Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
När man måste använda isskrapa på INSIDAN av vindrutan då snackar vi
hardcore :lol: (fy faen va ovärt det var asså)
Frun var lite åt det hållet när vi körde Outlander PHEV. Satt och frös i bilen för att kunna köra så långt på el som möjligt. Jag orkade inte det själv. Hon är också orsaken till att vi behöll Zoe'n, hon vägrar köra bensin/dieselbil. Dock ingen nörd som jag när det gäller det tekniska.

Men för att återgå till ämnet. Polestar 2 har mycket som är rätt, förutom allt elbilsmässigt som trefasladdning, snabbladdning, räckvidd så verkar man ha satsat mycket på UI delen. De verkar ha förstått att det inte duger med något som ser ut som en gammal Nokia telefon designmässigt. Det tror jag är ett måste om man ska kunna konkurrera med Tesla globalt. Det är en sak att sälja bilar i Sverige, en sak i USA, Kina osv. Se på Teslas nuvarande konkurrenter. När svenska journalister åkte söderut och testade e-Tron kom det superlativ på superlativ, den dolde vikten mycket bättre än Tesla, roligare att köra, byggkvaliteten förstås överlägsen osv. Men det verkar inte som att marknaden håller med. Frågan är om den gör det med Polestar 2. För svensk del måste man fixa snabbladdningsnätverket och göra det nu. Inte om tre år. Samma gäller nog globalt. Helheten måste fungera, nätverket, betalsystem, kostnad..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
När man måste använda isskrapa på INSIDAN av vindrutan då snackar vi
hardcore :lol: (fy faen va ovärt det var asså)
Frun var lite åt det hållet när vi körde Outlander PHEV. Satt och frös i bilen för att kunna köra så långt på el som möjligt. Jag orkade inte det själv. Hon är också orsaken till att vi behöll Zoe'n, hon vägrar köra bensin/dieselbil. Dock ingen nörd som jag när det gäller det tekniska.

Men för att återgå till ämnet. Polestar 2 har mycket som är rätt, förutom allt elbilsmässigt som trefasladdning, snabbladdning, räckvidd så verkar man ha satsat mycket på UI delen. De verkar ha förstått att det inte duger med något som ser ut som en gammal Nokia telefon designmässigt. Det tror jag är ett måste om man ska kunna konkurrera med Tesla globalt. Det är en sak att sälja bilar i Sverige, en sak i USA, Kina osv. Se på Teslas nuvarande konkurrenter. När svenska journalister åkte söderut och testade e-Tron kom det superlativ på superlativ, den dolde vikten mycket bättre än Tesla, roligare att köra, byggkvaliteten förstås överlägsen osv. Men det verkar inte som att marknaden håller med. Frågan är om den gör det med Polestar 2. För svensk del måste man fixa snabbladdningsnätverket och göra det nu. Inte om tre år. Samma gäller nog globalt. Helheten måste fungera, nätverket, betalsystem, kostnad..
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Bild

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.
Det är ju flera månaders leveranstid i Europa. Man får väl se på antalet tillverkade för att förstå hur det ser ut. Om de vidgat till leveranser på fler marknader så sjunker antalet per marknad om de inte får upp produktionshastigheten.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.
Det är ju flera månaders leveranstid i Europa. Man får väl se på antalet tillverkade för att förstå hur det ser ut. Om de vidgat till leveranser på fler marknader så sjunker antalet per marknad om de inte får upp produktionshastigheten.
Enligt E-tron trådar så har man problem med 55 modellen och försöker istället leverera 50 modellen istället som har annat batteripack. Den är kraftigt rabatterad.
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Moelito »

Stevvee skrev:

Enligt E-tron trådar så har man problem med 55 modellen och försöker istället leverera 50 modellen istället som har annat batteripack. Den är kraftigt rabatterad.
Stämmer med vad jag hört, dvs att de inte får fram batteripack till 55:an och säljer i stort sätt endast 50 för tillfället.

De har tydligen även leveransstopp på de virtuella backspeglarna pga av icke åtgärdade problem så antar att 55 Proline Advanced definitivt inte går att beställa just nu.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Virtuella backspeglar är ju förmodligen en mardröm att ASIL-klassificera.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Kanske bättre att skriva om etron i eTron-tråden?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Kanske bättre att skriva om etron i eTron-tråden?
Låda som låda ;)
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Moelito »

Fredrik j skrev:
Virtuella backspeglar är ju förmodligen en mardröm att ASIL-klassificera.
[OFF-TOPIC]
Ja skoja inte, glad att jag inte är involverad i det projektet. Undrar vilken klassificering de kör på, D? Svårt att se att de kan komma undan med B men kan ju ha fel.

Har haft problem med *speglarna" på min e-tron men det finns ingen uppdatering att få än som åtgärdar problemet.
[/OFF-TOPIC]
HelectriC skrev:
Kanske bättre att skriva om etron i eTron-tråden?
Du har självklart rätt!

Tillbaka till ämnet, var inne på en P2:a men den kommer lite för sent då kontraktet precis gick ut på tjänstebilen. Den ser ju onekligen bra ut på pappret. Ska bla bli väldigt intressant att se hur VCC har kommit runt begränsningarna i Android Automotive.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Magfo
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 sep 2019 15:37

Re: Polestar 2

Inlägg av Magfo »

Äntligen lite ny info...

Privatleasing Polestar 2

Progressiv är inte bara ett ord för oss, utan en filosofi som genomsyrat allt vi gör. Både utvecklingen av våra bilar, och hur vi ser på ägandet av en Polestar. Du kommer kunna köpa, abonnera, nyttja den som tjänste- eller förmånsbil och nu också privatleasa din Polestar 2.

Du kan privatleasa en Polestar 2 för 5 499 sek/månad*, vid 36 månader, 1 500 mil/år och 20% kontantinsats. Inklusive tre års fri originalservice och underhåll, samt hämta-/lämna vid service.

Polestar 2 uppfyller kraven för en klimatbonus på 60 000 sek vilket reducerar månadspriset med 1 667 sek/månad till 3 832 sek/månad. Mer information finns på Transportstyrelsens site

Även förmånsvärdet är nu fastställt för Polestar 2. Det är 3 761 sek/månad och innebär ett förmånsvärde på 2 070 kronor netto vid 55 % marginalskatt.

*Priset är baserat på Polestar 2 med Void exteriör, WeaveTech interiör, samt 19 tums fälgar. 659 000 sek vid kontantköp.

Läs mer
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 2

Inlägg av Surfaren »

Magfo skrev:
Äntligen lite ny info...
3832/mån låter inte så hemskt, men lägger man till insatsen delad på 36 blir det nästan 7500/mån. Äsch.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Sjukt ovärt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Tycker det bara är krångligt med leasing. Har man möjlighet att ta ett lån så är det ju mycket smidigare och du bestämmer själv hur länge du vill ha bilen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Polestar 2

Inlägg av Leo »

Tycker det är fult att ange 5499kr/mån och sen kontantinsats på 20%. Då det kostnaden är 9160kr/mån utan kontantinsats.

Varför inte 99% i kontantinsats och sen 179kr/mån osv.

Är ju som att säga att en HYRESLÄGENHET har en hyra på endast 4995kr/mån MEN du måste också betala en engångshyra i förskott på 120000kr som är borta om tre år...

Kontantinsats på privatleasing tycker jag helt klart borde förbjudas i marknadsföringen så att man alltid måste ange verklig kostnad. Ungefär som på mobilabbonemang, jämförpris i matbutiker, effektiva räntan osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Lejonet
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 sep 2019 21:14

Re: Polestar 2

Inlägg av Lejonet »

Håller med, först tänkte jag att tryckfelsnisse varit framme och rört ihop privatfinansiering med privatleasing.
Kontantinsats på 20 % är inte privatleasing :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polestar 2

Inlägg av Jerker »

Ja, det var märkligt. Inte riktigt renhårigt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Är väl lite typiskt Volvo att försöka få det låta bättre än vad det egentligen är, inte första gången heller.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Polestar 2

Inlägg av Leo »

Nja Tesla gör väl samma även om beloppet är lägre.

Privatleasing tycker jag inte ska blanda in kontantinsats. Privatleasing är en slags HYRA så låt det vara en enkelt och ange då hyresbeloppet/månad utan att dribbla med ”kontantinsats” även om det finns verkliga argument utöver att bara försöka vilseleda/lura/ge sken av lägre kostnad.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Magfo
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 sep 2019 15:37

Re: Polestar 2

Inlägg av Magfo »

Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
polestar.JPG
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Polestar 2

Inlägg av termosen »

dd88 skrev:
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
polestar.JPG
Ett problem för Tesla är att varumärket är så polariserande. Elon får ta på sig lite där, endera älskar eller hatar du dem. Vilket Tesla inte tjänar på, kanske i början när de var små, men inte om de vill sälja miljontals bilar.
Model Y LR
Model S 100D -18
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Polestar 2

Inlägg av juristen »

dd88 skrev:
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
Tycker verkligen den fyller ett behov, men lite synd att den hamnar i samma fack som model 3. Volvo/Polestar skulle göra en större kombi också, den modellen skulle få ett helt eget segment bland elbilarna.

Om laddinfrastrukturen var likvärdig, t.ex. om Ionity var utbyggd i samma omfattning som Superchargers, då skulle jag också välja Polestar 2 före model 3. Då har jag killgissat att Polestar 2 har bättre ljudisolering, bättre kvalitet och bättre serviceorganisation, vilket är mina problem med Tesla model 3. Men nu är laddnätverket en rejäl nackdel för Polestar 2, speciellt här i Norrland.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Jag tycker egentligen det var ganska balanserat. Han driver ju lite med ”Tesla killer”-grejen och det är ju skönt att slippa de som skriver det utan glimten i ögat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.

Jag skulle säga att det ligger en hel del okunnighet bakom det där resultatet också. När man är redo att skaffa en elbil och läser på så inser man rätt snart vad som är viktigt. Vilket inte nödvändigtvis är samma saker som var viktiga på en ICE.
Skriv svar