Ja missförstå mig rätt, sjukt imponerad av bilen och kör Volvo i dagsläget som jag är grymt nöjd med i väntan på min M3 så ingen avskit att försöka sänka Polestar 2. Sen hatchback på det och eventuellt dragkrok (?) så finns det inte mycket att klaga på. Frågan är bara hur slutpriset blir i sverige med moms också. Återstår att se..Verdi skrev:-JoS skrev:59 000 euro = 622 000 SEK i dagens läge iaf, hur fick du fram 530k ?Herr X skrev:Från 530 000kr före supermiljöbilspremie.Verdi skrev:Klintan skrev:Reservation lagd...
Vad kostar den?
Han kanske tog fel på EUR och USD? Räknar man USD blir det 546 tkr.
Ja, 622 tkr är lite mer, det är det. Men är det en hyfsat rymlig halvkombi så är det ju klart intressant ändå.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
59.900 EUR är baserat på Tyska marknaden och dess skatter, skriver Dagens Industri. Model 3 LR AWD kostar 55.400 EUR i Tyskland som jämförelse.
Blir nog en fin bil den här, men känns som det är långt till maj 2020 och många frågetecken.
Blir nog en fin bil den här, men känns som det är långt till maj 2020 och många frågetecken.
Re: Polestar 2
Midnight och resten standard. Tror det räcker bra. Stora fälgar, brembo-bromsar och skit känns inte så relevant. Gillade inte den ljusbruna inredningen heller.
Re: Polestar 2
helix skrev:59.900 EUR är baserat på Tyska marknaden och dess skatter, skriver Dagens Industri. Model 3 LR AWD kostar 55.400 EUR i Tyskland som jämförelse.
Blir nog en fin bil den här, men känns som det är långt till maj 2020 och många frågetecken.
Hmm. Ja, det är väl värt en reservation iaf! Blir det en halvkombi så är den ju väldigt mycket mer attraktiv än en Model 3 som jag ser det. Kommer ju ev räcka som ersättare till vår Model S också. Spännande är det iaf. Blir den för dyr så får man väl hoppa av. Som jag gjorde med Model 3.
Re: Polestar 2
Jag fick personligt svar i chatten!!!!Zalman3 skrev:Snygg, 408hk
660Nm,
4wd
500km räckvidd WLTP
Smart helljus.
Autopilot.
Smarta backspeglar.
Smart Keyless system.
Ingen startknapp.
11 tums skärm.
Google Android.
Standard 4G OTA
Vegan läder standard
Öhlin dämpare
78kWh batteri
Beräknad leveransFörsta leveranser, maj 2020
Men får den drag???
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Den inbyggda laddaren är på 11 kW och Polestar 2 stöder snabbladdning på upp till 150 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Elbilist sedan 2014
Re: Polestar 2
Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Hoppet just nu står till Ionity.
Re: Polestar 2
Känns skönt att jag slapp käka upp en CCS-kontakt iaf.Zalman3 skrev:Den inbyggda laddaren är på 11 kW och Polestar 2 stöder snabbladdning på upp till 150 kW.
Re: Polestar 2
Hoppas att ditt svar betyder mer än Elons tweet, nu kommer vi referera till detta chattsvar framöver.joel80 skrev:
Jag fick personligt svar i chatten!!!!
Elbilist sedan 2014
Re: Polestar 2
Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
Med tanke på att dom inte börjar bygga dem förrens om 12 månader hinner det kanske ikapp lite. I Allafall längst med de stora vägarna.juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
78kWh batteri.. Man får nog räkna med 350km i motorvägsfart på vintern.. Fortfarande helt okej, men långresor kräven nått stopp ibland.Henrik Torphammar skrev:Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Men jag tror det går rätt fort nu... Ionity är ju bara en aktör som sätter upp snabba laddstationer nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
50 mil (WLTP) är inte 50 mil på motorväg med lite moms på hastigheten. Skall man åka långt på motorväg måste det finnas ett välutbyggt snabbladdarnätverk.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Polestar 2
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.Herr X skrev:Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000
€39 900 är ungefär $45 500.
Re: Polestar 2
Mmm.. men Tesla har inte klarat att nå Teslas $35 000 heller.Ric skrev:Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.Herr X skrev:Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000
€39 900 är ungefär $45 500.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Tesla kommer alltid ha ett försprång med avseende på snabbladdarnätverk i och med att Teslas modeller kan eller kommer kunna ladda både på Teslas egna snabbladdarnätverk och alla CCS-stationer.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Blandade känslor om bilen, häftig var den och jag var förvånad över priset. Häftigt att den körde Android som system också, kommer nog innebära mycket bra och det känns modernt. Verkar som mycket rolig utrustning kommer också.
Däremot vet jag inte hur den kommer kännas när man väl sitter där, verkade inte vara platt golv där bak och upplägget av interiören var väldigt mycket vanlig bil. En av sakerna jag gillar med Teslan är just att när man sitter där sitter man som i en fåtölj hemma, det är inte trångt och man slår inte i ben och armar i massa saker som i en vanlig bil. Sen kanske jag missade det men kändes det inte riktigt som att de pratade speciellt mycket om uppvärmning av batteripaket och sådana saker som vi vet kan bli problem. Inte heller nämndes väl garantier på batteri och drivlina?
Däremot vet jag inte hur den kommer kännas när man väl sitter där, verkade inte vara platt golv där bak och upplägget av interiören var väldigt mycket vanlig bil. En av sakerna jag gillar med Teslan är just att när man sitter där sitter man som i en fåtölj hemma, det är inte trångt och man slår inte i ben och armar i massa saker som i en vanlig bil. Sen kanske jag missade det men kändes det inte riktigt som att de pratade speciellt mycket om uppvärmning av batteripaket och sådana saker som vi vet kan bli problem. Inte heller nämndes väl garantier på batteri och drivlina?
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Ska bli riktigt spännande att se hur det här ser ut om ett drygt år.juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Re: Polestar 2
OfarligTesla skrev:Blandade känslor om bilen, häftig var den och jag var förvånad över priset. Häftigt att den körde Android som system också, kommer nog innebära mycket bra och det känns modernt. Verkar som mycket rolig utrustning kommer också.
Däremot vet jag inte hur den kommer kännas när man väl sitter där, verkade inte vara platt golv där bak och upplägget av interiören var väldigt mycket vanlig bil. En av sakerna jag gillar med Teslan är just att när man sitter där sitter man som i en fotölj hemma, det är inte trångt och man slår inte i ben och armar i massa saker som i en vanlig bil. Sen kanske jag missade det men kändes det inte riktigt som att de pratade speciellt mycket om uppvärmning av batteripaket och sådana saker som vi vet kan bli problem. Inte heller nämndes väl garantier på batteri och drivlina?
Polestar har gjort som Porsche ryktas ha gjort med Taycan och inte lagt batterierna som en platta i golvet utan de har lagt batterierna där de fått plats under sätena och i mitten. Detta skapar då bättre höjd invändigt i bilen och man sitter inte lika nära golvet. Finns både plus och minus med det såklart.
Re: Polestar 2
Det beror på körmönster och omständigheterna. Generellt inget problem dag, visst. Men snabbare laddning är generellt bättre än långsam laddning.Henrik Torphammar skrev:Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
På vintern i Norrland kan de där 50 milen innebära 25 mil i praktiken och i kyla brukar det generellt ladda långsammare. Inte alltid så kul att köra 20 mil, sedan ladda en timme på en 50 kW-laddare, köra 15-20 mil, ladda en timme osv vid långkörningar. Dessutom, kan man ladda snabbt kan man också hålla högre tempo i körningen, laglig 110 km/h istället för att fisa fram i 90, utan att det straffar sig tidsmässigt för att man behöver ladda mer. Snabbare laddning innebär också mindre risk för köbildning vid laddstationerna och kortare tid att vänta på att få ladda.
Generellt är snabbare laddning bättre helt enkelt. Ensamma 50kW-laddare kommer snabbt innebära problem om inte laddmöjligheterna utökas i takt med att elbilarna rullar in.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Polestar 2
Det ser bra ut.Herr X skrev:Väldigt väldigt likt Teslas arkitektur. Samma USP:er som Tesla har också. Men det är coolt och smart att de bygger på Teslas framgångar! Detta ser ut som den första riktiga Tesla-utmanaren?
Om jag förstått det rätt så utgör inte batteripacket enskilt chassistyvheten i Tesla 3. Jag tolkade det som att i Polestar 2 så utgjorde batteripacket hela chassistyvheten.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
För en sådan som mig som typ ligger ned i stolen/fåtöljen/soffan när jag skall sitta bekvämt gör det tyvärr att det inte känns som att sitta hemma i soffan. Bland annat det jag kommit på är bekvämt i en S, man har plats för samma sätt att sitta. Visste inte att det var den vägen Porsche tagit med Taycan, då får jag kanske stryka en till bil från listan.Verdi skrev:Polestar har gjort som Porsche ryktas ha gjort med Taycan och inte lagt batterierna som en platta i golvet utan de har lagt batterierna där de fått plats under sätena och i mitten. Detta skapar då bättre höjd invändigt i bilen och man sitter inte lika nära golvet. Finns både plus och minus med det såklart.
Får se hur det blir med räckvidden på Polestar 2, såg ju inte ut som den var världens mest strömlinjeformade och har samma batteristorlek som en Model 3 LR eller S75D men den var ju mindre och då kanske lättare.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Blev fel, ta bort. Jag läste fel först.joel80 skrev:Mmm.. men Tesla har inte klarat att nå Teslas $35 000 heller.Ric skrev:Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.Herr X skrev:Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000
€39 900 är ungefär $45 500.