Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

Walker skrev:
MWall skrev:
Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.

Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?

Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Tack! :)

Jag vill inte vara så kategorisk: i mindre bilar med korta axelavstånd och under 200 hk kan nog framhjulsdrift vara att föredra pga vägegenskaperna, tex Zoe, E och ID3. Har du större bilar med ,er motoreffekt är bakhjulsdrift klart att föredra.

Det hamdlar inte så mkt om framkomligheten utan mer om sladdbenägenheten när du släpper gasen (el har den intryckt) och gör en undanmanöver. Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först). Dessutom måste ju hänsyn tas till att en fullastad bil alltid blir tyngre på bakaxeln eftersom baksäte och bagageutrymmet då fylls.

Men nej såsom gamla Saabar och Audis är förhoppningsvis borta…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
Walker skrev:
MWall skrev:
Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.

Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?

Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Tack! :)

Jag vill inte vara så kategorisk: i mindre bilar med korta axelavstånd och under 200 hk kan nog framhjulsdrift vara att föredra pga vägegenskaperna, tex Zoe, E och ID3. Har du större bilar med ,er motoreffekt är bakhjulsdrift klart att föredra.

Det hamdlar inte så mkt om framkomligheten utan mer om sladdbenägenheten när du släpper gasen (el har den intryckt) och gör en undanmanöver. Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först). Dessutom måste ju hänsyn tas till att en fullastad bil alltid blir tyngre på bakaxeln eftersom baksäte och bagageutrymmet då fylls.

Men nej såsom gamla Saabar och Audis är förhoppningsvis borta…
Bilar görs väl så nära 50/50 distribution som det vara går nuförtiden?

För övrigt är inte vägar alltid raka. Då är den där hammaren inte så bra helt plötsligt.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

MWall skrev:
Aida skrev:
Walker skrev:
MWall skrev:
Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.

Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?

Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Tack! :)

Jag vill inte vara så kategorisk: i mindre bilar med korta axelavstånd och under 200 hk kan nog framhjulsdrift vara att föredra pga vägegenskaperna, tex Zoe, E och ID3. Har du större bilar med ,er motoreffekt är bakhjulsdrift klart att föredra.

Det hamdlar inte så mkt om framkomligheten utan mer om sladdbenägenheten när du släpper gasen (el har den intryckt) och gör en undanmanöver. Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först). Dessutom måste ju hänsyn tas till att en fullastad bil alltid blir tyngre på bakaxeln eftersom baksäte och bagageutrymmet då fylls.

Men nej såsom gamla Saabar och Audis är förhoppningsvis borta…
Bilar görs väl så nära 50/50 distribution som det vara går nuförtiden?

För övrigt är inte vägar alltid raka. Då är den där hammaren inte så bra helt plötsligt.

Nu pratar du sportbil och jag pratar familjebil och småbil. Njae bilfabrikanterna strävar efter någon procent mer på framaxeln med fullastad bil vilket brukar innebära ca 52-55 % på framaxeln vid tjänstevikten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först).
Den där typen av liknelser har ofta inte speciellt mycket bäring på fysiken kring chassidynamik och vägegenskaper.

Påminner om gamla SAAB-säljare som drog valser om att hur svårt det var att putta tändsticksaskar framåt istället för att dra i de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först).
Den där typen av liknelser har ofta inte speciellt mycket bäring på fysiken kring chassidynamik och vägegenskaper.

Påminner om gamla SAAB-säljare som drog valser om att hur svårt det var att putta tändsticksaskar framåt istället för att dra i de.

Första gången du inte håller med mig :cry: :cry:

Men okej var lite förenklat…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:
Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först).
Den där typen av liknelser har ofta inte speciellt mycket bäring på fysiken kring chassidynamik och vägegenskaper.

Påminner om gamla SAAB-säljare som drog valser om att hur svårt det var att putta tändsticksaskar framåt istället för att dra i de.

Första gången du inte håller med mig :cry: :cry:

Men okej var lite förenklat…
Sorry. Helt Ok. :D

Har själv säkert gjort flera mer tveksamma analogier genom tiderna. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Ledsen att bryta mot diskussionen om vinter plogning och fram- kontra bakhjuls drift.

Första längre körningen med vår PS2, Ystad-Stockholm-Vammala.
Är mycket nöjd, skön att köra, laddar snabbt och förbrukningen är inte katastrofal. Kom 39 mil innan första snabbladdningen.
Mer problem med att utbyggnaden av snabbladdarna hänger efter;
Växjö Lidl, båda snabbladdarna var upptagna bl.a. av en Kona som tvunget skulle ladda till 100%. Körde lite AC medan kaffe och croissanter konsumerades, ökade uppskattad marginal från 4% till 9%.
Mjölby, alla(4 och ej som angetts 6) polestars tillfälliga 150 kW laddare upptagna av tesla och ID.3. MER upptaget både DC samt AC, men InCharge var ledig. 15% när vi kom fram efter lunch på Chopchop hade vi 84%.
Stavsjö krog, MER laddaren var ledig. Kort eftermiddags fika och 82%. 41% kvar vid Vikingline terminalen.
Aura(Finnland) frukoststopp då Vikingline inte hade bröd pga beställnings problem efter corona stoppet. Snabbladdade från 30% till ca 80%.

Så här såg förbrukningen ut mellan Ystad och Stockholm med +5 km/h körning
0B4B7F8A-CB8B-4157-B629-AC0352437A4F.jpeg
Polestar 2 awd -21
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

LarsA skrev:
Ledsen att bryta mot diskussionen om vinter plogning och fram- kontra bakhjuls drift.

Första längre körningen med vår PS2, Ystad-Stockholm-Vammala.
Är mycket nöjd, skön att köra, laddar snabbt och förbrukningen är inte katastrofal. Kom 39 mil innan första snabbladdningen.
Mer problem med att utbyggnaden av snabbladdarna hänger efter;
Växjö Lidl, båda snabbladdarna var upptagna bl.a. av en Kona som tvunget skulle ladda till 100%. Körde lite AC medan kaffe och croissanter konsumerades, ökade uppskattad marginal från 4% till 9%.
Mjölby, alla(4 och ej som angetts 6) polestars tillfälliga 150 kW laddare upptagna av tesla och ID.3. MER upptaget både DC samt AC, men InCharge var ledig. 15% när vi kom fram efter lunch på Chopchop hade vi 84%.
Stavsjö krog, MER laddaren var ledig. Kort eftermiddags fika och 82%. 41% kvar vid Vikingline terminalen.
Aura(Finnland) frukoststopp då Vikingline inte hade bröd pga beställnings problem efter corona stoppet. Snabbladdade från 30% till ca 80%.

Så här såg förbrukningen ut mellan Ystad och Stockholm med +5 km/h körning

Nu iofs verkade du ta v 23 till växjö som har mkt 80 och är bränslesnål men förbrukningen är ju jättebra! Jäkla Kona… Konfronterade du ägaren? Hur ska man göra i såna situationer? Är ju inte ok…
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Vi har kört den sträckan ett antal år för att E4an är så mycket tråkigare att köra även om man skulle spara ca 1 timme.
Kan bara jämföra med BMW i3 och Nissan Leaf på den sträckan och förbrukningen är ungefär den samma men med de andra bilarna kör man gärna -10 km/h för att komma fram, dvs polestar har samma förbrukning men med + 15 km/h.

Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Mer problem med att utbyggnaden av snabbladdarna hänger efter;
Växjö Lidl, båda snabbladdarna var upptagna bl.a. av en Kona som tvunget skulle ladda till 100%. Körde lite AC medan kaffe och croissanter konsumerades, ökade uppskattad marginal från 4% till 9%.
Mjölby, alla(4 och ej som angetts 6) polestars tillfälliga 150 kW laddare upptagna av tesla och ID.3. MER upptaget både DC samt AC, men InCharge var ledig. 15% när vi kom fram efter lunch på Chopchop hade vi 84%.
Stavsjö krog, MER laddaren var ledig. Kort eftermiddags fika och 82%. 41% kvar vid Vikingline terminalen.
Aura(Finnland) frukoststopp då Vikingline inte hade bröd pga beställnings problem efter corona stoppet. Snabbladdade från 30% till ca 80%.
Är väl iofs. bra att laddarna för att locka folk att köpa PS2 används främst av bilar från konkurrerande märken, och inte av de som redan har PS2 (behöver ju inte testköra bilen de själva äger).

Förstår dock problemet med att det kan vara lite knepigt och osäkert med laddplatserna nu i semestertider. Fanns det inga bra Ionityladdare längs vägen som du kunde lättare fått plats på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Esterox skrev:
martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Lite kul att BMW i4 redan nu officiellt har visat laddkurvan, mer än 6mån innan bilen kommer på vägen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Idén från Lars var inte en lista, men en laddeffektkurva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

martinot skrev:
[quote="LarsA"

Förstår dock problemet med att det kan vara lite knepigt och osäkert med laddplatserna nu i semestertider. Fanns det inga bra Ionityladdare längs vägen som du kunde lättare fått plats på?
Nu behövde vi inte ultrasnabbladda och stoppen anpassas lite även efter andra behov (mat, wc mm). PS2 har en platt "kurva" vid 50kW laddning till 80% så det går ganska fort.
Ionity i Södertälje fanns med som möjlighet men behövdes inte
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
martinot skrev:
Förstår dock problemet med att det kan vara lite knepigt och osäkert med laddplatserna nu i semestertider. Fanns det inga bra Ionityladdare längs vägen som du kunde lättare fått plats på?
Nu behövde vi inte ultrasnabbladda och stoppen anpassas lite även efter andra behov (mat, wc mm). PS2 har en platt "kurva" vid 50kW laddning till 80% så det går ganska fort.
Ionity i Södertälje fanns med som möjlighet men behövdes inte
Gillar ditt upplägg!

Förr i tiden så "tvingade" jag mig själv och familjen att äta på sunkiga ställen (hamburgarhak, sunkig vägkrogsmat, bensinmackskorv etc.) medans vi laddade på tråkiga SuC-ställen eller andra snabbladdarställen i form av tråkiga asfaltsöken. Men nu senast så struntade vi i det. Åkte istället in och åt i pittoreska och trevliga byar, och passade på att se på sevärdheter i samband med måltiderna. Enormt mycket både godare lunch/middagar och trevligare upplevelse.

Nu kunde vi själva visserligen inte ladda samtidigt som vi åt och kikade på sevärdheter (tog ett snabbstopp i 10 min på SuC efteråt istället), men är ju helt perfekt om man kan ladda på tex. 50kW medans man gör det.

Låter som ni fått till det perfekt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Har hunnit kört några halvlånga körningar med min 6 veckor gamla PS2 DM LR som nu snart gått 700 mil.

Nu på sommaren så får jag en förbrukning på 196 Wh per km i 110 km/h uppmätt av ABRP som är installerad som app i bilen och därmed har tillgång till all data. Det räcker till ca 40 mil semesterkörning om man håller sig till hastighetsgränserna plus några km/h. Körde igår 35 mil från Bohus-Malmön som ligger i höjd med Kungshamn till Växjö och förbrukade 94% av batteriet med 4 personer och packning i bilen. Vi körde kanske +5 mot hastighetsgränserna.

Snabbladdning från 10-80% verkar klaras av på 36 till 38 minuter på Ionity och ger då knappt 30 mils körning, men jag har bara provat två gånger. :)

Min erfarenhet hittills är att bilen fungerar utmärkt som familjebil för 2 vuxna och två tonåringar även på semesterresor nu på sommaren. Den är både rolig och bekväm att köra/åka :)

Laddningarna har gått utmärkt utan problem att hitta laddare och jag har fått de utlovade 150 kW plus lite till. Snittladdhastigheten vid en laddsession på Inoity från 14% till 82% blev 94.5 kW och laddningen tog 36 minuter. Bilen har varit klar före oss när vi har stannat för att ladda och äta/fika och toabesök

Ska bli spännande att se vad optimeringen av motorerna som finns i den kommande OTA-uppdateringen gör med förbrukningen.

Jag är så här långt väldigt nöjd med bilen :D
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Nu har vi åkt tillbaka med mer motorväg mellan Stockholm - Markaryd och 70-100 vägar mellan Markaryd - Ystad.

Fick starta utan riktig frukost då kaféet var stängt på färjan pga corona, blev kaffe och en bägare yoghurt.
Snabbaste avlastning, ute på 10 minuter och 90% i batteriet.
Frukost stopp vid Stavsjö krog, MER laddaren ledig och 30 minuter senare 86% i batteriet.
Toastopp Mantorp, Ionity 12 minuter och 80% i batteriet. 3 platser lediga.
Lunchstopp Värnamo. Laddkaos vid Ionity, fullt med flera bilar i kö, fick bli E.ON hpc med två lediga platser av fyra. Kort matkö på Rasta men bara ett par minuter 20 personer i kö och lika många när vi gick efter 30 minuter. 86% i batteriet igen.
Fikastopp Markaryd, flera bilar i kö till snabbladdaren men gott om lediga teslaladdare. Vi behövde inte ladda mer innan vi är hemma. Långa köer till mat och kaffe.
Matinköp Sjöbo och sedan hem.
Första gången med elbil när det tog lika "lång" tid som vår fd etanol Saab. Men skön körupplevelse och inget nack- eller ryggont, supernöjd med Polestar 2.
Bild från trippmätare, lite högre förbrukning än på vägen till Stockholm men helt OK
20210725_154816.jpg
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Lunchstopp Värnamo. Laddkaos vid Ionity, fullt med flera bilar i kö, fick bli E.ON hpc med två lediga platser av fyra. Kort matkö på Rasta men bara ett par minuter 20 personer i kö och lika många när vi gick efter 30 minuter. 86% i batteriet igen.
Fikastopp Markaryd, flera bilar i kö till snabbladdaren men gott om lediga teslaladdare. Vi behövde inte ladda mer innan vi är hemma. Långa köer till mat och kaffe.
Låter som en inte fullt lika perfekt upplevelse som den förra rapporten. Det där hade jag inte gillat eller orkat med. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Dags att dra husvagnen till Tylösand och Beachvolleyboll-SM.
20210802_102825.jpg
Hmm.. 186 km, skulle det fungera med elbil och husvagn?
20210802_105917.jpg
Dieseln får nog vila idag... :)
20210802_105655.jpg
Startar med 100%, undrar om den orkar på en laddning i regn om man håller hastighetsgränserna?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Se till att kolla upp några laddplatser för sista hälften av sträckan så du har en backout-plan. Kanske kan gå utan laddpaus om du håller 80, men svårt att säga.
Jag körde 42 mil med 7-14 mil i stöten med ett kåpsläp med min ID4 för en vecka sedan. Den drog ca 60-70% på de längre etapperna, men körde då i 100-110 med medvind och inget regn. Om jag hållt 80 hade det lätt gått att köra 25+ mil.
Men husvagnen är ju större och du kanske får motvind + regn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Se till att kolla upp några laddplatser för sista hälften av sträckan så du har en backout-plan. Kanske kan gå utan laddpaus om du håller 80, men svårt att säga.
Jag körde 42 mil med 7-14 mil i stöten med ett kåpsläp med min ID4 för en vecka sedan. Den drog ca 60-70% på de längre etapperna, men körde då i 100-110 med medvind och inget regn. Om jag hållt 80 hade det lätt gått att köra 25+ mil.
Men husvagnen är ju större och du kanske får motvind + regn.
Regnet har upphört så torra och fina vägar nu på andra halvan. Håller 85 km/h.
Tror det är dåligt med laddare mellan Ljungby och Halmstad men tror det ska gå. Har 45 km och 29% kvar nu :)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter86 »

Ladda i Ljungby innan du kör till Halmstad för där emellan dom 8-9 milen finns inte, första du kommer ha är på Max vid Hallarna/E6an
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Dexter86 skrev:
Ladda i Ljungby innan du kör till Halmstad för där emellan dom 8-9 milen finns inte, första du kommer ha är på Max vid Hallarna/E6an
Vi kom fram utan missöden och utan att ladda :)
20210802_141022.jpg
Vi hade till och med hyfsad marginal med 12% kvar när husvagnen stod på plats. Mycket nedför på slutet :)
20210802_141221.jpg
Hade lite draghjälp på vägen, en tredjedel ungefär låg jag efter en annan husvagn och en tredjedel efter en lastbil. Båda höll typ 85 km/h så det passade perfekt.

Nu har vi rest förtält i två timmar så jag är värd den här :)
16279131143005730566275349435072.jpg
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter86 »

Fasiken så gött, Välkomna! Ni campar bara ett stenkast ifrån min bostad hehe
Hur var förbrukningen med husvagn
Skriv svar