Polestar optimering har funnits i många år till Volvobilar. Men de verkar ha utökat med styling. Polestar är ju dock fortsatt ett undermärke till Volvo och inte uttalat ett elbilsmärke. PS 1 är ju fortfarande en elhybrid (även om den är en one-off)hooked skrev:Är inte detta jättekonstigt att Volvo lanserar Polestar styling till sina bilar i detta läge? Blir bara rörigt och det hade varit snyggare om Polestar var ett renodlat elbilsmärke. Tycker strategin är helkonstig.
Priserna är också anmärkningsvärt höga
https://feber.se/bil/art/396283/sverige ... os_nya_po/
En S60 T8 Inscription/R-Design kostar 564.000 kr
En S60 T8 Polestar kostar 638.000 kr
Mycket pengar för en låtsaselbil. 74.000 kr för öhlinschassi, elbaklucka, andra fälgar, optimerad motor och..... guldfärgade säkerhetsbälten.
Men å andra sidan så betalar Teslaägare 106.000 kr extra för snarlika saker. Dvs optimerade motorer, andra fälgar, bättre bromsar.
Men det kan ju vara precis tvärtom, att man vill knyta ihop Polestar och Volvo ännu tydligare. Så att köpgruppen ser det som samma märke (även om marknadsfluffet hos Polestar hävdar annat).
XC40 BEV är ju på G. Ska tillverkas i samma fabrik som PS2. Så jag ser inte det som något märkligt att Volvo väljer att utnyttja de detaljer som tagits fram hos Polestar i Volvobilar.
Det har blivit lite väl mycket Premium hos Volvo nu. Resan som de gjort från folkbilen in i premiumsegmentet gör ju att det blir svårt att sälja bilar till privatpersoner. Att betala 638.000 kr för en fossilbil som kan köras 4-5 mil (i bästa fall) på en elmotor känns konstigt, när man kan köpa en TM3 för 653.000 kr Prestandan är ju snarlik. Båda bilarna gör 0-100 på 4,5 sekund (typ). Men visst, det finns ju folk som av olika anledningar inte vill köpa en elbil. Men TCO blir ju väldigt hög på en Hybridbil som kostar samma som en TM3 LR AWD.