Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

filippb skrev:
Thexps skrev:
Väldigt inaktiv tråd för Polestar tycker jag. Känna spontant som de borde vara mer rörelse i denna tråden?
Är ni nöjda med era bilar, och ångrar inte ett ev. Val av model 3 istället? Seriös fråga.
Många har nog fullt upp med att sladda runt nu när snön äntligen kommit Bild

Jag är supernöjd med bilen och ångrar ingenting. Det enda jag saknar är väl appen för förvärmning. Jag kanske har tur men har inte drabbats av några bärgningar eller fel, finns några som har haft mer otur och kanske är mindre nöjda.
Tror tyvärr att de flesta hänger i Facebookgruppen. Tråkigt för mig som inte använder Facebook :?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jag är mest aktiv på FB när det gäller PS2, det verkar vara så få ägare här att det knappt känns lönt att skriva här.

Men bilen går superbra och jag är fortfarande strålande nöjd :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
roffe_s
elbilist
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Delta skrev:
Fråga SJ om kostnaden för att driva ett ång/diesellok v.s. att driva ett ellok och lägg till kostnaden för att serva ett batteri. Servicekostnaden för eldrift är i början åtgärder för att rätta till designfel. I framtiden är de näst intill försumbara. Bilmekanikeryrket har ingen större framtid.
Samma sak för ÅF som säljer bilar, men även lever mycket på att sälja både service och reservdelar. Man förstår ju att de inte vill sälja elbilar, och att det sedan blir konflikter med biltillverkarna över detta. Resulterar i att biltillverkarna sedan antingen säger upp deras avtal, eller köper upp ÅF för att styra hela kedjan själva.

Vi kommer garanterat få se mera av denna utvecklingen. Detta är bara början.

Polestar har tänkt helt rätt från start här, och börjat på blankt papper utan traditionella ÅF. Smart upplagt och bra modell för framtiden.
Polestar får ju ändå problem. Hur ska man förklara för kunden att det minsann till 97% är samma bil som en Volvo XC40 P8 Recharge.
Men bor man i Sundsvall så har Volvo handlaren inget serviceavtal med Polestar utan man får snällt åka till Östersund och serva bilen!
https://www.polestar.com/se/service-and ... ng-network

Och på några få månader har de luttrade Polestar folket åkt på flera återkallelser.
Blir närmare för dem till Örnsköldsvik, dessutom E4 hela vägen.

Genomgång av OTA updaten:
https://www.youtube.com/watch?v=ov6YsPWUDzc

Grundlig genomgång av infotainmentsystemet:
https://www.youtube.com/watch?v=sNTisbC9-8Q
Och dessutom finns nu service i Hudiksvall enligt Facebook-tråden, vi kan nog lugnt räkna med att service snart finns på alla Volvo-verkstäder :) Sedan ser jag alls inget problem med att viss hård- och mjukvara delas med XC40 Recharge, det borgar för snabbare utveckling och tillgång till support än om ett bolag står mol allena med sin plattform...

Men var och en blir naturligtvis salig på sin tro :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Revoltra »

Den nya billigare varianten av Polestar 2:

Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh

Ungefär samma pris som ID.3

Lanseras nästa månad

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Revoltra skrev:
Den nya billigare varianten av Polestar 2:

Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh

Ungefär samma pris som ID.3

Lanseras nästa månad

Synd att de väljer FWD...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Klart intressant om både Polestar 2 och Volvo XC40 kommer med bilar med ett pris under 400.000kr.

Snacka om fossilbilsdödare!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Möter en mörkgrå rätt ofta här, rätt snygg ändå asså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Intressant om det även kommer billigare varianter av de fyrhjulsdrivna, där man inte behöver betala/beställa all utrustning. Min fru körde min för några veckor sedan när det började snöa och blev halt, hon är helt såld och jag får ju gömma nyckeln för att ha bilen för mig själv :D Model S ville hon aldrig köra, för stor! Så om det går att beställa en PS2 awd med mindre utrustning, så kan det mycket väl bli en sådan till henne. Eller så beställer jag mig en etron GT, så kan hon ta över PS2:an, men då är det ju fortfarande en fullutrustad bil som andrabil, är kanske inte nödvändigt :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Intressant om det även kommer billigare varianter av de fyrhjulsdrivna, där man inte behöver betala/beställa all utrustning. Min fru körde min för några veckor sedan när det började snöa och blev halt, hon är helt såld och jag får ju gömma nyckeln för att ha bilen för mig själv :D Model S ville hon aldrig köra, för stor! Så om det går att beställa en PS2 awd med mindre utrustning, så kan det mycket väl bli en sådan till henne. Eller så beställer jag mig en etron GT, så kan hon ta över PS2:an, men då är det ju fortfarande en fullutrustad bil som andrabil, är kanske inte nödvändigt :?

Varför är grundregeln att du ska ha den finaste bilen? ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Intressant om det även kommer billigare varianter av de fyrhjulsdrivna, där man inte behöver betala/beställa all utrustning. Min fru körde min för några veckor sedan när det började snöa och blev halt, hon är helt såld och jag får ju gömma nyckeln för att ha bilen för mig själv :D Model S ville hon aldrig köra, för stor! Så om det går att beställa en PS2 awd med mindre utrustning, så kan det mycket väl bli en sådan till henne. Eller så beställer jag mig en etron GT, så kan hon ta över PS2:an, men då är det ju fortfarande en fullutrustad bil som andrabil, är kanske inte nödvändigt :?

Varför är grundregeln att du ska ha den finaste bilen? ;)
Cause I’m the man :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Nej, men hon bryr ju sig inte egentligen, nu råkade bilen bete sig ovanlig säkert och stabilt och då gillade hon det. Känns ju onödigt att hon ska ha alla bells and whistles när hon egentligen inte bryr sig, men det gör jag. Jag är bilintresserad, inte hon!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Nej, men hon bryr ju sig inte egentligen, nu råkade bilen bete sig ovanlig säkert och stabilt och då gillade hon det. Känns ju onödigt att hon ska ha alla bells and whistles när hon egentligen inte bryr sig, men det gör jag. Jag är bilintresserad, inte hon!
Retas bara. ;) Samma här. Vi har en Model S och en i3. Jag har sagt att hon får ta vilken bil hon vill nu när jag sitter hemma och jobbar men hon tar i princip alltid i3:an. Hon säger att den passar henne bra. Liten och smidig. man sitter relativt högt osv. Var nära att byta bort den mot en Model 3 hösten 2019 men då hon visade noll entusiasm så gick det inte. Hon blev nästan sur. Det var ju inget fel på BMW:n liksom... :lol: Så nu får hon slita på den på obestämd framtid.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Gott att OTA äntligen är ute (inte en dag för tidigt)! :)

Vad är förresten max laddeffekt för de som har senaste mjukvaran?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Mycket trevlig läsning! Hela 50km låter ju nästan för bra. Kan det verkligen stämma? Alltså skulle ju behövas minst 10kWh för det?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Är det ingen som hört nåt mera om 2wd versionen som lanseras snart?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

https://www.kvd.se/auktioner/polestar-2-408hk-97049
Första på auktion?
Udda att de säljer innan bonusen kommit.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
https://www.kvd.se/auktioner/polestar-2-408hk-97049
Första på auktion?
Udda att de säljer innan bonusen kommit.
Mmm korkat om det är någon som haft ett reellt val, men man får väl anta att det är ett dödsbo eller någon som behövt flytta utomlands eller liknande.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 2

Inlägg av Edward123 »

joel80 skrev:
HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Mycket trevlig läsning! Hela 50km låter ju nästan för bra. Kan det verkligen stämma? Alltså skulle ju behövas minst 10kWh för det?
De minskar bufferten som finns kvar när bilen säger att den är tom från 70 km till 20km.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

Edward123 skrev:
joel80 skrev:
HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Mycket trevlig läsning! Hela 50km låter ju nästan för bra. Kan det verkligen stämma? Alltså skulle ju behövas minst 10kWh för det?
De minskar bufferten som finns kvar när bilen säger att den är tom från 70 km till 20km.
Är det bekräftat att det är så? I deras release note nämner de räckviddsförbättringar typ sist. En så stor förbättring borde de ju nämna typ först.
Men vad innebär detta i praktiken? Att man idag kan köra 70 km efter att mätaren står på 0 och efter uppdateringen kan man endast köra 20 km under 0?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jepp!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Skojigt, nu börjar det hända grejer med OTA. I februari kommer bl.a. uppdatering till Android 10 samt ökad räckvidd (+50km pga minskad bottenbuffer) och ökad DC-laddhastighet.
:)
De som får bil nu får uppdatering redan nu
Gott att OTA äntligen är ute (inte en dag för tidigt)! :)

Vad är förresten max laddeffekt för de som har senaste mjukvaran?
Oklart, men antar att bilen nu kommer närmre de utlovade 150kW, tidigare verkar folk max fått 135kW. Svårt att testa nu under vintern i vår del av världen, men kanske även vinterladdhastighet är förbättrad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Jag tror också att de justerat kurvan för hur och när laddhastigheten går ner. Det känns rimligt att de jobbat med den.
Om de har tagit bort en bit av bufferten i botten så får de förmodligen en del gratis bara av detta.
Troligtvis har man försökt kopiera Tesla och anser att kunderna förväntar sig förbättringar via OTA. Enklast är ju att spara lite till sen.
Lite som att köpa en julklapp till sig själv.
Skriv svar