Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Esterox skrev:
martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Lite kul att BMW i4 redan nu officiellt har visat laddkurvan, mer än 6mån innan bilen kommer på vägen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Idén från Lars var inte en lista, men en laddeffektkurva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

martinot skrev:
[quote="LarsA"

Förstår dock problemet med att det kan vara lite knepigt och osäkert med laddplatserna nu i semestertider. Fanns det inga bra Ionityladdare längs vägen som du kunde lättare fått plats på?
Nu behövde vi inte ultrasnabbladda och stoppen anpassas lite även efter andra behov (mat, wc mm). PS2 har en platt "kurva" vid 50kW laddning till 80% så det går ganska fort.
Ionity i Södertälje fanns med som möjlighet men behövdes inte
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
martinot skrev:
Förstår dock problemet med att det kan vara lite knepigt och osäkert med laddplatserna nu i semestertider. Fanns det inga bra Ionityladdare längs vägen som du kunde lättare fått plats på?
Nu behövde vi inte ultrasnabbladda och stoppen anpassas lite även efter andra behov (mat, wc mm). PS2 har en platt "kurva" vid 50kW laddning till 80% så det går ganska fort.
Ionity i Södertälje fanns med som möjlighet men behövdes inte
Gillar ditt upplägg!

Förr i tiden så "tvingade" jag mig själv och familjen att äta på sunkiga ställen (hamburgarhak, sunkig vägkrogsmat, bensinmackskorv etc.) medans vi laddade på tråkiga SuC-ställen eller andra snabbladdarställen i form av tråkiga asfaltsöken. Men nu senast så struntade vi i det. Åkte istället in och åt i pittoreska och trevliga byar, och passade på att se på sevärdheter i samband med måltiderna. Enormt mycket både godare lunch/middagar och trevligare upplevelse.

Nu kunde vi själva visserligen inte ladda samtidigt som vi åt och kikade på sevärdheter (tog ett snabbstopp i 10 min på SuC efteråt istället), men är ju helt perfekt om man kan ladda på tex. 50kW medans man gör det.

Låter som ni fått till det perfekt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Har hunnit kört några halvlånga körningar med min 6 veckor gamla PS2 DM LR som nu snart gått 700 mil.

Nu på sommaren så får jag en förbrukning på 196 Wh per km i 110 km/h uppmätt av ABRP som är installerad som app i bilen och därmed har tillgång till all data. Det räcker till ca 40 mil semesterkörning om man håller sig till hastighetsgränserna plus några km/h. Körde igår 35 mil från Bohus-Malmön som ligger i höjd med Kungshamn till Växjö och förbrukade 94% av batteriet med 4 personer och packning i bilen. Vi körde kanske +5 mot hastighetsgränserna.

Snabbladdning från 10-80% verkar klaras av på 36 till 38 minuter på Ionity och ger då knappt 30 mils körning, men jag har bara provat två gånger. :)

Min erfarenhet hittills är att bilen fungerar utmärkt som familjebil för 2 vuxna och två tonåringar även på semesterresor nu på sommaren. Den är både rolig och bekväm att köra/åka :)

Laddningarna har gått utmärkt utan problem att hitta laddare och jag har fått de utlovade 150 kW plus lite till. Snittladdhastigheten vid en laddsession på Inoity från 14% till 82% blev 94.5 kW och laddningen tog 36 minuter. Bilen har varit klar före oss när vi har stannat för att ladda och äta/fika och toabesök

Ska bli spännande att se vad optimeringen av motorerna som finns i den kommande OTA-uppdateringen gör med förbrukningen.

Jag är så här långt väldigt nöjd med bilen :D
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Nu har vi åkt tillbaka med mer motorväg mellan Stockholm - Markaryd och 70-100 vägar mellan Markaryd - Ystad.

Fick starta utan riktig frukost då kaféet var stängt på färjan pga corona, blev kaffe och en bägare yoghurt.
Snabbaste avlastning, ute på 10 minuter och 90% i batteriet.
Frukost stopp vid Stavsjö krog, MER laddaren ledig och 30 minuter senare 86% i batteriet.
Toastopp Mantorp, Ionity 12 minuter och 80% i batteriet. 3 platser lediga.
Lunchstopp Värnamo. Laddkaos vid Ionity, fullt med flera bilar i kö, fick bli E.ON hpc med två lediga platser av fyra. Kort matkö på Rasta men bara ett par minuter 20 personer i kö och lika många när vi gick efter 30 minuter. 86% i batteriet igen.
Fikastopp Markaryd, flera bilar i kö till snabbladdaren men gott om lediga teslaladdare. Vi behövde inte ladda mer innan vi är hemma. Långa köer till mat och kaffe.
Matinköp Sjöbo och sedan hem.
Första gången med elbil när det tog lika "lång" tid som vår fd etanol Saab. Men skön körupplevelse och inget nack- eller ryggont, supernöjd med Polestar 2.
Bild från trippmätare, lite högre förbrukning än på vägen till Stockholm men helt OK
20210725_154816.jpg
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Lunchstopp Värnamo. Laddkaos vid Ionity, fullt med flera bilar i kö, fick bli E.ON hpc med två lediga platser av fyra. Kort matkö på Rasta men bara ett par minuter 20 personer i kö och lika många när vi gick efter 30 minuter. 86% i batteriet igen.
Fikastopp Markaryd, flera bilar i kö till snabbladdaren men gott om lediga teslaladdare. Vi behövde inte ladda mer innan vi är hemma. Långa köer till mat och kaffe.
Låter som en inte fullt lika perfekt upplevelse som den förra rapporten. Det där hade jag inte gillat eller orkat med. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Dags att dra husvagnen till Tylösand och Beachvolleyboll-SM.
20210802_102825.jpg
Hmm.. 186 km, skulle det fungera med elbil och husvagn?
20210802_105917.jpg
Dieseln får nog vila idag... :)
20210802_105655.jpg
Startar med 100%, undrar om den orkar på en laddning i regn om man håller hastighetsgränserna?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Se till att kolla upp några laddplatser för sista hälften av sträckan så du har en backout-plan. Kanske kan gå utan laddpaus om du håller 80, men svårt att säga.
Jag körde 42 mil med 7-14 mil i stöten med ett kåpsläp med min ID4 för en vecka sedan. Den drog ca 60-70% på de längre etapperna, men körde då i 100-110 med medvind och inget regn. Om jag hållt 80 hade det lätt gått att köra 25+ mil.
Men husvagnen är ju större och du kanske får motvind + regn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Se till att kolla upp några laddplatser för sista hälften av sträckan så du har en backout-plan. Kanske kan gå utan laddpaus om du håller 80, men svårt att säga.
Jag körde 42 mil med 7-14 mil i stöten med ett kåpsläp med min ID4 för en vecka sedan. Den drog ca 60-70% på de längre etapperna, men körde då i 100-110 med medvind och inget regn. Om jag hållt 80 hade det lätt gått att köra 25+ mil.
Men husvagnen är ju större och du kanske får motvind + regn.
Regnet har upphört så torra och fina vägar nu på andra halvan. Håller 85 km/h.
Tror det är dåligt med laddare mellan Ljungby och Halmstad men tror det ska gå. Har 45 km och 29% kvar nu :)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter86 »

Ladda i Ljungby innan du kör till Halmstad för där emellan dom 8-9 milen finns inte, första du kommer ha är på Max vid Hallarna/E6an
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Dexter86 skrev:
Ladda i Ljungby innan du kör till Halmstad för där emellan dom 8-9 milen finns inte, första du kommer ha är på Max vid Hallarna/E6an
Vi kom fram utan missöden och utan att ladda :)
20210802_141022.jpg
Vi hade till och med hyfsad marginal med 12% kvar när husvagnen stod på plats. Mycket nedför på slutet :)
20210802_141221.jpg
Hade lite draghjälp på vägen, en tredjedel ungefär låg jag efter en annan husvagn och en tredjedel efter en lastbil. Båda höll typ 85 km/h så det passade perfekt.

Nu har vi rest förtält i två timmar så jag är värd den här :)
16279131143005730566275349435072.jpg
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter86 »

Fasiken så gött, Välkomna! Ni campar bara ett stenkast ifrån min bostad hehe
Hur var förbrukningen med husvagn
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Dexter86 skrev:
Fasiken så gött, Välkomna! Ni campar bara ett stenkast ifrån min bostad hehe
Hur var förbrukningen med husvagn
Tack! :)
Det vlev 349 Wh per km
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Att ta rygg på en långtradare gör underverk på förbrukningen.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Nect »

Maw skrev:
Dexter86 skrev:
Ladda i Ljungby innan du kör till Halmstad för där emellan dom 8-9 milen finns inte, första du kommer ha är på Max vid Hallarna/E6an
Vi kom fram utan missöden och utan att ladda :)
20210802_141022.jpg
Vi hade till och med hyfsad marginal med 12% kvar när husvagnen stod på plats. Mycket nedför på slutet :)
20210802_141221.jpg
Hade lite draghjälp på vägen, en tredjedel ungefär låg jag efter en annan husvagn och en tredjedel efter en lastbil. Båda höll typ 85 km/h så det passade perfekt.

Nu har vi rest förtält i två timmar så jag är värd den här :)
Skaplig förbrukning i positiv mening tycker jag.
Det är typ vad jag har med min E-tron när hela familjen åker med utan släp :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

Någon som fått uppdatering P2127?

Märkt någon skillnad på räckvidd utifrån att den uppdateringen ska optimera elmotorn?

Uppdateringar från juli 2021 (P2127)
  • Optimering av elmotor.
    Mer robust konnektivitet.
    Tillagt systemspråk: Arabiska.
    Kalibreringsförbättring för fler mobiltelefoner.
    Uppspelning av senaste media återupptas vid instigning i bilen.
Uppdateringar från juni 2021 (P2124)
  • Nu visas mjukvaruversion i bilinställningarna: kontrollera vilken mjukvaruversion som är installerad i bilen.
    DC-laddning: nu visas laddningshastigheten i kW vid snabbladdning.
    Stabilitetsförbättring för 12 V-batterihantering vid långsiktig AC-laddning.
    Stabilitetsförbättringar för Polestar Digital Key och Polestar-appen.
    Förfinade förardisplaylägen: bilcentrisk vy har tagits bort.
    Felkorrigeringar för telefonfavoritkontakter, låsning/upplåsning med fysisk nyckel.
    Fler systemspråk: bulgariska, kantonesiska, tjeckiska, danska, estniska, finska, grekiska, ungerska, japanska, koreanska, lettiska, litauiska, mandarin, polska, portugisiska, rumänska, ryska, slovakiska, slovenska, spanska, turkiska, ukrainska. Vissa tjänster är inte tillgängliga på alla språk.
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Thexps »

Edward123 skrev:
Någon som fått uppdatering P2127?

Märkt någon skillnad på räckvidd utifrån att den uppdateringen ska optimera elmotorn?

Uppdateringar från juli 2021 (P2127)
  • Optimering av elmotor.
    Mer robust konnektivitet.
    Tillagt systemspråk: Arabiska.
    Kalibreringsförbättring för fler mobiltelefoner.
    Uppspelning av senaste media återupptas vid instigning i bilen.
Uppdateringar från juni 2021 (P2124)
  • Nu visas mjukvaruversion i bilinställningarna: kontrollera vilken mjukvaruversion som är installerad i bilen.
    DC-laddning: nu visas laddningshastigheten i kW vid snabbladdning.
    Stabilitetsförbättring för 12 V-batterihantering vid långsiktig AC-laddning.
    Stabilitetsförbättringar för Polestar Digital Key och Polestar-appen.
    Förfinade förardisplaylägen: bilcentrisk vy har tagits bort.
    Felkorrigeringar för telefonfavoritkontakter, låsning/upplåsning med fysisk nyckel.
    Fler systemspråk: bulgariska, kantonesiska, tjeckiska, danska, estniska, finska, grekiska, ungerska, japanska, koreanska, lettiska, litauiska, mandarin, polska, portugisiska, rumänska, ryska, slovakiska, slovenska, spanska, turkiska, ukrainska. Vissa tjänster är inte tillgängliga på alla språk.

Hmm intressant! Frågan är hur mycket mer de kan optimera förbrukningen. Tycker den har blivit betydligt bättre över tid. T.ex. i somras när jag körde ner i Europa var förbrukningen riktigt bra, bilen trivdes riktigt bra i 120-135km/h. Låg på en förbrukning mellan 22-23 kWh i den farten.

Hur pass kan de påverka laddkurvan nu efterhand? Jag behöver egentligen inte mer än 150kWh, men en rakare laddkurva hade varit bra, där ligger Polestar 2 efter lite tycker jag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Thexps skrev:


Hmm intressant! Frågan är hur mycket mer de kan optimera förbrukningen. Tycker den har blivit betydligt bättre över tid. T.ex. i somras när jag körde ner i Europa var förbrukningen riktigt bra, bilen trivdes riktigt bra i 120-135km/h. Låg på en förbrukning mellan 22-23 kWh i den farten.

Hur pass kan de påverka laddkurvan nu efterhand? Jag behöver egentligen inte mer än 150kWh, men en rakare laddkurva hade varit bra, där ligger Polestar 2 efter lite tycker jag.
De borde kunna påverka den rätt mycket. De har redan gjort ändringar från hur det var tidigare med lite högre laddning lite längre upp.

Jag önskar också att 150kW låg lite längre, men även att den inte gick ner så väldigt mycket över 50-60%. Den dyker ner till 120-130kW kring 27% för mig nu och vid rätt förhållanden håller den ca 120kW upp till 47%.

Efter det Ligger den kring 85-90kW ett tag för att sen kring 70% vara nere på 65-70kW.
Jag hoppas de vågar/kan släppa på lite högre upp till runt 70-75% framöver.
:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzA3NzU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjdlZDA5NzFiZDI5YThlYjE0OTI1ZmU3OWJkYjhiNmUzMjJkNjdkZTQiO30=.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzA3NzU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjdlZDA5NzFiZDI5YThlYjE0OTI1ZmU3OWJkYjhiNmUzMjJkNjdkZTQiO30=.jpeg
ID3an bör väl prestera typ som ID4?
Vi skiljde några minuter på "långresa" över 1600 km. Så känns som att Polestar 2 borde vara lite närmre ID3 även när det gäller långresa. :)
Speciellt eftersom jag körde den med AWD och ska ha kortare räckvidd än single motor.

edit: Såg nu att det var normal range-varianten de jämförde med ID4an.. då kanske det strämmer rätt bra.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

Zalman3 skrev:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzA3NzU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjdlZDA5NzFiZDI5YThlYjE0OTI1ZmU3OWJkYjhiNmUzMjJkNjdkZTQiO30=.jpeg

Vad är det där för tramsbetyg!? De kan väl inte ge Standard range en punkt mer för långresa än Long range!? Alltså AMS…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
Zalman3 skrev:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzA3NzU7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjdlZDA5NzFiZDI5YThlYjE0OTI1ZmU3OWJkYjhiNmUzMjJkNjdkZTQiO30=.jpeg

Vad är det där för tramsbetyg!? De kan väl inte ge Standard range en punkt mer för långresa än Long range!? Alltså AMS…

Det är väl i jämförelse med den andra bilen och är ett relativt betyg?

Hade de inte höjt förmånsvärdena från första juli kanske jag hade bytt ut i3:an mot en PS2. Nu får det vara. Kommer nog dröja innan jag köper en fabriksny bil igen.
Skriv svar