Jag tror tvärtom, PS2 går hem i stugorna i Sverige och har precis påbörjat sin karriär. Den håller sig bättre de närmsta åren. M3 däremot är närmare en facelift (om det nånsin kommer en vet vi inte), samt MY är också nära förestående att konkurrera om samma Teslakunder och därmed trycka ned M3-begpris. Jag hade inte köpt en M3 idag utan garanterat restvärde!Legato skrev:Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?Anderzzon skrev:Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Många kommer att välja XC40 och bli kraftigt besvikna på att räckvidden inte håller vad Volvo lovat. Precis som Verdi säger är det helt fel bil att elektrifiera, den passar bättre som fossilbil.Fredrik j skrev:Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.Verdi skrev:Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.Fredrik j skrev:
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Skillnaden mellan WLTP-range och riktig range kommer diffa mycket och extremt mycket om man försöker åka motorväg och är van att ha moms på den skyltade hastigheten. Detta kommer i sin tur ramla tillbaka på Volvo som tillverkare. Polestar 2 är en så mycket bättre bil att börja med, men det är inte Volvo som gör den...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Polestar 2
Tvärtom? Jag skrev att jag tror det finns god chans att även PS2 får fantastiskt andrahandsvärde... Är bara inte lika säker som med Model 3.HelectriC skrev:Jag tror tvärtom, PS2 går hem i stugorna i Sverige och har precis påbörjat sin karriär. Den håller sig bättre de närmsta åren. M3 däremot är närmare en facelift (om det nånsin kommer en vet vi inte), samt MY är också nära förestående att konkurrera om samma Teslakunder och därmed trycka ned M3-begpris. Jag hade inte köpt en M3 idag utan garanterat restvärde!Legato skrev:Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?Anderzzon skrev:Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
Att Model 3 skulle få en ordentlig facelift kommande tre år tror jag är rätt osannolikt. Hade vi pratat fem år däremot...
Jag tror absolut Sverige är den marknad där PS2 har bäst chans att få riktigt fint andrahandsvärde, men det är trots allt ett nytt varumärke. Tight associerat med Volvo, men tror ändå många upplever det som mer kinesiskt än V.
Garanterat restvärde har man ju definitivt. Det jag undrade var ju om man även skyddas mot högre värde än väntat, med utköpsoption.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
PS2 kommer det finnas betydligt färre av och antagligen håller det upp värdet bättre. Särskilt som Model 3 snart får konkurrens från Model Y. Tycker även "Chargegate" oroar för Teslas del. Fast det kanske inte påverkar treorna lika mycket?Legato skrev:Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?Anderzzon skrev:Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
Re: Polestar 2
Polestar är ett dotterbolag till Volvo.zyax skrev:Många kommer att välja XC40 och bli kraftigt besvikna på att räckvidden inte håller vad Volvo lovat. Precis som Verdi säger är det helt fel bil att elektrifiera, den passar bättre som fossilbil.Fredrik j skrev:Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.Verdi skrev:Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.Fredrik j skrev:
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Skillnaden mellan WLTP-range och riktig range kommer diffa mycket och extremt mycket om man försöker åka motorväg och är van att ha moms på den skyltade hastigheten. Detta kommer i sin tur ramla tillbaka på Volvo som tillverkare. Polestar 2 är en så mycket bättre bil att börja med, men det är inte Volvo som gör den...
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet. Det finns som sagt ekonomiska fördelar med att åka elbil, framförallt som förmånsbil.
Många går och väntar på att kunna köpa en elbil även om det inte blir perfekt.
Re: Polestar 2
Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.Fredrik j skrev:
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Polestar 2
Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.zyax skrev:Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.Fredrik j skrev:
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Re: Polestar 2
Deras dotterbolag Polestar struntade helt i vad som säljer i fossilbilsvärlden. Skillnaden är enorm i tänk.Fredrik j skrev:Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.zyax skrev:Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.Fredrik j skrev:
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Polestar 2
Ändå valde man inte s60 som bas när man skulle göra sin bil.zyax skrev:Deras dotterbolag Polestar struntade helt i vad som säljer i fossilbilsvärlden. Skillnaden är enorm i tänk.Fredrik j skrev:Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.zyax skrev:Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.Fredrik j skrev:
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Varumärken är marknadsföring. Skillnaderna är medvetet strategiska.
Läste att SUV står för över 70% av Volvos försäljning. Att då bygga elbil på något annat hade ju varit galet.
Re: Polestar 2
Det var ju bara CMA-plattan(XC40) som var framtagen för att överhuvudtaget kunna "elektrifieras", därav att PS2 bygger på den.
SPA som 60-90 bilarna byggs på går inte att använda helt enkelt.
SPA 2 som kommer inom några år skall dock funka för det.
SPA som 60-90 bilarna byggs på går inte att använda helt enkelt.
SPA 2 som kommer inom några år skall dock funka för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Galet är att tro att det som funkar bäst i fossilbilsvärlden funkar bäst i elbilsvärlden. Är batterierna bättre och räckvidden mycket längre är denna väg säkert rätt, men Volvo är på väg åt fel hållFredrik j skrev:Ändå valde man inte s60 som bas när man skulle göra sin bil.zyax skrev:Deras dotterbolag Polestar struntade helt i vad som säljer i fossilbilsvärlden. Skillnaden är enorm i tänk.Fredrik j skrev:Det har ju alltid gnällts på Volvo. Tror dom tagit intryck av att deras mest säljande bilar väl är XC60, XC40 och XC90 i den ordningen. V-bilarna är ju en (svensk?) parantes.zyax skrev:Jag tror också det, men de som inte nöjer sig är de som kommer sprida budskapet att Volvo inte kan detta.Fredrik j skrev:
Jag tror många nöjer sig med att komma fram och tillbaka till jobbet.
De hade kunnat norpa åt sig en stor del av marknaden genom att göra om de modeller som har mindre frontarea och mer yta för batterier, dvs V-modellerna, det hade varit ett lyckokast då kunderna varit nöjdare med bilen även på motorvägen och sålt inte den till nästa kund.
Varumärken är marknadsföring. Skillnaderna är medvetet strategiska.
Läste att SUV står för över 70% av Volvos försäljning. Att då bygga elbil på något annat hade ju varit galet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Polestar 2
Elbilsvärlden är ju ganska liten än så länge. I övergångstiden, som jag tror kommer bli längre än vad många tror, gäller det att göra övergången smidig.zyax skrev:Galet är att tro att det som funkar bäst i fossilbilsvärlden funkar bäst i elbilsvärlden. Är batterierna bättre och räckvidden mycket längre är denna väg säkert rätt, men Volvo är på väg åt fel håll
Många kommer ta vägen över en hybrid och andra kommer vilja ha samma bil fast eldriven.
Re: Polestar 2
Stämmer bra, Polestar 3 blir dessutom första bilen på SPA2 som kommer 2022. En hel-elektrisk större crossover. Dock lär det debatteras om det egentligen inte är en SUV...taliz skrev:Det var ju bara CMA-plattan(XC40) som var framtagen för att överhuvudtaget kunna "elektrifieras", därav att PS2 bygger på den.
SPA som 60-90 bilarna byggs på går inte att använda helt enkelt.
SPA 2 som kommer inom några år skall dock funka för det.
Nästa generation XC90 kommer strax därefter på samma plattform.
M3 LR AWD 2020
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 2
För er som inte kan få nog av att se PS2 åka runt i England medan någon talar engelska...
Lite mer seriöst: Snubben/kanalen som står som avsändare sysslar som jag förstår det annars mest med så kallade entusiastbilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polestar 2
Det är fint erkännande till Tesla att ALLA elbilar som kommer ut på marknaden jämförs med dom.
Men varför tror alla journalister eller Youtubers att bara kommer finnas ETT elbilsmärke i framtiden? Det är väl inte Tesla M3 som Polestar 2 konkurrerar med? Jag vill se ett "test" där man kör Polestar 2 mot en BMW 320i eller d. Då tror jag också att det hade blivit väldigt uppenbart att "ny" 320 hade sett och kännts väldigt utdaterad.
Men varför tror alla journalister eller Youtubers att bara kommer finnas ETT elbilsmärke i framtiden? Det är väl inte Tesla M3 som Polestar 2 konkurrerar med? Jag vill se ett "test" där man kör Polestar 2 mot en BMW 320i eller d. Då tror jag också att det hade blivit väldigt uppenbart att "ny" 320 hade sett och kännts väldigt utdaterad.
Re: Polestar 2
Känns mer som en del journalister tror att det kommer finnas en elbilsversion i varje kategori bland ett större antal olika avgasbilar i samma kategori.Nilp skrev:
Men varför tror alla journalister eller Youtubers att bara kommer finnas ETT elbilsmärke i framtiden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Ja, det var bättre formulert.Svenssons skrev:Känns mer som en del journalister tror att det kommer finnas en elbilsversion i varje kategori bland ett större antal olika avgasbilar i samma kategori.Nilp skrev:
Men varför tror alla journalister eller Youtubers att bara kommer finnas ETT elbilsmärke i framtiden?
Re: Polestar 2
20% högre förbrukning än M3P(som ju är förhållandevis törstig med 20").
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Precis som PS2 är törstigare med sina 20" och sportdäck i performanceutförande. Bra då får man utgå ifrån 20% skillnad mellan M3 och PS2.taliz skrev:
20% högre förbrukning än M3P(som ju är förhållandevis törstig med 20").
Re: Polestar 2
YouTubes bästa (Henry Catchpole, Carfection) kör Polestar 2:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
För de som förstår tyska, så kan jag rekommendera CarManiac, han är saklig, tar upp sånt man vill veta om elbilar och snackar inte massa skit. Min nya favorit!
Kuriosa: i Tyskland är det ju vanligt med dubbade filmer och han är rösten till flera skådespelare, han är alltså duktig på att prata
Kuriosa: i Tyskland är det ju vanligt med dubbade filmer och han är rösten till flera skådespelare, han är alltså duktig på att prata
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
filippb skrev:Precis som PS2 är törstigare med sina 20" och sportdäck i performanceutförande. Bra då får man utgå ifrån 20% skillnad mellan M3 och PS2.taliz skrev:...
20% högre förbrukning än M3P(som ju är förhållandevis törstig med 20").
Går det att montera mindre hjul än 19" på PS2? Och mindre än 20" på Performance?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.