Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Tellus skrev:
Remuz skrev:
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Avbeställa och beställa igen?
Det går ju inte i vår beställningsrutin, annars hade det ju gått att ändra också
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Du får glädja dig med att den blir väldigt billig iaf :D . Med nuvarande räntenivåer blir den inte lika rolig som privatperson.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

OfarligTesla skrev:
Remuz skrev:
Gick inte att ändra min beställning trots att den inte är signerad. Tydligen så rutinen ser ut. Svettiga säten blir det, men det går nog att överleva det.
Du får glädja dig med att den blir väldigt billig iaf :D . Med nuvarande räntenivåer blir den inte lika rolig som privatperson.
Sjukt billig om andrahandsvärdet beter sig lite mer "normalt" om 30mån. Fick bud på min kraschade 3P på 600k stående på verkstaden, bilfirman driver det vidare. Inte optimalt för så måste jag har hyrbil 6mån och det kostar rejält. Försökte sälja den här på forumet för 535k för ett halvår sedan typ för att skaffa en YP. Beter sig ps2s värde på samma sätt kan den blir dyr mot privatköp :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Fram till den 31:a går det att provköra PS2 i Växjö för de som är sugna och finns i närheten. :)

https://www.polestar.com/se/2ontour/
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Fram till den 31:a går det att provköra PS2 i Växjö för de som är sugna och finns i närheten. :)

https://www.polestar.com/se/2ontour/

Lite långt från Linköping tyvärr, är sugen på att provköra. Troligen för törstig och garanterat för liten men intressant att få en uppfattning inför P3..
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Nect »

Nån som har en P2 som familjebil?

Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.

Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.

Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans… :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Nect skrev:
Nån som har en P2 som familjebil?

Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.

Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.

Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans… :D
Vi har en PS2 och en MY LR, mina föräldrar har en M3.

PS2 är inte jättestor men ingen lite bil heller. Två barn är inga problem att ha bak i PS2. Jag har flera gånger kört fyra tonårstjejer till och från volleybolläger och tävlingar med packning och det har fungerat även om det blir lite trångt. Däremot är den förstås mindre än en Fat etron eller en Model Y, det är ganska stor skillnad.

PS2 är ganska lik M3 i storlek men med fördelen att den har hatchback så bagaet är mer lättlastat och kan utökas med utrymmet över hatthyllan vid behov. Mittenplatsen i baksätet är sämre i PS2 än i M3 pga "kardantunneln" men annars sitter jag bättre bak i PS2 pga att sätet är högre i förhållande till golvet så man slipper ha knäna strax under hakan :)

BMW i4 är väl också jämförbar i storlek men jag blev inte imponerad av utrymmet i baksätet i den när jag provkörde. Jag upplevde PS2 som mer rymlig i baksätet. Framförallt begränsade takluckans utrymme sikten bak i I4 det kändes som att man tittade rakt in i taket som stack ner lite precis framför huvudet.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Nect »

Maw skrev:
Nect skrev:
Nån som har en P2 som familjebil?

Min e-tron leasing går ut i april och jag har riktigt huvudbry på vilken bil det blir sen… Med höjda räntor överlag så börjar jag inse att det vore vettigt att kliva ner lite på förmånsvärdet för att kompensera mot höjd ränta bland annat.

Såg att både MY och P2 har ganska låga förmånsvärden båda två med humana leveranstider. Men bara P2 kvalificeras för miljöbonusen. Så en P2 börjar locka mer och mer nu.

Har två barn som sitter i framåtvända stolar bak sen så klart med det rejält med packning så fort man ska någonstans… :D
Vi har en PS2 och en MY LR, mina föräldrar har en M3.

PS2 är inte jättestor men ingen lite bil heller. Två barn är inga problem att ha bak i PS2. Jag har flera gånger kört fyra tonårstjejer till och från volleybolläger och tävlingar med packning och det har fungerat även om det blir lite trångt. Däremot är den förstås mindre än en Fat etron eller en Model Y, det är ganska stor skillnad.

PS2 är ganska lik M3 i storlek men med fördelen att den har hatchback så bagaet är mer lättlastat och kan utökas med utrymmet över hatthyllan vid behov. Mittenplatsen i baksätet är sämre i PS2 än i M3 pga "kardantunneln" men annars sitter jag bättre bak i PS2 pga att sätet är högre i förhållande till golvet så man slipper ha knäna strax under hakan :)

BMW i4 är väl också jämförbar i storlek men jag blev inte imponerad av utrymmet i baksätet i den när jag provkörde. Jag upplevde PS2 som mer rymlig i baksätet. Framförallt begränsade takluckans utrymme sikten bak i I4 det kändes som att man tittade rakt in i taket som stack ner lite precis framför huvudet.
Tack Maw!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?

Frågar åt en kompis ;)
FC350
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 okt 2020 07:05

Re: Polestar 2

Inlägg av FC350 »

leiflodde skrev:
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?

Frågar åt en kompis ;)
5393DA2E-C988-4342-8541-AC8B7DA64978.jpeg
EF534D79-CDCD-4B0B-AEC8-9D4DEFDF0E86.jpeg
Har inte gjort någon långkörning, den här resan gick störst del efter 84:an mellan Forsa och Delsbo. 4-hjulning som last åt ena hållet tom det andra. Vintertid med skoter på flaket ligger förbrukningen på ca: 36 kWh/100 då åker jag ca: 45km enkel resa.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

Lite högre och smalare släp vi har och lite mer motorvägsfart så vi kanske hamnar på närmre 4 istället, men tackar för info.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

leiflodde skrev:
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?

Frågar åt en kompis ;)
Jag kör just nu mycket släpvagn, renoverar en lägenhet i Luleå och bor strax söder om Piteå. Släpet är ett 4P 380 - alltså med utanpåliggande hjulhus - och måste räknas till de mer lättdragna. Så det blir rätt ofta körningar med släp på 18-20 mil/resa. Normalt startar jag med 80% laddning, vill jag ha lite mer marginal med 90%. Det är ca 8 mil E4 mellan boendet och Luleå, farthållaren på 90 km/h.

Förbrukningen ligger just nu på ca 2.9 - 3.2 kWh/mil beroende på förhållanden och last. Jag räknar vintertid med 3.5-3.7 kWh/mil. Jag åker strax iväg då det ska fraktas gips, plywood och innerdörrar till lgh, sedan ska rivningsmaterial till ÅVC och vitvaror hem.

Ska hålla koll på förbrukningen och uppdaterar denna post under dagen :)

Kör kompisen t ex en dubbelaxlad hästtransport gissar jag att siffrorna kan öka 10-15%.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av leiflodde »

roffe_s skrev:
leiflodde skrev:
Någon som har några verkliga siffror med en P2 och större täckt släp ej husvagns storlek?

Frågar åt en kompis ;)
Jag kör just nu mycket släpvagn, renoverar en lägenhet i Luleå och bor strax söder om Piteå. Släpet är ett 4P 380 - alltså med utanpåliggande hjulhus - och måste räknas till de mer lättdragna. Så det blir rätt ofta körningar med släp på 18-20 mil/resa. Normalt startar jag med 80% laddning, vill jag ha lite mer marginal med 90%. Det är ca 8 mil E4 mellan boendet och Luleå, farthållaren på 90 km/h.

Förbrukningen ligger just nu på ca 2.9 - 3.2 kWh/mil beroende på förhållanden och last. Jag räknar vintertid med 3.5-3.7 kWh/mil. Jag åker strax iväg då det ska fraktas gips, plywood och innerdörrar till lgh, sedan ska rivningsmaterial till ÅVC och vitvaror hem.

Ska hålla koll på förbrukningen och uppdaterar denna post under dagen :)

Kör kompisen t ex en dubbelaxlad hästtransport gissar jag att siffrorna kan öka 10-15%.
Tackar för info.

Är en släp enligt bild.
Skärmklippqqq.JPG
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

leiflodde skrev:
Tackar för info.

Är en släp enligt bild.
Okey, mitt ekipage ser Du på bilden, bifogar även bild från färddatorn efter hemkomsten och ekipaget (totalvikt släp 1 200 kg). Av total körsträcka är alltså ca 15 mil på E4, 2 av milen dock utan släp. Småkörningen är inte särskilt effektiv - kryssa i byggvaruhandelns hallar, lastning och lossning samt långsam körning vid ÅVC och på gårdsplanen drar ned snittfarten.

Började dagen med 90% laddning, parkerade med 19% kvar i batteriet. Torrt väglag.
8520985A-BF68-4E2B-8C65-CC76D0CE5FD8.jpeg
B146B139-7924-4E81-AF31-BD303763FB21.jpeg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Skumt att TM rapporterar 2,8 kWh/100km...
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

lawe skrev:
Skumt att TM rapporterar 2,8 kWh/100km...
Japp, blir så när man inte nollställt den på länge. Sannolikt någon räknare som ballar ut när antalet siffror inte räcker till. Funkar finfint efter nollställning.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Mina Conti SC6 (20" PP) börjar vara dags att byta ut. Ni som bytt; vad har ni bytt till? Erfarenheter? Jag vill gärna ha ett tystare däck, men samtidigt vill man ju inte offra för mycket däckprestanda...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

lawe skrev:
Mina Conti SC6 (20" PP) börjar vara dags att byta ut. Ni som bytt; vad har ni bytt till? Erfarenheter? Jag vill gärna ha ett tystare däck, men samtidigt vill man ju inte offra för mycket däckprestanda...
Standarddäcket på standardfälgarna är Michelin Primacy 4. Dessa fungerar bra tycker jag och verkar inte ha några större problem att hantera de 680 Nm och 476 hk som motorerna levererar i min Polestar 2. Jag håller dock inte på med någon bankörning eller liknande, där vill man nog ha mjukare däck.
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Om du köper Performance Pack är det Sportcontact 6 som levereras med bilen. Det har effektivitetsklass C, Premium Contact har B och Michelin Primacy har A.

Kanske man skulle testa Premium Contact? Säkert tappar man lite skärpa, men ljud och rullmotstånd kanske är bättre?

Hittade denna artikel hos Continental: https://www.continental.com/en/press/pr ... polestar2/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Tror det är fel på mätaren till förbrukning

Körde Arlanda Enskede och detta är en bra bit under det jag haft med 3P
1549960D-0F6A-493A-BDE9-16A65A3A33DC.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

Remuz skrev:
Tror det är fel på mätaren till förbrukning

Körde Arlanda Enskede och detta är en bra bit under det jag haft med 3P
Inget som helst svårt att uppnå med en P2 givet att man kör någorlunda försiktigt o inte med en AWD. Vi har en LR SM och hamnar ofta på ca den förbrukningen i sommarvärme och inget regn :) Har kört flera ggr Arlamda-Sthlm med liknande förbrukning.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
Men det kanske ligger nåt skit under gaspedalen, typ en sten eller nåt? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
Mindre mer aerodynamiska hjul gör nog en del?
Samt fint väder och medvind kanske? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Den jag har nu är en SR SM. Jag kör rätt fort på E4 så det brukar vara rejält högre på 3P.
Tycker att Polestar 2 blivit förvånansvärt effektiv med ny mjukvara sedan lanseringen, när Edmunds testade i USA verkar också skillnaden mellan DM och LR blivit rätt liten numera.
Skriv svar