Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Polestar 2

Inlägg av Ferro94 »

taliz skrev:
På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.

Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
Bra där. Tillbaka till ämnet!
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Är väl en ren teknikalitet att däcken ens är lagliga att använda på gatan, tanken är att ta sig till och från banan.

Är nog de enda däcken jag fått släpp med pga hård nedväxling.
Ja dom behöver komma upp i temperatur. Dom tål inte låga temperaturer ens parkerade i garaget.
Jag tror gränsen går vid 5grader för cup2.

Gränsen för alla sommardäck går vid 5 grader.
Men cup2 skadas av det. Det är skillnaden. Har man otur går dom sönder nästföljande sommar vid helt fel tillfälle. Cup2 ska inte ens förvaras kallare än så, om dom inte är nya.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Bruno skrev:
HelectriC skrev:
Bruno skrev:
HelectriC skrev:
Nej, ska hämta nästa fredag. Men om inte dämpare, bromsar och däck förbättrar något så borde väl ingen ha det heller då? Det är ju knappast för komforten man har det på tävlingsbilar tex. Du verkar tro att det enbart är estetiska ändringar, men det är ju i allra högsta grad funktionella. Vad menar DU att bättre dämpare, bromsar och däck gör för en bil? Jag är genuint intresserad eftersom du verkar ha en fullkomligt annorlunda förståelse av vad de komponenterna gör för en bil.
0-100 ingen skillnad
0-100-0 skillnad
På bana skillnad men svårt att mäta då det beror på förare, vägval. Ett misstag räcker...

I stan, på motorvägen, ingen skillnad. Och köra som på bana då är högre böter än en fortkörningsböter.
Ja, det är kosmetika för Svenssons, och vi betalar för det. Ex överdimensionerade bromsar/skivor, bara ett sätt att ta mer betalt. Ja, bromsarna är bättre, ja och på bana så går det snabbare, ja de blir inte lika lätt överhettade, Yada yada...

Men du kommer att hävda din sak eftersom du betalt mer ;)

Men du kan ju bevisa din sak om du tävlar mot en P2?
Ja, det kan man ju tycka om man kör väldigt försiktigt. Jag avskydde tex 19” däcken jag hade på Model S i början eftersom bilen blev väldigt svampig och kändes osäker att köra i högre hastighet. Bara ett byte till 21” gjorde att det gick att ta kurvor på ett helt annat sätt. Och därmed inte sagt att det gick i biltjuvhastighet. Som exempel så hade jag en sträcka på väg till jobb som jag med 21” kunde hålla hastigheten som var på vägen (60kmh) hela tiden, men med 19” så blev det inte behagligt och jag fick gå ner till 45/50 i flera kurvor. Ser man på Model S performance så har den fått cheetah stance för att få bilen snabbare iväg från 0, om inte det har med hjulupphängningen att göra så vet jag inte. Till Model 3 kan man få track pack som jag har för mig innebär en del förändringar på hjulupphängning. Men om du fortfarande menar att en stock Model 3 performance Sleeper med 18” är precis lika snabb som en riktig performance med track pack, så tror jag tyvärr du har fel.
Det handlar i ditt fall att du fegar ur eller tycker det är obehagligt. Så när du kör är den snabbare men andra som inte fegar, pressar mer, men det betyder väl inte att bilen är snabbare? Du som person kan köra snabbare, ja...

Du kan vinna mot ett proffs på raksträckan nu när du inte behöver växla (då betyder bara bilen) men på bana förlorar du även om du har den snabbare bilen (beror på föraren).

Cheetah stance var ju en programuppdatering, ingen hårdvaruskillnad... Och den har du ju bara nytta av på av typ 0-100, inte på bana.

Men ja, vi kan säga att P2P är en snabbare bil än P2, orkar inte tjafsa hela tiden, livet är kort ;) Du och några andra verkar bara ha mål att driva inlägg...
Är du på riktigt eller? Kan du överhuvudtaget något om bilar, så börjar man ju inte ifrågasätta om dämpare, bromsar och däck har en påverkan på hur fort bilen går att köra. Hallå eller? Vet inte om jag ska skrattar eller gråta :lol:
Men fortsätt du med din härskarteknik, så blir det säkert bra. Vilken clown!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaD »

quarter mile...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.

Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
Tycker detta testat är ett av de mer intressanta då man här verkligen får reda på hur bilen funkar vid långresor. Nackdelen är att de kan vara svårt att få de helt rättvist men jag tycker tesla björn brukar balansera de väl så de blir hyfsat rättvist..
Sen om de skiljer 10 minuter totalt mellan två bilar så har de i de stora hela inte så stor betydelse i praktiken på denna sträcka..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

För mig är det solklart att Polestar 2 med performance-paket är den snabbare bilen trots samma 0-100 -tid.

Sen håller jag med om att fokusen på 0-100 är löjlig, så pass löjlig så att vi har launch control och bilar byggda för att klara låga tider under perfekta förhållanden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Men nu jämförde vi PS2 med PS2 pp, så jag tycker inte helt vi är på trabantnivå även om en del här inne antagligen tycker att allt annat än Tesla är Trabant 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:

Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Till en viss gräns... bilen ska ju klara älgtestet utan problem kan jag tycka.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Betydligt viktigare än 0-100.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

1191 Polestar 2 registrerade i Sverige nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Betydligt viktigare än 0-100.

Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.

Betydligt viktigare än 0-100.

Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Jag menar att väghållning är viktigare för snabbheten på landsväg än 0-100.
Begränsas man av bilens väghållning så kör man alldeles för snabbt, långt över hastighetsbegränsningen. Var lite därför jag tröttnade på mina BMW M2. Även när man körde på krokiga vägar så kändes skyltad hastighet som att man var ute och fiskörde. Skulle man ha nån som helst glädje av bilen fick man köra 110-120km/h på 70-väg. Vilket är roligt tills en unge springer ut framför en eller nåt liknande. Sen dess är jag inte särskilt sugen på "sportiga" bilar längre.

Vad är det för vits med att ha väghållning anpassad för bana (mer eller mindre) på allmän väg? Är bara stötigt och obekvämt. Det har ju de flesta som testat Polestar 2 också sagt. Att man inte ska välja till Performance-paketet då det faktiskt gör bilen sämre att ha till vardags.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:
Ja, precis! Är man van vid amerikanski bilski, så är väl det the only valid parameter.

Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICE :roll:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Först måsta man ju ha en bra 0-100 tid.
Sen hänger det på att ha bra däck och dämpare.

För sätta bättre däck och dämpare på en Trabant är meningslöst.
Ofta skiljer det ju under sekunden mellan olika bilar 0-100. I praktiken en skillnad som inte är så betydelsefull i verkligheten.
Fast "bra väghållning" har ju ganska precis noll betydelse på allmän väg också.
Betydligt viktigare än 0-100.

Som om man behöver stenhårt chassi och stötighet för att klara en eventuell undanmanöver... Eller vad menar du?
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Alla vet väl att 0-100 är vad som gäller när man ska jämföra hur snabba bilar är? :roll:


Njae. Nu är ni också lite tramsiga. Acceleration och/eller möjligtvis toppfart har ju använts för att utse "världens snabbaste bil" sen urminnes tider. Att börja blanda in en massa andra parametrar blir bara orent.
Men nu handlade det enbart om att jämföra PS2 standard och med performance paket. Då är det ganska självklart att med performance paket som innebär bättre bromsar, dämpare och däck, så har man en bil som går att köra fortare i de flesta situationer. 0-100 är samma, men just den siffran har ju extremt liten betydelse när man kör runt med bilen. Jag står iaf aldrig och testar 0-100 gång efter gång. Men om folk fortfarande menar att dämpare, däck och bromsar inte har någon som helst skillnad på en bil och att det inte spelar någon som helst roll, så får väl folk tror det då. Så kan man ju fråga runt lite bland folk som kan nåt om bilar om det spelar någon roll och om det går att köra fortare tex en kurvig väg på fjället eller inne i skogarna. Samma förare, samma förutsättningar, men med de två olika bilarna.
Inte alls så jag har tolkat tjafset här.
Kommentaren gick på när programledaren pratade om den snabbaste versionen av PS2 när det gäller 0-100 i testen mot M3P.
Jag ponerar att det inte skiljer mycket (om något) mellan PS2 med och utan pp för tiden 0-100.
Kanske fälgarna är lite lättare på pp och däcken ger pyttelitt bättre grepp, men tror inte det kommer spela stor roll 0-100.
Sen urartade tjafset till gällande 0-100-0 och banekörning, medan några fortfarande pratade enbart 0-100.
Man jämför äpplen och päron, och jag ponerar fortfarande att pp inte kommer spela större roll för tiden 0-100, men man kommer se större skillnad 0-100-0 och självklart på bana.
Bilen är snabb och snygg, och kommer vara ett bra alternativ till konservativa som inte vill ta steget helt ut som man känner man gör i en M3, utan man vill fortfarande ha ett ben kvar i ICE-världen.
Asså lägg av! Jag har ju för sjutton kört Tesla i 6år. Inte fasen vill jag ha nån ICE bara för att jag väljer PS2. Jag vill ha en ordentlig bil som känns ihopskruvad och inte skramlar när jag kör över gupp. Jag vill ha en bil som har normal utrustning som man kan förvänta av moderna bilar. Det är inget som Tesla kan erbjuda mig just nu. Har ju absolut inget att göra med att jag är konservativ eller vill ha ICE :roll:
Var inte dig jag syftade på.
Jag menar det kan vara lättare för sånna som mig Att ta steget över i elbilvärlden, om bilen liknar det jag kommer i från.
Det gör att jag tror PS2 kommer sälja bra, då inte alla vill ta steget helt ut till ”rymdskeppen” från Tesla.
Det var absolut inte meningen att kränka :?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Fast nu gör ju inte Öhlinsdämpare att bilen blir stenhård och stötig. Du får nog ta och testa för att fatta vad Öhlins gör!
Det är den kritik det fått iaf. De få tester jag orkat ta del av. Bland annat sa Alrik på AMS att Performance-paketet inte var så bra.

Men jag är å andra sidan en sån som väljer bort typ M Sport-chassi om jag köper en BMW. Vem orkar med sånt liksom?
Skriv svar