Ok. Vad är prisskillnaden för med/utan värmepump på PS2?
eftersom VP inte går att välja till PS2 ännu, så finns det inte heller något pris, men det spekuleras i ca 10k. Jag tycker inte det är värt det, det låter som fasen och i vardagskörningen så är inte förbrukningen ett problem och vid långresa så löser man den initiala höga förbrukningen genom förvärmning. Har aldrig saknat det på de Tesla jag har haft, så det ska nog gå bra nu också utan.
Dåligt insatt. Finns det något elfordon med tillvalet värmepump så man kan jämföra med och utan under exakt lika förhållanden? Har inte riktigt hittat hur mycket det gör på förbrukningen. Låter det värre än kyla på sommaren? Är väl samma kompressor?
Förvärmning är ju bra men de får fixa fram appen snart....
första generation eGolf hade det som tillval. Vi hade det på vår, men det var ju ganska kort räckvidd ändå. Hade även VP på ipace, men inte heller den kan väl anses som en kung av låg förbrukning. Nu vet man ju självklart inte om förbrukningen hade varit ändå sämre utan
Ja. Det hade ju varit intressant att få reda på vad en VP (ungefär) kostar normalt, och (ungefär) vilka besparingar den ger. Precis vad jag är ute efter!
Lite off-topic-fråga; Du (som många andra) listar ju inte bara elbilen du äger i signaturen, men även vilka du ägt innan. Vad är vitsen med det (om jag får lite nyfiket fråga utan att förarga)? Och varför listar man bara vissa bilar (som dina tidigare Tesla i ditt fall), men inte andra som man ägt (som i ditt fall dina tidigare Jaguar och VW)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tja, det är väl kanske för att ge trovärdighet till det man säger. Om man uttalar sig om tex Tesla, så uppfattas det nog annorlunda om man själv har ägarerfarenhet. Men visst, även de övriga bilarna har varit med och kunde varit det fortfarande, men det blev så många att ja helt enkelt tog bort de
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
tja, det är väl kanske för att ge trovärdighet till det man säger. Om man uttalar sig om tex Tesla, så uppfattas det nog annorlunda om man själv har ägarerfarenhet. Men visst, även de övriga bilarna har varit med och kunde varit det fortfarande, men det blev så många att ja helt enkelt tog bort de
Tips, och inte till bara dig; istället för att lista alla era bilar, era tidigare bilar, och kommande bilar på varsin rad så här:
-------
Bil 1
Bil 2 Gammal bil 3
Gammal bil 2
Gammal bil 4
Kan man inte istället lista de på en rad, så tar inte era signaturer så himla lång plats i varje post ni lägger i trådarna:
-------
Bil 1, Bil 2, Gammal bil 3, Gammal bil 2, Gammal bil 4
Bara ett tips! Bra att spara på elektronerna för miljöns skull!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
VP på i3 är knäpptyst. Snål? Nej det är den inte heller.
Ser inte hypen över VP.
Just i3 skulle ju kunna vara ett bra exempel på förbrukning med VP VS utan, men bilen utan VP väger ju 120kg mer, så det blir väl mer rättvist om man jämför med 120Ah modellen. Förbrukning på våran 60Ah Rex, den saknar VP har varit 1,64kWh/ mil under 12000mil.
Hyfsat hög förbrukning måste man säga. Men vad värre är, laddinfrastrukturen. Börjar med att köa och på platsen ifråga finns det två laddare. Stationen efter var likadan, två laddare. 50 kW... I Norge borde det väl vara minst 8 laddare/station vid det här laget, 100+ kW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hyfsat hög förbrukning måste man säga. Men vad värre är, laddinfrastrukturen. Börjar med att köa och på platsen ifråga finns det två laddare. Stationen efter var likadan, två laddare. 50 kW... I Norge borde det väl vara minst 8 laddare/station vid det här laget, 100+ kW.
Antar att det är med glimten i ögat.
I sverige får man vara glad om det finns en laddare, men 2030 då dj..lar
Del två av PS2-testresan (hem till Oslo för Björn):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.
För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Jag fick precis också mail, men det roliga är ju att det står att de har identifierat 2 fel och att min bil är träffad. Sen tar de enbart upp 1 fel (fel inställt ljus) som min bil INTE har
Edit: kanske menar de att ljuset är i tillägg till de två övriga problemen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Antar att det är med glimten i ögat.
I sverige får man vara glad om det finns en laddare, men 2030 då dj..lar
Det är väl både och. Häruppe får man vara glad om det finns en 50 kW och att den fungerar, dvs, man hamnar utanför Tesla SuC nätverket. Men i Norge säljs det en hel del icke Tesla elbilar så där kan man tycka att man borde ha kommit längre än 2x50 kW laddare/station samt tillhörande köer.
Jag undrar vad folk kommer tycka om deras nyinköpta Polestar 2, ID.4, Enyaq osv när nätverket är som det är med betallösningar, icke fungerande laddare, 50 kW osv. Sist jag laddade utanför SuC så var det 4x22 kW, 1/4 fungerade. Och betallösningen via app strulade en del.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag fick precis också mail, men det roliga är ju att det står att de har identifierat 2 fel och att min bil är träffad. Sen tar de enbart upp 1 fel (fel inställt ljus) som min bil INTE har
Edit: kanske menar de att ljuset är i tillägg till de två övriga problemen
Ringde och bokade en tid. De kunde dock inte se i sina system att min bil skulle ha issues utan kan ha blivit åtgärdat i leveransservicesn men de skulle dubbelkolla.
Antar att det är med glimten i ögat.
I sverige får man vara glad om det finns en laddare, men 2030 då dj..lar
Det är väl både och. Häruppe får man vara glad om det finns en 50 kW och att den fungerar, dvs, man hamnar utanför Tesla SuC nätverket. Men i Norge säljs det en hel del icke Tesla elbilar så där kan man tycka att man borde ha kommit längre än 2x50 kW laddare/station samt tillhörande köer.
Jag undrar vad folk kommer tycka om deras nyinköpta Polestar 2, ID.4, Enyaq osv när nätverket är som det är med betallösningar, icke fungerande laddare, 50 kW osv. Sist jag laddade utanför SuC så var det 4x22 kW, 1/4 fungerade. Och betallösningen via app strulade en del.
Antagligen laddar dom hemma och nästa långresa är till nästa sommar.
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.
För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Trodde att Polestar skulle ha uppdatering över nätet som alla andra elbilar?
Skippade de det? Har för mig får några år sedan att en på Volvo sa att OTA-uppdateringar var absolut med i planen för PS2 (precis som VP)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.
För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Trodde att Polestar skulle ha uppdatering över nätet som alla andra elbilar?
Skippade de det? Har för mig får några år sedan att en på Volvo sa att OTA-uppdateringar var absolut med i planen för PS2 (precis som VP)?
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.
För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Trodde att Polestar skulle ha uppdatering över nätet som alla andra elbilar?
Skippade de det? Har för mig får några år sedan att en på Volvo sa att OTA-uppdateringar var absolut med i planen för PS2 (precis som VP)?
OTA uppdateringar av Polestar2 är försenade till årsskiftet så det är verkstadsbesök som gäller tills dess. Feljusterade strålkastare löses inte heller genom OTA
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.
För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Trodde att Polestar skulle ha uppdatering över nätet som alla andra elbilar?
Skippade de det? Har för mig får några år sedan att en på Volvo sa att OTA-uppdateringar var absolut med i planen för PS2 (precis som VP)?
OTA uppdateringar av Polestar2 är försenade till årsskiftet så det är verkstadsbesök som gäller tills dess. Feljusterade strålkastare löses inte heller genom OTA
Tänkte närmast på alla problem som varit med 12V-batterierna (känns som ett större mer akut problem), och att det varit smidigt att få det åtgärdat för alla direkt.
Men bra att det fortfarande är på gång ivf. under nästa år, och att de inte strukit den funktionen ur planen. Plus på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Känns inte problem med 12v-batterier som elbilens barnsjukdom. I längden borde dom ju inte behövas. Skulle väl räcka med ett par dedikerade celler i högvoltsbatteriet?
Känns inte problem med 12v-batterier som elbilens barnsjukdom. I längden borde dom ju inte behövas. Skulle väl räcka med ett par dedikerade celler i högvoltsbatteriet?
Tror inte att det är så vanligt problem på de flesta elbilar. Finns även ICE-bilar som haft problem med laddning/urladdning av 12V-batterier. Så inget unikt för elbilar på något sätt (även om det förekommit där också).
Finns en stor fördel med en energikälla som är helt separat från den stora batteripacken, tex. för övervakning, larm och monitorering om det skulle bli problem med just batteripacken. Kan tex. göra en kontrollerad shutdown vid problem, men utan att styr/kontrollelektronik i bilen samtidigt blir strömlös.
Lite långsökt analogi erkänner jag villigt, men finns en orsak till att (iaf. de bättre och mer säkert konstruerade) kärnkraftverken har helt separata och gedigna sekundära elenergikällor för att kunna styra och kyla kraftverken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Känns inte problem med 12v-batterier som elbilens barnsjukdom. I längden borde dom ju inte behövas. Skulle väl räcka med ett par dedikerade celler i högvoltsbatteriet?
Tror inte att det är så vanligt problem på de flesta elbilar. Finns även ICE-bilar som haft problem med laddning/urladdning av 12V-batterier. Så inget unikt för elbilar på något sätt (även om det förekommit där också).
Finns en stor fördel med en energikälla som är helt separat från den stora batteripacken, tex. för övervakning, larm och monitorering om det skulle bli problem med just batteripacken. Kan tex. göra en kontrollerad shutdown vid problem, men utan att styr/kontrollelektronik i bilen samtidigt blir strömlös.
Lite långsökt analogi erkänner jag villigt, men finns en orsak till att (iaf. de bättre och mer säkert konstruerade) kärnkraftverken har helt separata och gedigna sekundära elenergikällor för att kunna styra och kyla kraftverken.
Har väl inte fört statistik utan bara följt flödet men tycker problem med 12v är den vanligaste driftstoppsorsaken för teslorna. Och tydligen även Polestar.
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
"Alla" kanske hade varit ett mer passande ord än ett "fåtal" ...
Det är väl vad en modern kommunikationschef gör, låtsas att problem är mindre än de är.
Vissa av våra kunder kan uppleva störningar i sitt bredband = nätet är helt nere för alla
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Känns inte problem med 12v-batterier som elbilens barnsjukdom. I längden borde dom ju inte behövas. Skulle väl räcka med ett par dedikerade celler i högvoltsbatteriet?
Tror inte att det är så vanligt problem på de flesta elbilar. Finns även ICE-bilar som haft problem med laddning/urladdning av 12V-batterier. Så inget unikt för elbilar på något sätt (även om det förekommit där också).
Finns en stor fördel med en energikälla som är helt separat från den stora batteripacken, tex. för övervakning, larm och monitorering om det skulle bli problem med just batteripacken. Kan tex. göra en kontrollerad shutdown vid problem, men utan att styr/kontrollelektronik i bilen samtidigt blir strömlös.
Lite långsökt analogi erkänner jag villigt, men finns en orsak till att (iaf. de bättre och mer säkert konstruerade) kärnkraftverken har helt separata och gedigna sekundära elenergikällor för att kunna styra och kyla kraftverken.
Har väl inte fört statistik utan bara följt flödet men tycker problem med 12v är den vanligaste driftstoppsorsaken för teslorna. Och tydligen även Polestar.
Gäller inte alla modeller av Tesla. Har tex. inte hört något generellt problem med M3 eller Y3.
Finns som sagt massor av andra, både modeller och tillverkare, av elbilar som inte haft något som helst bekymmer.
Finns massor av ICE-modeller genom åren som haft både fel på laddning av 12-v-batteri (ofta mekaniska problem med generator, eller styrelektronik), eller att de haft elektronik som dränerat och laddat ur 12V-batteriet när bilar varit parkerade en längre tid. Inget alls ovanligt bekymmer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik