Polestar 2
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Polestar 2
Det är väl så att i en enpartistat måste man ha fullständig kontroll för annars skulle det finnas andra partier.
Detta är min tro och jag har inga källor på det.
Detta är min tro och jag har inga källor på det.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Polestar 2
Ja jag skrev fel ord "måste" men menade att det är självklart att man köper batterier där de är billigast och det är väl Kina.SwedishAdvocate skrev:A. Är det? Källa på det?nek0 skrev:[A] Det är väl självklart att de gör.SwedishAdvocate skrev:1. Det hade nog varit svårt att bygga en fabrik i Kina "utan kinesiska statens inblandning."...Fredrik j skrev:.../ [1] Teslas fabrik har ju knappast byggts utan kinesiska statens inblandning. [2] Vi kan ju gissa att tesla inte fritt kan disponera avkastningen hur som helst.
2. Så du gissar att Kinesiska staten tar en del av den vinst som Tesla gör vid sin kinesiska fabrik?
[C] Tesla måste köpa kinesiska batterier och vart går vinsten från de?
C. Gör dem? Källa på det?
Den här källan säger att de köper sina batterier till den kinesiska fabriken från LG Chem, som ju är ett sydkoreanskt företag(!)...
KÄLLA: https://www.businessinsider.com/tesla-l ... ?r=US&IR=T
Här har du lite om upplägget mellan kina och Tesla
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/t ... ll-i-kina/
Re: Polestar 2
(Slå på english captions)
Mest heltäckande testet jag sett hittills. Testar tex snabbladdning, förbrukning på autobahn, navigeringen etc.
Mest intressant enligt mig:
1) Den verkar ladda med strax under 130kw upp till 39%, sen klipper den abrupt ner till 85-87kw.
2) Drar ca 250wh vid 130, och runt 200wh på "landsväg".
3) Navigationen verkar bara inkludera 50kw-laddare och den lägger inte in dem i rutten.
4) Navigationen verkar inte ta hänsyn till ju fort man kör när den beräknar SOC vid ankomst, utan troligen baserad bara på hur långt det är dit.
5) Skyltläsningen verkar inte fungera så bra än, verkar ofta visa fel. Farthållaren anpassar sig heller inte till läst hastighet(kanske av den anledningen...).
Överlag verkar de gilla den, bekväm och med bra kvalitet. De hittade dock en ganska stor "panel gap".
I slutet har dom en "topp 3" och "flopp 3".
Kanske det kommer gå att installera ABRP som en app?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3. Visserligen säkerligen en del minus också. Laddnätverket inte minst. Men på det stora hela är det nog en bra bi.
Re: Polestar 2
Inga nyheter det där.Verdi skrev:Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3. Visserligen säkerligen en del minus också. Laddnätverket inte minst. Men på det stora hela är det nog en bra bi.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Skyltavläsning är ju ibland i fokus. Volvos är sannerligen inte 100% och inget som duger att styra farthållaren efter. På landsväg funkar det hyfsat men den missar ibland. Läser fel. I stadskörning märks att kameran har för snävt sökområde. Vet inte om polestar 2 har ett uppdaterat system. Verkar ju inte så om det fortfarande inte fungerar helt.
Ser det som en kul grej på min bil. Inget jag skulle betala extra för.
Ser det som en kul grej på min bil. Inget jag skulle betala extra för.
Re: Polestar 2
Car Maniac gav bilen mkt bra betyg, han hade i stort sett inget att klaga på och det har han nästan alltid. Jag brukar se hans övriga tester och detta var mkt positivt. Nu ser jag grymt mkt fram mot min bil. Synd den inte kom innan semestern.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Näe, mer sånt som varit standard i många år nu på dom flesta bilar (förutom lyktorna kanske)taliz skrev:Inga nyheter det där.Verdi skrev:Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3. Visserligen säkerligen en del minus också. Laddnätverket inte minst. Men på det stora hela är det nog en bra bi.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
Verkar vara något mellan 3:an och Y funktionsmässigt, Y betydligt större då utrymmesmässigt. Blir nog inte Sveriges folkelbil men den bör sälja bra.Verdi skrev:Moderna strålkastare, halvkombi, eldragkrok som får dra 1500 kg och lite annat har den iaf på pluskontot mot Model 3.
Vad blir då sveriges folkelbil, nästa generations XC60 ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Volvo envisas med att vara ett premiummärke vilket kan vara ett hinder. Vw också dyra. Som det ser ut idag är asiaterna närmast. Hyundai tänker jag på.
Folkelbilen är def ingen statussymbol utan den som står på de flestas garageuppfart.
Vad krävs då? Tror ett pris på ca 400 kkr, 40 mil (riktiga) kombi (tror mindre bil lite större än golfklassen) praktikaliteten, skall passa som en första bil för en mindre familj.
Folkelbilen är def ingen statussymbol utan den som står på de flestas garageuppfart.
Vad krävs då? Tror ett pris på ca 400 kkr, 40 mil (riktiga) kombi (tror mindre bil lite större än golfklassen) praktikaliteten, skall passa som en första bil för en mindre familj.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Polestar 2
Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?
Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Re: Polestar 2
Mickep skrev:Volvo envisas med att vara ett premiummärke vilket kan vara ett hinder. Vw också dyra. Som det ser ut idag är asiaterna närmast. Hyundai tänker jag på.
Folkelbilen är def ingen statussymbol utan den som står på de flestas garageuppfart.
Vad krävs då? Tror ett pris på ca 400 kkr, 40 mil (riktiga) kombi (tror mindre bil lite större än golfklassen) praktikaliteten, skall passa som en första bil för en mindre familj.
Ändå ligger Volvo i topp i den svenska försäljningsstatistiken. S/V60 och S/V90 är etta och tvåa och XC60 är på plats fyra. Bara VW Golf klämmer in sig mellan...
Det där med att "folkbilen" ska vara så billig för att sälja är inte riktigt sant. Kollar man topplistan för privatpersoner så är det Golf, Tiguan och XC60 som ligger i topp. Men volymerna är 4-6 tusen medan de mest sålda bilarna totalt ligger på runt 20 tusen. Bara var tionde S/V60 köps av en privatperson t ex. Så vill man åt de stora volymerna i Sverige idag så handlar det om leasingbilar.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Och varför ska "alla" elbilar ha panorama tak?Elektrifierad skrev:Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?
Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Re: Polestar 2
Den svenska folkbilen är nog en 2-3år gammal lite dyrare bil köpt begagnad.
Skulle vara intressant att se hur många av dom billigare bilarna i försäljningsstatistiken som rullar som andrabilar vid sidan av en dyrare förmånsbil?
Jag tror det är vanligt.
Skulle vara intressant att se hur många av dom billigare bilarna i försäljningsstatistiken som rullar som andrabilar vid sidan av en dyrare förmånsbil?
Jag tror det är vanligt.
Re: Polestar 2
Elektrifierad skrev:Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?
Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Är det verkligen så viktigt? Hur många vuxna långa män sitter i baksätet?
Elstyrd laddlucka är en mycket riktigt en petitess. Går utmärkt utan.
Re: Polestar 2
Har nog läst 20 recensioner och takhöjden i baksätet har tagits upp av så gott som alla. Ingen har dock klagat över framsätet utöver att mittkonsolen är hög och gör att den inte känns så luftig.Elektrifierad skrev:Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?
Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Re: Polestar 2
Edward123 skrev:Har nog läst 20 recensioner och takhöjden i baksätet har tagits upp av så gott som alla. Ingen har dock klagat över framsätet utöver att mittkonsolen är hög och gör att den inte känns så luftig.Elektrifierad skrev:Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?
Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
Om man vill ha en ombonad eller luftig känsla är subjektivt. Model 3 är inte facit för alla.
Re: Polestar 2
Det är väl så att man är i olika skeden i livet och använder bilen på olika sätt. När manär en barnfamilj med småbarn så är det inte viktigt. Men jag är nu 57 år och umgås med vänner och vi åker ibland 4 vuxna i samma bil på utflykter och därför är takhöjden bak väldigt viktig. När mina vuxna barn är hemma på besök så är den också viktig osv.Verdi skrev:Är det verkligen så viktigt? Hur många vuxna långa män sitter i baksätet?
Sen verkar det också vara kulturellt betingat. Man ser inte sällan fem vuxna män åka tillsammans i en bil.
Re: Polestar 2
Som tur är så är det ju en egenskap hos en bil man kan bedöma helt själv på någon minut helt utan förkunskaper.
Re: Polestar 2
Jerker skrev:Det är väl så att man är i olika skeden i livet och använder bilen på olika sätt. När manär en barnfamilj med småbarn så är det inte viktigt. Men jag är nu 57 år och umgås med vänner och vi åker ibland 4 vuxna i samma bil på utflykter och därför är takhöjden bak väldigt viktig. När mina vuxna barn är hemma på besök så är den också viktig osv.Verdi skrev:Är det verkligen så viktigt? Hur många vuxna långa män sitter i baksätet?
Sen verkar det också vara kulturellt betingat. Man ser inte sällan fem vuxna män åka tillsammans i en bil.
Små korta sträckor kan man väl hasa ner lite i sätet också? Antar att det inte är helt omöjligt? Jag är 189 cm själv och sitter egentligen inte bra i nåt baksäte.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Funkar en fullvuxen Håkan Nilsson med 197cm som statuerande exempel?Elektrifierad skrev:Är det ingen recension som tar upp de trånga utrymmena? Jag är 183 cm och kunde inte (långt ifrån) sitta raklång i baksätet. Framsätet kändes också trångt, även om det delvis är en smaksak. Att man helt missat detta är märkligt. Eller är alla recensenter 170 cm långa?
Detta är ju en viktig parameter. Bra mycket viktigare än elstyrd laddlucka som det tjatats om sen 10 sidor tillbaka.
"Komforten i framsätet är av typisk Volvo-kvalitet, dvs. mycket bra förutom att den breda mittkonsolen störde mitt högerben. Däremot så har karossens form tullat på huvudutrymmet i baksätet vilket är lite synd. Benutrymmet bakom inställningen för mina 197 cm är som på de flesta bilar i denna storleksklass, en ”aning” för litet, men är föraren av ”normallängd” så sitter två vuxna riktigt bekvämt där bak."
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
Re: Polestar 2
Men för att det ska finnas begagnade bilar måste någon köpa nya. Och V60 är väl som redan nämnts den mest sålda bilen i Sverige. Men jag gissar på att V60 inte kommer med eldrift de närmsta åren.Fredrik j skrev:Den svenska folkbilen är nog en 2-3år gammal lite dyrare bil köpt begagnad.
Skulle vara intressant att se hur många av dom billigare bilarna i försäljningsstatistiken som rullar som andrabilar vid sidan av en dyrare förmånsbil?
Jag tror det är vanligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Nej, även om en stor andel är laddhybrider så kommer fortfarande dieselvarianterna vara vanliga som begagnade om 2-3år.Laban skrev:Men för att det ska finnas begagnade bilar måste någon köpa nya. Och V60 är väl som redan nämnts den mest sålda bilen i Sverige. Men jag gissar på att V60 inte kommer med eldrift de närmsta åren.Fredrik j skrev:Den svenska folkbilen är nog en 2-3år gammal lite dyrare bil köpt begagnad.
Skulle vara intressant att se hur många av dom billigare bilarna i försäljningsstatistiken som rullar som andrabilar vid sidan av en dyrare förmånsbil?
Jag tror det är vanligt.
Re: Polestar 2
Det verkar vara gigantisk skillnad med hur folk upplever baksätet. En del är 195 och sitter kungligt och nån är 170 och får inte in benen. Undrar om vad det beror på. Det hade varit kul och veta hur stolen framför är placerad i dessa fall. Det vore också intressant och veta om det beror på lång/kort överkropp på personen i fråga.
Re: Polestar 2
Det har helt klart att göra med hur längden är fördelad. Jag är 193 med kort överkropp och satt hyfsat bra i baksätet med ok plats för benen. Det var inte taket som störde utan balken på sidan ovanför dörren som hamnade hyfsat nära mitt huvud istället. Skulle väl säga att det är mer insteget i baksätet som känns trångt än själva sätet.Front242 skrev:Det verkar vara gigantisk skillnad med hur folk upplever baksätet. En del är 195 och sitter kungligt och nån är 170 och får inte in benen. Undrar om vad det beror på. Det hade varit kul och veta hur stolen framför är placerad i dessa fall. Det vore också intressant och veta om det beror på lång/kort överkropp på personen i fråga.