Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

Walker skrev:
Aida skrev:
Kubi skrev:
Zalman3 skrev:

Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift
Jag skulle inte köpa en bakhjulsdriven elbil.

VW ID4 med bakhjulsdrift har ju fått dåliga vinterrecentioner av exempelvis Vi Bilägare.

Givetvis ska man helst ha 4wd.
Men annars gäller framhjulsdrift.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Ni som hävdar att bakhjulsdrift är bra.
Hur långt tror ni att ni kommer efter en oplogad vinterväg?
ID.4 fick dåligt resultat av Vi bilägare på en pressbil.
Den hade Europa friktionsdäck.
Jaaa men det är ju det som är grejen: har du dåligt grepp så kan bilen bli farligt överstyrd. Det är ju bilens konstruktion vi talar om och att då rädda denna med bra däck är ju inte rätt lösning. Klart att en volvo 740 med rallydubbdäck är bättre på en grusväg med packad snö med isfläckar än en ny Tesla Model 3 Long Range AWD med blankslitna sommardäck…

Vi Bilägare har i synnerhet varit kritiska till ID3 eftersom denna saknat diffbroms jämfört med ID4 (samt har kortare axelavstånd).

När jag provkörde ID4 med sommardäck så skulle jag köra ut på en 90 sträcka från stopp i T-korsning. Mkt trafik men jag hittade en lucka. Det regnade rätt kraftigt och jag tryckte till men inte mkt hände utan antispinnlampan bara blinkade och blinkade… Aldrig sett på maken faktiskt.
Med erfarenhet av eGolf så tror jag inte att det gått fortare med framhjulsdrift. Eftersom tyngdpunkten i en acceleration skjuts bakåt får man inte bättre fäste med framhjulen. Det kraftiga, direkta vridmomentet gjorde bara att framhjulen spann innan antispinnet i princip dödade bilen.

Jo hade garanterat gått bättre. Antispinn och antisladd är väldigt aggressivt programmerat i ID4 för att motverka farliga situationer. Det är mkt vridmoment på bakhjulen från 0 rpm. Så hårt snabbt tryck på gasen samtidigt som jag svängde rejält ströp motorn helt. På en framhjulsdriven bil så hade framhjulen tillåtits visst hjulspinn. Jag blev själv förvånad faktiskt. Inte upplevt detsamma i ngn annan bakhjulsdriven bil. ID4 ska ju ha diffbroms också… Men jag fick direkt aha upplevelsen från biltidningstesterna (bla Teknikens Värld och Vi Bilägare skriver att bilen gärna viftar på svansen). Undra hur en Tesla M3 sr hade betett sig där..
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

Zalman3 skrev:

Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift
Jag skulle inte köpa en bakhjulsdriven elbil.

VW ID4 med bakhjulsdrift har ju fått dåliga vinterrecentioner av exempelvis Vi Bilägare.

Givetvis ska man helst ha 4wd.
Men annars gäller framhjulsdrift.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Ni som hävdar att bakhjulsdrift är bra.
Hur långt tror ni att ni kommer efter en oplogad vinterväg?

Oj! Men alltså kör du i den där snön utan att skotta? Repar inte det lacken isf?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Är det din egen oplogade väg? Varför plogar du den inte?
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Polestar 2

Inlägg av HenrikC »

Zalman3 skrev:

Ni som hävdar att bakhjulsdrift är bra.
Hur långt tror ni att ni kommer efter en oplogad vinterväg?
Det beror på hur bra snökedjorna sitter på. Just det fallet du visar har jag ibland när jag kommer hem. Eftersom snön driver så blir det toppar och dalar. Är topparna högre än motorhuven är det i princip omöjligt, även om man har fart sedan tidigare. Bilen bygger en vall framför sig och vill svänga runt.

Det är knappast något man sks fundera på om man väljer mellan Tesla Model 3 och Polestar 2.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Är det din egen oplogade väg? Varför plogar du den inte?
Ska man till Agda 97 år i Ytterhogdal.
Då är det inte säkert att det är så bra plogat.

För några år sedan när det var snökaos i Sundsvall ner till Hudiksvall.
E4 mellan Sundsvall och Timrå var blockerad av Baltiska lastbilar med usla däck.
Då var nästan bara jag och polisen ute.
Polisen körde bandvagn.

Mejlade bilden av när jag parkerade bredvid bandvagnen till mina kollegor i södra Sverige.
Ville visa en vanlig dag på jobbet!!! :lol:

Har faktiskt förbokat en Cybertruck.
Men den verkar ju inte komma till Europa. Synd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.

Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?

Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Är det din egen oplogade väg? Varför plogar du den inte?
Ska man till Agda 97 år i Ytterhogdal.
Då är det inte säkert att det är så bra plogat.

För några år sedan när det var snökaos i Sundsvall ner till Hudiksvall.
E4 mellan Sundsvall och Timrå var blockerad av Baltiska lastbilar med usla däck.
Då var nästan bara jag och polisen ute.
Polisen körde bandvagn.

Mejlade bilden av när jag parkerade bredvid bandvagnen till mina kollegor i södra Sverige.
Ville visa en vanlig dag på jobbet!!! :lol:

Har faktiskt förbokat en Cybertruck.
Men den verkar ju inte komma till Europa. Synd.
Vad är det du säljer och levererar egentligen?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.

Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?

Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Tack! :)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Är det din egen oplogade väg? Varför plogar du den inte?
Ska man till Agda 97 år i Ytterhogdal.
Då är det inte säkert att det är så bra plogat.

För några år sedan när det var snökaos i Sundsvall ner till Hudiksvall.
E4 mellan Sundsvall och Timrå var blockerad av Baltiska lastbilar med usla däck.
Då var nästan bara jag och polisen ute.
Polisen körde bandvagn.

Mejlade bilden av när jag parkerade bredvid bandvagnen till mina kollegor i södra Sverige.
Ville visa en vanlig dag på jobbet!!! :lol:

Har faktiskt förbokat en Cybertruck.
Men den verkar ju inte komma till Europa. Synd.
Vad är det du säljer och levererar egentligen?
:lol: :lol: :lol: ja, säg det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Fyrhjulsdrift är ju naturligtvis bättre än framhjulsdrift. Det är ju ekonomiska orsaker.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

Walker skrev:
MWall skrev:
Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.

Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?

Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Tack! :)

Jag vill inte vara så kategorisk: i mindre bilar med korta axelavstånd och under 200 hk kan nog framhjulsdrift vara att föredra pga vägegenskaperna, tex Zoe, E och ID3. Har du större bilar med ,er motoreffekt är bakhjulsdrift klart att föredra.

Det hamdlar inte så mkt om framkomligheten utan mer om sladdbenägenheten när du släpper gasen (el har den intryckt) och gör en undanmanöver. Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först). Dessutom måste ju hänsyn tas till att en fullastad bil alltid blir tyngre på bakaxeln eftersom baksäte och bagageutrymmet då fylls.

Men nej såsom gamla Saabar och Audis är förhoppningsvis borta…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
Walker skrev:
MWall skrev:
Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.

Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?

Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Tack! :)

Jag vill inte vara så kategorisk: i mindre bilar med korta axelavstånd och under 200 hk kan nog framhjulsdrift vara att föredra pga vägegenskaperna, tex Zoe, E och ID3. Har du större bilar med ,er motoreffekt är bakhjulsdrift klart att föredra.

Det hamdlar inte så mkt om framkomligheten utan mer om sladdbenägenheten när du släpper gasen (el har den intryckt) och gör en undanmanöver. Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först). Dessutom måste ju hänsyn tas till att en fullastad bil alltid blir tyngre på bakaxeln eftersom baksäte och bagageutrymmet då fylls.

Men nej såsom gamla Saabar och Audis är förhoppningsvis borta…
Bilar görs väl så nära 50/50 distribution som det vara går nuförtiden?

För övrigt är inte vägar alltid raka. Då är den där hammaren inte så bra helt plötsligt.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

MWall skrev:
Aida skrev:
Walker skrev:
MWall skrev:
Framhjulsdrift är passé. Obegripligt av Polestar att välja det på sin budgetversion.

Framtunga bilar med framhjulsdrift a la Saab kanske hade bra framkomlighet. Men numera konstruerar man väl inte bilar med över 60% av vikten på framaxeln?

Obegripligt även att Norrland och norrländska förhållanden får dominera debatten så fullkomligt när det gäller bilar. När det gäller eldrift, däckval, drivande hjul osv kan man alltid lita på att det finns en norrlänning nära till hands som sitter på "facit".
Tack! :)

Jag vill inte vara så kategorisk: i mindre bilar med korta axelavstånd och under 200 hk kan nog framhjulsdrift vara att föredra pga vägegenskaperna, tex Zoe, E och ID3. Har du större bilar med ,er motoreffekt är bakhjulsdrift klart att föredra.

Det hamdlar inte så mkt om framkomligheten utan mer om sladdbenägenheten när du släpper gasen (el har den intryckt) och gör en undanmanöver. Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först). Dessutom måste ju hänsyn tas till att en fullastad bil alltid blir tyngre på bakaxeln eftersom baksäte och bagageutrymmet då fylls.

Men nej såsom gamla Saabar och Audis är förhoppningsvis borta…
Bilar görs väl så nära 50/50 distribution som det vara går nuförtiden?

För övrigt är inte vägar alltid raka. Då är den där hammaren inte så bra helt plötsligt.

Nu pratar du sportbil och jag pratar familjebil och småbil. Njae bilfabrikanterna strävar efter någon procent mer på framaxeln med fullastad bil vilket brukar innebära ca 52-55 % på framaxeln vid tjänstevikten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först).
Den där typen av liknelser har ofta inte speciellt mycket bäring på fysiken kring chassidynamik och vägegenskaper.

Påminner om gamla SAAB-säljare som drog valser om att hur svårt det var att putta tändsticksaskar framåt istället för att dra i de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först).
Den där typen av liknelser har ofta inte speciellt mycket bäring på fysiken kring chassidynamik och vägegenskaper.

Påminner om gamla SAAB-säljare som drog valser om att hur svårt det var att putta tändsticksaskar framåt istället för att dra i de.

Första gången du inte håller med mig :cry: :cry:

Men okej var lite förenklat…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:
Bilar idag brukar konstrueras för att ha mer vikt på framaxeln pga detta (kasta en hammare och se om du lyckas få skaftet att komma först).
Den där typen av liknelser har ofta inte speciellt mycket bäring på fysiken kring chassidynamik och vägegenskaper.

Påminner om gamla SAAB-säljare som drog valser om att hur svårt det var att putta tändsticksaskar framåt istället för att dra i de.

Första gången du inte håller med mig :cry: :cry:

Men okej var lite förenklat…
Sorry. Helt Ok. :D

Har själv säkert gjort flera mer tveksamma analogier genom tiderna. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Ledsen att bryta mot diskussionen om vinter plogning och fram- kontra bakhjuls drift.

Första längre körningen med vår PS2, Ystad-Stockholm-Vammala.
Är mycket nöjd, skön att köra, laddar snabbt och förbrukningen är inte katastrofal. Kom 39 mil innan första snabbladdningen.
Mer problem med att utbyggnaden av snabbladdarna hänger efter;
Växjö Lidl, båda snabbladdarna var upptagna bl.a. av en Kona som tvunget skulle ladda till 100%. Körde lite AC medan kaffe och croissanter konsumerades, ökade uppskattad marginal från 4% till 9%.
Mjölby, alla(4 och ej som angetts 6) polestars tillfälliga 150 kW laddare upptagna av tesla och ID.3. MER upptaget både DC samt AC, men InCharge var ledig. 15% när vi kom fram efter lunch på Chopchop hade vi 84%.
Stavsjö krog, MER laddaren var ledig. Kort eftermiddags fika och 82%. 41% kvar vid Vikingline terminalen.
Aura(Finnland) frukoststopp då Vikingline inte hade bröd pga beställnings problem efter corona stoppet. Snabbladdade från 30% till ca 80%.

Så här såg förbrukningen ut mellan Ystad och Stockholm med +5 km/h körning
0B4B7F8A-CB8B-4157-B629-AC0352437A4F.jpeg
Polestar 2 awd -21
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

LarsA skrev:
Ledsen att bryta mot diskussionen om vinter plogning och fram- kontra bakhjuls drift.

Första längre körningen med vår PS2, Ystad-Stockholm-Vammala.
Är mycket nöjd, skön att köra, laddar snabbt och förbrukningen är inte katastrofal. Kom 39 mil innan första snabbladdningen.
Mer problem med att utbyggnaden av snabbladdarna hänger efter;
Växjö Lidl, båda snabbladdarna var upptagna bl.a. av en Kona som tvunget skulle ladda till 100%. Körde lite AC medan kaffe och croissanter konsumerades, ökade uppskattad marginal från 4% till 9%.
Mjölby, alla(4 och ej som angetts 6) polestars tillfälliga 150 kW laddare upptagna av tesla och ID.3. MER upptaget både DC samt AC, men InCharge var ledig. 15% när vi kom fram efter lunch på Chopchop hade vi 84%.
Stavsjö krog, MER laddaren var ledig. Kort eftermiddags fika och 82%. 41% kvar vid Vikingline terminalen.
Aura(Finnland) frukoststopp då Vikingline inte hade bröd pga beställnings problem efter corona stoppet. Snabbladdade från 30% till ca 80%.

Så här såg förbrukningen ut mellan Ystad och Stockholm med +5 km/h körning

Nu iofs verkade du ta v 23 till växjö som har mkt 80 och är bränslesnål men förbrukningen är ju jättebra! Jäkla Kona… Konfronterade du ägaren? Hur ska man göra i såna situationer? Är ju inte ok…
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Vi har kört den sträckan ett antal år för att E4an är så mycket tråkigare att köra även om man skulle spara ca 1 timme.
Kan bara jämföra med BMW i3 och Nissan Leaf på den sträckan och förbrukningen är ungefär den samma men med de andra bilarna kör man gärna -10 km/h för att komma fram, dvs polestar har samma förbrukning men med + 15 km/h.

Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Mer problem med att utbyggnaden av snabbladdarna hänger efter;
Växjö Lidl, båda snabbladdarna var upptagna bl.a. av en Kona som tvunget skulle ladda till 100%. Körde lite AC medan kaffe och croissanter konsumerades, ökade uppskattad marginal från 4% till 9%.
Mjölby, alla(4 och ej som angetts 6) polestars tillfälliga 150 kW laddare upptagna av tesla och ID.3. MER upptaget både DC samt AC, men InCharge var ledig. 15% när vi kom fram efter lunch på Chopchop hade vi 84%.
Stavsjö krog, MER laddaren var ledig. Kort eftermiddags fika och 82%. 41% kvar vid Vikingline terminalen.
Aura(Finnland) frukoststopp då Vikingline inte hade bröd pga beställnings problem efter corona stoppet. Snabbladdade från 30% till ca 80%.
Är väl iofs. bra att laddarna för att locka folk att köpa PS2 används främst av bilar från konkurrerande märken, och inte av de som redan har PS2 (behöver ju inte testköra bilen de själva äger).

Förstår dock problemet med att det kan vara lite knepigt och osäkert med laddplatserna nu i semestertider. Fanns det inga bra Ionityladdare längs vägen som du kunde lättare fått plats på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Esterox skrev:
martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Lite kul att BMW i4 redan nu officiellt har visat laddkurvan, mer än 6mån innan bilen kommer på vägen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
LarsA skrev:
Bråkade inte med Kona föraren då vi ändå hade marginal nog att komma fram till Mjölby, de hade problem nog med att laddningen avbröts minst två gånger de 30 minuter vi stod där. Borde kanske alltid bifogas laddkurva när man köper elbil, fast det kräver nog en lag om detta då de flesta biltillverkare inte vill visa det för köparen.
Ingen dum idé. Faktiskt ett riktigt bra förslag.
Låter som en jobbig lista. Hur många olika laddhastigheter finns det ? 3,6 , 11 , 25, 50, 125, 150 osv.
Idén från Lars var inte en lista, men en laddeffektkurva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

martinot skrev:
[quote="LarsA"

Förstår dock problemet med att det kan vara lite knepigt och osäkert med laddplatserna nu i semestertider. Fanns det inga bra Ionityladdare längs vägen som du kunde lättare fått plats på?
Nu behövde vi inte ultrasnabbladda och stoppen anpassas lite även efter andra behov (mat, wc mm). PS2 har en platt "kurva" vid 50kW laddning till 80% så det går ganska fort.
Ionity i Södertälje fanns med som möjlighet men behövdes inte
Polestar 2 awd -21
Skriv svar