Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Dafro skrev:
Men håller med dig. Bara en reflektion.
Sorry.
Det var inte meningen att låta dryg :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Nej, laddningen är inte speciellt långsam. Som du såg i tabellen från Kris Rifa som jag klippte in förut så har PS2 lite högre snitthastighet i kW räknat än Model Y men lite lägre hastighet i km/min laddning. Tesla M3 LR är väl från lite till ganska mycket snabbare på laddning beroende på vilket batteri och vilken årsmodell man har.

När det gäller ABRP så kan det ju vara så att den inte har full koll på laddkurvorna, Polestar 2 står fortfarande som beta i ABRP vilket ifs är lite konstigt eftersom de har livedata via appen i bilen.

En annan möjlig "felkälla" är om du gör Tesla-rutten i ABRP med laddning på SuC. Eftersom Polestaren ännu inte kan ladda där så har den färre stationer att välja på vilket nog märks rejält vid en resa till t ex Vemdalen. Men det visar ju på skillnaden i laddinfrastruktur snarare än bilens laddhastighet och effektivitet.
I den grafen är väl laddhastigheten inte direkt snabb? Min 3a som inte har den snabbaste laddhastigheten gör t.ex. 10-80% på ca 10 minuter kortare tid (med större batteri). De nya 3orna och Y som levereras nu med det långsammare batteri hamnar ca 5 minuter långsammare men då fortfarande med ett större batteri så mer kapacitet vid 80%, den Model Y som Kris Rifa verkar ha med i sin graf är de som levererades en kort period som var ännu långsammare. Samtidigt hamnar dock förbrukning för Polestar 2 ca 25-30% högre än Model 3 vid motorvägshastighet, Model Y är en större bil så jämförelsen blir lite skev men även jämfört med den hamnar Polestar 2 ca 15-20% högre.

Så jag tycker inte att det är så konstigt att det går långsammare när man behöver ladda längs vägen när både förbrukningen är högre (så man tvingas ladda till högre SoC) och laddhastigheten lägre, reagerade bara på att du inte verkade tycka att förbrukningen var så anmärkningsvärd och undrade vad du trodde den extra tiden beror på då.

Visst kommer SuC göra en del till t.ex. Vemdelen där man med Polestar 2 tvingas ladda på 50 kW, men till Åre är det snabbladdare hela vägen för båda (som står på relativt samma platser).
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
Dafro skrev:
Men håller med dig. Bara en reflektion.
Sorry.
Det var inte meningen att låta dryg :)
Lugnt.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Det är inte supereffektivt att åka av motorvägen, leta upp en laddare, koppla in och sen koppla ur, åkt ut till motorvägen... Tar lätt 5-10 minuter extra. Minuter som är svåra att tjäna in vid laddaren. Att ladda ofta och lite är ju en stressfaktor också. Plus att man då inte har möjlighet att ladda när man gör annat. Då måste man "vänta aktivt" på att bilen ska bli laddad istället för att kunna äta lunch, ta en promenad...
Håller med att det är fördel med bilar med längre räckvidd så att man behöver göra färre laddstopp på vägen, om man så önskar. Då är det ju bra med lite större batterier och lite lägre förbrukning. Absolut.
Man vill väl ladda när man stannar, inte stanna för att ladda.
Exakt! Det är därför man vill ha längre räckvidd -> mer frihet att stanna och ladda på de ställen som passar en (inte dit man tvingas).
Plus att det ökar chansen att någon gång kunna dra en husvagn med en elbil.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Exakt! Det är därför man vill ha längre räckvidd -> mer frihet att stanna och ladda på de ställen som passar en (inte dit man tvingas).
Plus att det ökar chansen att någon gång kunna dra en husvagn med en elbil.
Det går redan....
...fast man får nöja sig med 15-20 mil mellan laddningarna :D
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Precis.. går utmärkt. Våra resor blir typ som vanligt, sällan vi kör mer än 2h ändå innan vi stannar för att ungarna blir hungriga/kissnödiga/glassugna eller att vi vuxna behöver mer kaffe för att orka med hungriga, kissnödiga och glassugna barn.

På stoppen vi gjorde laddade bilen klart innan barnen var klara. Våra totala dagsturer var dock inte längre än max typ 32 mil i somras så behövde aldrig ladda mer än en gång. Tidigare har vi vid några tillfällen kört upp mot 45 mil per resa, då blir det två stopp för laddning, vilket det normalt då också varit för paus.
Enda nackdelen (tycker inte barnen) är att det allt för ofta är hamburgare som bjuds där man laddar...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jag drar husvagn ner till medelhavet.
Det är knappt 200mil och resan brukar ta ca 2,5 dygn.
Jag hoppas jag ska kunna göra det i en elbil någon gång.
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

För mig är Polestar 2 perfekt som vardagsbil men jag är väldigt skeptisk till långkörning.
Jag gjorde en resa på ca 50 mil enkel resa med familjen över en helg med Polestar 2, minusgrader, ner under -10 som kallast, två stopp per väg och lågt tempo gjorde att vi tappade minst två timmar per resa jämfört med att köra en bensinbil. Vi åt mat/fikade på laddstoppen precis som det beskrivs i tråden men för mig känns dessa pauser konstlade.
I helgen som gick körde jag och en kompis en resa över söndagen, 45 mil enkel resa, vi tog varken hans Tesla eller min Polestar utan färdades snabbt och bekvämt i en Mercedes-hybrid. Ett tankstopp per resa med snabb bensträckare och därefter framme. Han hade planer på att skaffa Plaid+ och kunde tänka sig att överge SUV för att få räckvidden den erbjuder men tydligen behöver ingen en sådan bil.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter86 »

Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Omg haha lycka till!
Väntar med spänning på denna uppdatering :)))
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Jag tycker nog ändå att långresor är skönare med elbil. Man får små pauser under körningen och blir inte alls lite slut i kroppen och knoppen som när man brände lite för många mil utan paus förut.
Körde Köln - Gävle i början av November. ca 160 mil, det gick utmärkt. Inga laddproblem eller knöligheter. Enda jag vsr lite missnöjd med var placeringen på de två sista laddstoppen, skulle jag haft en annan bra HPC-laddare mellan Örebro och Västerås hade jag klarat mig på bara ett stopp där. Nu fick det bli två korta istället. (Jag kan klara mig från Örebro till Gävle... men då behöver jag ladda till strax över 80% nu på vintern.. och det går segare än att ladda till typ 50 och sen fylla på lite i Västerås.) :)

Men det blir smidigare för varje långresa jag gör känns det som. Fler och fler alternativ och mycket mindre behov av planering innan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

Kul att läsa, hur många laddstopp klarade du dig på?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
Precis.. går utmärkt. Våra resor blir typ som vanligt, sällan vi kör mer än 2h ändå innan vi stannar för att ungarna blir hungriga/kissnödiga/glassugna eller att vi vuxna behöver mer kaffe för att orka med hungriga, kissnödiga och glassugna barn.

På stoppen vi gjorde laddade bilen klart innan barnen var klara. Våra totala dagsturer var dock inte längre än max typ 32 mil i somras så behövde aldrig ladda mer än en gång. Tidigare har vi vid några tillfällen kört upp mot 45 mil per resa, då blir det två stopp för laddning, vilket det normalt då också varit för paus.
Enda nackdelen (tycker inte barnen) är att det allt för ofta är hamburgare som bjuds där man laddar...
johanh skrev:
För mig är Polestar 2 perfekt som vardagsbil men jag är väldigt skeptisk till långkörning.
Jag gjorde en resa på ca 50 mil enkel resa med familjen över en helg med Polestar 2, minusgrader, ner under -10 som kallast, två stopp per väg och lågt tempo gjorde att vi tappade minst två timmar per resa jämfört med att köra en bensinbil. Vi åt mat/fikade på laddstoppen precis som det beskrivs i tråden men för mig känns dessa pauser konstlade.
I helgen som gick körde jag och en kompis en resa över söndagen, 45 mil enkel resa, vi tog varken hans Tesla eller min Polestar utan färdades snabbt och bekvämt i en Mercedes-hybrid. Ett tankstopp per resa med snabb bensträckare och därefter framme. Han hade planer på att skaffa Plaid+ och kunde tänka sig att överge SUV för att få räckvidden den erbjuder men tydligen behöver ingen en sådan bil.
Jo, det är lite så jag känner. Om vi/jag skall stoppa varannan timme för att äta en massa burgare och annan snabbmat under laddningen så blir man snart så rund att man riskerar att inte får plats i bilsätet längre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Dafro skrev:
Kul att läsa, hur många laddstopp klarade du dig på?
De där 4 innan Sverige, sen körde jag via Varberg för att lämna av en kompis... så blev Helsingborg, Varberg, Ulricehamn, Örebro och så Västerås.
Jag kör kanske med lite tung gasfot ibland, hade klarat mig med färre stopp om jag snålat lite, men jag ville ju hem. Bild

Bytte laddare i Örebro då jag fick nått del och den avslutade direkt, i övrigt tror jag det var en helt felfri resa, helt utan laddköer också.

Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Jag körde Ö-vik - Uppsala ToR i helgen och det är trevligt att se hur Polestar har snyggat till laddkurvan. Lägger man in laddaren i navigatorn trycker den på ca 150kW direkt från start. På väg hem hamnade vi tyvärr i bakhasorna på ett testteam från Mercedes med 6 bilar som kom före oss till laddarna...

Med en del snö på vägen, -10 grader, 20" dubbat, 110 km/h i princip hela vägen, 20 grader i bilen (eco mode) så snittade vi 29kWh/100km. Visst hade jag kunna bättra på räckvidden genom att köra 90 km/h, men man ska ju hålla sig vaken också.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

lawe skrev:
Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....
Ska han bara till Umeå är det ju lugnt... ska man vidare blir det lite tid på en 50kW-laddare. :)

Umeå är verkligen efter i HPC-racet!
Borde komma nått där till i sommar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

lawe skrev:
Maw skrev:
Jag planerar att köra Växjö till Umeå och om vädret tillåter fortsätta till Abisko med min PS2 i början av januari. Det blir ca 175 mil per riktning och jag kommer ha 3 barn med mig till Umeå och därefter 2...

Jag får återkomma med hur jag ser på långresor i vinterklimat med elbil utan SuC efter det :D
Det som är lite surt är att du passerar sista 150kW-laddaren vid McDonalds i Övik....
Jo, jag inser att jag kommer behöva packa med en hel del tålamod i bilen :)

Jag ska lämna ett barn i Umeå/Holmsund på volleybolläger. Därefter ska vi bara köra och se hur vintern ser ut i Norra Sverige i januari några dagar tills lägret är slut och sen kör vi hem igen så det blir ingen stress. Jag har hört att det är goda chanser att se norrsken i Abisko så vi funderar på att försöka ta oss dit och spana efter ett sådant om inte vädret är för stökigt. Här i Småland är det ont om norrsken :)

Mellan Luleå och Kiruna verkar det krävas att man gör en avstickare till Gällivare för att ladda på 24 kW CCS i ett par timmar?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Nect skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

johanh skrev:
För mig är Polestar 2 perfekt som vardagsbil men jag är väldigt skeptisk till långkörning.
Jag gjorde en resa på ca 50 mil enkel resa med familjen över en helg med Polestar 2, minusgrader, ner under -10 som kallast, två stopp per väg och lågt tempo gjorde att vi tappade minst två timmar per resa jämfört med att köra en bensinbil. Vi åt mat/fikade på laddstoppen precis som det beskrivs i tråden men för mig känns dessa pauser konstlade.
I helgen som gick körde jag och en kompis en resa över söndagen, 45 mil enkel resa, vi tog varken hans Tesla eller min Polestar utan färdades snabbt och bekvämt i en Mercedes-hybrid. Ett tankstopp per resa med snabb bensträckare och därefter framme. Han hade planer på att skaffa Plaid+ och kunde tänka sig att överge SUV för att få räckvidden den erbjuder men tydligen behöver ingen en sådan bil.
Vad är det du säger? Klarade mercedesen inte 45 mil utan tankstopp?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Till Vemdalen bidrar det säkert och hade man haft snabbare laddare på slutet hade det nog varit en 10-15 minuter kortare laddning dit, men till Åre har man inte det problemet.
taliz skrev:
Vad är det du säger? Klarade mercedesen inte 45 mil utan tankstopp?!
Har haft en Audi som inte gjorde det heller om man inte körde på absoluta ångorna, var kring 50-55L tank och den kunde lätt dra 1,1-1,2L/mil.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Polestar 2

Inlägg av ObscureEconomist »

joel80 skrev:
Nect skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag tycker ändå att beskrivningen av Polestar 2:s förbrukning är lite överdriven. Man får ha i åtanke att Björn körde med Performance-versionen som brukar dra ca 10% mer än vanliga versionen med standard 19".
Är det långsam laddhastighet som gör att laddtiden A till B blir så pass mycket högre då? Kollar ABRP och resan Stockholm - Åre eller Stockholm - Vemdalen blir ca en timme längre i en Polestar 2 kontra min Model 3 som laddar på ca 45 resp 30 minuter på de resorna. Laddningen på resan till vännerna i Holland på sommaren går från dryga 2 timmar i model 3 till 3 timmar och 20 minuter i bra väder och om man håller igen på autobahn, kan inte heller ta samma väg i Tyskland så körtiden verkar bli 40 minuter längre också. Helt plötsligt blir den inte bara jobbig att göra utan att stanna för att sova på vägen.

Det är väl troligen för att P2:an måste segladda på 50kW laddare från Bollnäs och uppåt?
M3an seglar från SuC till SuC?
Mja.. det börjar ploppa upp lite snabbare laddare norröver nu också. Beroende på färdväg bör man kunna köra HPC-laddning till fjällen. Flera nya sen förra vintern. Sorterade på bara laddare med +100kW:
Bild
Inte för att vara sån men att ta ut en karta som sträcker sig till Övik och säga att det börjar dyka upp snabbladdare i norröver är ganska komiskt. Det finns bokstavligen på 3 orter ovanför Övik på en ytan lika stor som den du visar. Skellefteå, Luleå och Arvidsjaur och jag tror inte du tar dig till någon av dessa orter från Övik vintertid. De flesta fjällorter ligger också mer norrut än Åre/Vemdalen.

Det här är väl varför en stor del av vi nordligare skribenter som inte tilltalas av tesla vill ha dessa helt orimliga räckvidder på 60 mil så att vi ska slippa sitta i bilen timmar och ladda på sega 50 kW laddare. Förhoppningvis blir det bättre men det största problemet är numera infrastrukturen om man bor norrut, hade man bott i söder hade man nog redan kört elbil.
BMW i4 M50 -22
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Polestar 2

Inlägg av Peter Andersson »

Inte undra på att Tesla MY sålt bra i Umeå på kort tid.
En hyfsat stor bil med 1.600kg dragvikt och bra med laddmöjligheter.
20211208_085010.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Håller med ObscureEconomist. Lätt komiskt att publicera en karta som slutar strax ovanför mitten av Sverige och påstå att det börjar komma snabbladdare norrut. :lol:
Skriv svar