Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Polestar 2
Henric
Kul att du fått din bil. Men jämförelsen du gör haltar betänkligt.
Det intressanta vore att höra hur du tycker PS2 är jmf TM3.
Har sett ett par PS2 vid det här laget. Tycker själv den ser väldigt bra ut. Men undrar om den inte är väl liten jmf TM3.
Med vänlig hälsning,
Magnus
Kul att du fått din bil. Men jämförelsen du gör haltar betänkligt.
Det intressanta vore att höra hur du tycker PS2 är jmf TM3.
Har sett ett par PS2 vid det här laget. Tycker själv den ser väldigt bra ut. Men undrar om den inte är väl liten jmf TM3.
Med vänlig hälsning,
Magnus
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Polestar 2
Ingen aning, aldrig kört TM3!Magnus71 skrev:Henric
Kul att du fått din bil. Men jämförelsen du gör haltar betänkligt.
Det intressanta vore att höra hur du tycker PS2 är jmf TM3.
Har sett ett par PS2 vid det här laget. Tycker själv den ser väldigt bra ut. Men undrar om den inte är väl liten jmf TM3.
Med vänlig hälsning,
Magnus
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
När jag provkörde Polestar 2 i Göteborg körde jag förbi hemmet och testade att ladda på min Tesla WC, men precis som du så gick det inte att få igång det.Laddningen funkade ju inte alls när jag kom hem, varken med Tesla WC eller medföljande UMC, då blev jag lite nervös. Kopplade in och ut mååånga gånger, startade om bilen flera gånger och så helt plötsligt så funkade det. Tryckte till och med på ”connect”-knappen i taket, men han som svarade blev skitsur på mig och sa att dit ringer man bara om bilen inte går att köra, varpå jag svarade att den kommer inte gå att köra om jag inte kan ladda den så småningom, doh!
Känns som dom får fila lite på protokollet där för det mesta annat fungerar ju att laddas i WCn.
Håller med att materialvalen kändes bättre i Polestaren än Model 3 men den känns mycket mindre i kupen jämfört med 3an. Sen vet jag inte varför dom gjort så stor badbalja vid mittkonsolen så benet går emot.
Senast redigerad av twinor, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Re: Polestar 2
PilotAssist (autopilot) funkar överraskande bra. Nästan i paritet med Tesla och man slipper pling-plong varje gång man går i och ur lane keeping. Funkade även bra på mindre mer kurviga småvägar.
Något som däremot är störigt är att backa i mörker. Dels sitter kameran ganska långt ner, dels så lyser bakljuset inte upp mycket alls. ISO på kameran borde anpassa sig/vara bättre för mörker som på Tesla. Enda chansen att se nåt när man backar i mörker är att få igång bromsljusen, men det är inte helt lätt.
Något som däremot är störigt är att backa i mörker. Dels sitter kameran ganska långt ner, dels så lyser bakljuset inte upp mycket alls. ISO på kameran borde anpassa sig/vara bättre för mörker som på Tesla. Enda chansen att se nåt när man backar i mörker är att få igång bromsljusen, men det är inte helt lätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag körde just en V60 T6 plugin. Pilot assist höll bilen mitt i filen, bra.... tills jag litade på den och pillade på stereon. Då passade linjerna på motorvägen på att försvinna, pga nylagd asfalt, och pilot assist bara gav upp utan pling eller ngt. Var mkt nära att hamna i diket.HelectriC skrev:PilotAssist (autopilot) funkar överraskande bra. Nästan i paritet med Tesla och man slipper pling-plong varje gång man går i och ur lane keeping. Funkade även bra på mindre mer kurviga småvägar.
Något som däremot är störigt är att backa i mörker. Dels sitter kameran ganska långt ner, dels så lyser bakljuset inte upp mycket alls. ISO på kameran borde anpassa sig/vara bättre för mörker som på Tesla. Enda chansen att se nåt när man backar i mörker är att få igång bromsljusen, men det är inte helt lätt.
Backkamera/360 tycker jag faktiskt är sämre på alla bilar jag provat, än Tesla.
Såväl Volvo som VW, Audi och Mercedes har pyttesmå skärmar så man ser inte tydligt. Än värre är att bilden blir förvrängd, så det är svårt att få någon riktig uppfattning om miljön runtom.
Kanske en vanesak dock.
Förövrigt, herrejävlar vad bortskämd man är med eldrift. Tom ID3 med 200hk kändes betydligt snabbare än Volvon som skulle ha 360hk eller ngt sånt.
Tyckte ID3 var tystare också(förutom tjutandet från däcken).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Himla kul och grattis! Hade varit kul om du kört Modell 3 och få en jämförelse jag ska provköra P2 den 28:e och jämför direkt med min M3 LR AWD. Blir spännande!HelectriC skrev:Finally
Bilen är på plats. Vilken maskin, detta var kul! Har ju inte ens provkört förr, så detta var första gången jag ens kör en PS2. Det är mycket att berätta, men kan ju ta några bits and pieces, så kommer det säkert mer senare. Tog ledigt hela dagen för att ägna mig åt bilen, hade inte kunnat koncentrera mig på jobb ändå om bilen stod utanför och väntade
Först och främst, fy fasen vad jag älskar ventilation i stolarna, aaaaaa, det är så sjukt nice. Körde ganska ”inspirerande” och i vanliga fall, så blir jag svett av den typen körning, nu var det inga problem alls.
Det är många saker och funktioner som är bättre än Teslan jag hade, men även några som är bättre med Tesla självklart. Körkänsla, närvaro på vägen, kontroll, kontakt är underbar i PS2, Model S är som att ratta en finlandsfärja i jämförelse. Performancepaketet är inställt på nivå 10 (av 20) och det känns passande för mig. Inte överdrivet hårt, men stabilt och inte mycket krängning i kurvorna. Rondeller går att köra betydligt fortare genom än Model S jag hade acceleration är bra, men har en aningen annan mappning. Den startar inte lika brutalt, man kommer lite mjukare igång, osäker på vad jag egentligen gillar mest. Hade nog kunnat ha PS2 snäppet ärtigare i starten. Men all övrig acc är definitivt godkänd (utan att vara på Ludicrous nivå självklart).
Det går att köra helt one pedal om man deaktiverar creep, bra!
Stolar och körställning är bra, men det är nåt med golvet som gör att jag inte blir helt överens med hur jag ska lägga benen. Golvet är liksom i två nivåer och om man vill ha foten vilandes närmre stolen (istället för vid pedalerna) så ligger foten aning för högt. Förarmiljön är mycket mer ”sportig” och ombonad är vardagsrummet man har i Tesla. Men jag gillar när man bli lite omsluten av bilen, man blir liksom ett med den
Laddningen funkade ju inte alls när jag kom hem, varken med Tesla WC eller medföljande UMC, då blev jag lite nervös. Kopplade in och ut mååånga gånger, startade om bilen flera gånger och så helt plötsligt så funkade det. Tryckte till och med på ”connect”-knappen i taket, men han som svarade blev skitsur på mig och sa att dit ringer man bara om bilen inte går att köra, varpå jag svarade att den kommer inte gå att köra om jag inte kan ladda den så småningom, doh!
Hela bilen känns väl ihopskruvad och chassi etc känns som ”en enhet”, något jag saknade i Teslan. Interiören är också riktigt Nice, men det är några paneler som man märker att dom har sparat på, tydligt att de tänker att där tar man aldrig ändå. Jag trodde i min enfald att ”alla” paneler skulle vara mer högkvalitativa vid kontakt. Så är det alltså inte.
Bilen är definitiv mindre än Model S, men det var ju ingen överraskning. Är man en familj som består av långa personer eller har tonåringar, så tror jag PS2 blir för liten. Men vi har relativt små barn och varken jag eller min fru kvalar in i basketlandslaget, så det är helt ok för oss. Dessutom ville jag ha en mindre bil just nu, så jag är nöjd.
Infotainmentsystemet är grymt! Den tar alla röstkommandon på navi, musik, funktioner i bilen, frågor om världen och universum och den kan till och med prutta (se där ja! Även om googledamen faktiskt skyllde på hunden )
Google maps är rappt och fint, gillar att få en riktig karta framför ratten. Enkel koppling med googlekonto så det jag har sökt på i mobilen ligger klart i bilen, klockrent!
Bagaget och frunken är självklart betydligt mindre än Model S, det återstår att se hur det funkar på familjesemester.
Sa jag att ventilationen i stolarna är fantastisk
Sparköppning av bagaget, aaaaaaa
Vart i landet befinner du dig? Kanske man kan mötas upp och jämföra lite mellan P2 och M3 någon gång?
Finns saker jag saknar på min Model 3 och tycker den börjar skramla mer och mer, men kan vara jag som blir mer uppmärksam också så tankar på att byta finns helt klart!
Skulle vara intressant att höra hur det går på längre sträckor där laddning behövs på vägen också. Har du något sådant planerat?
En kollegas far försöker nämligen lämna tillbaka sin P2 för han behövde ladda tre(!) gånger på vägen när han körde Göteborg - Stockholm. Han var inte nöjd. Jag hoppas det var SBS och ett måndags ex
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
Ladda tre gånger? Då måste man ju starta med typ 10% och ladda i Södertälje eller nåt. Går knappt ens då att behöva ladda tre gånger.
Körde igår, behövde 20min i Ödeshög, men barnen behövde springa runt så det vart 25min. Startade givetvis med 100% i Stockholm och hade 16% kvar i Alingsås vilket hade räckt gått och väl till Göteborg.
Körde igår, behövde 20min i Ödeshög, men barnen behövde springa runt så det vart 25min. Startade givetvis med 100% i Stockholm och hade 16% kvar i Alingsås vilket hade räckt gått och väl till Göteborg.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Polestar 2
Ja, fråga mig inte hur gubben lyckades med det... Men antar att han inte körde särskilt lugnt och hade säkerligen inte särskilt bra koll på hur man bör planera sin laddning. Har tyvärr inte pratat mycket mer med kollegan om det, men jag är ju ganska skeptiskt till att det var så illa.Remuz skrev:Ladda tre gånger? Då måste man ju starta med typ 10% och ladda i Södertälje eller nåt. Går knappt ens då att behöva ladda tre gånger.
Körde igår, behövde 20min i Ödeshög, men barnen behövde springa runt så det vart 25min. Startade givetvis med 100% i Stockholm och hade 16% kvar i Alingsås vilket hade räckt gått och väl till Göteborg.
Visst att P2 kanske är törstigare än vissa Teslor i 130+ km/h, men så illa tror jag inte det är.
Vilken modell körde du?
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
"Gubben" körde väl och "tankade" som med avgas-Volvon när det återstod ~20 mil räckvidd.
Men det där är ju ett intressant problem. Teslas kunder är ju vanligtvis lite mer bildade och inte så konservativa.
De som köper elbilar från de traditionella bolagen kan därmed förväntas ha svårare att ta till sig tänket, och därmed större risk att de kommer klaga.
Men det där är ju ett intressant problem. Teslas kunder är ju vanligtvis lite mer bildade och inte så konservativa.
De som köper elbilar från de traditionella bolagen kan därmed förväntas ha svårare att ta till sig tänket, och därmed större risk att de kommer klaga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Precis så jag tänker också Gubben behöver lära sig sin bil helt enkelt!taliz skrev:"Gubben" körde väl och "tankade" som med avgas-Volvon när det återstod ~20 mil räckvidd.
Men det där är ju ett intressant problem. Teslas kunder är ju vanligtvis lite mer bildade och inte så konservativa.
De som köper elbilar från de traditionella bolagen kan därmed förväntas ha svårare att ta till sig tänket, och därmed större risk att de kommer klaga.
Ja, det är här jag tror det finns en risk att många nya elbilsägare tappar förtroendet, oavsett märke. Infrastruktur och att det ska vara lätt att förstå hur sin bil fungerar är otroligt viktigt att få på plats innan den stora massan kan anamma elbilar.
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
3 laddningar mellan Göteborg och Stockholm är ju Leaf 30 kWh nivå. Så dåligt går det väl knapp köra med en modern elbil eller?
Testade i ABRP och var tvungen att ställa upp till 50% som minimi laddning för att få till 3 laddstopp med 110% hastighet.
Jag skulle nog säga som datorsupporten
”Har du kvar lådan du fick dator i?”
”Ja”
”Packa då ner datorn i den och skicka tillbaka den till butiken, du är för dum för att ha dator.”
Fördelen med Tesla är ju att den planerar åt en så man slipper tänka.
Testade i ABRP och var tvungen att ställa upp till 50% som minimi laddning för att få till 3 laddstopp med 110% hastighet.
Jag skulle nog säga som datorsupporten
”Har du kvar lådan du fick dator i?”
”Ja”
”Packa då ner datorn i den och skicka tillbaka den till butiken, du är för dum för att ha dator.”
Fördelen med Tesla är ju att den planerar åt en så man slipper tänka.
Re: Polestar 2
Haha, ja det kanske är SBS som sagtLarsL skrev:3 laddningar mellan Göteborg och Stockholm är ju Leaf 30 kWh nivå. Så dåligt går det väl knapp köra med en modern elbil eller?
Testade i ABRP och var tvungen att ställa upp till 50% som minimi laddning för att få till 3 laddstopp med 110% hastighet.
Jag skulle nog säga som datorsupporten
”Har du kvar lådan du fick dator i?”
”Ja”
”Packa då ner datorn i den och skicka tillbaka den till butiken, du är för dum för att ha dator.”
Fördelen med Tesla är ju att den planerar åt en så man slipper tänka.
Jag måste prata med min kollega igen, för det är mycket märkligt det här Känns som om gubben laddade när han hade ganska mycket kvar i "tanken" och att han inte laddade särskilt högt på varje stopp. Sen undrar jag vad en P2 drar om man sätter farthållaren på 150 och har lite motvind. Det kan ju förklara en hel del, men som sagt är jag skeptisk till att det är så illa.
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
Intressant.taliz skrev:"Gubben" körde väl och "tankade" som med avgas-Volvon när det återstod ~20 mil räckvidd.
Men det där är ju ett intressant problem. Teslas kunder är ju vanligtvis lite mer bildade och inte så konservativa.
De som köper elbilar från de traditionella bolagen kan därmed förväntas ha svårare att ta till sig tänket, och därmed större risk att de kommer klaga.
Vad är det med oss som inte bytt till någon elbil?
Re: Polestar 2
Jag befinner mig i Bergen/Norge, så det är ju inte runt hörnet precis Jag har aldrig haft något direkt behov av att provköra M3 eftersom den inte appellerar till min smak, vill ju inte få ett positivt intryck som eventuellt får mig att omvärdera mina åsikter när jag väl bestämt mig Ska på lite roadtripp senare i höst, men det är oklart om sträckorna är så långa att jag behöver snabbladda.lukasf skrev:Himla kul och grattis! Hade varit kul om du kört Modell 3 och få en jämförelse jag ska provköra P2 den 28:e och jämför direkt med min M3 LR AWD. Blir spännande!HelectriC skrev:Finally
Bilen är på plats. Vilken maskin, detta var kul! Har ju inte ens provkört förr, så detta var första gången jag ens kör en PS2. Det är mycket att berätta, men kan ju ta några bits and pieces, så kommer det säkert mer senare. Tog ledigt hela dagen för att ägna mig åt bilen, hade inte kunnat koncentrera mig på jobb ändå om bilen stod utanför och väntade
Först och främst, fy fasen vad jag älskar ventilation i stolarna, aaaaaa, det är så sjukt nice. Körde ganska ”inspirerande” och i vanliga fall, så blir jag svett av den typen körning, nu var det inga problem alls.
Det är många saker och funktioner som är bättre än Teslan jag hade, men även några som är bättre med Tesla självklart. Körkänsla, närvaro på vägen, kontroll, kontakt är underbar i PS2, Model S är som att ratta en finlandsfärja i jämförelse. Performancepaketet är inställt på nivå 10 (av 20) och det känns passande för mig. Inte överdrivet hårt, men stabilt och inte mycket krängning i kurvorna. Rondeller går att köra betydligt fortare genom än Model S jag hade acceleration är bra, men har en aningen annan mappning. Den startar inte lika brutalt, man kommer lite mjukare igång, osäker på vad jag egentligen gillar mest. Hade nog kunnat ha PS2 snäppet ärtigare i starten. Men all övrig acc är definitivt godkänd (utan att vara på Ludicrous nivå självklart).
Det går att köra helt one pedal om man deaktiverar creep, bra!
Stolar och körställning är bra, men det är nåt med golvet som gör att jag inte blir helt överens med hur jag ska lägga benen. Golvet är liksom i två nivåer och om man vill ha foten vilandes närmre stolen (istället för vid pedalerna) så ligger foten aning för högt. Förarmiljön är mycket mer ”sportig” och ombonad är vardagsrummet man har i Tesla. Men jag gillar när man bli lite omsluten av bilen, man blir liksom ett med den
Laddningen funkade ju inte alls när jag kom hem, varken med Tesla WC eller medföljande UMC, då blev jag lite nervös. Kopplade in och ut mååånga gånger, startade om bilen flera gånger och så helt plötsligt så funkade det. Tryckte till och med på ”connect”-knappen i taket, men han som svarade blev skitsur på mig och sa att dit ringer man bara om bilen inte går att köra, varpå jag svarade att den kommer inte gå att köra om jag inte kan ladda den så småningom, doh!
Hela bilen känns väl ihopskruvad och chassi etc känns som ”en enhet”, något jag saknade i Teslan. Interiören är också riktigt Nice, men det är några paneler som man märker att dom har sparat på, tydligt att de tänker att där tar man aldrig ändå. Jag trodde i min enfald att ”alla” paneler skulle vara mer högkvalitativa vid kontakt. Så är det alltså inte.
Bilen är definitiv mindre än Model S, men det var ju ingen överraskning. Är man en familj som består av långa personer eller har tonåringar, så tror jag PS2 blir för liten. Men vi har relativt små barn och varken jag eller min fru kvalar in i basketlandslaget, så det är helt ok för oss. Dessutom ville jag ha en mindre bil just nu, så jag är nöjd.
Infotainmentsystemet är grymt! Den tar alla röstkommandon på navi, musik, funktioner i bilen, frågor om världen och universum och den kan till och med prutta (se där ja! Även om googledamen faktiskt skyllde på hunden )
Google maps är rappt och fint, gillar att få en riktig karta framför ratten. Enkel koppling med googlekonto så det jag har sökt på i mobilen ligger klart i bilen, klockrent!
Bagaget och frunken är självklart betydligt mindre än Model S, det återstår att se hur det funkar på familjesemester.
Sa jag att ventilationen i stolarna är fantastisk
Sparköppning av bagaget, aaaaaaa
Vart i landet befinner du dig? Kanske man kan mötas upp och jämföra lite mellan P2 och M3 någon gång?
Finns saker jag saknar på min Model 3 och tycker den börjar skramla mer och mer, men kan vara jag som blir mer uppmärksam också så tankar på att byta finns helt klart!
Skulle vara intressant att höra hur det går på längre sträckor där laddning behövs på vägen också. Har du något sådant planerat?
En kollegas far försöker nämligen lämna tillbaka sin P2 för han behövde ladda tre(!) gånger på vägen när han körde Göteborg - Stockholm. Han var inte nöjd. Jag hoppas det var SBS och ett måndags ex
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Är övertygad om att flertalet av de som köper P2 kommer svära över bilen för man fortfarande tänker fossilt.
Fick höra av far i veckan att en kund till honom behövde bärgning på premiärturen av sin nya P2 på väg till sommarstugan på Öland. Han utgick från Uppsala och spontant när jag hörde detta så tänkte jag, varför laddade han inte i Norrköping.
Strömmen tog i alla fall slut för honom...
Då han kommer från en XC70 och van med momsen på skyltarna så lär han kört på samma sätt.
Det tror jag kommer vara det största problemet för de flesta av de nya elbilförare som kommer, att få in tänket.
Fick höra av far i veckan att en kund till honom behövde bärgning på premiärturen av sin nya P2 på väg till sommarstugan på Öland. Han utgick från Uppsala och spontant när jag hörde detta så tänkte jag, varför laddade han inte i Norrköping.
Strömmen tog i alla fall slut för honom...
Då han kommer från en XC70 och van med momsen på skyltarna så lär han kört på samma sätt.
Det tror jag kommer vara det största problemet för de flesta av de nya elbilförare som kommer, att få in tänket.
Re: Polestar 2
Fegis!HelectriC skrev:Jag har aldrig haft något direkt behov av att provköra M3 eftersom den inte appellerar till min smak, vill ju inte få ett positivt intryck som eventuellt får mig att omvärdera mina åsikter när jag väl bestämt mig
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja, tydligen för brant för en del.d3marcus skrev:Dock lär inlärningskurvan vara brant.
Många tror nog att Tesla är konstigt och komplext. De tycker det verkar enklare med elbilar som på ytan funkar som avgasvarianterna.
På långresa blir de plågsamt medvetna om motsatsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Eller så vill man ha något annat än Tesla trots att den har längre räckvidd...taliz skrev:Ja, tydligen för brant för en del.d3marcus skrev:Dock lär inlärningskurvan vara brant.
Många tror nog att Tesla är konstigt och komplext. De tycker det verkar enklare med elbilar som på ytan funkar som avgasvarianterna.
På långresa blir de plågsamt medvetna om motsatsen.
Re: Polestar 2
Javisst. Men många av de som "vill ha något annat än Tesla" vill det pga ovan.lawe skrev:Eller så vill man ha något annat än Tesla...taliz skrev:Ja, tydligen för brant för en del.d3marcus skrev:Dock lär inlärningskurvan vara brant.
Många tror nog att Tesla är konstigt och komplext. De tycker det verkar enklare med elbilar som på ytan funkar som avgasvarianterna.
På långresa blir de plågsamt medvetna om motsatsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Så är det säkert. De flesta av oss vill inte ha för mycket förändring och det kommer absolut (som konstaterades tidigare i tråden) bli en utmaning när elbilarna ska nå ut till den stora massan som inte hänger på elbilsforum och gillar att räkna Kwh/mil. Men vad jag ville påpeka är att det finns många fler aspekter i ett bilval än räckvidd. Mycket av diskussionerna här tenderar att handla om just det.taliz skrev:Javisst. Men många av de som "vill ha något annat än Tesla" vill det pga ovan.lawe skrev:Eller så vill man ha något annat än Tesla...taliz skrev:Ja, tydligen för brant för en del.d3marcus skrev:Dock lär inlärningskurvan vara brant.
Många tror nog att Tesla är konstigt och komplext. De tycker det verkar enklare med elbilar som på ytan funkar som avgasvarianterna.
På långresa blir de plågsamt medvetna om motsatsen.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Polestar 2
Jag tror absolut det är en av Teslas största utmaningar nu när det kommer fler och fler modeller av elbilar, att folk går efter det mer traditionella val som kanske är good enough 95% av tiden och samtidigt tycker att en ok lane assist kombinerad med adaptiv farthållare (och bra byggkvalitet) räcker till och inte tycks behöva Teslas autopilot, supercharger tillgång etc. Även designen spelar säkert en stor roll, där en del nya modeller liknar ”vanliga fossilbilar”.lawe skrev:Så är det säkert. De flesta av oss vill inte ha för mycket förändring och det kommer absolut (som konstaterades tidigare i tråden) bli en utmaning när elbilarna ska nå ut till den stora massan som inte hänger på elbilsforum och gillar att räkna Kwh/mil. Men vad jag ville påpeka är att det finns många fler aspekter i ett bilval än räckvidd. Mycket av diskussionerna här tenderar att handla om just det.taliz skrev:Javisst. Men många av de som "vill ha något annat än Tesla" vill det pga ovan.lawe skrev:Eller så vill man ha något annat än Tesla...taliz skrev:Ja, tydligen för brant för en del.d3marcus skrev:Dock lär inlärningskurvan vara brant.
Många tror nog att Tesla är konstigt och komplext. De tycker det verkar enklare med elbilar som på ytan funkar som avgasvarianterna.
På långresa blir de plågsamt medvetna om motsatsen.
Vi är alla olika som tur är, annars hade det varit tråkigt
Edit: ser det som positivt då även Tesla inte kan sitta stilla i båten!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Polestar 2
Fler elbilar i trafiken gör att fler får upp ögonen för Tesla.Credde skrev:Jag tror absolut det är en av Teslas största utmaningar nu när det kommer fler och fler modeller av elbilar, att folk går efter det mer traditionella val som kanske är good enough 95% av tiden och samtidigt tycker att en ok lane assist kombinerad med adaptiv farthållare (och bra byggkvalitet) räcker till och inte tycks behöva Teslas autopilot, supercharger tillgång etc. Även designen spelar säkert en stor roll, där en del nya modeller liknar ”vanliga fossilbilar”.
Vi är alla olika som tur är, annars hade det varit tråkigt
De flesta suktar efter marknadsledaren, men många kommer nöja sig med alternativ som är "good enough".
Det är tröttsamt att jämföra med mobiltelefoner men det är precis samma sak där. Apple säljer inte flest mobiler, men man är ändå "gold standard" och tjänar mer pengar än de andra tillsammans.
Det är precis det Tesla försöker uppnå, och är på god väg mot.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Fast farten är ju ändå inte största problemet utan att han måste ha struntat i att ladda? Det finns ju en drös med laddare ut med vägen och jag hade nog också valt Norrköping, mest för att valen är många där. Annars hade jag kört mot något bra ställe med lunch och laddare. Trodde han kanske att han skulle komma fram på en laddning?Erxon skrev:Är övertygad om att flertalet av de som köper P2 kommer svära över bilen för man fortfarande tänker fossilt.
Fick höra av far i veckan att en kund till honom behövde bärgning på premiärturen av sin nya P2 på väg till sommarstugan på Öland. Han utgick från Uppsala och spontant när jag hörde detta så tänkte jag, varför laddade han inte i Norrköping.
Strömmen tog i alla fall slut för honom...
Då han kommer från en XC70 och van med momsen på skyltarna så lär han kört på samma sätt.
Det tror jag kommer vara det största problemet för de flesta av de nya elbilförare som kommer, att få in tänket.
Jag tror att Teslas Navigationssystem som hjälper dig att hitta laddare är en riktigt stor fördel för nyblivna elbilister.