Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
Just storleken måste ju vara en av dom ärligaste egenskaperna hos en bil. Man kan ju relativt enkelt bilda sig en uppfattning. Har man en familj med två barn 8-12 eller nått så behöver man ju inte plats för tvåmetare i baksätet. Man bör ju köpa bil efter sitt eget behov.
Just det där har många svårt med. Vi känner väl alla till argumenten kring de som behöver 80 mils räckvidd, helst med tungt släp, och högst 5 minuter laddtid efter det för att kunna fortsätta. :) "Behoven" folk tror sig behöva stämmer inte alltid helt med vad de egentligen behöver. :)
Nej, det gäller att rannsaka vad man egentligen, i verkligheten, har för behov och köpa bil efter det.

Gillar man verkligen en bil kan man göra häpnadsväckande prioriteringar. Jag övervägde t.ex. att köpa en 4-sitsig bil trots att vi redan hade tre barn.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Lugna er nu alla Polestar fans. På detta forum anses Model 3 vara en enormt rymlig och praktisk bil medan Polestar 2 är en småbil och konkurrerar i stort sett med e-Up, möjligen eGolf om det är en fin dag. Inget nytt på fronten här!
Haha såja såja. Det är faktiskt påtaglig skillnad.
PS2 är en kul bil, men rymlig är den inte. Inget att hymla om.
Absolut. Kanske XC40 är närmast något som motsvarar BMWs lilla kompakt-SUV X3, istället för deras normala X5?

Då kanske PS2 närmast skall tex. jämföras med BMWs nya iX3 (BEV-versionen av X3)?

Tycker det är bra att det finns bilar i lite olika storleksklasser för olika behov och användning. Tycker PS2 och XC40 Rchrg är riktigt fina bilar, och fyller ett bra syfte in sin mindre storleksklass.

Kommer garanterat mellanstora och stora BEV-SUV från Polestar/Volvo/Geely/Lync&Co/Zeekr/Geometry i framtiden som är i storleksklass som de storsäljande fossilarna XC60 och XC90.
BMW X3 är en stor bil nuförtiden. Nog lite större än XC60 tom.
Snarare X1 som motsvarar XC40. Men PS2 är lägre och trängre än XC40.
Men återigen, det betyder inte att det är en dålig bil. Jag skulle kunna tänka mig en. Men jag gillar små bilar å andra sidan. ;)
Ok, tyckte X3 kändes rätt liten jämfört med X5 (som är den jag är mest van vid, och lite av normen i området där vi bor). Så det kanske snarare är XC60, och inte lilla XC40, som går mer direkt upp mot BMWs X3?

Jo, jag gillar också småbilar/mindre bilar. Speciellt till vardags då man är kör bilen själv, eller när man är max två, och inte behöver så mycket lastutrymme. Därav att jag föredrar M3 för att den just är en agil liten bil.

En liten/mindre M3 är mycket roligare bil att köra aktivt än de många MS och MX som jag också kört ett antal gånger. Passar perfekt som liten andrabil för oss i familjen.

Innan hade vi två stora kombi (typ E-klass och V70/V90) i familjens vagnpark, och det kändes lite onödigt i längden. Är grymt nöjd med att välja en småbil/mellansmå som M3 (var ett tag inne på att de skulle vara MS som gällde om jag gick för elbil).

Är inne på att skaffa en ny BEV (saknar tex. både elbaklucka och VP på vår nuvarande), och skall erkänna att jag varit riktigt sugen på den nya MS Plaid, men kommer bli en ny M3 som jag plockar ut innan 1/7. Har inte hittat någon bättre elbil som andrabil, och MY dröjer nog över ett år till (hade gärna haft en hatchback/halvkombi med bättre baklucka jämfört med sedanlucka).

Så finns inget rätt eller fel.

Stort är absolut bra ibland (långsemester, köra till fjällstuga, frakta saker), men minst lika ofta så kan litet också vara en grym fördel!

Ibland stämmer Ludwig Mies ordspråk och kända devis väldigt väl. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Varken Model 3 eller PS2 är några småbilar, båda tillhör mellanklassen. Samma som 3-serien, C-klass, A4 etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Varken Model 3 eller PS2 är några småbilar, båda tillhör mellanklassen. Samma som 3-serien, C-klass, A4 etc.
Nu tycker jag även BMW 3-serien (som i sin M3-version var främsta alternativet till Teslas M3 för mig), personligen är en relativt liten bil. Men jag skall erkänna att jag inte har exakt koll på alla typiska etiketter och definitioner (vilket jag kanske borde haft, men tanke på tidigare arbeten). Tycker att den passar perfekt i storlek som "småbil" för oss (förutom sedanluckan, som är lite opraktisk ibland), och det är det enda jag går efter.

Jo, har ju funderat på PS2 ett antal gånger. Speciellt nu när jag strax skall byta elbil innan den 1/7. Så tycker absolut att den är jämförbar med Teslas M3, och troligen även ett bra alternativ att kika på för många BMW M3-spekulanter/ägare.

Tycker om PS2 för den klassiska Volvo-kvaliteten (som är i princip lika god som de klassiska "tyskarna"), och gillar även app-tänket med Android Auto (något som jag tycker saknas hos Tesla är att kunna ladda ner tredjepartsappar). Men även om det är en jättefinbil på många sätt (känner flera som har den), så upplever jag den som lite gammaldags trång och omslutande i kupén. Gillar den öppna och luftiga interiören i M3. De kanske är lika stora (eller små som jag ser det :) ) på utsidan, men upplever M3 som mycket mer rymlig och spatiös i framsätena (där jag sitter mest). Baksätet känns som lite bättre på PS2, men där sitter sällan någon (mer än korta sträckor, och mer sällan). Gillar även att M3 är optimerad 100% för att vara en ren BEV, utan kardantunnel, motorgrill, mekanisk frunk/motorhuv, etc.

Bortsett från avsaknaden av en bra egen eller samägd laddinfrastruktur (SuC, Ionity, etc.) så tycker jag även att PS2 är lite för "törstig" för min smak, och att den laddar alldeles för långsamt.

Men det är mina egna högst personliga värderingar gällande vad som är viktigast för mig/oss. Är verkligen en jättefin bil på många olika sätt, och förstår absolut de som väljer och tilltalas av PS2.

Även om den (för mig) känns interiört lite gammaldags, så är den ju exteriört mycket modernare än Tesla (som känns 10 år efter i tiden designmässigt exteriört). Gillar både sidorna, bakpartiet och de snygga ramlösa sidospeglarna.

Finns ju ingen perfekt bil (alla har sina brister, och gott om brister även hos Tesla), så handlar ju i slutändan om att välja den kompromiss som passar bäst för ens egna både praktiska behov, och efter ens egna hjärta och personliga preferenser.

Alla som vill ha en smidig (som jag kallar det själv) liten bil i samma storleksklass som Tesla M3, BMW M3, etc. borde absolut inte missa att kika på en PS2.

Är som sagt en jättefin elbil på väldigt många sätt! :)

Nu behöver Geely/Volvo/Polestar bara komma ut med lite större BEV-modeller i storleksklasserna som motsvarar XC60/V60 respektive XC90/V90...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Obegripligt varför du skulle ha BMW M3 som alternativ när du sen inte ens valde en Performance. En 340i/440i GC är ju väldigt mycket bekvämare, tystare och mer praktiska som vardagsbilar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Obegripligt varför du skulle ha BMW M3 som alternativ när du sen inte ens valde en Performance. En 340i/440i GC är ju väldigt mycket bekvämare, tystare och mer praktiska som vardagsbilar.
För mig är iaf en 340i för långsam i accelerationen, en Model 3 LR AWD krävde acceleration boost för att kännas riktigt bra och då hamnar man ju runt en BMW M3. Visst hade jag kanske inte velat ha komforten i en BMW M3 så kanske fått välja bort den därför, men en 340i hade jag inte köpt för att den var för långsam.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Obegripligt varför du skulle ha BMW M3 som alternativ när du sen inte ens valde en Performance. En 340i/440i GC är ju väldigt mycket bekvämare, tystare och mer praktiska som vardagsbilar.
För mig är iaf en 340i för långsam i accelerationen, en Model 3 LR AWD krävde acceleration boost för att kännas riktigt bra och då hamnar man ju runt en BMW M3. Visst hade jag kanske inte velat ha komforten i en BMW M3 så kanske fått välja bort den därför, men en 340i hade jag inte köpt för att den var för långsam.

Det där är ju bara löjligt. En BMW M3 känns ju ändå inte som en elbil. Dessutom är B58-motorn väldigt trimvänlig och du kan lätt plocka över 500 hästar ur den.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Håller med Verdi om att en M340i är en bättre jämförelse för en long range. M3 G80 är ju just nu klassledande och snart kommer den fyrhjulsdrivna modellen, kommer bli intressant hur konkurenterna svarar på den.

Dock så kostar en M340i inte långt ifrån vad man gav för förra generationens M3 vilket är ett stort minus.
198D7FA7-BD24-4648-8757-9E0F2B1EDE8D.jpeg
2315C7E8-62B4-49EE-9344-6AFE12D30D09.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Obegripligt varför du skulle ha BMW M3 som alternativ när du sen inte ens valde en Performance. En 340i/440i GC är ju väldigt mycket bekvämare, tystare och mer praktiska som vardagsbilar.
Det var 2019, och jag var inte säker på att elbil var rätt för mig. Har alltid gillat BMW M3, och bra kul bil (för att vara fossilbil).

Hade lätt valt P privat då priset skiljer enormt lite, men gick på AWD LR pga. sjukt stora skillnader i förmånsvärde.

Men är supernöjd med det valet idag. :D

Så win-win att gå på el istället för ICE oavsett. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Obegripligt varför du skulle ha BMW M3 som alternativ när du sen inte ens valde en Performance. En 340i/440i GC är ju väldigt mycket bekvämare, tystare och mer praktiska som vardagsbilar.
För mig är iaf en 340i för långsam i accelerationen, en Model 3 LR AWD krävde acceleration boost för att kännas riktigt bra och då hamnar man ju runt en BMW M3. Visst hade jag kanske inte velat ha komforten i en BMW M3 så kanske fått välja bort den därför, men en 340i hade jag inte köpt för att den var för långsam.
Japp. Tänkte denna gången först ta P istället (man kan aldrig ha för bra prestanda, tvärt emot vad Mwall hävdar), men sedan sänkte de priset på AWD LR, och då väger det över i och med att jag tar leverans innan den 1/7 (efter den 1/7 så är skillnaden i förmånsvärde inte lika stor). Kommer istället göra som du och skaffa acc-boost.

Blir bra detta! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Obegripligt varför du skulle ha BMW M3 som alternativ när du sen inte ens valde en Performance. En 340i/440i GC är ju väldigt mycket bekvämare, tystare och mer praktiska som vardagsbilar.
För mig är iaf en 340i för långsam i accelerationen, en Model 3 LR AWD krävde acceleration boost för att kännas riktigt bra och då hamnar man ju runt en BMW M3. Visst hade jag kanske inte velat ha komforten i en BMW M3 så kanske fått välja bort den därför, men en 340i hade jag inte köpt för att den var för långsam.

Det där är ju bara löjligt. En BMW M3 känns ju ändå inte som en elbil. Dessutom är B58-motorn väldigt trimvänlig och du kan lätt plocka över 500 hästar ur den.
Kan inte hålla på att trimma leasingbil och företagsbilar (annat än möjligen mjukvara).

För mig är det dessutom en trevligare acceleration och körkvalitet i en BEV jämfört med motsvarande ICE-bil. Svårt att beskriva om man inte direkt jämför skillnaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Håller med Verdi om att en M340i är en bättre jämförelse för en long range. M3 G80 är ju just nu klassledande och snart kommer den fyrhjulsdrivna modellen, kommer bli intressant hur konkurenterna svarar på den.

Dock så kostar en M340i inte långt ifrån vad man gav för förra generationens M3 vilket är ett stort minus.
198D7FA7-BD24-4648-8757-9E0F2B1EDE8D.jpeg
2315C7E8-62B4-49EE-9344-6AFE12D30D09.jpeg
Detta var våren 2019. Idag är jag "hooked" på elbil, och svårt att gå tillbaka. :D

Idag är PS2 ett bättre alternativ att gå till, än att gå till en fossil BMW M3.

Även om jag fortfarande gillar BMW som företag/varumärke så var det inte ett alternativ som jag kikade på denna gången (vill inte ha en SUV som iX3), men däremot så var PS2 ett större alternativ.

Vad har BMW för BEV (som inte är SUV) som kan konkurrera med PS2 P eller M3 P idag?

BMW är ju idag (tyvärr) helt tomma i BEV-marknaden på icke-SUV-sidan. Här ligger Polestar och Tesla före.

Är säker på att BMW kommer tappa mycket på att de varit så sena med elektrifieringen. Vet många BMW 3-serieförare som bytt till TM3 eller PS2. Detta tappet måste sälj och marknad hos BMW känna av förr eller senare.

Här är/blir nog Polestar (och Tesla) vinnare på senfärdigheten hos BMW.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Det där är ju bara löjligt. En BMW M3 känns ju ändå inte som en elbil. Dessutom är B58-motorn väldigt trimvänlig och du kan lätt plocka över 500 hästar ur den.
Som sagt, jag tycker att 4s 0-100 är där jag vill ligga, jag trimmar inte heller mina bilar mer än med tillverkarens trim. Så Model 3 med acceleration boost hamnar kring det och det gör BMW M3 också.

Jag menar heller inte något meningslöst där man måste sitta med launch control för att göra det heller, det har jag haft förut och använt typ en gång. Nu har jag inte provkört en 2021, men provkörde en 2020 (kan vart 2019 men en G20 var det iaf) och den var inte så snabb jag vill ha den iaf.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Som finnarna säger - paska ( skit ).

Trodde Polstar 2 är en kvalitetsbil men nej, hämtades i onsdags och gick i sönder i lördags.
Går inte att lägga i växel utan mycket trixande och voododansade, först prova tio gånger utan att den vill sedan öppna dörrar m.m. så kanske det går efter 15-30 minuter.
Får felmeddelande "Start av bil. Systemkontroll vänta" därefter "Dra växelspaken hela vägen för start" om och om igen :evil:
Laddningen fungerade bra när jag kom hem i onsdags, nu lyser det rött när jag stoppar in laddhansken. Har även provat medföljande schuko laddare. Tur att det är 65% i batteriet.
Blir att ringa supporten imorgon. :roll:
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Det där är ju bara löjligt. En BMW M3 känns ju ändå inte som en elbil. Dessutom är B58-motorn väldigt trimvänlig och du kan lätt plocka över 500 hästar ur den.
Som sagt, jag tycker att 4s 0-100 är där jag vill ligga, jag trimmar inte heller mina bilar mer än med tillverkarens trim. Så Model 3 med acceleration boost hamnar kring det och det gör BMW M3 också.

Jag menar heller inte något meningslöst där man måste sitta med launch control för att göra det heller, det har jag haft förut och använt typ en gång. Nu har jag inte provkört en 2021, men provkörde en 2020 (kan vart 2019 men en G20 var det iaf) och den var inte så snabb jag vill ha den iaf.

Alltså, en M3 och en Model 3 LR med Performance boost är ungefär lika snabba till 100. Men där slutar likheterna. Känslan är helt olika. I en Tesla är det liksom slut på det roliga vid 100 men i en BMW M3 är det där det roliga börjar. Sättet de accelerarar på är också väldigt olika. Ni som jämför Model 3 med M3, har ni ens kört en M3 eller tittar ni bara på 0-100 tiden?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

LarsA skrev:
Som finnarna säger - paska ( skit ).

Trodde Polstar 2 är en kvalitetsbil men nej, hämtades i onsdags och gick i sönder i lördags.
Går inte att lägga i växel utan mycket trixande och voododansade, först prova tio gånger utan att den vill sedan öppna dörrar m.m. så kanske det går efter 15-30 minuter.
Får felmeddelande "Start av bil. Systemkontroll vänta" därefter "Dra växelspaken hela vägen för start" om och om igen :evil:
Laddningen fungerade bra när jag kom hem i onsdags, nu lyser det rött när jag stoppar in laddhansken. Har även provat medföljande schuko laddare. Tur att det är 65% i batteriet.
Blir att ringa supporten imorgon. :roll:
Tråkigt. Har sett att det varit en hel del problem med PS2. Men det löser sig säkert framöver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Alltså, en M3 och en Model 3 LR med Performance boost är ungefär lika snabba till 100. Men där slutar likheterna. Känslan är helt olika. I en Tesla är det liksom slut på det roliga vid 100 men i en BMW M3 är det där det roliga börjar. Sättet de accelerarar på är också väldigt olika. Ni som jämför Model 3 med M3, har ni ens kört en M3 eller tittar ni bara på 0-100 tiden?
Ja jag har kört en M3, men jag är inte ute efter en bil som är bra på bana. Jag har en bil som skall fungera till att åka till fjällen, vardagsåka och för frun att köra till jobbet. Jag tar aldrig ut bilen bara för att "köra roligt" och i Stockholmstrafiken är det inte mycket kulkörning som händer bara sådär. Så 0-100 är väl den prestandan jag faktiskt använder, att BMW M3 är så sportig är snarare en nackdel i min bok.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Alltså, en M3 och en Model 3 LR med Performance boost är ungefär lika snabba till 100. Men där slutar likheterna. Känslan är helt olika. I en Tesla är det liksom slut på det roliga vid 100 men i en BMW M3 är det där det roliga börjar. Sättet de accelerarar på är också väldigt olika. Ni som jämför Model 3 med M3, har ni ens kört en M3 eller tittar ni bara på 0-100 tiden?
Ja jag har kört en M3, men jag är inte ute efter en bil som är bra på bana. Jag har en bil som skall fungera till att åka till fjällen, vardagsåka och för frun att köra till jobbet. Jag tar aldrig ut bilen bara för att "köra roligt" och i Stockholmstrafiken är det inte mycket kulkörning som händer bara sådär. Så 0-100 är väl den prestandan jag faktiskt använder, att BMW M3 är så sportig är snarare en nackdel i min bok.

Exakt. BMW M3 är inget vidare som bruksbil. En Model 3 LR känns antagligen snabbare till vardags också. Därför är det så konstigt att BMW M3 ses som nåt slags alternativ baserat på 0-100 tiden.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Ganska imponerande att en BMW M340i ändå hänger med en Model3 så bra. Det trodde jag inte. Trodde det skulle skilja mer i lägre farter faktiskt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Ganska imponerande att en BMW M340i ändå hänger med en Model3 så bra. Det trodde jag inte. Trodde det skulle skilja mer i lägre farter faktiskt.
Problemet med BMW:n är ju att du måste vara förberedd med rätt växel och varvtal för att den ska "hänga med". Ja och så drygt 10:-/mil i högre bränslekostnader.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Exakt. BMW M3 är inget vidare som bruksbil. En Model 3 LR känns antagligen snabbare till vardags också. Därför är det så konstigt att BMW M3 ses som nåt slags alternativ baserat på 0-100 tiden.
Ja men poängen var att M3 var enda alternativet för 340i var inte snabb nog så därför är det de bilarna jag jämför, ingen är ju en elbil så jämförelsen mot en Model 3 haltar ju oavsett såklart.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Ganska imponerande att en BMW M340i ändå hänger med en Model3 så bra. Det trodde jag inte. Trodde det skulle skilja mer i lägre farter faktiskt.
Problemet med BMW:n är ju att du måste vara förberedd med rätt växel och varvtal för att den ska "hänga med". Ja och så drygt 10:-/mil i högre bränslekostnader.
Samtidigt som du måste ha ett någorlunda laddat batteri i Teslan.

Sen är ju ”åka bil eller köra bil” er urvattnat begrepp idag, men till vardags så åker man ju mest och då tappar M340i lite av sin tjusning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Ganska imponerande att en BMW M340i ändå hänger med en Model3 så bra. Det trodde jag inte. Trodde det skulle skilja mer i lägre farter faktiskt.
Problemet med BMW:n är ju att du måste vara förberedd med rätt växel och varvtal för att den ska "hänga med". Ja och så drygt 10:-/mil i högre bränslekostnader.
Jag vet. Men jag trodde ändå att BMWn skulle bli på efterkälken med sin förhållandevis ineffektiva drivlina. Är verkligen bränsleekonomi BMW M3-köparens främsta prio?

Det är generellt min tanke när man läser kommentarer att Teslor är lika snabba eller snabbare än fossilbilar på strippen eller runt en bana. Att det inte är så illa för en gammal fossil att hänga med i samma tempo.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Ganska imponerande att en BMW M340i ändå hänger med en Model3 så bra. Det trodde jag inte. Trodde det skulle skilja mer i lägre farter faktiskt.
Problemet med BMW:n är ju att du måste vara förberedd med rätt växel och varvtal för att den ska "hänga med". Ja och så drygt 10:-/mil i högre bränslekostnader.
Samtidigt som du måste ha ett någorlunda laddat batteri i Teslan.

Sen är ju ”åka bil eller köra bil” er urvattnat begrepp idag, men till vardags så åker man ju mest och då tappar M340i lite av sin tjusning.
En Tesla MS/MX, ID4 eller e-tron åker man. En BMW3, TM3 eller PS2P kör man. Det är just det som är skillnaden! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Ganska imponerande att en BMW M340i ändå hänger med en Model3 så bra. Det trodde jag inte. Trodde det skulle skilja mer i lägre farter faktiskt.
Problemet med BMW:n är ju att du måste vara förberedd med rätt växel och varvtal för att den ska "hänga med". Ja och så drygt 10:-/mil i högre bränslekostnader.
Samtidigt som du måste ha ett någorlunda laddat batteri i Teslan.

Sen är ju ”åka bil eller köra bil” er urvattnat begrepp idag, men till vardags så åker man ju mest och då tappar M340i lite av sin tjusning.
Ja fast att _köra_ en M-bil på gata låter sig inte göras utan att köra så fort att det åtminstone gränsar till vårdslöshet. Det finns liksom ingen poäng i att ha en M-bil om du inte kör på bana åtminstone mer än en handfull ggr per år.
Skriv svar