Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Jag tycker nog ändå att långresor är skönare med elbil. Man får små pauser under körningen och blir inte alls lite slut i kroppen och knoppen som när man brände lite för många mil utan paus förut.
Körde Köln - Gävle i början av November. ca 160 mil, det gick utmärkt. Inga laddproblem eller knöligheter. Enda jag vsr lite missnöjd med var placeringen på de två sista laddstoppen, skulle jag haft en annan bra HPC-laddare mellan Örebro och Västerås hade jag klarat mig på bara ett stopp där. Nu fick det bli två korta istället. (Jag kan klara mig från Örebro till Gävle... men då behöver jag ladda till strax över 80% nu på vintern.. och det går segare än att ladda till typ 50 och sen fylla på lite i Västerås.) :)

Men det blir smidigare för varje långresa jag gör känns det som. Fler och fler alternativ och mycket mindre behov av planering innan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Kul att läsa, hur många laddstopp klarade du dig på?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
Precis.. går utmärkt. Våra resor blir typ som vanligt, sällan vi kör mer än 2h ändå innan vi stannar för att ungarna blir hungriga/kissnödiga/glassugna eller att vi vuxna behöver mer kaffe för att orka med hungriga, kissnödiga och glassugna barn.

På stoppen vi gjorde laddade bilen klart innan barnen var klara. Våra totala dagsturer var dock inte längre än max typ 32 mil i somras så behövde aldrig ladda mer än en gång. Tidigare har vi vid några tillfällen kört upp mot 45 mil per resa, då blir det två stopp för laddning, vilket det normalt då också varit för paus.
Enda nackdelen (tycker inte barnen) är att det allt för ofta är hamburgare som bjuds där man laddar...
johanh skrev:
För mig är Polestar 2 perfekt som vardagsbil men jag är väldigt skeptisk till långkörning.
Jag gjorde en resa på ca 50 mil enkel resa med familjen över en helg med Polestar 2, minusgrader, ner under -10 som kallast, två stopp per väg och lågt tempo gjorde att vi tappade minst två timmar per resa jämfört med att köra en bensinbil. Vi åt mat/fikade på laddstoppen precis som det beskrivs i tråden men för mig känns dessa pauser konstlade.
I helgen som gick körde jag och en kompis en resa över söndagen, 45 mil enkel resa, vi tog varken hans Tesla eller min Polestar utan färdades snabbt och bekvämt i en Mercedes-hybrid. Ett tankstopp per resa med snabb bensträckare och därefter framme. Han hade planer på att skaffa Plaid+ och kunde tänka sig att överge SUV för att få räckvidden den erbjuder men tydligen behöver ingen en sådan bil.
Jo, det är lite så jag känner. Om vi/jag skall stoppa varannan timme för att äta en massa burgare och annan snabbmat under laddningen så blir man snart så rund att man riskerar att inte får plats i bilsätet längre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Dafro skrev:
Kul att läsa, hur många laddstopp klarade du dig på?
De där 4 innan Sverige, sen körde jag via Varberg för att lämna av en kompis... så blev Helsingborg, Varberg, Ulricehamn, Örebro och så Västerås.
Jag kör kanske med lite tung gasfot ibland, hade klarat mig med färre stopp om jag snålat lite, men jag ville ju hem. Bild

Bytte laddare i Örebro då jag fick nått del och den avslutade direkt, i övrigt tror jag det var en helt felfri resa, helt utan laddköer också.

Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Jag körde Ö-vik - Uppsala ToR i helgen och det är trevligt att se hur Polestar har snyggat till laddkurvan. Lägger man in laddaren i navigatorn trycker den på ca 150kW direkt från start. På väg hem hamnade vi tyvärr i bakhasorna på ett testteam från Mercedes med 6 bilar som kom före oss till laddarna...

Med en del snö på vägen, -10 grader, 20" dubbat, 110 km/h i princip hela vägen, 20 grader i bilen (eco mode) så snittade vi 29kWh/100km. Visst hade jag kunna bättra på räckvidden genom att köra 90 km/h, men man ska ju hålla sig vaken också.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

lawe skrev:
Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....
Ska han bara till Umeå är det ju lugnt... ska man vidare blir det lite tid på en 50kW-laddare. :)

Umeå är verkligen efter i HPC-racet!
Borde komma nått där till i sommar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

lawe skrev:
Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....
Jo, jag inser att jag kommer behöva packa med en hel del tålamod i bilen :)

Jag ska lämna ett barn i Umeå/Holmsund på volleybolläger. Därefter ska vi bara köra och se hur vintern ser ut i Norra Sverige i januari några dagar tills lägret är slut och sen kör vi hem igen så det blir ingen stress. Jag har hört att det är goda chanser att se norrsken i Abisko så vi funderar på att försöka ta oss dit och spana efter ett sådant om inte vädret är för stökigt. Här i Småland är det ont om norrsken :)

Mellan Luleå och Kiruna verkar det krävas att man gör en avstickare till Gällivare för att ladda på 24 kW CCS i ett par timmar?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Nect skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

johanh skrev:
För mig är Polestar 2 perfekt som vardagsbil men jag är väldigt skeptisk till långkörning.
Jag gjorde en resa på ca 50 mil enkel resa med familjen över en helg med Polestar 2, minusgrader, ner under -10 som kallast, två stopp per väg och lågt tempo gjorde att vi tappade minst två timmar per resa jämfört med att köra en bensinbil. Vi åt mat/fikade på laddstoppen precis som det beskrivs i tråden men för mig känns dessa pauser konstlade.
I helgen som gick körde jag och en kompis en resa över söndagen, 45 mil enkel resa, vi tog varken hans Tesla eller min Polestar utan färdades snabbt och bekvämt i en Mercedes-hybrid. Ett tankstopp per resa med snabb bensträckare och därefter framme. Han hade planer på att skaffa Plaid+ och kunde tänka sig att överge SUV för att få räckvidden den erbjuder men tydligen behöver ingen en sådan bil.
Vad är det du säger? Klarade mercedesen inte 45 mil utan tankstopp?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Till Vemdalen bidrar det säkert och hade man haft snabbare laddare på slutet hade det nog varit en 10-15 minuter kortare laddning dit, men till Åre har man inte det problemet.
taliz skrev:
Vad är det du säger? Klarade mercedesen inte 45 mil utan tankstopp?!
Har haft en Audi som inte gjorde det heller om man inte körde på absoluta ångorna, var kring 50-55L tank och den kunde lätt dra 1,1-1,2L/mil.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Polestar 2

Inlägg av ObscureEconomist »

joel80 skrev:
Nect skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:
Bild
Inte för att vara sån men att ta ut en karta som sträcker sig till Övik och säga att det börjar dyka upp snabbladdare i norröver är ganska komiskt. Det finns bokstavligen på 3 orter ovanför Övik på en ytan lika stor som den du visar. Skellefteå, Luleå och Arvidsjaur och jag tror inte du tar dig till någon av dessa orter från Övik vintertid. De flesta fjällorter ligger också mer norrut än Åre/Vemdalen.

Det här är väl varför en stor del av vi nordligare skribenter som inte tilltalas av tesla vill ha dessa helt orimliga räckvidder på 60 mil så att vi ska slippa sitta i bilen timmar och ladda på sega 50 kW laddare. Förhoppningvis blir det bättre men det största problemet är numera infrastrukturen om man bor norrut, hade man bott i söder hade man nog redan kört elbil.
BMW i4 M50 -22
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Polestar 2

Inlägg av Peter Andersson »

Inte undra på att Tesla MY sålt bra i Umeå på kort tid.
En hyfsat stor bil med 1.600kg dragvikt och bra med laddmöjligheter.
20211208_085010.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Håller med ObscureEconomist. Lätt komiskt att publicera en karta som slutar strax ovanför mitten av Sverige och påstå att det börjar komma snabbladdare norrut. :lol:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Håller med. Lätt komiskt att publicera en karta som slutar strax ovanför mitten av Sverige och påstå att det börjar komma snabbladdare norrut. :lol:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Norra Sverige börjar i höjd med Jönköping. Södra Sverige är gränslandet mot Skåne. Resten av Småland är de centrala delarna av Sverige. Så har det varit så länge jag kan minnas.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
mikebike skrev:
Håller med. Lätt komiskt att publicera en karta som slutar strax ovanför mitten av Sverige och påstå att det börjar komma snabbladdare norrut. :lol:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Norra Sverige börjar i höjd med Jönköping. Södra Sverige är gränslandet mot Skåne. Resten av Småland är de centrala delarna av Sverige. Så har det varit så länge jag kan minnas.
Rent definitionsmässigt så börjar Norrland strax norr om Uppsala...
Skärmbild 2021-12-08 090139.png
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Polestar 2

Inlägg av Peter Andersson »

Sverigekartan. :lol:
Screenshot_20210402-082909_Chrome.jpg
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

ObscureEconomist skrev:
joel80 skrev:
Nect skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:
Bild
Inte för att vara sån men att ta ut en karta som sträcker sig till Övik och säga att det börjar dyka upp snabbladdare i norröver är ganska komiskt. Det finns bokstavligen på 3 orter ovanför Övik på en ytan lika stor som den du visar. Skellefteå, Luleå och Arvidsjaur och jag tror inte du tar dig till någon av dessa orter från Övik vintertid. De flesta fjällorter ligger också mer norrut än Åre/Vemdalen.

Det här är väl varför en stor del av vi nordligare skribenter som inte tilltalas av tesla vill ha dessa helt orimliga räckvidder på 60 mil så att vi ska slippa sitta i bilen timmar och ladda på sega 50 kW laddare. Förhoppningvis blir det bättre men det största problemet är numera infrastrukturen om man bor norrut, hade man bott i söder hade man nog redan kört elbil.
Bollnäs nämndes i kommentaren och det var väl till typ Åre resan skulle gå? Därför tog jag den biten av kartan.

Jag är fullt medveten om problematiken än längre norrut, men ovanför bollnäs har man ändå fortfarande en del.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Bollnäs ligger i södra Sverige, d.v.s. den södra halvan av Sverige. Åre ligger inte heller speciellt långt norrut.

Mina föräldrars hus ligger nära Sveriges mitt, knappt 40 mil norr om Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Muffis
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 feb 2021 18:01

Re: Polestar 2

Inlägg av Muffis »

Peter Andersson skrev:
Inte undra på att Tesla MY sålt bra i Umeå på kort tid.
En hyfsat stor bil med 1.600kg dragvikt och bra med laddmöjligheter.
20211208_085010.jpg
Absolut, men dragvikten spelar iofs mindre roll när inte kroken finns…
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

mikebike skrev:
Bollnäs ligger i södra Sverige, d.v.s. den södra halvan av Sverige. Åre ligger inte heller speciellt långt norrut.

Mina föräldrars hus ligger nära Sveriges mitt, knappt 40 mil norr om Stockholm.
Bollnäs ligger i Norrland, inte i södra Sverige. Dock i Södra Norrland.
Att mitten av Sverige ligger norr om det gör inte det till mindre Norrland då Norrland är från Gävleborg/Dalarna och norrut.

Nu var det som sagt en bild som visade hur det såg ut kring bollnäs och upp ovanför en bit, samt in mot de största skidorterna. Att det ser värre ut i Norra Norrland vet vi alla. Man klarar inte ens Norrlandskusten upp utan att behöva köra lite 50kW i Umeå-trakten.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Bollnäs ligger i södra Sverige, d.v.s. den södra halvan av Sverige.
Jag vill hjälpa dig lite genom att ungefär markera ut Bollnäs på en sverigekarta där samtidigt Norrland är utmärkt. Det finns inget utrymme för personliga tolkningar i definitionen.
Möjligen kan man, som Joel är inne på, prata om södra norrland om man vill....
Skärmbild 2021-12-08 123150.png
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Bollnäs ligger i södra Sverige, d.v.s. den södra halvan av Sverige.
Jag vill hjälpa dig lite genom att ungefär markera ut Bollnäs på en sverigekarta där samtidigt Norrland är utmärkt. Det finns inget utrymme för personliga tolkningar i definitionen.
Möjligen kan man, som Joel är inne på, prata om södra norrland om man vill....
Skärmbild 2021-12-08 123150.png
Nu blandar du ihop Norrland med norra Sverige, det är ju inte samma sak. Stora delar av Norrland ligger i Sveriges södra halva, d.v.s. söder om Sundsvall grovt räknat.

It's just a name.
Eller anser du att Västernorrland ligger i västra delen av Norrland också?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Aldrig har Bollnäs nämnts så ofta på så kort tid :mrgreen: :lol: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar