Jag vänder mig hellre till en bra mekaniker när bilen har problem.
Precis vad jag menar. Jag vill ha tillgång till en bra mekaniker om det skulle uppstå ett problem. Beredskapen kostar och i mitt fall ligger det på 230kr/mån.
En anonym app och resa på 10mil enkel väg till en verkstad lockar inte. Jag har hittills klarat mig utan några mjukvaru-uppdateringar mellan servicetillfällena. Bilen har inte haft några buggar som jag märkt. Tändstift har jag inga.
Bromsbelägg byter jag nog själv när det är dags.
Jag har har det du efterfrågar 1,3 mil bort. Kostnad 0kr.
Hade jag haft 1,3mil till en gratis verkstad hade det definitivt varit annorlunda. Men det känns inte troligt att tesla kommer öppna många servicecenters. Ni säger det ju själva. Bilarna behöver ju inga verkstäder och i kombination med få bilar ute blir det dyrt. Nu är vi ju tillbaka där vi började. Ett sätt att erbjuda lokal verkstad till väldigt få bilar är ju att hyra in sig i befintlig verkstad. Kakla om ett utrymme, sätta upp extra lysrör, se till att ingen olja kommer i närheten samt importerar en sån där speciell teslamekaniker från usa.
Det vi säger är att bilarna inte har alls så stort behov av regelbunden service. Därmed blir det logiskt att man inte behöver lika många verkstäder.
Hade du haft regelbundet behov av rörmokare hemma hade du nog gärna haft en i närheten och kanske t.o.m. abonnerat på det som tjänst.
Har du inte regelbundet behov så räcker det att betala när behov uppstår, och det gör inte så mkt om de får åka 10 mil.
Det finns rörmokare här på hemorten om jag skulle behöva en.
Det jag säger är att era bilar verkar ha ett minst lika stort behov av reparationer som andra bilar och att man därför är minst lika beroende av en verkstad.
Det jag säger är att era bilar verkar ha ett minst lika stort behov av reparationer som andra bilar och att man därför är minst lika beroende av en verkstad.
Så du har större erfarenhet av våra bilar än vad vi som äger bilarna har? Jag har ägt och äger några avgasbilar och de har alla både krav och behov av mer underhåll/verkstadsbesök än min Tesla. Garantin på din Volvo gäller inte om du inte tar in den på service regelbundet. För Tesla finns inget sådant krav, garantin gäller ändå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Precis vad jag menar. Jag vill ha tillgång till en bra mekaniker om det skulle uppstå ett problem. Beredskapen kostar och i mitt fall ligger det på 230kr/mån.
En anonym app och resa på 10mil enkel väg till en verkstad lockar inte. Jag har hittills klarat mig utan några mjukvaru-uppdateringar mellan servicetillfällena. Bilen har inte haft några buggar som jag märkt. Tändstift har jag inga.
Bromsbelägg byter jag nog själv när det är dags.
Jag har har det du efterfrågar 1,3 mil bort. Kostnad 0kr.
Hade jag haft 1,3mil till en gratis verkstad hade det definitivt varit annorlunda. Men det känns inte troligt att tesla kommer öppna många servicecenters. Ni säger det ju själva. Bilarna behöver ju inga verkstäder och i kombination med få bilar ute blir det dyrt. Nu är vi ju tillbaka där vi började. Ett sätt att erbjuda lokal verkstad till väldigt få bilar är ju att hyra in sig i befintlig verkstad. Kakla om ett utrymme, sätta upp extra lysrör, se till att ingen olja kommer i närheten samt importerar en sån där speciell teslamekaniker från usa.
Det vi säger är att bilarna inte har alls så stort behov av regelbunden service. Därmed blir det logiskt att man inte behöver lika många verkstäder.
Hade du haft regelbundet behov av rörmokare hemma hade du nog gärna haft en i närheten och kanske t.o.m. abonnerat på det som tjänst.
Har du inte regelbundet behov så räcker det att betala när behov uppstår, och det gör inte så mkt om de får åka 10 mil.
Det finns rörmokare här på hemorten om jag skulle behöva en.
Det jag säger är att era bilar verkar ha ett minst lika stort behov av reparationer som andra bilar och att man därför är minst lika beroende av en verkstad.
Poängen var att sådant man inte har regelbundet behov av känner man sig inte lika nödgad att ha i närheten.
Jaså? Varför tror du det? Jag närmar mig 3000 mil med min nu. Hade det varit en Volvo vore jag tvungen att boka in service i närtid. Nu kör jag bara vidare.
Jag läser här på forumet. Förstår att det blir en informationsbubbla där man får alla problemen samlade men att det inte behövs teslaverkstäder kan vi väl vara överens om. Ni tycker det är ok att ha dom lite längre bort och lite anonymare. Jag känner trygghet med att ha den lite närmare och betalar för det.
Jag känner trygghet med att ha den lite närmare och betalar för det.
Situationen är ju att Tesla säljer alla bilar de hinner tillverka. De behöver inte erbjuda service på nära håll för att konkurrera ut andra bilmärken. Den dagen det börjar gå trögt att sälja bilarna kommer de säkert att se över saker som kan få även de mest konservativa och trygghetssökande köparna att våga köpa en Tesla. Men vi är inte där än.
Jag läser här på forumet. Förstår att det blir en informationsbubbla där man får alla problemen samlade men att det inte behövs teslaverkstäder kan vi väl vara överens om. Ni tycker det är ok att ha dom lite längre bort och lite anonymare. Jag känner trygghet med att ha den lite närmare och betalar för det.
För mig är "min" Teslaverkstad inte anonymare än andra verkstäder som jag varit på, tvärt om. De vet vem jag är när jag kommer dit och jag känner igen flera som jobbar där. Visst behövs det några Service Center till. Umeå är väl den som bör ha högst prio och jag skulle inte ha något emot en här i Kalmartrakten men det har fungerat bra alla gånger utom då råttorna åt upp kylsystemet när jag var i Thailand en dryg månad. Jag hoppas att Lator flyttar till Bergkvara så är nog mina behov av Tesla Service Center minimala. Jag har ju haft min bil i snart 4 år och kört 8250 mil så alternativa verkstäder som kan elbilar är inga problem för mig men då vill jag helst ha en som kan elbilar specifikt och inte en generell avgasbilsmekaniker. Nu kommer ju inte ens Polestar få tillgång till alla Volvoverkstäder utan endast en del utvalda. Orsaken till detta är troligen att kunskap och verktyg/utrustning är en begränsande faktor. Som jag ser det så har Tesla som företag i princip inget att vinna med att öppna upp Superchargers till Polestar mot att Tesla får tillgång till Volvo-verkstäder. Utan utbildning och rätt utrustning är dessa inte värda mycket mer än ett varmgarage.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Som jag ser det så har Tesla som företag i princip inget att vinna med att öppna upp Superchargers till Polestar mot att Tesla får tillgång till Volvo-verkstäder.
Naturligtvis inte. Tesla skulle kunna ta bra betalt för det.
Jag tror man ska komma ihåg att Elon Musk inte vill konkurrera bort andra biltillverkare i första hand. Han vill konkurrera bort fossilbilarna. Det är inte samma sak.
Kanske kan Polestar erbjuda något i utbyte? Ett verkstadsnät kanske?
70 inlägg senare...
Svenssons skrev:
Som jag ser det så har Tesla som företag i princip inget att vinna med att öppna upp Superchargers till Polestar mot att Tesla får tillgång till Volvo-verkstäder.
Fredrik j skrev:
Naturligtvis inte. Tesla skulle kunna ta bra betalt för det.
Jag tror man ska komma ihåg att Elon Musk inte vill konkurrera bort andra biltillverkare i första hand. Han vill konkurrera bort fossilbilarna. Det är inte samma sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kanske kan Polestar erbjuda något i utbyte? Ett verkstadsnät kanske?
70 inlägg senare...
Svenssons skrev:
Som jag ser det så har Tesla som företag i princip inget att vinna med att öppna upp Superchargers till Polestar mot att Tesla får tillgång till Volvo-verkstäder.
Fredrik j skrev:
Naturligtvis inte. Tesla skulle kunna ta bra betalt för det.
Jag tror man ska komma ihåg att Elon Musk inte vill konkurrera bort andra biltillverkare i första hand. Han vill konkurrera bort fossilbilarna. Det är inte samma sak.
Naturligtvis kan inte tillgången till ett verkstadsnät betala för ett helt snabbladdningsnät. Det skrev jag ju inte heller. Om ni tror att jag tror att verkstadsnätet är lika värdefullt som laddinfrastrukturen har ni missuppfattat mig. Jag menar som en del av ett samarbete.
Fråga är vad polestar skulle kunna göra...
Ansluta sig till teslas supernätverk.(nu handlar det inte vad tesla vinner på det utan vad polestar vinner/förlorar på det). Ionity? Eller skall de bygga eget nätverk? Vad är mest rimligt?
Alla produkter behöver till sist underhåll. Är det en nackdel eller fördel om volvos verkstäder kan vara behjälplig?
Det kan vara 0 kr om man bor i närheten av en. men vissa är ju beredd att betala mer för att bo nära en [stor]stad.
Finns det någon som hittat information angående verkstäder för polestar 2 på polestars hemsida, eller på volvos hemsida?
Är det inte mest lösa kommentarer i intervjuer?
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Finns det någon som hittat information angående verkstäder för polestar 2 på polestars hemsida, eller på volvos hemsida?
Är det inte mest lösa kommentarer i intervjuer?
Har frågat dem många gånger om detta ”mer info kommer snart” är alltid svaret... så vi får ha tålamod en stund till tydligen. Men man borde ju få veta innan första kunderna fått bilen kan jag tycka. Speciellt för oss norrlänningar.
Någon som har fått sin bil ännu, eller är det bara "interna" som rullar runt?
Ser nästan en Polestar2:a dagligen på vägarna runt Göteborg. Står även en parkerad längre bort på gatan.
Hur är det med leveranstider?
Leker med tanken på att byta ut TM3:an, men det är väl som att svära i kyrkan
Någon som har fått sin bil ännu, eller är det bara "interna" som rullar runt?
Ser nästan en Polestar2:a dagligen på vägarna runt Göteborg. Står även en parkerad längre bort på gatan.
Hur är det med leveranstider?
Leker med tanken på att byta ut TM3:an, men det är väl som att svära i kyrkan
Första kundbilarna ska komma i juni, men blir säkert juli.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Någon som har fått sin bil ännu, eller är det bara "interna" som rullar runt?
Ser nästan en Polestar2:a dagligen på vägarna runt Göteborg. Står även en parkerad längre bort på gatan.
Hur är det med leveranstider?
Leker med tanken på att byta ut TM3:an, men det är väl som att svära i kyrkan
Första kundbilarna ska komma i juni, men blir säkert juli.
Då står dom väl på tåget från kina snart. Tror jag läste att det tar tre veckor mellan fabriken i kina och fabriken i belgien.
När finns det en demobil hos handlaren tro?
Konstigt att de inte är krocktestade enligt NCAP eller någon annanstans... även om alla förväntar sig storslam?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Vad är lansering, de åker ju omkring i Göteborg?
Varför har de inte testat i USA?
Nedan från NCAPs hemsida:
"Men om bilarna ännu inte finns på marknaden?
Det är viktigt att offentliggöra resultat så tidigt som möjligt i ett fordons livscykel så att så många konsumenter som möjligt kan göra ett informerat val. Detta innebär att Euro NCAP ibland testar bilar som ännu inte finns tillgängliga hos bilhandlaren. Vid sådana omständigheter väljer Euro NCAP ut bilar från början av produktionen. Euro NCAP kan besöka tillverkningsanläggningen för att välja ut bilar slumpmässigt, alternativt väljs VIN slumpmässigt från en lista som tillhandahålls av tillverkaren. När bilarna kommer till testlaboratoriet, kontrolleras de för att se att rätt säkerhetsutrustning sitter monterad. Euro NCAP testar under inga omständigheter bilar som inte är fullt typgodkända, inte kommer från serieproduktionen eller som inte är juridiskt säljbara till allmänheten. Eventuella bevis, före, under eller efter testen, som kastar tvivel över fordonens produktionsstatus, leder automatiskt till en ogiltigförklaring av testresultaten och följs upp av utredningar."
Så med tanke på ovanstående så gissar jag att Polestar ligger efter i produktion...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Vad är lansering, de åker ju omkring i Göteborg?
Varför har de inte testat i USA?
Nedan från NCAPs hemsida:
"Men om bilarna ännu inte finns på marknaden?
Det är viktigt att offentliggöra resultat så tidigt som möjligt i ett fordons livscykel så att så många konsumenter som möjligt kan göra ett informerat val. Detta innebär att Euro NCAP ibland testar bilar som ännu inte finns tillgängliga hos bilhandlaren. Vid sådana omständigheter väljer Euro NCAP ut bilar från början av produktionen. Euro NCAP kan besöka tillverkningsanläggningen för att välja ut bilar slumpmässigt, alternativt väljs VIN slumpmässigt från en lista som tillhandahålls av tillverkaren. När bilarna kommer till testlaboratoriet, kontrolleras de för att se att rätt säkerhetsutrustning sitter monterad. Euro NCAP testar under inga omständigheter bilar som inte är fullt typgodkända, inte kommer från serieproduktionen eller som inte är juridiskt säljbara till allmänheten. Eventuella bevis, före, under eller efter testen, som kastar tvivel över fordonens produktionsstatus, leder automatiskt till en ogiltigförklaring av testresultaten och följs upp av utredningar."
Så med tanke på ovanstående så gissar jag att Polestar ligger efter i produktion...
Inte nödvändigtvis, antar att NCAP har sin testanläggning någonstans i Europa och första bilar sägs vara på väg hit nu. De lär få sina bilar samtidigt som första kunder när första batchen kommer fram i juni.
Mycket möjligt, jag vet inte. Jag spekulerar/gissar lite
Har någon fått leveransbesked på sin bil? För om de är ombord så finns det ETA hamn och då borde man få ett ungefärligt datum. Det tar ungefär 40-45 dagar från från Kina till Belgien.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Mycket möjligt, jag vet inte. Jag spekulerar/gissar lite
Har någon fått leveransbesked på sin bil? För om de är ombord så finns det ETA hamn och då borde man få ett ungefärligt datum. Det tar ungefär 40-45 dagar från från Kina till Belgien.
Inget här än men de säger att man blir kontaktad 4 veckor innan leverans. Oklart om bilarna tar båten eller tåget som det var tänkt ursprungligen
Varför skulle dom inte ta tåget? Volvo har ju importerat/exporterat bilar till kina via tåg i flera år. Båt är ju en otrolig omväg.
Det har väl med kapacitet att göra, men har de inte många att sälja så kan de ta tåget. Tar 18 dgr till Belgien...
Fartyg och plan kan du typ ha hur många som helst i gång men tåg och bil är begränsat... infrastrukturen begränsar.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Varför skulle dom inte ta tåget? Volvo har ju importerat/exporterat bilar till kina via tåg i flera år. Båt är ju en otrolig omväg.
Det har väl med kapacitet att göra, men har de inte många att sälja så kan de ta tåget. Tar 18 dgr till Belgien...
Fartyg och plan kan du typ ha hur många som helst i gång men tåg och bil är begränsat... infrastrukturen begränsar.
Vet inte vad dom har för kapacitet men man har kört s90 till Europa från kina och övriga modeller åt andra hållet. Antagligen har det varit lite obalans i flödet (fler sålda bilar i kina än s90 i Europa. Läste att man även byggde xc60 hybrid i kina samt numera xc40.