Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaD »

Varför säger man smidda om aluminiumfälgar? Aluminium kan väl inte smidas? Det blir ju kallsprödning vid slag på alu. Stål är helt annorlunda, går att smidas utan försprödning.
Off topic, jag vet.. ;)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

PapaD skrev:
Varför säger man smidda om aluminiumfälgar? Aluminium kan väl inte smidas? Det blir ju kallsprödning vid slag på alu. Stål är helt annorlunda, går att smidas utan försprödning.
Off topic, jag vet.. ;)
Enligt denna sajt så pressas fälgen ur ett uppvärmt alublock. Dvs man slår inte på materialet.

https://www.foma.se/nar-man-pratar-om-s ... ar-man-da/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Polestar 2

Inlägg av fth »

Jag var ute med jycken och promenerade runt Skeppsholmen igår och träffade på en PS2 som stod parkerad nära Af Chapman.

Det visade sig vara ett gäng från Polestar som var ute och filmade med drönare (material till kommande reklamfilmer?).

Jag pratade en stund med en av killarna, det lät som han kom från Tyskland, mycket entusiastisk och intresserad, "very happy with the car", när jag nämnde att jag hade en X så berättade han lite om Polestar 3.

Trevligt gäng, och mycket snygg bil, det här kommer att bli bra! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Jag var ute med jycken och promenerade runt Skeppsholmen igår och träffade på en PS2 som stod parkerad nära Af Chapman.

Det visade sig vara ett gäng från Polestar som var ute och filmade med drönare (material till kommande reklamfilmer?).

Jag pratade en stund med en av killarna, det lät som han kom från Tyskland, mycket entusiastisk och intresserad, "very happy with the car", när jag nämnde att jag hade en X så berättade han lite om Polestar 3.

Trevligt gäng, och mycket snygg bil, det här kommer att bli bra! :D

/fth
Körde en Polestar 2 den 31 juli.
Den går som ett skållat troll! :lol:

700st Polestar 2 regade på
https://www.car.info/sv-se/polestar/2/2 ... n-18327665
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Kommer man kunna provköra PS2 hos Volvohandlare? Eller hur funkar det?
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Polestar 2

Inlägg av carl-pedal »

PapaD skrev:
Varför säger man smidda om aluminiumfälgar? Aluminium kan väl inte smidas? Det blir ju kallsprödning vid slag på alu. Stål är helt annorlunda, går att smidas utan försprödning.
Off topic, jag vet.. ;)
Jorå det går fint och görs väldigt ofta! Både varmt och kallt går det att smida. (smide är inte bara att banka med en hammare i en smedja...) ;)
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
DrW
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jul 2020 15:40

Re: Polestar 2

Inlägg av DrW »

Zalman3 skrev:
fth skrev:
Om man kollar på kartan så är 283 registrerade i Stockholmsområdet. Förefaller vara registrerade på de två bilhandlarna som ska lämna ut dem. 2 reg inne i Stockholm. Bilar på Polestar space?
I Göteborg är de mer utspridda. Har utlämnandet inte kommit igång i Stockholm?
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

DrW skrev:
Zalman3 skrev:
fth skrev:
Om man kollar på kartan så är 283 registrerade i Stockholmsområdet. Förefaller vara registrerade på de två bilhandlarna som ska lämna ut dem. 2 reg inne i Stockholm. Bilar på Polestar space?
I Göteborg är de mer utspridda. Har utlämnandet inte kommit igång i Stockholm?
Inga kundleveranser i Stockholm än vad jag vet. Jag har min tid bokad i Stockholm på onsdag så blir en av de första här. Göteborg har levererat hela förra veckan så de är lite före.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Verdi skrev:
Kommer man kunna provköra PS2 hos Volvohandlare? Eller hur funkar det?
Svarar mig själv: finns bara att provköra i Göteborg och Stockholm om det inte är nån turné som pågår. I Stockholm går det inte att boka en tid pga "fullbokat" och till Göteborg tänker jag inte åka. :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

En fråga till er som fått mer erfarenhet av ps2. När jag var i Göteborg och tittade på den strax efter den hade visats upp så pratade man om nycklar liknande de som man har för tesla, blev de så eller vad för nyckel system har man på polestar nu när den hamnade i produktion?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
En fråga till er som fått mer erfarenhet av ps2. När jag var i Göteborg och tittade på den strax efter den hade visats upp så pratade man om nycklar liknande de som man har för tesla, blev de så eller vad för nyckel system har man på polestar nu när den hamnade i produktion?
mobil som nyckel kommer under hösten, men nu i början får man hålla till godo med vanlig FOB och aktivitetsnyckel (vattentät nyckel)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
chaffis75 skrev:
En fråga till er som fått mer erfarenhet av ps2. När jag var i Göteborg och tittade på den strax efter den hade visats upp så pratade man om nycklar liknande de som man har för tesla, blev de så eller vad för nyckel system har man på polestar nu när den hamnade i produktion?
mobil som nyckel kommer under hösten, men nu i början får man hålla till godo med vanlig FOB och aktivitetsnyckel (vattentät nyckel)
Aa, ok.. Tack..

De förklarar varför man inte sett något om de I tester..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
DrW
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 jul 2020 15:40

Re: Polestar 2

Inlägg av DrW »

filippb skrev:
DrW skrev:
Zalman3 skrev:
fth skrev:
Om man kollar på kartan så är 283 registrerade i Stockholmsområdet. Förefaller vara registrerade på de två bilhandlarna som ska lämna ut dem. 2 reg inne i Stockholm. Bilar på Polestar space?
I Göteborg är de mer utspridda. Har utlämnandet inte kommit igång i Stockholm?
Inga kundleveranser i Stockholm än vad jag vet. Jag har min tid bokad i Stockholm på onsdag så blir en av de första här. Göteborg har levererat hela förra veckan så de är lite före.
Nu fick jag min tid också. Lite kort framförhållning men jag fick en tid om en vecka precis!
Finns ingen app ute än väl?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Jjonas »

Ingen app, ingen OTA uppdatering. Känns sådär. Hur länge kommer bilarna som rullar ut nu få uppdateringar tror ni? Har ju svårt att tänka mig att det blir i närheten av teslas funktionsuppdateringar.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Polestar 2

Inlägg av TobbeTesla »

Jjonas skrev:
Ingen app, ingen OTA uppdatering. Känns sådär. Hur länge kommer bilarna som rullar ut nu få uppdateringar tror ni? Har ju svårt att tänka mig att det blir i närheten av teslas funktionsuppdateringar.
Har också svårt att se det. Bara att titta på Volvos appar och mjukvara i bilarna och jämföra med Tesla, det märks att Tesla rekryterat mycket utvecklare från Apple, de har liknande mentalitet kring uppdateringar som Apple vs Android.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Det är Google, har svårt att tro att de inte får till det.
Min bil fick uppdatering i senaste servicen. Är mer än 12 år.
Så länge. Sedan kan man fundera på uppdateringsfrekvens. Volvo har en app.(flera) så tvekar inte att en sådan kommer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jjonas skrev:
Ingen app, ingen OTA uppdatering. Känns sådär. Hur länge kommer bilarna som rullar ut nu få uppdateringar tror ni? Har ju svårt att tänka mig att det blir i närheten av teslas funktionsuppdateringar.
Ja man får hoppas det inte blir som med Audis feature on demand. 2 år senare funkar det väl fortfarande inte...

Men en hel del hänger väl på Google, det är ju deras operativsystem. Får de fler tillverkare att nappa så bör det väl bli lite mer fart på det hela.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Jjonas skrev:
Ingen app, ingen OTA uppdatering. Känns sådär. Hur länge kommer bilarna som rullar ut nu få uppdateringar tror ni? Har ju svårt att tänka mig att det blir i närheten av teslas funktionsuppdateringar.
Appen skall komma i september, OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment. Känns bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Det är Google, har svårt att tro att de inte får till det.
Google dödar projekt stup i kvarten. Du har säkert använt en hel del här:
https://killedbygoogle.com/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
De hos Polestar hävdade iaf att mer än infotainment kan uppdateras via OTA, däremot kommer vissa saker inte skickas ut som OTA "av säkerhetsskäl". Är väl vettigt i vissa fall men frågan är var de drar gränsen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
De hos Polestar hävdade iaf att mer än infotainment kan uppdateras via OTA, däremot kommer vissa saker inte skickas ut som OTA "av säkerhetsskäl". Är väl vettigt i vissa fall men frågan är var de drar gränsen.
Det vore ju märkligt om infotainmentsystemet i en polestar 2 inte kunde uppdateras OTA när Volvo har gjort det sedan xc90 2015.
Vad är det för uppdateringar ni pratar om? Tror jag läst att man kommer skicka ut ”phone as key” som uppdatering senare i höst. Är den inte färdig kanske?
Vad är det mer som ska uppdateras?
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Ja det var ju faktiskt rätt tydligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Ja det var ju faktiskt rätt tydligt.
Attans du! Där klarade du inte att hålla det negativa :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar