Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.
Det står ju samma pris på alla tre. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.
Det står ju samma pris på alla tre. Bild
Ja, enligt BMWs prislista kosta i4 M50 735 000 kr så det är också fel. Men bara med 15 000 kr. Någon bonus misstänker jag att den inte får?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Polestar 2

Inlägg av anna__ »

Maw skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.
Det står ju samma pris på alla tre. Bild
Ja, enligt BMWs prislista kosta i4 M50 735 000 kr så det är också fel. Men bara med 15 000 kr. Någon bonus misstänker jag att den inte får?
Nep ingen bonus för M50
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Senaste OTA-uppdateringen, 2.2, kom för wn vecka sedan och innehöll bland annat effektiviseringar som skulle minska energiåtgången. Jag får intrycket att bilen faktiskt går lite snålare. Jag körde idag från Böda till Lessebo-trakten och fick 160 Wh/km då är det ändå en stigning på ca 145 meter. Ingen vind idag och 18-19 grader. Ca 2/3 av vägen är 80, kanske 10% 30-70 resten 100-110, jag höll hastighetsgränserna och det var inte mycket trafik.

Någon mer som hunnit se någon skillnad?
20220628_202022.jpg
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Polestar 2

Inlägg av ObscureEconomist »

Maw skrev:
taliz skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Test mellan Polestar 2, BMW i4 M50 och Tesla Model 3 Performance.
Polestars akilleshäl är den halvdana vägkänslan. Annars presterar den bra trots de lite mer suvigt höga formerna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Hur i hela världen kan de få fram ett så högt grundpris på Polestar 2 med performance pack som 749 500 kr?? Det ska vara 659 000 vilket gör att den är bonusberättigad även efter 12/7.. :?

Polestaren är alltså ca 160 000 kr billigare än de andra två efter bonusen.
Det står ju samma pris på alla tre. Bild
Ja, enligt BMWs prislista kosta i4 M50 735 000 kr så det är också fel. Men bara med 15 000 kr. Någon bonus misstänker jag att den inte får?
Uppe på 749 grundpris nu för i4 M50
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Myran »

ObscureEconomist skrev:
Uppe på 749 grundpris nu för i4 M50
Ja, de höjde 1:a juni tro jag det var. Min offert gick ut den 1:a, men leasingbolaget var lite sena och beställde först den 3:e och då blev det det nya priset :(
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Är det någon som vet varför 2023 Polestar 2 LRDM har högre förbrukning i ABRP än 2022 modellen? Är det någon som kan uttala sig huruvida referensförbrukningen är rimlig på Polestar 2 eller inte i allmänhet?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Är det någon som vet varför 2023 Polestar 2 LRDM har högre förbrukning i ABRP än 2022 modellen? Är det någon som kan uttala sig huruvida referensförbrukningen är rimlig på Polestar 2 eller inte i allmänhet?
Jag tycker ABRP brukar stämma hyfsat för min DM LR från 2021 men jag brukar hamna lite under referensförbrukningen på sommaren och över på vintern. De hade inte värmepump när jag köpte min så det kan förklara att jag ligger högt på vintern. Jag har även dubbdäck med högt dubbantal på vintern vilket nog drar lite extra.

2023 borde vara lägre än 2022 eftersom de gått över till mer aerodynamiska fälgar. Det har även kommit ett antal förbättringar av förbrukning via OTA men de hjälper ju även äldre bilar.

WLTP har väl gått upp något? Åtminstone jämfört med 2020/2021 så förbrukningen borde vara lite lägre nu än tidigare
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

OfarligTesla skrev:
Är det någon som vet varför 2023 Polestar 2 LRDM har högre förbrukning i ABRP än 2022 modellen? Är det någon som kan uttala sig huruvida referensförbrukningen är rimlig på Polestar 2 eller inte i allmänhet?
Jag klarar mig på ca 20kWh/100km nu om jag kör resor med huvudsakligen motorväg. Klarade Stockholm - Gävle på 18,8 förra veckan trots 120-125km/h större delen av tiden, men hade lite medvind då också som sänkte förbrukningen lite extra.

Man kan väl säga att sommartid och lite blandad väg kan man klara 400km utan några problem. Endast motorväg skulle jag säga ca 350-360km.

Vintertid har jag som sämst varit uppe på förbrukning som motsvarar 270-280km räckvidd, men det var absolut sämst förhållanden. Svinkallt, snö, motvind.
Normalt har jag kring 300km räckvidd motorväg vintertid. (ca 2,5kWh/100km)

Att den har högre förbrukning i ABRP kanske bara är p.g.a bristande data...
Mjukvaran har förbättrats även i min som nu är drygt 1 år, så förbrukningen minskat något från förra året.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Jag tycker ABRP brukar stämma hyfsat för min DM LR från 2021 men jag brukar hamna lite under referensförbrukningen på sommaren och över på vintern. De hade inte värmepump när jag köpte min så det kan förklara att jag ligger högt på vintern. Jag har även dubbdäck med högt dubbantal på vintern vilket nog drar lite extra.

2023 borde vara lägre än 2022 eftersom de gått över till mer aerodynamiska fälgar. Det har även kommit ett antal förbättringar av förbrukning via OTA men de hjälper ju även äldre bilar.

WLTP har väl gått upp något? Åtminstone jämfört med 2020/2021 så förbrukningen borde vara lite lägre nu än tidigare
Ja, dubbdäck gör nog rätt stor skillnad och värmepump gör nog lite det också.

Och ja jag tycker ju att 2023 bör vara lägre eftersom de själva hävdar det och jag tycker mig komma ihåg att referensförbrukningen har legat still på ABRP trots de förbättringar via OTA som kommit. Så då borde den visa rätt mycket fel vid det här laget tycker jag?
joel80 skrev:

Jag klarar mig på ca 20kWh/100km nu om jag kör resor med huvudsakligen motorväg. Klarade Stockholm - Gävle på 18,8 förra veckan trots 120-125km/h större delen av tiden, men hade lite medvind då också som sänkte förbrukningen lite extra.

Man kan väl säga att sommartid och lite blandad väg kan man klara 400km utan några problem. Endast motorväg skulle jag säga ca 350-360km.

Vintertid har jag som sämst varit uppe på förbrukning som motsvarar 270-280km räckvidd, men det var absolut sämst förhållanden. Svinkallt, snö, motvind.
Normalt har jag kring 300km räckvidd motorväg vintertid. (ca 2,5kWh/100km)

Att den har högre förbrukning i ABRP kanske bara är p.g.a bristande data...
Mjukvaran har förbättrats även i min som nu är drygt 1 år, så förbrukningen minskat något från förra året.
Toppen, ja det låter som en vettigare förbrukning i var fall. De absolut längsta etapperna på vintern brukar bli dryga 20 mil för mig så med en räckvidd på 30 mil klarar man sig med att ladda till 80% och ha 10% extra marginal, i vinterväglag kör jag som folk också så det är normal hastighet. Sommaren är väl en annan femma då jag oftast kör rätt fort (skylt+25), men gissar på att man nog kan räkna med åtminstone 300 km då också.

Försöker ta steget från att bara tänka på specs som räckvidd och laddhastighet för att bredda vyerna och kunna satsa på andra bilar än Tesla, har velat ha en Polestar 2 sedan jag såg den första gången men tyvärr brukar jag inte vara en person som värderar design och sådant högt nog för att köpa en bil på de premisserna. Men ABRP ger lite väl dyster stämning tycker jag när de säger att en 2023 modell skall ha 2,26 kWh/100 km som referensförbrukning i 110 km/h så toppen om det i var fall är lite bättre, även om man såklart alltid vill ha mer.

Hur är det för övrigt med kraftbegränsning vid låg SoC (turtle mode), är det mycket sådant över 5%? Brukar gå rätt lågt när jag kör så hade varit trevligt om det inte är allt för jobbigt att köra bilen vid 5-10%.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Över 5% är det inte så farligt.
När den går ner på 4% börjar det bli kännbart. Då kan man inte längre hålla 120km/h utan den begränsar effekten ganska rejält.

Jag har bilat ner till Köln och tillbaka. Autobahn med snittfart på 170km/h mellan två laddare drog ca 60-65% på 17 mil. Maxade 210km/h där det gick men du vet kanske hur det brukar vara. Svårt att hålla hastigheten uppe på Autobahn. :D

Det var bra väder och inte speciellt kallt (oktober).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

joel80 skrev:
Över 5% är det inte så farligt.
När den går ner på 4% börjar det bli kännbart. Då kan man inte längre hålla 120km/h utan den begränsar effekten ganska rejält.

Jag har bilat ner till Köln och tillbaka. Autobahn med snittfart på 170km/h mellan två laddare drog ca 60-65% på 17 mil. Maxade 210km/h där det gick men du vet kanske hur det brukar vara. Svårt att hålla hastigheten uppe på Autobahn. :D

Det var bra väder och inte speciellt kallt (oktober).
Ja det låter ju riktigt bra med att dra 65% i de hastigheterna, och ja det brukar bli lite jojo på Autobahn. Låter som jag i var fall kan säga att verkligheten ser bättre ut än ABRP och det kan jag säkert leva med.

Hur fungerar phone key? Kan man lita på den tillräckligt för att inte ha annan nyckel med sig? Frun undrar också ifall man kan se musiken och navigation på mittskärmen samtidigt, som i se vilken låt det är osv.
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

OfarligTesla skrev:
Hur fungerar phone key? Kan man lita på den tillräckligt för att inte ha annan nyckel med sig? Frun undrar också ifall man kan se musiken och navigation på mittskärmen samtidigt, som i se vilken låt det är osv.
Phone-as-key använder jag bara sporadiskt och har den normalt inaktiverad i telefonen eftersom jag helst inte vill åka iväg utan nyckel av misstag. Jag vill alltid ha den större fobben med mig (som har ett fysiskt nyckelblad). När det gäller låtinfo så har du tyvärr ingen sån info ifall du kör GM på stora skärmen. Det finns heller ingen låtinfo på förardisplayen. Men ni kanske kör med iPhone och kan ha nytta av Carplay som kom i den senaste OTA:n,
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

lawe skrev:
Phone-as-key använder jag bara sporadiskt och har den normalt inaktiverad i telefonen eftersom jag helst inte vill åka iväg utan nyckel av misstag. Jag vill alltid ha den större fobben med mig (som har ett fysiskt nyckelblad). När det gäller låtinfo så har du tyvärr ingen sån info ifall du kör GM på stora skärmen. Det finns heller ingen låtinfo på förardisplayen. Men ni kanske kör med iPhone och kan ha nytta av Carplay som kom i den senaste OTA:n,
Okej, har vant mig vid att inte bära bilnyckel med mig så hade varit trevligt om man kunde lita på funktionen tillräckligt för att använda den fullt ut.
Eldatur
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 jul 2022 15:24

Re: Polestar 2

Inlägg av Eldatur »

Är lite intresserad utav Polestar 2 men har en fråga, har noll erfarenhet av elbilar så får ursäkta ifall det är en dum fråga. Tillhör Polestar något laddnätverk? Vad jag hört så gör den inte det och den är därför dyrare att ladda när man är ute på vägen?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Eldatur skrev:
Är lite intresserad utav Polestar 2 men har en fråga, har noll erfarenhet av elbilar så får ursäkta ifall det är en dum fråga. Tillhör Polestar något laddnätverk? Vad jag hört så gör den inte det och den är därför dyrare att ladda när man är ute på vägen?
Man skall väl få bra pris Ionity vad jag hört? Laddporten är på bra ställe för Tesla Superchargers så hade jag köpt en Polestar 2 hade jag nog laddat där en hel del nu när de öppnat.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Eldatur skrev:
Är lite intresserad utav Polestar 2 men har en fråga, har noll erfarenhet av elbilar så får ursäkta ifall det är en dum fråga. Tillhör Polestar något laddnätverk? Vad jag hört så gör den inte det och den är därför dyrare att ladda när man är ute på vägen?
Man skall väl få bra pris Ionity vad jag hört? Laddporten är på bra ställe för Tesla Superchargers så hade jag köpt en Polestar 2 hade jag nog laddat där en hel del nu när de öppnat.
Ja, det stämmer. Polestar har avtal med Ionity för närvarande. Samtidigt så spelar det mindre roll nu när Bonnet har kommit med bra/hyfsat pris på Ionity.

Vad jag vet så är det bara Ionity och Teslas nätverk som har märkesbundna avtal och hos båda går det att teckna avtal för 199 resp 129 kr per månad för att få motsvarande priser som avtalen, om man köper en bil som inte har avtal. Tesla har även en mindre andel av sina laddstationer som är vikta för enbart Teslor. Man får ha i åtanke att de flesta laddstationer varken är Ionity eller Teslas. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Ja, det stämmer. Polestar har avtal med Ionity för närvarande. Samtidigt så spelar det mindre roll nu när Bonnet har kommit med bra/hyfsat pris på Ionity.

Vad jag vet så är det bara Ionity och Teslas nätverk som har märkesbundna avtal och hos båda går det att teckna avtal för 199 resp 129 kr per månad för att få motsvarande priser som avtalen, om man köper en bil som inte har avtal. Tesla har även en mindre andel av sina laddstationer som är vikta för enbart Teslor. Man får ha i åtanke att de flesta laddstationer varken är Ionity eller Teslas. :)
Ja såklart, börjar komma många andra aktörer med flera snabba laddare på samma ställe nu, växer så det knakar.

Har du erfarenhet av telefonnyckeln på Polestar? Du har ju en Y också så du kanske kan jämföra med den? Och hur är appen i jämförelse, tycker de bilder jag hittar visar att Polestars app är snygg men fungerar den bra nu för tiden?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Jag litar inte fullt på telefonnyckeln. Har Android och hört att den är stabilare på iPhone vilket ju är lite märkligt. :)
Jag har däremot typ aldrig med mig nån av de stora nycklarna utan har den lilla "badnyckeln" i myntfacket på plånboken. Een har jag ändå alltid med mig då körkortet är i den.

Åker vi bort hemifrån en längre tid på semester eller så får sambon ta den stora nyckeln så vi har reserv med oss. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Appen fungerar bra sedan några månader tillbaka. Fram till dess hade Polestar stora problem att få kommunikationen med bilen att funka. Appen har inte jättemycket funktionalitet, men det räcker för mig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Ska i var fall provköra en Polestar med 19" fälgar i veckan och utvärdera komforten och se om det blir något, måste försöka få veta hur det ser ut med Pixel lamporna också, vill nog ha det men det verkar ju inte säljas längre.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ja, det stämmer. Polestar har avtal med Ionity för närvarande. Samtidigt så spelar det mindre roll nu när Bonnet har kommit med bra/hyfsat pris på Ionity.

Vad jag vet så är det bara Ionity och Teslas nätverk som har märkesbundna avtal och hos båda går det att teckna avtal för 199 resp 129 kr per månad för att få motsvarande priser som avtalen, om man köper en bil som inte har avtal. Tesla har även en mindre andel av sina laddstationer som är vikta för enbart Teslor. Man får ha i åtanke att de flesta laddstationer varken är Ionity eller Teslas. :)
Ja såklart, börjar komma många andra aktörer med flera snabba laddare på samma ställe nu, växer så det knakar.

Har du erfarenhet av telefonnyckeln på Polestar? Du har ju en Y också så du kanske kan jämföra med den? Och hur är appen i jämförelse, tycker de bilder jag hittar visar att Polestars app är snygg men fungerar den bra nu för tiden?
Polestarappen funkar bra tycker jag men kräver då och då handpåläggning i form av omstart men inte allt för ofta numera. Senaste veckorna har jag blivit utloggad ett par gånger, jag hoppas att de får ordning på det. Teslas app är nog stabilare och har mer funktionalitet, det jag mest saknar i Polestars app är möjlighet att sätta laddgräns. I Teslans app saknar jag möjlighet att sätta sluttid för laddning vilket jag ofta gör för Polestaren nu när elpriset hoppar upp och ner men det är en bagatell. Jag har fått uppfattningen att Teslan tar lite längre tid på sig att vakna än Polestar när man använder appen första gången på ett tag och bilen gått neri vila.

Jag provade PAK på Polestaren när jag fick bilen för ett år sedan men sen har några inställningar på min iPhone för Polestar-appen försvunnit vilket gör att det inte funkar och jag har inte orkat rodda med det så mycket när det inte gixk att lösa enkelt. Jag tycker inte att det är så jobbigt att ha bilnyckeln i fickan och man behöver inte plocka fram den för att komma in i bilen eller köra som man måste med Teslas nyckelkort. Men visst är Teslas telefonlösning smidig och känns väldigt stabil, jag har inte behövt plocka fram nyckelkortet en enda gång.

Teslans AP är betydligt stabilare på att hålla kursen men jag irriterar mig på att jag inte kan välja att styra när jag vill utan att den stängs av t ex för att hålla till höger i filen om någon ligger nära i vänsterfilen eller för att undvika ett potthål. Teslan spökbromsar ibland och det händer typ aldrig med Polestaren.

Jag är lite kluven rill Polestarens framsäten. Jag sitter jättebra när jag kör och uppskattar det utdragbara lårstödet men när man hoppar in och ut eller sitter på snedden så känns det ibland nästan som att det saknas lite stoppning i sitsen.

Utseendemässigt slår Polestar Teslan i mitt tycke.

Körmässigt känns vår MY lite som en burkig minibuss i jämförelse med Polestaren men är ändå bra att köra i förhållande till jämförbara bilar och väldigt praktisk. Teslan kommer nog 5-7 mil längre på en laddning med ungefär samma batteristorlek vilket är imponerande. Båda bilarna är bra på olika sätt men Polestaren är mycket roligare att köra, ganska lik en Model 3 som jag beställt som nästa bil :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Polestarappen funkar bra tycker jag men kräver då och då handpåläggning i form av omstart men inte allt för ofta numera. Senaste veckorna har jag blivit utloggad ett par gånger, jag hoppas att de får ordning på det. Teslas app är nog stabilare och har mer funktionalitet, det jag mest saknar i Polestars app är möjlighet att sätta laddgräns. I Teslans app saknar jag möjlighet att sätta sluttid för laddning vilket jag ofta gör för Polestaren nu när elpriset hoppar upp och ner men det är en bagatell. Jag har fått uppfattningen att Teslan tar lite längre tid på sig att vakna än Polestar när man använder appen första gången på ett tag och bilen gått neri vila.

Jag provade PAK på Polestaren när jag fick bilen för ett år sedan men sen har några inställningar på min iPhone för Polestar-appen försvunnit vilket gör att det inte funkar och jag har inte orkat rodda med det så mycket när det inte gixk att lösa enkelt. Jag tycker inte att det är så jobbigt att ha bilnyckeln i fickan och man behöver inte plocka fram den för att komma in i bilen eller köra som man måste med Teslas nyckelkort. Men visst är Teslas telefonlösning smidig och känns väldigt stabil, jag har inte behövt plocka fram nyckelkortet en enda gång.

Teslans AP är betydligt stabilare på att hålla kursen men jag irriterar mig på att jag inte kan välja att styra när jag vill utan att den stängs av t ex för att hålla till höger i filen om någon ligger nära i vänsterfilen eller för att undvika ett potthål. Teslan spökbromsar ibland och det händer typ aldrig med Polestaren.

Jag är lite kluven rill Polestarens framsäten. Jag sitter jättebra när jag kör och uppskattar det utdragbara lårstödet men när man hoppar in och ut eller sitter på snedden så känns det ibland nästan som att det saknas lite stoppning i sitsen.

Utseendemässigt slår Polestar Teslan i mitt tycke.

Körmässigt känns vår MY lite som en burkig minibuss i jämförelse med Polestaren men är ändå bra att köra i förhållande till jämförbara bilar och väldigt praktisk. Teslan kommer nog 5-7 mil längre på en laddning med ungefär samma batteristorlek vilket är imponerande. Båda bilarna är bra på olika sätt men Polestaren är mycket roligare att köra, ganska lik en Model 3 som jag beställt som nästa bil :)

Ja, telefonnyckeln är nog saken jag skulle sakna mest om det inte fungerar bra nog så man vågar åka hemifrån med bara telefonen som nyckel. Brukar lämna hemmet med endast dörrnyckel och telefonen för det mesta och håller på och eliminerar dörrnyckeln också så allt skall vara i telefonen eller smartklockan.

När du säger att Teslan är stabilare att hålla kursen är det att Polestaren "ping pongar" mellan linjerna mer?

Vad får dig att byta till Model 3? Är det dags att byta och du vill testa någonting nytt eller?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
När du säger att Teslan är stabilare att hålla kursen är det att Polestaren "ping pongar" mellan linjerna mer?

Vad får dig att byta till Model 3? Är det dags att byta och du vill testa någonting nytt eller?
Jag upplever inte att den pingpongar mellan linjerna direkt men den klarar t ex inte vägar utan mittlinje och den känns inte lika "rock solid" som Teslan gör när den positionerar sig i filen. Å andra sidan kan man dra Polestaren lite åt sidan i filen och så går den långsamt tillbaka till mitten istället för att stänga av AP. Teslan är lite bättre på 2+1-övergångar

Sedan jag fick Polestaren i juni förra året har jag hunnit köra 4000 mil och innan min beställda M3P har hunnit komma så har jag nog hunnit köra 2000 mil till. Jag hade normalt haft kvar Polestaren längre eftersom jag gillar den men andrahandsvärdet verkar väldigt bra och det känns kul att prova en annan, ännu snabbare bil. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Jag upplever inte att den pingpongar mellan linjerna direkt men den klarar t ex inte vägar utan mittlinje och den känns inte lika "rock solid" som Teslan gör när den positionerar sig i filen. Å andra sidan kan man dra Polestaren lite åt sidan i filen och så går den långsamt tillbaka till mitten istället för att stänga av AP. Teslan är lite bättre på 2+1-övergångar

Sedan jag fick Polestaren i juni förra året har jag hunnit köra 4000 mil och innan min beställda M3P har hunnit komma så har jag nog hunnit köra 2000 mil till. Jag hade normalt haft kvar Polestaren längre eftersom jag gillar den men andrahandsvärdet verkar väldigt bra och det känns kul att prova en annan, ännu snabbare bil. :)
Toppen, tack för svaret. Får se vad jag känner efter provkörningen, självkörningen är väl en rätt viktig sak för mig så den får gärna kännas säker nog så man bara behöver vara vaksam men inte sitta på helspänn. Vågar inte heller köpa nya 3an med vision only så om jag inte gillar Polestar tillräckligt får jag väl ha kvar den jag har :) .
Skriv svar