du kan begära ut pengarna till valfritt bankkonto. Tillägg: Ovan gäller kreditkort.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

SW6 skrev:
Detta är ju ett inte helt ovanligt problem. Hos de flesta kortutgivare (Amex inkluderat) finns ditt konto kvar inaktiverat just för dessa ändamål. Får du en återbetalning kontaktar vanligen kortutgivaren dig och du kan begära ut pengarna till valfritt bankkonto. Tillägg: Ovan gäller kreditkort.
Nice. Jag har enbart kreditkort. Har aldrig fattat nyttan med kontokort.

Jag är inte 100% att det var amex, men är det Preem är det inget problem för det kortet har jag kvar :)
P85D svart/svart med gratis SuC
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Polestar 2

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Såg en Polestar 2 inne i Stockholm igår, ..på Östermalm förstås.
Nån diskret mörkgrå lack, och redan en buckla på förardörren. Så den stack väl knappast ut i de kvarteren. Kanske tur att det står vad det är på framdörrarna.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
6st Polestar 2 registrerade i juni.
Hur många tror nu registreras i juli?
Car.info säger att det finns 376 registrerade polestar 2 i Sverige. Jag gissar på minst 370st i juli.
Intressant!
488 nu så det borde ju bli 482st med ett par dagar kvar i juli även om polestar säkert inte jagar någon månadssiffra.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Polestar 2

Inlägg av M3apan »

Remuz skrev:
Jag borde kunna detta då jag jobbar Med just betalningar men tyvärr inte. Betalade 10k till Polestar med mitt amex. När Corona kom och jag slapp resa sa jag upp kortet. Hur betalar dom tillbaka nu då det måste tillbaka till samma kort pga AML?
Har varit med om exakt samma sak (dock ej till Polestar). Du har ju kvar amex kontot även om kortet är uppsagt. Där kan du logga in och ser när pengarna är återbetalda, sen är det bara att kontakta amex för överföring till valfritt bankkonto.
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
6st Polestar 2 registrerade i juni.
Hur många tror nu registreras i juli?
Car.info säger att det finns 376 registrerade polestar 2 i Sverige. Jag gissar på minst 370st i juli.
Intressant!
488 nu så det borde ju bli 482st med ett par dagar kvar i juli även om polestar säkert inte jagar någon månadssiffra.
Hur ser det ut för er, har ni fått leveransdatum än?
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Polestar 2

Inlägg av Elektrifierad »

Någon som vet om man kan provköra i Skåne?
DrW
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jul 2020 15:40

Re: Polestar 2

Inlägg av DrW »

Edward123 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
6st Polestar 2 registrerade i juni.
Hur många tror nu registreras i juli?
Car.info säger att det finns 376 registrerade polestar 2 i Sverige. Jag gissar på minst 370st i juli.
Intressant!
488 nu så det borde ju bli 482st med ett par dagar kvar i juli även om polestar säkert inte jagar någon månadssiffra.
Hur ser det ut för er, har ni fått leveransdatum än?
Inte än! Fick regnummer för ett par veckor sedan och vill nu bara ha ett datum!
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

DrW skrev:

Inte än! Fick regnummer för ett par veckor sedan och vill nu bara ha ett datum!
OK, samma här då. Får nog räknat med slutet av augusti (om de nu ska hålla augusti) då de säger att de ska ringa och boka tid 2-3 veckor innan leverans.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Fick provköra en Polestar 2 idag av Polestar anställda som snabbladdade i Umeå.
Ett mycket trevligt möte och en mycket trevlig bil att köra!

Skäms lite över att Umeå inte har snabbare än 50kW CCS!
Har lobbat rejält att man ska bygga minst en 150kW laddare.
Audi e-tron folket klagar också högljutt!
20200731_155040.jpg

EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av bjelkeman »

Trevligt att Polestar lyckats så bra som de gjort.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar